Trist da jeg så dværhamster i dyrehandel

Beskrivelse mangler
mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Trist da jeg så dværhamster i dyrehandel

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 5. jul 2011 08:31

Hej.

I går var jeg i en dyrehandel for at se på hvad de havde af ting til et dværghamsterbur.

Da jeg er inde i butikken, ser jeg at de har en masse dværghamster, hvor der går 3-5 i hvert lille bur, udover det har de tremme løbehjul og hamstervat. under burene stod der sibirsk dværghamster. Jeg var rigtig ked af at se at de havde nogle af de ting som jeg herinde har læst man ikke skal. Jeg havde lyst til at købe Kenneth Worm´s bog om hamster, så de selv kunne læse hvordan man bør holde dværghamster.

Det jeg gerne vil spørge om er om man kan tillade sig at fortælle dyrehandlen på en pæn måde at de måske skulle ændre lidt på nogen ting, eller om jeg skal holde mine fortvivelser inde?

Venlig hilsen Maria

Eva-trold
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. mar 2011 14:09

Indlæg af Eva-trold » 5. jul 2011 08:38

Jeg var også i en dyrehandel hvor de havde givet en KÆMPE skål mad til 3 dværghamstere, selvfølgelig sad de alle tre oppe i skålen med fedtet flydene ud over skålen! Synes det var så synd at jeg sagde til dyrehandleren at de var lidt overvægtige, han sagde bare nej ( måske fordi han ikke havde været nede og tjekke )
Synes virkelig du skal sige det, på en pæn måde, men tror ikke at det hjælper :(  Held og lykke :wink:
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Loan
Indlæg: 802
Tilmeldt: 22. jul 2006 23:37

Indlæg af Loan » 5. jul 2011 10:03

Man kan altid på en pæn måde prøve og fortælle dem om et evt misvedligehold af dyrene.
- Men desværre er de ting du nævner nogle ting man ser gå igen ved snart alle dyrhandlere.
Hilsen
Loan Vejby

Wampi
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 24. jan 2006 19:48

Indlæg af Wampi » 5. jul 2011 14:48

Enig med de andre...

har selv gjort en dyrehandler opmærksom på at det var hannen de havde sat sammen med ungerne og ikke moren... det var guldhamstere og der var altså ingen tvivl om det var hannen der gik der... da hun så kendte mig i forvejen skyndte hun sig at få ham ud i et nyt bur og finde moderen og så var det bare at håbe at hun ikke afstødte ungerne bagefter... de var heldigvis en størrelse hvor de godt kunne overleve uden moren men det ville ikke være det bedste... Hun blev glad for at jeg gjorde hende opmærksom på det da hun ikke selv var den der skiftede burene og ofte er superoverstresset med alt det administrative arbejde til at nå at tjekke at alting er superduper med dyrene...

Mener også der ligger links til vejledning for pasning af hamsterne ude fra forsiden af Hamsterland som man kan printe ud og evt. give dyrehandleren og sige på en venlig måde at man synes de skulle prøve at læse den..
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 5. jul 2011 19:05

Tak for alle svarene.
Jeg vil næste gang prøve at sige det pænt og evt have udskriften med fra DHF om pasning af hamster.
Der kan jo ikke ske noget ved at prøve. Jeg kan højest få et afslag. Men jeg kan jo håbe at de lytter og ændre forholdene

Kim
Indlæg: 264
Tilmeldt: 27. mar 2011 21:50

Indlæg af Kim » 5. jul 2011 19:41

Man kan kun håbe at de vil lytte.
Man ser det sværre meget ofte at de ikke tænker så meget på dyrenes ve og vel. Men kun på at lave penge.
Ved blandt andet at have hamstervat og træmme løbehjul hos dyrene er der jo også større sansynelighed for at de sælger noget af det når nogen køber hamstere hos dem.
http://www.mywinterwhitehamster.com

Bliv medlem af DHF og støt arbejdet for de små puss. Det koster ikke alverden og os medlemmer står altid klar til at give gode råd og hjælp med på vejen.

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 5. jul 2011 21:06

ja... Måske er det derfor de gør det.
Men det er da forfærdelig kun at tænke på penge i stedet for dyrenes ve og vel når man kalder sig en dyrehandel..

Joy
Indlæg: 184
Tilmeldt: 11. mar 2011 18:00

Indlæg af Joy » 6. jul 2011 08:16

Det kunne også være at vi i foreningen skulle lave en dag hvor vi alle printede vejledningen ud og så gik rundt i de forskellige dyrehandler vi kendte og sagde at vi kom fra DHF og at vi lavede en kampagne dag for at give hamstere bedre forhold. Det kan være at det overbeviser mere hvis vi er et fællesskab, der kommer ud. Og vi er vist mange der er enige om at det er en god sag at bruge nogle timer på.
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

Thitte
Indlæg: 443
Tilmeldt: 13. jul 2009 15:09

Indlæg af Thitte » 6. jul 2011 08:59

Jeg synes det lyder som en rigtig god idé, det som Joy foreslår :-)
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 6. jul 2011 13:10

Synes også det lyder som en super ide.
Virkelig godt foreslag  :D

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 6. jul 2011 14:03

Vi tager det lige op i bestyrelsen, men det kræver jo i hvert fald at medlemmerne melder sig på banen til at deltage i det  :D

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 6. jul 2011 14:30

Jeg melder mig bare sige tid og dato  :D

>>Ida<<
Indlæg: 67
Tilmeldt: 5. sep 2010 10:45

Indlæg af >>Ida<< » 25. mar 2012 16:54

Syntes jeg klart at du skal gøre, men du kan evt godt regne med at de ikke gør noget ved det. På et tidspunkt havde min lokale dyrehandlel 27 rotter i samme bur, og de 2/3 af deres bundmateriale var afføring. De havde desuden også øreskab, og så påpejede jeg det til dyrepasseren, og næste gang jeg kom var de i karentæne, så det virkede (-:
"Until one has loved an animal, a part of one's soul remains unawakened".

LarsWS
Indlæg: 112
Tilmeldt: 10. okt 2011 13:56

Re: Trist da jeg så dværhamster i dyrehandel

Indlæg af LarsWS » 25. mar 2012 17:11

mosegaardmortensen89 skrev: under burene stod der sibirsk dværghamster.
Det er i det mindste lidt ærligere end de stedet, hvis de bare sætter vinterhvide og campbells i samme akvarie og så skriver vinterhvide. Jeg vil ikke nævne navne, men jeg kender til et par steder, der gør sådan og godt selv ved at det er forkert.

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 25. mar 2012 20:42

Jeg har faktisk ikke været i dyrehandlen siden.
Men jeg siden denne tråd, i en dyrehandle fortalt dem om de godt vidste at de havde hybrider, og forklarede dem at der ikke var nogen art som hed sibrirsk dværghamster. Ekspeidenten kiggede på mig og sagde så: Jamen det er de sibriske dværghamster der er efterspurgte, så derfor er det den art vi har. Jeg gentog mig selv og skar det mere tydelig ud i pap, men hun forklarede mig bare at det var den sibriske dværghamsterart de ville have. Det var meget nedtrykkene at jeg ikke kunne forklare det så hun forstod det  :headbang:  Jeg følte mig virkelig som en fiasko.
Jeg har i samme dyrehandel fortalt dem om hvad hamstervat kan foresage, de slog det bare hen med at det skete sjældent og de havde kun oplevet det få gange. Jeg tænker bare, jamen hvorfor ikke bruge noget andet når de ved hvad der kan ske.  :mad3:
Men jeg tænker at nu har jeg snakket med dem og måske sat nogle tanker i gang og hvis andre siger det samme som mig, kan det være de ændre holdninger på et tidspunkt.
Heldigvis er der andre dyrehandler i Holstebro, den ene er holdt op med at sælge hamstervat, efter jeg fortalte dem om det, og har spurgt om jeg vil være en hamsterhotline for butikken da de ofte oplevede at producenterne af deres vare ofte ikke vidste om det var farligt eller om det egnede sig til hamstre. Jeg sagde selvfølgelig ja, og er rigtig glad for at kunne hjælpe kunder i ders butik og også dem omkring hvilke produkter der er farlige  :juble:
Jeg har i den tredje dyrehandel selv tilbudt at være hamsterhotline, så de har fået mit nummer, og kan enten få kunder til at ringe eller selv ringe  :D  
Jeg er rigtig glad for at to af dyrehandlerne har har lyttet og spurgt ind til hamstre  :D
Jeg har ikke fortrudt jeg åbenede munden og pænt spurgte eller foralte dem om nogel af deres vare eller måder at holde dyr på, og håber på at de husker hvad jeg sagde og måske aændre holdning en dag.

Låst