Vores hamsterpiger slås...

Beskrivelse mangler
Låst
IbenH
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. nov 2013 19:23

Vores hamsterpiger slås...

Indlæg af IbenH » 7. nov 2013 08:35

Vores nye små hamsterpiger kan åbenbart ikke enes... Vi har 3, men to af dem virker lidt uenige. Her til morgen fik jeg noget af et chok!!!

Den ene havde bid-sår over hele kroppen, og den anden en lille flænge i ansigtet! Jeg har skyllet, tørret og renset dem begge, og nu bor den hamster - der åbenbart ikke kan med de andre 2, i transportkassen. Jeg har selvfølgelig givet den strøelse, mad og vand.

Men hvad gør vi fremover? Skal vi holde dem adskilt resten af deres levetid? Er der en anden forklaring på at de angriber hinanden?

Det skal siges at de er søstre, og har altid boet sammen. Vi har haft dem i en lille uge nu. De bor i det bur, de har haft hele deres 12 uger gamle liv, blot med ny form for strøelse og lidt udvidelse i hylder og et træhus i buret.

Her til morgen fandt jeg den med flængen i træhuset alene, og den med bidsår lå sammen med den sidste i en rede i strøelsen. De havde placeret sig så langt fra hinanden som muligt.

Jeg ved at mine børn bliver meget kede af dette, og det er på ingen måde godt for de små dyr! Hvad gør vi nu?

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: Vores hamsterpiger slås...

Indlæg af darkangel87 » 7. nov 2013 09:21

der er ikke så meget andet at gøre end at skaffe et ekstra bur og skille dem ad, det er desværre det der kan ske, og risikoen er større når det er hunner, fordi det er dem der er territorielle
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

IbenH
Indlæg: 10
Tilmeldt: 5. nov 2013 19:23

Re: Vores hamsterpiger slås...

Indlæg af IbenH » 7. nov 2013 11:39

Betyder det at hanner godt kan gå sammen i buret, uden at slås? Jeg troede det ville gå fint med tøserne, da de er søskende. (skal vist på biblioteket og låne en del bøger om hamstere, jeg synes ikke nettet er fyldestgørende nok i info om de søde små.

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Vores hamsterpiger slås...

Indlæg af taysha » 7. nov 2013 12:17

der er heller ingen garanti for at hanner kan gå sammen. Udgangspunktet er et bur per hamster.
Med dværghamstre (nogle arter mere end andre) kan man så nogen gange være heldig, at det går at have mere end en i et bur, hvis buret er stort nok, og de har ressourcer (mad, vand, hjul, sovesteder - alt der er vigtigt for dem) nok så de ikke kommer i konflikt om ressourcerne.
Men hvis man vælger at have mere end en i buret, skal man være yderst opmærksom og have bure nok stående klar til at kunne skille dem omgående, hvis de kommer op og slås.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Vores hamsterpiger slås...

Indlæg af burrus » 7. nov 2013 12:42

... Og bøger på biblioteket er ofte fyldt med forældet info og er endda også ofte enormt fejlfyldte.. :(
Der er kun bogen skrevet af Kenneth Worm (kwo herinde), som man reelt kan regne med af de bøger man kan finde...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Vores hamsterpiger slås...

Indlæg af LiseJuul » 9. nov 2013 15:31

Jeg må erklære mig enig med de andre to - det er risikoen ved at have flere hamstere til at gå sammen. Det vil betyde at i skal ud og købe et nyt bur til den ene og sørge for at hun har det godt deri, alene. Men i kan så heller ikke regne med at de sidste to vil kunne bo sammen - men måske er i heldige. Der er samme problemer med hannerne, så det er altid et sats.

Og med hensyn til bøger om hamstere.. Man kan ligeså godt lade være; udover den bog af Kenneth Worm selvfølgelig! Men derudover er der jo heldigvis dette forum for i altid kan spørge til råds - om hvad som helst :-)
Billede

Låst