skræmt hamster

Beskrivelse mangler
Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

skræmt hamster

Indlæg af Hamsterguf9000 » 31. okt 2013 21:07

Jeg har overtaget et hamster fra en lille dreng på 6 år. Han har haft for vane at tage hamsteren op uden at være opmærksom på om den har lyst. Det har så resulteret i at hamsteren er meget skræmt. Den bliver bange for det meste. Jeg er meget tålmodig med den og giver den mange godbidder i hånden. Den er to gange gået hen på min hånd men den bliver bange med det samme og sidder bare og ryster.
Den har en vane med at slikke på mig og så bide mig, selvom jeg virkelig ikke lugter af mad. Den bider ikke hårdt i den situation.
Når alt går fint med den og den har spist lidt godbidder og ellers bare sidder og vasker sig og ser sød ud, så angriber den lige pludselig og den bider hårdt. Av av.
Hvad skal jeg stille op med det lille pjok?
Jeg har masser af tålmodighed men det hjælper jo ikke hvis jeg griber det forkert an. Jeg stikker ikke hånden ind i buret men lader alt ske i åbningen ind til buret :)

louisekold
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 13. mar 2013 13:56

Re: skræmt hamster

Indlæg af louisekold » 31. okt 2013 21:19

Hvilken art er det ?
Med Venlig Hilsen
Louise Kold Larsen

Billede

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: skræmt hamster

Indlæg af Hamsterguf9000 » 31. okt 2013 21:40

Det er en dværg men jeg tror det er en hybrid :)

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: skræmt hamster

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 31. okt 2013 22:02

Du kan prøve en handske hvor du så ikke reagere på at den bider og så får den ingen reaktion fra det.

Jeg håber at du får den til at stoppe :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

louisekold
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 13. mar 2013 13:56

Re: skræmt hamster

Indlæg af louisekold » 31. okt 2013 22:13

Jah, der vil jeg sige lige som Maria.
Det har hjulpet på min dværghamster
Med Venlig Hilsen
Louise Kold Larsen

Billede

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: skræmt hamster

Indlæg af Hamsterguf9000 » 31. okt 2013 22:19

Bliver den så ikke bare mere bange. Han er bange for alt. Virkelig alt. Så jeg vil helst ikke introducere for meget nyt.
Jeg vil bare være sikker på at jeg ikke gør noget galt. Jeg vil prøve handsken om en uges tid måske :)

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: skræmt hamster

Indlæg af taysha » 1. nov 2013 10:39

jeg ville i en periode lade være med at tage ham op på hånden
Her er en cirka lan på hvad jeg ville gøre:
Det afhænger af hans reaktion hvor hurtigt du kan gå frem - små bitte skridt går hurtigere i længden, hvis han bider blev du ved for længe, gå tilbage til punktet før og prøv igen.

1) åbne buret, med godbidder (småbitte, så små du kan) i hånden og give ham dem en af gangen, mens han sidder ved siden af din hånd. Snak gerne blidt i mens. Giv en 4-5 godbidder på den måde og gentag så tit som muligt. Stjæl evt godbidder tilbage fra hans depoter, så du ikke laver et kuglehamster ud af ham. gør det nogle dage
2) som pkt 1, men flyt hånden lidt rundt, så han følger efter din hånd for at få godbidderne
3) som 1) men nu sidder han på din ene hånd og får godbidder af din anden hånd, stadig uden at løfte ham ud af buret, læg hånden helt fladt ned i bunden af buret, så han uden videre kan gå af, hvis han vil. Gør dette i mindst 4 dage, så tit du kan, men i kort tid hver gang. Bliv på dette stadie til han er afslappet og sidder nogle minutter på din hånd, giv godbidder i hurtigt tempo efter hinanden i starten og så med længere og længere mellemrum - altså: giv 4-5 godbidder mens han sidder på din hånd hver gang og lok ham af hånden med en godbid. Det er vigtigt at du slutter FØR han selv hopper af, så du skal lokke ham ned med en godbid.
4) som 3, men krum fingrene lidt. Start igen med kort tid (godbidder i hurtigt tempo i starten),
5) her arbejder du med at kunne få lov til at krumme fingerne mere og mere til han er tryg ved at du krummer dem nok til at tage ham op.
6) som 3, men løft ham lidt.
derefter kan du løfte mere og mere i længere og længere tid

tag dig tid, du forsøger at opbygge tillid og lyst til at være hos dig, og det tager tid. Det er vigtigt at det ALTID er DIG der stopper samværet - altså sæt ham ned FØR han viser at han gerne vil ned. Han har sikkert lært at mennesker pludselig hiver en op, og holder ved til man bider, nu er du ved at lære ham at han nok skal komme ned igen,han behøver ikke at bide.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: skræmt hamster

Indlæg af Hamsterguf9000 » 2. nov 2013 16:10

Det vil jeg prøve :)
Jeg tror desværre mine hænder minder ham om den lille drengs -jeg har meget små hænder :/. Han er kælen og meget sød ligeså snart jeg tager en handske på, ingen bid og er ikke bange overhovedet.
Jeg får min moar til at snakke lidt med ham for at se om der er nogen forskel.
Jeg giver mine små bebser dentabider til katte som godbidder. Det er fyldt med protein, de elsker dem og de bliver ikke tykke af dem.

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: skræmt hamster

Indlæg af taysha » 3. nov 2013 09:15

Så ville jeg køre den plan, jeg foreslog i sidste post, med handsker på (så kan du nok gå lidt hurtigere frem, fordi han ikke er så bange i udgangspunktet)
Og så køre den igen med en anden farve og tekstur af handsker - og så igen uden handsker.
Og du kan godt være på punkt 1) uden handsker, punkt 3 med grønne tynde handsker og punkt 6 med blå tykke handsker samtidigt (farverne er ikke vigtige, blot eksempel)
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: skræmt hamster

Indlæg af Hamsterguf9000 » 11. nov 2013 18:58

Efter nogle uger med masser af godbidder og en del kontakt med min lille Elton (det skræmte hamster) så har han ændret sig rigtig meget. Han er nysgerrig og vil meget gerne ud af buret og løbe rundt på sofaen sammen med mig. Han er altid så opmærksomhedssøgende :)
Det eneste problem er at han er helt oppe og køre når han får melorme og kommer nemt til at bide mig i fingeren når han snupper dem af min hånd. Han bliver lidt bidsk den første halve time efter melorme men ellers er han en dejlig lille skabning :)

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: skræmt hamster

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 11. nov 2013 21:11

Hamsterguf9000 skrev:Efter nogle uger med masser af godbidder og en del kontakt med min lille Elton (det skræmte hamster) så har han ændret sig rigtig meget. Han er nysgerrig og vil meget gerne ud af buret og løbe rundt på sofaen sammen med mig. Han er altid så opmærksomhedssøgende :)
Det eneste problem er at han er helt oppe og køre når han får melorme og kommer nemt til at bide mig i fingeren når han snupper dem af min hånd. Han bliver lidt bidsk den første halve time efter melorme men ellers er han en dejlig lille skabning :)
Hvor er det godt at det sådan er gået fremad med ham :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: skræmt hamster

Indlæg af taysha » 11. nov 2013 21:49

det var dejligt at høre :thumb:
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: skræmt hamster

Indlæg af Hamsterguf9000 » 25. nov 2013 21:03

Så er det gået ned ad bakke med mit forhold til Elton. I fredags tiggede han om at komme ud af buret og gik ligefrem armgang i tremmerne. Jeg havde ham ude på sofaen og han sov en formiddagslur sammen med mig. Jeg satte ham så i buret fordi jeg havde andre ting at gøre. Da jeg så vendte tilbage og han igen begyndte at tigge om at komme ud så kunne jeg selvfølgelig ikke stå for det og lagde min hånd ned så han selv kunne stige op, ligesom jeg altid gør uden problemer. Men istedet for at stige op så bed han mig for alvor så blodet dryppede!
Det har han gjort enkelte gange weekenden over også selvom tingene er som de plejer. Andre gange er han som han plejer overfor mig. Nu er jeg kommet til et stadie hvor jeg slet ikke er tryg ved at håndtere ham selvom han så gerne vil.
Ligenu har jeg ham ude på sofaen og han sover hos mig, men ligeså snart han er vågen så er jeg bange for ham og håndterer ham med en skål som jeg gjorde helt tilbage i starten.
Jeg er rigtig ked af den udvikling og jeg ved ikke hvad jeg skal stille op. Jeg har ikke mærket nogle ændringer hos min anden hamster Lucien selvom han nok skal gøre opmærksom på hvis noget ikke er som det plejer :/

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: skræmt hamster

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 25. nov 2013 22:38

Det er jeg ked af at høre.

Kommer det ud af ingenting når han bider hver gang?
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: skræmt hamster

Indlæg af Hamsterguf9000 » 25. nov 2013 23:46

Ja der er slet ingen advarsel og jeg gør ikke noget bestemt hver gang. Jeg forstår slet ikke hvorfor han er sådan :'(

Låst