Ny med guldhamster Hjælp :)

Beskrivelse mangler
Knudsen86

Ny med guldhamster Hjælp :)

Indlæg af Knudsen86 » 25. jun 2010 08:12

Hej DHF.

Så kæresten og jeg købte en dejlig lille guldhamster igår, og går ud fra at hun er en kvinde. Hun er ca. 5 uger og har fået et dejligt bur med masser af plads og ting. Har dog nogle spørgsmål ang. guldhamstere.

Er det normalt at de hellere vil sove i et rør end i et dejligt træhus med hø inden i?

Hun løb hele natten i sit hjul og på et tidspunkt vågnede jeg fordi hun lavde mange underlige lyde. Lød lidt som om hun snakkede helt vildt efterfuldt af nogle små piv. Og så forfra. Til sidst gik jeg ind til hende og så at hun bare løb rundt i sit hjul, men stoppede med at snakke og løbe da hun fik øje på mig. Så jeg gik tilbage i seng hvorefter at hun begyndte igen forfra :)

Så vågnede min kæreste og gik ind og tog hjulet ud for vi kunne simpelthen ikke sove for larmen.

Er det normalt de snakker med sig selv så meget?

Jeg er lidt bange for hun ikke får noget at drikke fordi hun ikke ved hvor vandflasken er. Kommer det automatisk når hun blir tørstig nok eller er det bedst med en skål?

Håber der er nogen der vil hjælpe med at besvare mine bekymrende spørgsmål. :)

Mvh Henrik
En meget stor dyreven :)

Wampi

Indlæg af Wampi » 25. jun 2010 09:25

vandflasken- de drikker så lidt så det nogen gange er svært at se at der forsvinder noget, så bare rolig hun skal nok drikke det de hun har behov for..

Snakkesalig- nogen snakker mere end andre, det at hun gør det meget lige for tiden kan godt hænge sammen med at det er et nyt sted og nye ting hun skal vænne sig til.

Hule- de finder selv det sted de syntes er bedst så nogen gange vælger de underlige steder at sove. Det kan også godt være hun ikke bryder sig om hø.. har haft hamstere der ikke ville have det og andre der elskede det. Derudover er der desværre risiko for at høet kan være for stift og hun prikker hul i sine kindposer. Så husk at tjek for om det er blødt hø der meget nemt knækker og ikke for tykke stilke der kan splintre. toiletpapir eller køkkenrulle, en aflagt ren sok er bedre og noget hun kan bruge sine tænder på samtidigt.

Kender udmærket godt følelsen fra den første hamster.. glemmer det aldrig.. hellere spørge end at sidde i tvivl..
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 25. jun 2010 15:49

Man kan få næsten lydløse løbehjul, som i måske skal overveje at købe til hende.

Hamstere er jo nataktive og de løber gerne i hjulet hele natten. Min dværg hamster starter med at løbe omkring kl 22 og så fortsætter hun ellers til den lyse morgen. :) Man vender sig til lyden (eller jeg gjorde i hvert fald), og til sidst bliver det lidt hyggeligt og man mangler den nærmest når den ikke er der. :wink:

Men pøj pøj med hende. :)

Knudsen86

Indlæg af Knudsen86 » 25. jun 2010 16:09

Tak skal i have. Ja jeg har bestilt et hjul hos Lykke? De der wood wheels eller hvad de nu hedder. Så må jeg håbe det er bedre :)

Hvad er det bedste man kan gi en lille guldhamster for at lokke hende op i hånden og vænne hende til en? I form af nogle godbidder af en slags. Såsom nødder osv. Men mere præcist?

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 25. jun 2010 16:15

Jeg har brugt solsikkekerner til min dværghamster, da de er mindre end nødder. :wink:
Det har virker helt fint.  :lol:

Knudsen86

Indlæg af Knudsen86 » 25. jun 2010 16:18

Okay jamen det vil jeg prøve så. :) Er det bedst at tage hende ud om aftenen hvor hun har sovet en del, eller kan man gøre det om foreksempel middagen også?

Går bare og laller rundt herhjemme efter en operation og hun ligger bare der og ser kær ud. Men vil jo ikke gøre noget forkert.

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 25. jun 2010 16:28

Du kan tage hende ud når hun er vågen. Jeg vil ikke anbefale dig at vække hende.

Min lille tøs bruge hele den første uge jeg havde hende, på at hvæse af mig - fordi jeg vækkede hende hele tiden..  :oops:
Så det vil jeg ikke anbefale. :wink: Men hvis hun alligevel er vågen, så kan du sagtens tage hende ud og snakke lidt med hende.

Husk ikke at tage hende oppefra, det kan hun godt opfatte som en trussel, samt ikke tage fat om hende, men lade hende komme hen til hånden selv (evt hjulpet af godbidder i form af solsikkekerner og lignende). Det har jeg i hvert fald oplevet har givet et godt resultat. :)

Knudsen86

Indlæg af Knudsen86 » 25. jun 2010 16:29

Okay tusind tak. Det vil jeg huske :)

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 25. jun 2010 16:33

Det var så lidt!  :D  Man kan jo lige så godt dele erfaringer, når man har gjort sig dem.  :wink:

Pøj pøj med projekt guldhamster!  :D

Wampi

Indlæg af Wampi » 25. jun 2010 18:45

Lige en sidste ting: Hvis du gerne vil have hamster til at følge din/Jeres døgnrytme er det vigtigt med aktivering af hamsteren allerede nu i det tidsrum du gerne vil have hamsteren er vågen...

Det tager lidt tid og i starten er hams måske ikke superfrisk men i den sidste ende betaler det sig og man får et dejligt hamster der bliver mere tam (føler jeg udfra mine erfaringer) når de er vågne samtidigt med en selv...

aktiviteter: ud på sengen/gulvet/bordet at løbe i en 10-15 min i starten hvor der måske ligger en godbid eller to der enten er for store til at blive slæbt med eller netop er små så de kan gemmes i posen...

Du lærer hurtigt hvor meget og hvor lidt hamsteren er interesseret...  :roll:
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Knudsen86

Indlæg af Knudsen86 » 25. jun 2010 18:59

Og så vil de lige så stille vænne sig til at være mere vågen i løbet af dagen end om natten?

Okay men helt klart noget jeg skal arbejde på så. Men vi er kun på andendagen og hun er stadig bange for min store hånd selvom jeg har solsikke osv i den og ikke kommer ovenfra og prøver at tage hende.

Men kan jo forstå at tålmodighed kommer man længst med. Det er bare lidt svært. Så nu har jeg brugt 600kr på Lux shop til hende :O haha

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 25. jun 2010 19:05

Hehe.. Tror også jeg fyrede omkring 1000,- af på min lille hamster, før jeg næsten havde fået hende.  :wink:
Det er kun en god ting!  8-)

Prøv holde solsikkekernen frem mod hende, og bliv ved. Til sidst lærer hun, at hænder = solsikkekerner.  :wink:

Når hun har lært det, så hold den ene hånd fladt frem, og hold en solsikkekerne over den med den anden hånd, og lad hende tage den når hun sætter en pote på hånden.. Og så blive ved 100 gange, og få hende lidt længere ind på hånden lidt af gangen, så skal det nok lykkes!  :D

Nougat

Indlæg af Nougat » 25. jun 2010 19:33

Jeg har smurt mit hjul med madolie. Nu piber det næsten ikke. Skal selvfølgelig smøres igen, når det bliver gjort rent, eller når du kan høre det begynder at larme igen.
Tilllykke med hende :-)

Knudsen86

Indlæg af Knudsen86 » 25. jun 2010 21:33

Det er sku dejligt med så meget respons inden for så kort tid må jeg sige. Okay jamen det er rart at vide, var allerede begyndt at give hende solsikke med fingerene igennem tremmerne men hun er stadig lidt for bange.

Angående hjulet har jeg nu bestilt et Flying Saucer fra Luxshoppen. Den skulle vidst være hel lydsvag. Og ser også mere sjov ud for den.

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 25. jun 2010 22:40

Giv hende et par dage, så skal det nok komme! :)

Min dværghamster var som sagt en hel uge om at finde ud af, jeg ikke var farlig - har hørt at guldhamsterene er lidt længere om det, men de til gengæld beholder 'tamheden' resten af livet, hvor dværgene skal 'holdes ved lige'.  :wink:

Jeg har også bestilt et flying saucer og jeg glæder mig til det kommer! :D

Låst