hamsters aktivitetsniveau

Beskrivelse mangler
Låst
Monty86
Indlæg: 92
Tilmeldt: 15. dec 2013 19:28

hamsters aktivitetsniveau

Indlæg af Monty86 » 15. dec 2013 19:47

Hej jeg overvejer at købe mig et hamster. Jeg er vandt til kaniner, og vil gerne høre lidt om der er nogen af jer som har begge dele og kan fortælle lidt om hvor forskellig en oplevelse det er at have en hamster i forhold til en kanin?

Jeg har læst lidt rundt på nettet at hamster skulle være ekstremt aktive, hvordan er deres energi/aktivitets niveau i forhold til en kanin eller et marsvin? for jeg bliver lidt "skræmt" af det jeg har læst om hamstere

på forhånd tak for hjælpen :)
Med Venlig Hilsen

Mona og Bigfoot

louisekold
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 13. mar 2013 13:56

Re: hamsters aktivitetsniveau

Indlæg af louisekold » 15. dec 2013 19:53

Jeg har 1 kanin og nogle hamstere. Hamstere er meget aktive, de er et nat dyr. De skal have nogle aktiviteter i buret. Guldhamster elsker og klatre i ting og dværghamster elsker og kunne kravle ind i ting
Med Venlig Hilsen
Louise Kold Larsen

Billede

milla.b
Indlæg: 927
Tilmeldt: 30. dec 2012 11:04

Re: hamsters aktivitetsniveau

Indlæg af milla.b » 15. dec 2013 20:03

Jeg har 6 kaniner og 4 hamster (+6 unger) kaniner er i følge mig ikke specialet aktive, men hamstere er aktive i buret -natteaktive men hvis de er tamme er de jo ikk specialet livlige i hånden :D
Calobe's hamsteropdræt

louisekold
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 13. mar 2013 13:56

Re: hamsters aktivitetsniveau

Indlæg af louisekold » 15. dec 2013 20:06

Der vil jeg sige at det er meget forskellige fra hamster til hamster. Der er nogen som er meget aktiv når de er oppe ved en og så er der nogen som nærmeste sover
Med Venlig Hilsen
Louise Kold Larsen

Billede

Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Re: hamsters aktivitetsniveau

Indlæg af Fyrsting » 16. dec 2013 12:43

louisekold skrev:Der vil jeg sige at det er meget forskellige fra hamster til hamster. Der er nogen som er meget aktiv når de er oppe ved en og så er der nogen som nærmeste sover
Helt enig, det er meget forskelligt fra hamster til hamster.

Min guldhamster Blondie har virkelig meget krudt i rumpen. Hun er fuldstændig tam, men hun har ikke ro til at sidde hos os så længe - der skal bare ske noget :)

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: hamsters aktivitetsniveau

Indlæg af LiseJuul » 16. dec 2013 15:02

Nu har jeg haft både kanin og guldhamster, og jeg vil sige at kaninen kræver mere af dig end hamsteren gør. Kaninen kan ikke bare aktivere sig i sit bur og skal ud og løbe, eventuelt i have osv. Derimod klarer hamsteren sit store aktivitetsniveau ved primært at løbe i deres hjul om natten, hvilket betyder at du ikke har så meget ansvar for at aktivere den udenfor buret og at du bare kan nyde det bette pus. Selvfølgelig er der nogle som er mere aktive end andre (Blondie fx :P ) hvorimod fx mine hamstere er meget rolige når de kommer ud. Fx så kan jeg sidde og se tv med min han Franz, han sidder bare og hygger på min arm :)

Det eneste der er sikkert, er at hamsteren skal have et super godt bur med mange aktiverings legetøjer :-)
Billede

milla.b
Indlæg: 927
Tilmeldt: 30. dec 2012 11:04

Re: hamsters aktivitetsniveau

Indlæg af milla.b » 16. dec 2013 17:29

Fyrsting skrev:
louisekold skrev:Der vil jeg sige at det er meget forskellige fra hamster til hamster. Der er nogen som er meget aktiv når de er oppe ved en og så er der nogen som nærmeste sover
Helt enig, det er meget forskelligt fra hamster til hamster.

Min guldhamster Blondie har virkelig meget krudt i rumpen. Hun er fuldstændig tam, men hun har ikke ro til at sidde hos os så længe - der skal bare ske noget :)
Det er rigtig, men det jeg hentydede til var, at de ikke løb forvirret rundt og bed osv :D
Calobe's hamsteropdræt

Monty86
Indlæg: 92
Tilmeldt: 15. dec 2013 19:28

Re: hamsters aktivitetsniveau

Indlæg af Monty86 » 17. dec 2013 10:22

Okay mange tak for svar :)

Hvad er godt at købe til den lille til at aktivere den med?

det bur jeg har anskaffet mig har et hjul og en "rutchebane"/rør, og en lille hule.
Med Venlig Hilsen

Mona og Bigfoot

milla.b
Indlæg: 927
Tilmeldt: 30. dec 2012 11:04

Re: hamsters aktivitetsniveau

Indlæg af milla.b » 17. dec 2013 11:09

Monty86 skrev:Okay mange tak for svar :)

Hvad er godt at købe til den lille til at aktivere den med?

det bur jeg har anskaffet mig har et hjul og en "rutchebane"/rør, og en lille hule.
Der er mange løsninger
-et hjul.
-toilet eller køkkenrullerør, trærør eller andre former for rør.
-grene fra træer, som ikke er sprøjtet eller står tæt på en vej, hvor der kører mange biler. De kan ikke tåle blåsyre (hedder det ikke det?), så det kan ikke være fra frugttræer, hvor der er 'sten' i frugterne.
-bold med mad i.
-sandbad med chinchilla sand.
-meget mere, brug fantasien :D
Det er nemmere, at lave et bur, hvis man forestiller sig, man selv er hamsteren og så lave det så naturligt for den, som muligt. :D
Calobe's hamsteropdræt

Monty86
Indlæg: 92
Tilmeldt: 15. dec 2013 19:28

Re: hamsters aktivitetsniveau

Indlæg af Monty86 » 17. dec 2013 12:57

Okay, mange tak for foreslagende :-)
Med Venlig Hilsen

Mona og Bigfoot

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: hamsters aktivitetsniveau

Indlæg af taysha » 17. dec 2013 16:26

hvor er det super at du bruger tid på at søge oplysninger før du køber :D
Jeg kan godt lide at sprede hamsterets tørre foder rundt i buret, så den skal lede efter det. Og de ting, den er særligt glad for, er længst væk fra yndlingssovestedet - gerne så den skal klatre på af sin rampe eller sådan noget for at få fat i det. så den får lidt motion for hjerne og krop ud af det foder, den jo alligevel skal have.
Man kan også pakke lidt guf ind i toiletpapir så der er lidt arbejde i at få det ud :mrgreen:
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Låst