Bed efter ulykke.

Beskrivelse mangler
Basseab
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24. jan 2014 22:12

Bed efter ulykke.

Indlæg af Basseab » 26. jan 2014 18:36

Jeg havde denne helt igennem FANTASTISKE dværghamster Sne. Hun kunne tricks og elskede at lege pg hygge med mig.
Hun begyndte desværre at bide i tremmer, og det larmede forfærdeligt. Vi har sådan en op-ned knap i et lilla/grønt bur.
Jeg klikkede den ned og DESVÆRRE kom hendes søde lille snude i klemme. :cry:
Hun faldt 7-12 cm. ned og kollapse fuldstændigt ( besvimede) hun rystede og lå med lukkede øjne.
Efter 30-35 sek. nærmest vågnede hun lidt op. Jeg åbnede buret for at undskylde med godbidder, og hun gik simpelthen til angreb på mig. Jeg lod hende være efter ' chokket' for os begge. Efter 3 dage tog jeg min hånd ind i buret, men igen gik hun til angreb. Jeg fik hende ud efter lidt tid, men hun begyndte at bide. HÅRDT. De første to dage jeg havde hende oppe bed hun mig 76 gange præcist. Det skete den 9.dec.2013. men stadig idag bider hun, og virker truende. :cry:
Har i nogle ideer til om jeg kan hjælpe hende, ( har prøvet med godbidder og kælning.) en dyrehandler foreslog aflivning, men jeg ville høre hvad i her inde mente. Hvad skal jeg gøre?

Basseab
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24. jan 2014 22:12

Re: Bed efter ulykke.

Indlæg af Basseab » 26. jan 2014 18:37

Basseab skrev:Jeg havde denne helt igennem FANTASTISKE dværghamster Sne. Hun kunne tricks og elskede at lege og hygge med mig.
Hun begyndte desværre at bide i tremmer, og det larmede forfærdeligt. Vi har sådan en op-ned knap i et lilla/grønt bur.
Jeg klikkede den ned og DESVÆRRE kom hendes søde lille snude i klemme. :cry:
Hun faldt 7-12 cm. ned og kollapse fuldstændigt ( besvimede) hun rystede og lå med lukkede øjne.
Efter 30-35 sek. nærmest vågnede hun lidt op. Jeg åbnede buret for at undskylde med godbidder, og hun gik simpelthen til angreb på mig. Jeg lod hende være efter ' chokket' for os begge. Efter 3 dage tog jeg min hånd ind i buret, men igen gik hun til angreb. Jeg fik hende ud efter lidt tid, men hun begyndte at bide. HÅRDT. De første to dage jeg havde hende oppe bed hun mig 76 gange præcist. Det skete den 9.dec.2013. men stadig idag bider hun, og virker truende. :cry:
Har i nogle ideer til om jeg kan hjælpe hende, ( har prøvet med godbidder og kælning.) en dyrehandler foreslog aflivning, men jeg ville høre hvad i her inde mente. Hvad skal jeg gøre?

( hun blødt ikke)

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Bed efter ulykke.

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 26. jan 2014 18:53

Er ked af at hun sådan har ændret adfærd. Jeg er bange for der ikke er noget gøre når det intet har ændret med det du har gjort.

Har desværre ingen råd udover en handske som hun ikke kan bide igennem og se om det kunne hjælpe at der ingen reaktion kommer når hun angriber.
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Bed efter ulykke.

Indlæg af Rasholm » 27. jan 2014 23:12

Hun er jo blevet voldsomt traumatiseret af det uheld. Spørgsmålet er, om hun nogen sinde kommer sig over det.

Prøv at give hende en chance lidt endnu, brug evt. handsker så hun ikke kan bide hul i dine fingre. Men hvis der slet ikke kommer fremskridt, så ville jeg nok vælge at give hende fred, for så har traumet været for voldsomt for hende - trist
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Basseab
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24. jan 2014 22:12

Re: Bed efter ulykke.

Indlæg af Basseab » 28. jan 2014 09:31

Tak for jeres hjælp. :D

Hun er fyldt et år her den. 5 januar, så måske skal jeg lade hende ' gå på pension'?
Men jeg vil straks prøve det med handsken. Er der nogle der ved hvad der er årsagen til ' traumerne'?
Det er vel bare ikke at slå snuden, eller er jeg helt galt på den? :?:

Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Re: Bed efter ulykke.

Indlæg af Fyrsting » 28. jan 2014 09:43

Hun har helt sikkert fået en grim oplevelse - en blanding af smerte og chok i forbindelse med at blive taget ud eller måske i forbindelse med mennesker generelt. Selvom det var et uheld, føler hun det måske som et stort tillidsbrud (hun forstår jo ikke at det var et uheld) og har fået traume over det, og det kan være svært at rette op på igen, måske endda umuligt :(

Det betyder jo at hun forbinder det at komme ud af buret eller mennesker med noget slemt - med noget der gør ondt :(

Men jeg synes også du skal prøve at give hende lidt mere tid. Hvis ikke det bliver bedre ville jeg også vælge at give hende fred.

Basseab
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24. jan 2014 22:12

Re: Bed efter ulykke.

Indlæg af Basseab » 28. jan 2014 10:57

Hvordan give fred? Altså ja jeg jeg ved aflivning, men skal det være hos en Dyrelæge, eller hvordan afliver man hamstre? :?:

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Bed efter ulykke.

Indlæg af taysha » 28. jan 2014 11:08

Hvis du vælger aflivning synes jeg bestemt, du bør gå til dyrlæge og få det gjort.

Man bør kun vælge selv at gøre det, hvis man har fået oplæring i en korrekt metode af en, der er rutineret i det og man har 112% styr på hvad man gør, hvordan, hvor hårdt osv.

Hvis man fjumrer i en aflivning kommer man meget nemt til at stå i en situation, hvor det man har lavet er dyremishandling!



Når det er sagt, så synes jeg også du bør give hende lidt mere tid til at komme sig over det. Lad være med at tage hende op, start med bare at lade hende vænne sig til at dine hænder kommer med noget godt, lægger det i buret og forsvinder igen. Langsomt opbygge tilliden, til hun tør tage godbidder fra hånden, derefter på hånden og så langsomt begynde at kunne løfte hende.
Indtil da: Træn hende med godbidder i en skål, så du kan tage hende ud af buret i skålen, så du kan gøre bur rent osv. uden at skulle håndtere hende direkte.
Det kan tage måneder at genopbygge tilliden efter sådan en tur.Måske lykkes det aldrig, måske kan I kun nå dertil hvor hun har det godt i hverdagene, men ikke kan tages op.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Basseab
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24. jan 2014 22:12

Re: Bed efter ulykke.

Indlæg af Basseab » 28. jan 2014 12:29

Tak :thumb:

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Bed efter ulykke.

Indlæg af Rasholm » 28. jan 2014 21:59

Traumet er jo hvor hendes snude bliver godt og grundigt klemt, så slemt at hun kollapser og besvimer af det. Det har været meget smertefuldt for hende. Og som en anden skriver, så forbinder hun det nok nu med smerte og voldsomt ubehag når du og dine hænder er i nærheden.
Derfor er du nød til at gå forsigtigt til værks med hende, starte helt forfra for at se om du kan opbygge noget tillid igen, men det kræver tålmodighed og lækre godbidder. Og så håbe på det bedste.

Mht. aflivning, så er der kun én vej og det er til dyrlægen. Det skal man ikke give sig i kast med selv, da det kan forvolde hamsteren mere skade og pinsler før den er død, end ønskværdigt. Dyrlægen kan gøre det korrekt og med hensyn til hamsteren.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Basseab
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24. jan 2014 22:12

Re: Bed efter ulykke.

Indlæg af Basseab » 31. jan 2014 15:49

Tl for hjælpen alle. Hun døde desværre i morges, så tiden herhjemme er gået i stå. :cry:

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Bed efter ulykke.

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 2. feb 2014 11:14

Det gør mig ondt.

Hvil i fred Sne :lys
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Bed efter ulykke.

Indlæg af PiaH » 2. feb 2014 11:23

Det gør mig ondt

Hvil i fred Sne :lys
Fra mig og Zoo

Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Re: Bed efter ulykke.

Indlæg af Fyrsting » 2. feb 2014 12:47

Åh :cry: det gør mig ondt. Medfølende tanker fra mig.
Sov sødt lille Sne :rainbow:

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Bed efter ulykke.

Indlæg af Rasholm » 2. feb 2014 22:31

Det gør mig ondt
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Låst