hvad skal vi vælge?

Beskrivelse mangler
Låst
bubbel
Indlæg: 49
Tilmeldt: 5. okt 2013 12:14

hvad skal vi vælge?

Indlæg af bubbel » 5. okt 2013 16:31

Vi overvejer en guldhamster eller en dværghamster, men hvad er bedst?

Er den ene art mere territorial end den anden?

Hvilke temperaments er de kendt for at have?

Er der en der bliver mere tam end den anden?

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: hvad skal vi vælge?

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 5. okt 2013 16:56

Alle hamstere kan blive territorial.

Jeg kan beskrive roboer, guldhamstere og vinterhvides temperament da det er de 3 arter jeg har herhjemme :D

Robo'er/Roborovski dværghamstere.
De er meget aktive og meget få er sidde og nusse hamstere. Men har mødt nogen der er. De fleste løber fra hånd til hånd og ret stærkt.
De er gode at have til at gå sammen. Herhjemme virker vores gladere når de går sammen.
De skaber utrolig meget liv i buret og elsker deres hjul :D

Guldhamstere.
Guldhamstere tager noget tid at gøre tamme. Ofte er de jumpy som unger og også når de kommer ud til nye hjem. Det kan tage 2-3 måneder før de bliver modne og tamme. Men man har så mulighed for at præge sit hamster og det kræver tålmodighed men når de så er blevet tamme så er det det hele værd og man har fået sig et fantastisk kæledyr.
De må under ingen omstændigheder gå med andre for så slår de hinanden ihjel.

Vinterhvide.
Vinterhvide er for det meste meget rolige, men nogen kan også have krudt i røven. De kan have en uheldig vane med at smage på folk, sådan et let bid. Ofte holder de op med det hvis man ignorere det og de vokser fra det.
De kan også have den her søde vane med at slikke på folk og nogen af dem kan føle sig så tryg at de tømmer deres kindposer i ens hænder. De er ofte nogle dejlige hygge dyr synes jeg :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

milla.b
Indlæg: 927
Tilmeldt: 30. dec 2012 11:04

Re: hvad skal vi vælge?

Indlæg af milla.b » 5. okt 2013 20:42

Jeg kan beskrive campbells da det er det jeg har :D

Campbells (dværghamsterart):
Der går desværre nogle rygter (heldigvis ikke så mange mere) om campbells er bidske og sky, de kan også godt være bidske, sky osv. Men når de kommer fra en opdrætter sker dette heldigvis sjældent. De fleste er børnevenlige og meget nysgerrige, så det er ikke altid de sidder helt stille, hvis de har fået øje på noget der kunne være spændende, at udforske. De har rigtig mange farver.

Det var sådan lige generalt. Der er selvfølgelig nogle, som ikke helt er sådan, enten til det bedre eller dårligere :D
Calobe's hamsteropdræt

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: hvad skal vi vælge?

Indlæg af LiseJuul » 5. okt 2013 21:16

Jeg har og avler guldhamstere, og de er nogle super kæledyr.
De er ofte meget hurtige og ikke så tamme de første få måneder af deres liv, men med kontakt hver dag får man hurtigt et skønt kæledyr. Jeg er rigtig glad for mine hamstere fordi de når de bliver 2-3 måneder er super sociale og tigger om at komme op i hænder. Jeg har en som kan sidde hos mig igennem en hel film og bare hygge og putte :-) Nogle er selvfølgelig mere aktive end andre, men det ligger jo i de forskellige personligheder :-)
Billede

louisekold
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 13. mar 2013 13:56

Re: hvad skal vi vælge?

Indlæg af louisekold » 5. okt 2013 21:31

Der giver jeg Maria ret.
Vi har også guldhamstere og dværghamstere.

Men de er begge arter er dejlige på hver deres måde. Guldhamstere kræver mere tålmodighed.
Jeg synes at det er hyggelig ved dværghamstere når de slikker ens hånd og tømmer deres kindposer. :)
Med Venlig Hilsen
Louise Kold Larsen

Billede

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: hvad skal vi vælge?

Indlæg af PiaH » 5. okt 2013 22:16

Jeg har kun erfaring med guldhmastere, og jeg syntes de er lidt af hvert, aktive, men vil også gerne hygge og så er de nysgerrige.
Fra mig og Zoo

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: hvad skal vi vælge?

Indlæg af burrus » 6. okt 2013 07:30

Det I skal vælge er det som passer til jer - og der kan være milevide forskelle i bare et kuld :)

Men det kan være meget nemmere at prøve at hjælpe jer mod den art I skal have, hvis I fortælle om hvad I har forestillet jer det vil være at have hamster, og hvad I kan tilbyde :)
Jeg personligt har nemlig oplevet stor forskel på den samme hamster ud fra hvad de to ejere "tilbød" den :)

For hvis det er en lille se-på-hygge-dyr I vil have, som I ikke nødvendigvis vil kæle med - og I synes det er kedeligt den bare ligger og sover hele dagen, så er det næppe en vinterhvid I skal have, men nærmere et par hurtige små roborovski, som er mere vågne og der sker en helt masse.

Men vil have en hygge-hamster, som kan kæles og nulres på, uden en masse arbejde, og det gør ikke noget at I skal vække den, for at få lidt liv - så kan en vinterhvid SAGTENS være den perfekte art for jer :)

Vil I lære den en masse tricks, agility eller lignende "aktiv", men stadig have en kælehams, så er det måske mere guldhamster eller campbells I skal kigge efter... Der er mange gode valg - men meget af det afhænger også af hvad I vil og kan tilbyde - og ikke mindst hvad I forventer af en hamster :)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

bubbel
Indlæg: 49
Tilmeldt: 5. okt 2013 12:14

Re: hvad skal vi vælge?

Indlæg af bubbel » 8. okt 2013 07:33

hov havde slet ikke set der var kommet flere svar, sorry :-)

altså det jeg synes betyder mest for os og specielt fordi vi er nye med hamster at den hamster vi får er en hamster vi kan håndtere og for mig gør det ikke noget at den sover meget, det helt iorden, men vi vil rigtig gerne kunne tage den ud eller i hvert fald snakke med den i buret når den er vågen. vi søger nok en hygge hamster der kan blive sød og ikke bider. :-)

jeg har indtil videre kun mødt nogle guldhamstere men vi vil også rigtig gerne se dværghamstere og snakker lidt med en bruger om at se deres.

vi vil nok hellere have en stille hamste end en total krudtugle, hvis det giver mening :-)

Låst