Min hamster bider i alt.

Beskrivelse mangler
Låst
CamillaFejerskov
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. feb 2014 20:23

Min hamster bider i alt.

Indlæg af CamillaFejerskov » 3. feb 2014 20:40

Hej kære hamsterelskere!

Jeg er for to uger siden blevet ejer af det skønneste hun guldhamster på cirka 2,5 måneder, da min mors kollegas datter (ja, det blir' lidt langt ude), viste sig at være allergisk. Jeg overtog det lille kræ, døbte den Luna og jeg elsker den allerede virkelig meget. Jeg har ejet hamster før for nogle år siden, det var dog et sibirisk dværghamster, så det er første gang med denne, for mig, nye art. Jeg har bare to små problemer med den, som jeg ville håbe, at I havde nogle gode råd til.

1. For det første bider hun rigtig meget i hendes tremmer på buret. Jeg har læst mig frem til, at det kan være fordi hun mangler aktivering eller at hun føler, at hun har pladsmangel. Buret er 58x38x29, så jeg tror ikke, at det er pladsmangel. I buret har hun en hule, et hjul, et sandbad, en lille træbro, en etage med trappe og en toiletrulle, så jeg vil tro hun har nok at foretage sig. Jeg har i fredags anskaffet mig en løbegård til hende, hvor jeg stiller hendes ting ud og så løber hun rundt. Der er hun cirka en halv time om dagen. Jeg har desuden lige bestilt en motionsbold i dag, som gerne skulle komme med posten i denne uge. Er der nogen, som måske har en idé til, hvad der skaber denne adfærd?

2. Hun kan RIGTIG godt lide at bide i mine fingre og har bidt mig et par gange nu. Jeg har siden jeg fik hende prøvet at gøre hende vant til mine hænder og lugte og umiddelbart kan hun rigtig godt lide mig. Hun søger min opmærksomhed rigtig meget faktisk, kommer ud når jeg kalder på hende, kravler rundt i buret efter mig hvis jeg bevæger mig rundt om det og vil meget gerne være sammen med mig, kommer selv ud af sit bur for at lege i løbegården og sådan. Jeg kan røre ved hende, nusse hende og klø hende uden hun overhovedet viser ubehag eller frygt, men hun vil gerne bide mig i fingrene, hvis hun kan komme til det. Jeg kan nu tage hende kort op i hånden, men hun søger stadig efter at bide i mine fingre - hun bider dog ikke til og jeg fornemmer at det ikke er fjendtligt, men det er stadig irriterende. Nogle gode idéer til, hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende af med denne adfærd?

Ved godt dette er et langt indlæg, men håber virkelig, at I kan hjælpe mig :lol:

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Min hamster bider i alt.

Indlæg af Luna » 3. feb 2014 22:44

Luna er et flot navn! - Har selv et pragteksemplar herhjemme!

Burets størrelse er ALT for lille til en guldhamster :) De skal helst have mindst 40 x 80 cm bur - og et hjul på MINDST 20 cm :) - Tror meget af adfærden ændres hvis du får skaffet et ordentligt bur. :)

Alaskaburet og trixiehjulet fra zooplus er super gode, og du får lige nogle links hertil:
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure ... tal/320034
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_ ... jul/227543 (gerne det på 28 cm)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

CamillaFejerskov
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. feb 2014 20:23

Re: Min hamster bider i alt.

Indlæg af CamillaFejerskov » 4. feb 2014 09:36

Jeg siger tak for rådet, det vil jeg få kigget på :-D

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Min hamster bider i alt.

Indlæg af Luna » 4. feb 2014 10:40

Prøv at desinficere dine hænder inden du tager hende ud og se om det hjælper på at hun bider i dine fingre:)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

CamillaFejerskov
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. feb 2014 20:23

Re: Min hamster bider i alt.

Indlæg af CamillaFejerskov » 4. feb 2014 11:00

Jeg vasker mine hænder nu hver gang inden jeg tager hende ud eller rører ved hende, bare for de ikke lugter af mad eller andet spændende.

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Min hamster bider i alt.

Indlæg af taysha » 4. feb 2014 13:57

jeg mener også det er alt for lille et bur til en guldhamster.
Prøv at sørge for at hun ikke får mulighed for at nippe dig i fingrene - gør hun det med det samme, du tager hende op? Så hold en pause med at tage op, og nøjes med at give guf, lade hende gå op på din flade hånd og ned igen (mens hånden ligger på underlaget forstås, man skal ikke flagre rundt emd en hamster i flad hånd, de risikerer at hoppe af).
hvis hun sidder lidt ved dig før hun nipper så sid med hende i så kort tid at DU stopper "samværet" FØR hun nipper
Sådan undgår du at det enten bliver en dårlig vane, eller noget hun bruger for at blive sat ned - hvis du hver gang hun nipper straks sætter hende ned, bliver det jo den måde hun kan fortælle dig at hun vil ned....
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

CamillaFejerskov
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. feb 2014 20:23

Re: Min hamster bider i alt.

Indlæg af CamillaFejerskov » 4. feb 2014 19:25

Jeg er ved at finde et nyt bur til hende, som ankommer i starten af næste uge (det er 78x45) så håber det kunne løse lidt :-)
Jeg har prøvet det med at ligge hånden fladt i hendes bur og også tilbudt hende snacks fra flad hånd, men inden hun går op i min hånd napper hun altid mine fingre. Øver det fortsat med hende, tak for jeres forslag, det er meget hjælpsomt for en forholdsvis nybegynder :thumb:

Låst