Opdrætter?? Vis mig (fortæl om) dine forhold :-)

Beskrivelse mangler
Låst
Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Opdrætter?? Vis mig (fortæl om) dine forhold :-)

Indlæg af Fyrsting » 25. aug 2013 11:14

Hejsa

Jeg drømmer om på et tidspunkt at få et par guldhamstere som kæledyr, og at få et lille hygge-opdræt (dog seriøst). Jeg vil gerne være godt forberedt på alting og håber derfor at I herinde kan hjælpe mig med at blive klogere :)

Jeg ved at guldhamstere skal bo alene, og kun sættes sammen ved parring.
Ungerne skal kønsopdeles når de er 4 uger gamle, og skal bo alene når de er ca. 10 uger gamle..

Jeg er klar over at man må være forberedt på at skulle beholde unger længere tid, end man måske lige havde regnet med, så jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre fra opdrættere af guldhamstere...

- Både de små hygge-opdræt og udstillingsopdrættere; Hvordan (og i hvad) bor jeres hamstere?

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se billeder af jeres (hamsterenes) forhold. Hvordan de voksne bor... Hvordan ungerne bor..

Jeg håber på nogle gode idéer, inspiration og tips :)

Tak på forhånd
Venlig hilsen Kirsten

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: Opdrætter?? Vis mig (fortæl om) dine forhold :-)

Indlæg af darkangel87 » 25. aug 2013 12:05

Jeg opdrætter ikke guldhamstere mere, håber dog engang at komme til det igen når der bliver flyttet til noget større med bedre plads til min hobby)

Jeg kan dog hjælpe lidt med et par ting

man siger minimum 60x40 cm til en guldhamster, ved dog at mange herinde bruger bure der er omkring 80x40 istedet, for at kunne give dem bedre plads og bedre plads til legetøj i buret.

Hjul til en guldhamster skal være minimum 20 cm i diameter, og må ikke være tremmehjul eller i trådnet.
Man kan også bruge flying saucers til dem, tror der fleste bruger den mellem til guldhamsterne.

Jeg har selv en enkelt guldhamster, han går i et akvarive som er 85x40 cm, med et dejligt stort hjul og stort hus, som han har en træbro så han kan komme op oven på huset.
Ellers har han lidt toiletrør og lege med.
Indretningen hos ham kommer højest sandsynligt til at ændre sig lidt, for har kun haft den dejlige dreng i 1½ uge, så han fik lige hvad jeg havde fra da jeg opdrættede guldhamstere, og et hus jeg havde fået hjem i forkert størrelse og var alt for stort til dværgene.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: Opdrætter?? Vis mig (fortæl om) dine forhold :-)

Indlæg af Laeborg » 25. aug 2013 13:35

Vi har bygget et skabsbur til vores voksne guldhamstere på 70x60cm, hvilket giver et bundareal på 4200cm2, hvilket jeg synes er en glimrende størrelse. De har alle løbehjul med en diameter på 28cm, og dem elsker de (og vi hader dem, da vi har været så smarte at placerer skabsburet i soveværelset :lol: ) - Du kan se billeder af selve skabsburet her: http://forum.hamsterforeningen.dk/viewt ... 35&t=16066

Når vi har en drægtig hun kommer hun i et Alaska bur, som er et tremmebur på 85x50cm og som har en dejlig stor låge i fronten. Her går hun med ungerne indtil de er 4 uger gamle, og så kommer hun for sig selv. Ungerne bliver kønsopdelt og kommer i 2 bure indtil de flytter. De kan blive gående sammen til de er cirka 10 uger, og herefter vil de ofte begynde at slås.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Opdrætter?? Vis mig (fortæl om) dine forhold :-)

Indlæg af Luna » 25. aug 2013 17:14

Ja jeg er en af dem, som synes at en guldhamster minimum skal have 40 x 80 cm bur = 3200cm bundareal - et bur på 60 x 40 har et bundareal på: 2400 hvilket er alt for lidt i min overbevisning. Mine har pt. et akvarie på 100 x 50 x 50 cm: 5000 cm bundareal, et terraium på 80 x 40 x 50 cm: 3200 cm bundareal og et PAX- skabsbur (70 x 60 x 201 cm) hvor jeg har lavet det til 5 bure: 4200cm bundareal. Mine bure har skiftet indretning utallige gange efterhånden, men du får lige et par eksempler:
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Opdrætter?? Vis mig (fortæl om) dine forhold :-)

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 25. aug 2013 22:20

Jeg er også en af dem der gerne vil have mine hamstere har meget plads. Har enkelte dværge i mindre bure fordi de ikke kan lide store bure. Men de fleste går i store bure.
Jeg et skabsbur med plads til 5 hamstere. Skabsburet er L.100xB.60xH.38 cm. Men da flere af mine guldhamstere nyder at æde buret der er af træ. Går der derfor kun 2 guldhamstere i skabsburet. Der står mere om mit skabsbur her: http://www.hamsterhuset.dk/bygning-af-v ... bsbur.html
Alle de andre guldhamstere går i alskabure (2 går i en der er lidt lavere men næsten samme størrelse) som Jonas har forklaret han bruger som barselsbur.

Af ting i buret vil jeg gerne have mere i mine burer end de har nu. Generelt synes jeg at klatre ting nyder de. Store hjul på 28 cm enten Wodent wheel, Trixie eller flying saucers synes jeg fungere godt. Af klatre ting findes der mange træting. Flere af mine nyder at være højt oppe også sidde og holde øje med mig. Hængekøjer synes jeg også mange kan lide at klatre rundt i :-) Rør og den slags gider mine ikke lege med.

Sandbad er de rigtig glade for enten til at tisse i eller bade eller begge dele :D

Lidt billeder af mine bure (de er godt nok lidt gamle. Jeg må virklig snart få taget nogle nye)
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Re: Opdrætter?? Vis mig (fortæl om) dine forhold :-)

Indlæg af Fyrsting » 26. aug 2013 10:52

Årh sikke mange dejlige og inspirerende billeder :klap:

Det er suuuper smart at ombygge et skab til flere terrarielignende bure - men det er surt når hamsterene ikke kan bruge dem fordi de gnaver dem i stykker. Kunne ellers godt finde på at bygge noget i den stil (med mandens hjælp) men synes måske det er smartere i længden med noget der ikke sådan lige bliver gnavet i stykker :? Men selvfølgelig også dyrere lige her og nu :roll:

Og gnaver... det gør de jo :wink:

Er der nogen af jer der har måttet beholde unger længere tid end de 10 uger?
Man er vel nødt til at have en del tomme bure parat til nødstilfælde?
Eller kan man f.eks. midlertidigt bruge en gennemsigtig plastic kasse fra Ikea (som selvf. er sikret for flugtforsøg)?

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Opdrætter?? Vis mig (fortæl om) dine forhold :-)

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 26. aug 2013 11:35

Jeg har prøvet at have unger gående i længere tid. Men det har kun været en enkelt. Men det er en god ide at have ekstra bure hvis man har flere. En stor Ikea kasse kan godt bruges tror jeg :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Opdrætter?? Vis mig (fortæl om) dine forhold :-)

Indlæg af chlin » 26. aug 2013 13:33

Jeg har altid ekstra bure stående. Dem kan ekstra unger komme i. I november måtte jeg skille tre piger ad så det er vigtigt at have ekstra stående.
De ekstra bure er små så de er også gode at have når jeg fx er til pr arrangementer en weekend så kan hamsteren overnatte i det. For de normale bure er alt for store!
Har ti skabsbure og er rigtig glad for den løsning. Der kan være enkelte hamstere som ikke kan være deri men lige nu har jeg ikke problemer.

Vil anbefale dig at kigge på min hjemmeside www.lindes-hamsteri.dk der har jeg skrevet en masse om mine forskellige bure
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Re: Opdrætter?? Vis mig (fortæl om) dine forhold :-)

Indlæg af Fyrsting » 27. aug 2013 12:51

Hvor er det fantastisk med så meget god hjælp der er at få herinde :klap:

Tusind tak for alle de gode svar, billeder og links. Det betyder virkelig meget for mig at være godt forberedt og at vide hvad jeg går ind til. Jeg føler mig allerede meget klogere :D

Simse
Indlæg: 268
Tilmeldt: 22. sep 2008 19:31

Re: Opdrætter?? Vis mig (fortæl om) dine forhold :-)

Indlæg af Simse » 28. aug 2013 17:38

Da jeg bor hjemme deler jeg værelse med mine (pt.) 11 guldhamstere.

Billede
Billede
Billede
Billede

Jeg bruger hamp-strøelse, og toiletpapir til reden (udover det uld(?) de finder i strøelsen)
Hamsterne får Hamster Crispy med enten hunde- eller kattefoder. Jeg skifter snart til Mr. Johnsons, når de ca. 15 kg foder jeg har nu er ved at være spist. Der går nok ikke mere end et par måneder eller tre. :-)
Mvh. Simone og de der hamstere ;-)
Billede
Facebook side: https://www.facebook.com/SimsesDyr

Simse
Indlæg: 268
Tilmeldt: 22. sep 2008 19:31

Re: Opdrætter?? Vis mig (fortæl om) dine forhold :-)

Indlæg af Simse » 28. aug 2013 18:55

Forresten lader jeg dem ikke gå sammen i hele 10 uger - det har jeg dårlige erfaringer med. De bliver altså kønsmodne før, og vil gerne bo alene noget tidligere. Max 8 uger vil jeg mene, men her bliver de sammen i max 6-7 uger.

Hvis moren ser frisk og fin ud bliver hunnerne hos hende i en uge eller to ekstra, men det er desværre sjældent tilfældet, og derfor bedst at lade hende få ro så snart det er muligt.

I Sverige tager nogle opdrættere hannerne fra som 3 ugers, og det har jeg også haft god erfaring med hos enkle hanner. Der tog jeg dem fra der var størst (og så ud til at klare sig fint uden moren) og lod dem gå sammen indtil de flyttede eller var max 6-7 uger gamle. :)

Jeg har altid bure i overskud, hvor ungerne kan fordeles op. Jeg har dog aldrig haft nogen i længere end 10 uger, og det har altid været pga. nogen sprang fra og jeg så skulle finde en ny ejer.

Håber det var svar nok, ellers er du velkommen til at stille flere spørgsmål. :)

ps. på et af billederne kan du se en gennemsigtig kasse oven på et andet bur - det er en 4 uger gammel han unge, der først bliver hentet om ca. 4 uger, når en anden unge er flytteklar. Ejerne kommer et stykke herfra og vil derfor vente til begge deres unger er flytteklare, hvilket er helt i orden. Så overføre de dog pengene på forhånd så jeg er sikker på at de henter dem.
Mvh. Simone og de der hamstere ;-)
Billede
Facebook side: https://www.facebook.com/SimsesDyr

Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Re: Opdrætter?? Vis mig (fortæl om) dine forhold :-)

Indlæg af Fyrsting » 2. sep 2013 06:49

Tusind tak for hjælpen alle sammen :)

Det er rigtig godt at se billeder af jeres forhold og høre om hvordan I får plads til det hele. Jeg er ret vild med Alaska burene, men må også sige, at hvis jeg skal begynde at opdrætte guldhamstere på et tidspunkt (som jeg håber), så bliver det nok med inspiration fra jeres skabsbure.

Jeg er så heldig at have en rigtig dygtig mand, han har bygget meget til mig igennem årene, og foruden at være praktiske, har skabsburene også den fordel, at det er dejligt at følge hamsterenes liv igennem glas frem for tremmer. Og så ser det jo pænt ud også, med sådan et skab.

Så hvis og når, så vil jeg nok have sådan et, og satse på at mine hamstere ikke gnaver det hele i stykker :D

Låst