cambells vs vinterhvid?

Beskrivelse mangler
Låst
Nougat
Indlæg: 434
Tilmeldt: 23. maj 2010 10:17

cambells vs vinterhvid?

Indlæg af Nougat » 23. dec 2013 01:49

Hej
Hvordan er forskellen på vinterhvid og cambells? Jeg har kun prøvet at have en vinterhvid. Er den ene mere kælen end den anden? Ja Hvordan er forskellen på deres temperament? Og er der andet man skal tænke på?
God dag til jer :)
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

milla.b
Indlæg: 927
Tilmeldt: 30. dec 2012 11:04

Re: cambells vs vinterhvid?

Indlæg af milla.b » 23. dec 2013 07:07

Der går desværre mange rygter om campbells er aggerresive, men nu hvor jeg opdrætter dem vil jeg sige tværtimod. De fleste campbells er helt vildt skønne, kælne og børnevenlige. Jeg tror det kan forekomme, at alle hamsterarter kan have nogle hamster, som ikke er kælne osv. Jeg har 4 campbells lige nu og de er alle forskellige, men jeg har ingen der er aggerresive, bider eller sådan noget, den ene jeg har hun sidder slet ikke stille i hånd, mens min han er den mest rolige og dejlige hamster.
Campbells er nok en lille smule større, altså lidt længere, men de vejer nogenlunde det samme :D
Jeg har ikke haft vinterhvid, men ud fra det jeg har læst, tror jeg temperament mæssigt, at det er nogenlunde det samme.
Calobe's hamsteropdræt

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: cambells vs vinterhvid?

Indlæg af Luna » 23. dec 2013 09:14

Campbells er noget mere aktive end vinterhvide:)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: cambells vs vinterhvid?

Indlæg af Laeborg » 23. dec 2013 09:16

Luna skrev:Campbells er noget mere aktive end vinterhvide:)
Det skal du ikke sige til Temp! :P
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: cambells vs vinterhvid?

Indlæg af Luna » 23. dec 2013 10:01

Laeborg skrev:
Luna skrev:Campbells er noget mere aktive end vinterhvide:)
Det skal du ikke sige til Temp! :P
Tvivler på han er mindre aktiv end Soffi;)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Nougat
Indlæg: 434
Tilmeldt: 23. maj 2010 10:17

Re: cambells vs vinterhvid?

Indlæg af Nougat » 23. dec 2013 10:02

Okay. Aner ikke hvad jeg skal gå efter
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: cambells vs vinterhvid?

Indlæg af Laeborg » 23. dec 2013 10:12

Du skal gå efter dem du forelsker dig i :)
Mit bedste råd vil være at komme ud og opleve nogle af de forskellige arter - fx et opdrætterbesøg eller som gæst på en udstilling. Jeg ved ikke lige hvor Hasselager er, men du er velkommen til at komme og se vores hamstere. Vi bor i Grindsted ved Billund, og har guldhamstere, vinterhvide, en enkelt Campbells og en flok Roborovskis som kun ville elske at blive nusset lidt ekstra.

Vi har mange arter og det skyldes selvfølgelig at de alle er skønne på hver deres måder, så det er svært at sige hvilken der er "bedst".
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Nougat
Indlæg: 434
Tilmeldt: 23. maj 2010 10:17

Re: cambells vs vinterhvid?

Indlæg af Nougat » 23. dec 2013 10:25

Okay. Mange tak. Jeg havde en vinterhvid som jeg elskede. Hun var dog ikke så meget til at nusse, som er det jeg søger nu. Hvis det kan lade sig Gøre
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: cambells vs vinterhvid?

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 24. dec 2013 16:07

Nougat skrev:Okay. Mange tak. Jeg havde en vinterhvid som jeg elskede. Hun var dog ikke så meget til at nusse, som er det jeg søger nu. Hvis det kan lade sig Gøre
Det kan være du kan finde en opdrætter som du gerne vil have fra og skrive dig op til en vinterhvid og bede opdrætteren kigge på temperament og sige til når der er en der virker til at blive rolig og som du gerne vil have :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: cambells vs vinterhvid?

Indlæg af Laeborg » 24. dec 2013 16:39

mosegaardmortensen89 skrev:
Nougat skrev:Okay. Mange tak. Jeg havde en vinterhvid som jeg elskede. Hun var dog ikke så meget til at nusse, som er det jeg søger nu. Hvis det kan lade sig Gøre
Det kan være du kan finde en opdrætter som du gerne vil have fra og skrive dig op til en vinterhvid og bede opdrætteren kigge på temperament og sige til når der er en der virker til at blive rolig og som du gerne vil have :D
Jeg ville ikke turde at love det, for man kan aldrig garanterer hvordan en hamster ender med at være, men man kan godt få et peg om det under deres opvækst - dette kan dog godt ændre sig.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: cambells vs vinterhvid?

Indlæg af taysha » 25. dec 2013 10:10

Jeg vil give Jonas ret. Adfærd, herunder hvor meget den gider nusse er en kombination af arv og hvad den lærer i gennem livet. Både fra sin mor - er hun sky vil der være større chance for at ungerne bliver det - de ser jo mor blive bange for den der store hånd. Og så selvfølgelig de oplevelser hamsteret har i løbet af sit liv med mennesker og hænder.
Hos katte er der lavet en spændende undersøgelse, der viste at det karaktertræk man kan kalde "venlighed overfor mennesker" faktisk påvirkes betydeligt af hvilken kat der er far til ungerne. Man gjorde det at far-katten aldrig mødte killingerne (sådan er det også i naturen hos katte) og så blandede man kuldene så killinger med mor a og far b voksede op hos mor c sammen med killinger af mor c og far d osv (de blandede meget mere rundt på det end jeg gider gå i detaljer med nu) og der kunne man tydeligt se forskel på killingernes adfærd i forhold til hvilken far de havde.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: cambells vs vinterhvid?

Indlæg af burrus » 25. dec 2013 12:15

Ja de arver jo en hvis mængde genetisk grundlag for temperament, og der får de faktisk hovedparten fra faren. Det er så at sige 'genetiske byggesten' for adfærd og temperament og så bygger moren og omgivelserne jo så videre på det.
Derfor ser man også at selvom en hamster er født sky og er det som unge, så kan de nogle gange godt vendes om vha omgivelsernes påvirkning, men nogle gange kan altså ikke. :) derfor er valget af fædre til et kuld ret vigtigt for at få de bedst mulige genetiske træk ift temperament og adfærd som mor og omgivelserne så kan begge videre på :)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: cambells vs vinterhvid?

Indlæg af Laeborg » 25. dec 2013 12:29

Meget interessant læsning, Christina. Har du links til nogle artikler omkring det?
Det stemmer meget godt overens med hvad vi har kunne observerer ved specielt vores tamrotte opdræt, og vi har tit snakket om det med farens betydning for ungernes adfærd, men det må jo nok siges at være i mini skala, så det er svært at udlede noget konkret fra det.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: cambells vs vinterhvid?

Indlæg af taysha » 25. dec 2013 16:18

beklager Jonas, jeg har artiklen fra studiet liggende på papir et eller andet sted i bunkerne... men det er et studie der er tilbage fra 80erne (så hut jeg visker), så jeg har ikke lige et up to date link. Jeg mener at en af forskerne hed Turner...
Jeg googler lige lidt...

jøp
Her står lidt mere om studiet, men det er jo ikke selve kilden:
http://animalbehaviorassociates.com/blo ... or-traits/
og det samme gælder her http://www.messybeast.com/paternal.htm

jo - der var den sgi da
Turner DC, Feaver J, Mendl M, Bateson PPG. Variation in domestic cat behaviour towards humans — a paternal effect. Anim. Behav. 1986;34:1890–1901
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 7286802755

men der er jo ingen der siger at resultatet er overførbart til andre arter....
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Låst