Valg af sten til negleslibning

Beskrivelse mangler
Låst
LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Valg af sten til negleslibning

Indlæg af LiseJuul » 19. okt 2013 19:34

Halløj allesammen :D
Jeg har opdaget at en af mine dejlige hamstere har tendens til at få for lange negle, og jeg har hørt at nogle af jer har sten i buret.. Men hvilken slags sten er det? Bare en tilfældig sten udefra? :P

Mvh
Billede

louisekold
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 13. mar 2013 13:56

Re: Valg af sten til negleslibning

Indlæg af louisekold » 19. okt 2013 19:38

Vi har nogle alm. strandsten som der er flade. :)
Vi ligger dem under vandflasken, da det er et sted jeg ved de sætter sig. De elsker og side på den
Med Venlig Hilsen
Louise Kold Larsen

Billede

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Valg af sten til negleslibning

Indlæg af PiaH » 19. okt 2013 19:44

Jeg har bare nogle sten som er fundet ved Hou strand, de ligger forskællige steder i buret men også omkring vandskålen.
Fra mig og Zoo

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Valg af sten til negleslibning

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 19. okt 2013 21:33

Jeg har også bare flade sten fra stranden som er kogt i lang tid for at fjerne bakterier :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Valg af sten til negleslibning

Indlæg af PiaH » 19. okt 2013 21:37

Jeg lagde mine sten i rodalon vand i ca. 20 minutter, så skrubede jeg dem og skyllede dem rigtig godt i rent vand og tørede dem.
Fra mig og Zoo

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Valg af sten til negleslibning

Indlæg af LiseJuul » 19. okt 2013 22:01

Okay, super!
Tusinde tak piger :D
Så må jeg ud og lede.
Billede

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Valg af sten til negleslibning

Indlæg af PiaH » 19. okt 2013 22:41

Så lidt da :-)
Fra mig og Zoo

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Valg af sten til negleslibning

Indlæg af taysha » 20. okt 2013 09:33

Uh, desinfektion. Det er en hel videnskab i sig selv. Meget spændende emne. :D

jeg vil anbefale, at man vasker og skrubber først, da man skal have skidt, (inkl kalkbelægninger, rust, jord og det, der hedder biofilmen) væk for, at desinfektionsmidlet kan virke ordentligt.
Man skal huske at skylle sæben ordentligt væk, inden man desinficerer, da sæben i sig selv også kan ødelægge desinfektionsmidlet.
Den eneste måde man kan desinficere ordentligt på, uden en grundig vask først, er ved varme, så hvis man koger tingene er det en anden sag.
Man skal også tænke på temperatur og virkningstid. Al desinfektion afhænger af de to faktorer.
De færreste almindeligt tilgængelige midler virker ved under 5 grader, så stå ikke ude i frostvejr med det. Tommelfingerregel: lad det sidde på i 30 minutter før det skylles af, hvis du er i temperaturer mellem 15 og 25 grader.
Sørg for god udluftning, og læs brugsvejledningen.

Jeg foretrækker selv rodalon til alm. desinfektion, hvor der ikke har været et specifikt problem. Det er forholdsvist ugiftigt for mennesker, fjerner lugt og kan bruges på de fleste overflader uden at skade materialet. Der står på dunken at det kan bruges uden rengøring først, men det skal tages med et gran salt. Det er nemlig primært en kvaternær ammoniumforbindelse, og de er superfølsomme overfor organisk materiale, og sæberester.
Ulempen er at rodalon ikke virker overfor alle bakterier, og hvis man altid kun bruger det, kan balancen ændre sig så der er flere af dem det ikke slår ihjel. Så jeg skifter mellem rodalon og sprit i al almindelighed.
Men man skal altid tænke: hvorfor vil jeg desinficere den her ting? Er almindelig vand og sæbe ikke nok - grundig vaks med vand og sæbe er ofte rigeligt, f.eks. til bure hvor der ikke har været sygdom. Men sten taget ind udefra, jo bestemt, de skal desinficeres.

Man skal naturligvis også skylle efter med rigeligt vand bagefter, så dyret ikke kommer i kontakt med desinfektionsmidlet ;) :wink:

Ups, det blev en lang smøre. Sorry

til særligt interesserede er der mere viden her: http://vsp.lf.dk/~/media/Files/Haandbog ... ndbog.ashx
og her http://www.medicintildyr.dk/specialtema ... endte.aspx
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Re: Valg af sten til negleslibning

Indlæg af Fyrsting » 20. okt 2013 11:10

Interessant og lærerigt :goodpost:

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Valg af sten til negleslibning

Indlæg af LiseJuul » 21. okt 2013 21:01

Taysha:
Tusinde tak for et super godt indlæg :-)
Der er det beskrevet super fint!
Bruger også selv rodalon og sprit :-)
:thumb: :thumb:
Billede

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Valg af sten til negleslibning

Indlæg af PiaH » 21. okt 2013 21:15

Hvad er det for noget sprit I bruger :?:
Fra mig og Zoo

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Valg af sten til negleslibning

Indlæg af taysha » 22. okt 2013 06:00

ganske alm husholdningssprit :wink:
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Valg af sten til negleslibning

Indlæg af PiaH » 22. okt 2013 09:26

Okay, mange tak :-)
Fra mig og Zoo

julieb
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24. feb 2014 09:26

Re: Valg af sten til negleslibning

Indlæg af julieb » 24. feb 2014 09:35

LiseJuul skrev:Halløj allesammen :D
Jeg har opdaget at en af mine dejlige hamstere har tendens til at få for lange negle, og jeg har hørt at nogle af jer har sten i buret.. Men hvilken slags sten er det? Bare en tilfældig sten udefra? :P

Mvh
Som kommende hamster ejer syntes jeg dit spørgsmål er super godt og tager da lige denne viden med mig og går på jagt efter lidt sten til buret :)

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Valg af sten til negleslibning

Indlæg af LiseJuul » 24. feb 2014 09:37

julieb skrev:
LiseJuul skrev:Halløj allesammen :D
Jeg har opdaget at en af mine dejlige hamstere har tendens til at få for lange negle, og jeg har hørt at nogle af jer har sten i buret.. Men hvilken slags sten er det? Bare en tilfældig sten udefra? :P

Mvh
Som kommende hamster ejer syntes jeg dit spørgsmål er super godt og tager da lige denne viden med mig og går på jagt efter lidt sten til buret :)
Det er da dejligt at du også kan få noget godt ud af mit spørgsmål :D
Billede

Låst