Hvad kan jeg gøre?

Beskrivelse mangler
Låst
Michellebøgelund
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. jul 2013 20:12

Hvad kan jeg gøre?

Indlæg af Michellebøgelund » 28. jul 2013 20:36

Hej. Jeg har købt et guldhamster for 2 dage siden, og jeg ved jeg skal være tålmodig med ham, men han flygter op i sit rør hele tiden. Jeg prøvede idag og tage en solid plade, lægge nogle godbidder på og tale stille til ham, han kravlede ud og ind uden at røre godbidderne. Hver gang jeg åbner buret til ham har jeg enten et stykke agurk eller gulerod med, for jeg læste at han så indser at jeg ikke er farlig. Men han rør den knapt, og har heller ikke set han drikke vand endnu, selvom jeg giver ham frisk hver dag. Når jeg sidder på værelset og betragter ham, så hvis bare min mave rumler- så løber han op i sit rør. Nu har jeg ikke haft ham så længe, men er det virkelig normalt, at de er så bange? Sidst jeg havde hamster blev de tamme på ingen tid, men det var dog dværghamsterer. Skal jeg blive ved med det jeg gør, eller er der en anden mere effektiv måde? Han snusede til mig stille og roligt i dyrehandlen, og handleren kunne tage ham op, og det var det jeg faldt for ved ham, men det er noget helt andet nu. Hjælp, please! :-)

Michellebøgelund
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. jul 2013 20:12

Re: Hvad kan jeg gøre?

Indlæg af Michellebøgelund » 28. jul 2013 20:53

Han sover også både dag og nat, og er få gange vågen når jeg kigger til ham, hvilket jeg gør tit /-:

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Hvad kan jeg gøre?

Indlæg af Luna » 28. jul 2013 21:10

Jeg ville lægge nogle godbidder i en plastikbøtte og få ham yil at gå op i den og få ham ud på den måde. Men der kan dog godt gå npget tid før han får tillid til dig, men det skal mok komme hvis du væbner dig med tålmodighed og snakker stille og roligt med ham:) sorry for alle tastefejlene men skriver fra mobilen:)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Lotte
Indlæg: 163
Tilmeldt: 24. apr 2011 18:23

Re: Hvad kan jeg gøre?

Indlæg af Lotte » 28. jul 2013 21:13

Hamstere kan være meget forskellige, og der er nogle, som er mere nervøse end andre. Din hamster er tydeligvis mere nervøs end nysgerrig, som det er nu. Det er jo også en stor omvæltning, han har været ude for. Han er blevet taget fra de kendte og trygge rammer og kommet hen i noget helt nyt med nye lyde og lugte, så det skal han lige vænne sig til.
Det lyder, som om du gør det rigtige, og han skal nok spise og drikke, han skal bare lige være sikker på, at det ikke er farligt.
Jeg kom til at tænke på, om du har mulighed for at fjerne rørene eller skærme dem af, da han sikkert vil bruge dem til at flygte op i, hver gang han bliver utryg. Og så tror jeg, han kan være sværere at gøre tam. Hvis han har et hus, han kan gå ind i, så kan han ikke løbe så langt væk, og samtidig kan han jo se, hvad din hånd laver, når han kigger ud. Han kan jo altid få rørene igen, når han har lært dig at kende.
Måske der er andre herinde, der kan give dig flere råd.
Jeg håber, din lille ven snart bliver tryg ved dig, så I kan få glæde af hinanden :crossed:

Alphas
Indlæg: 485
Tilmeldt: 11. nov 2012 16:45

Re: Hvad kan jeg gøre?

Indlæg af Alphas » 28. jul 2013 21:33

Som der allerede er skrevet skal der tages forbehold for ethvert individ. Det er forskelligt med de kære små, som det er forskelligt med mennesker. :-)

Luke (som er den eneste guldhamster herhjemme, blandt en masse dværge - selvfølgelig i adskilte bure) er kun lige for nyligt stoppe med at få chok når jeg nyser, eller rykker på en stol.
Og ham har vi haft siden sidste udstilling i Valby. :-)

Enten så bliver han mindre bange (højst sandsynligt), eller også lærer du ham bedre at kende i tidens løb, og lærer hvilke lyde han ikke bryder sig om, og undgår dem helt automatisk. :-)
Potedask fra Jenny og Alphabanden

Billede

Michellebøgelund
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. jul 2013 20:12

Re: Hvad kan jeg gøre?

Indlæg af Michellebøgelund » 28. jul 2013 21:52

Mange tak! Jeg har overvejet at fjerne dem, men det er også der han sover, så vidste ikke om det ville være syndt. Men tror jeg vil prøve, at tage dem af i morgen og se om det hjælper. Og mange tak for rådende, jeg må bare prøve mig frem :-)

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Hvad kan jeg gøre?

Indlæg af chlin » 29. jul 2013 01:21

Ja jeg synes også, at du skal fjerne rørene. De er nemlig meget upraktiske hvis ens hamster ikke er tam. For de er, som du har opdaget, et genialt sted for hamsteren at flygte hen og gemme sig. Og har man en hamster, der ikke er tam er det næsten håbløst at gøre den tam, hvis den har de rør!

Det er ikke synd for ham at de ikke er der. Det er ikke særligt godt for ham at sove i dem, for ventilationen er ikke så god og det bliver ret så fugtigt for ham at være der. Det er bedre at han så skal finde sig et andet sted at sove.

Hvordan mon man åbner dit bur? er det med åbning i toppen eller i fronten?
Det KAN være en yderligere udfordring at gøre en hamster tam, hvis åbningen er i toppen. For de kan godt blive meget skræmte af at der kommer noget stort og farligt ned fra oven af.
Har du en med åbning i fronten, så åbn lågen og bare sid der. Sid og snak og lad ham selv komme frem. Han skal nok stille og roligt komme frem som dagene går
Godbider er vejen til en hver hamsters hjerte! Prøv dig frem med netop hvad han godt kan lide. Der findes fx mange kattegodbider som er det rene guf for en guldhamster og vinder vejen til hans hjerte (find noget med min. 30% protein). Solsikkekerner, jordnødder og lignende er også sagen. Vær ikke bekymret for at give ham for meget, han gemmer det alligevel bare et sted i buret.
I den forbindelse er gulerødder og agurk og lignende ikke det bedste at bruge. Det er nemlig ikke lækkert nok! Og så er du også nødt til at fjerne rester fra buret en gang i døgnet og det er ikke det bedste så længe han er så utryg ved dig.

De fleste hamstere lærer hurtigt hvor den gode mad kommer fra og så skal de nok komme frem. Bare du sørger for at forholde dig roligt. Og så er den første del vundet.

Og så delen med at håndtere: Det kan være en rigtig god ide at bruge en skål. Læg lidt lækkert i bunden af den, så han bliver lokket derned og løft ham så forsigtigt ud i skålen. Han vil nok være meget skræmt de første gange og igen: forsøg om du kan få ham til at tage imod et par godbider og sæt han så tilbage i buret igen. Hellere håndtere ham flere gange kortvarigt end få gange langvarigt. Så vil han gradvist vænne sig til det.

Det kan være en langvarig proces for dig at få ham gjort tam, det kan også være at du hurtigt vinder drengens tillid.

Jeg formoder at det er en ung hamster du har købt? Og generelt kan man sige om guldhamstere at indtil de er 3-4 måneder gamle kan de være nogle værre teenagere, som har alt for meget energi og krudt i røven til at være interesseret i at blive håndteret. Så er det som om det går op for dem at det er tid til at blive voksne og de falder hurtigt meget mere til ro.

Håber at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej med den lille gut

PS: Jeg fik for ikke særligt længe siden også en skræmt guldhamsterdreng hjem fra en dyrehandel. Startede med at tilbyde ham godbider, hver gang jeg var i nærheden. De første dage skulle han bare gøres opmærksom på at det var mig der var der og lagde en godbid ned til ham, som han så forsigtigt hentede når jeg var på sikker afstand igen. Så tog han mod til sig og listede frem og tog den af hånden efter nogle overvejelser. I løbet af en uge fandt han ud af det med godbiderne og har siden kravlet rundt i tremmerne for at få min opmærksomhed og et par godbider, når jeg er i nærheden. Efter en uge på den måde blev det sådan, at jeg åbnede lågen og lokkede ham ud på den, hvor han så fik en godbid. Og så lærte han hurtigt at jeg tog ham op. Nu skal jeg bare åbne lågen og så kommer han ud og accepterer at jeg tager ham op. Og det er sket på ca 3 uger.
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Låst