en artikel om rengøring og desinfektion

Beskrivelse mangler
Låst
taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

en artikel om rengøring og desinfektion

Indlæg af taysha » 4. feb 2014 16:17

Rengøring og desinfektion.
Det bliver der rigtigt tit spurgt om, har jeg bemærket. Så her er en samlet gennemgang, som måske kan være til hjælp. Spørg endeligt hvis der er noget, der er uklart.

Det er jo en hel videnskab i sig selv.

Rengøring er den process, hvor man fjerner snavset. Dvs med vand, sæbe og knofedt.
Man skal have afføringsrester, urinrester, den film af bakterier, der kaldes biofilmen, rust, jord, kalkbelægninger og den slags helt væk, før man kan gå videre til næste trin.
Desinfektionsmidler virker nemlig ikek,hvis de ikke kommer på en ren overflade.

Derefter skal man skylle al sæben af. Rigtigt grundigt. Sæberester ødelægger nemlig også virkningen af desinfektionsmidlet.

Så kommer vi til selve det at desinficere:

Den eneste måde man kan desinficere ordentligt på, uden en grundig vask først, er ved varme, så hvis man koger tingene er det en anden sag. (Man kan koge en hundebæ til den er steril. Jeg lover dog ikke noget om smagen bagefter) Den kommer jeg lige tilbage til om lidt.

Man skal også tænke på temperatur og virkningstid. Al desinfektion afhænger af de to faktorer.
De færreste almindeligt tilgængelige midler virker ved under 5 grader, så stå ikke ude i frostvejr med det. Tommelfingerregel: lad det sidde på i 30 minutter før det skylles af, hvis du er i temperaturer mellem 15 og 25 grader.
Sørg for god udluftning, og læs brugsvejledningen, for mange desinfektionsmidler er ret så giftige.
Og bagefter: skyl, skyl, skyl – vær helt sikker på at alle rester af desinfektionsmidlet er væk, så hamsteret ikke får det på sig, eller gnaver det i sig.

Men man skal altid tænke: hvorfor vil jeg desinficere den her ting? Er almindelig vand og sæbe ikke nok - grundig vaks med vand og sæbe er ofte rigeligt, f.eks. til bure hvor der ikke har været sygdom.
Generelt når man tænker i smittebeskyttelse og desinfektion laver man, bevidst eller ubevidst, en risikovurdering: hvilke smitstoffer kan denne ting have på sig? Hvilken skade gør smitstoffet, hvis det er der? Hvor stor er sandsynligheden for at der er skadelige smitstoffer på den her? Hvilke type smitstoffer? hvor overlevelsesdygtige er smitstoffet? hvordan kan man slå smitstoffet ihjel? Hvad er risikoen ved metoden? ..... etc..... og så vælger man den mindst risikable metode, som kan opnå den ønskede effekt.

F.eks. er virkon S noget af det allerbedste at slå virus, bakterier og svampe ihjel med. Men det virker ikke ved temperaturer under 5 grader, det virker kun på helt rene overflader uden sæberester og det får metal til at ruste…

Jeg foretrækker selv rodalon til alm. desinfektion, hvor der ikke har været et specifikt problem. Det er forholdsvist ugiftigt for mennesker, fjerner lugt og kan bruges på de fleste overflader uden at skade materialet. Der står på dunken at det kan bruges uden rengøring først, men det skal tages med et gran salt. Det er nemlig primært en kvaternær ammoniumforbindelse, og de er superfølsomme overfor organisk materiale, og sæberester.
Ulempen er at rodalon ikke virker overfor alle bakterier, (men virker ikke på virus) og hvis man altid kun bruger det, kan balancen ændre sig så der er flere af dem det ikke slår ihjel. Så jeg skifter mellem rodalon og sprit i al almindelighed. Jeg ville ikke vaske noget i rodalon eller andre desinfektionsmidler hvis hamsteren forventes at gnave i det bagefter... Det er mere noget jeg kan finde på at bruge til sten, plastiklegetøj og selve buret, hvis jeg mener der er en god grund til det.

Træ er noget af det sværeste at desinficere:
Diverse flydende desinfektionsmidler har svært ved at trænge ordentligt ind, og der vil kunne sidde rester af desinfektionsmidlet tilbage.

Så til træting ville jeg klart bruge varme - man kan koge en gryde vand, og smide trætingene i, når det bulderkoger.
Så skal det selvfølgelig tørre så det er helt tørt inden det kommer i buret igen. Det er jo lidt nemmere om sommeren. Meget gerne udsat for sollys – især virus kan ikke lide at komme i sollys, så der får man lige en lille ekstra effekt helt gratis.
Man kan også simpelthen bage trætingene i ovnen.
Uanset om man bruger tør eller våd varme, så skal tingene op over 100 grader i mindst 5 minutter.

Når mine dyr får friskt grønt udefra eller hø, så gør jeg ikke noget ved det, heller ikke ved grene vi klipper af vores træer.

Jeg ville ikke give hamstere sten eller nedfaldsgrene uden at lige skylle dem grundigt og måske give dem en desinficerende behandling - fordi risikoen for, at sten og nedfaldsgrene har bakterier fra vilde gnavere i min mening er meget større end risikoen for at grene klippet af træet har været i kontakte med vilde gnavere.

til særligt interesserede er der mere viden her:
http://vsp.lf.dk/Publikationer/Desinfek ... ndbog.aspx

og her http://www.medicintildyr.dk/specialtema ... endte.aspx
...
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: en artikel om rengøring og desinfektion

Indlæg af PiaH » 4. feb 2014 16:53

Super du gider skrive det her :-)
Mange 1000 tak :-)
Fra mig og Zoo

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: en artikel om rengøring og desinfektion

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 4. feb 2014 18:57

Tusind tak for du skrev det og på en så læsevenlig måde :thumb:
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

louisekold
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 13. mar 2013 13:56

Re: en artikel om rengøring og desinfektion

Indlæg af louisekold » 4. feb 2014 18:59

Hold da op, et godt indlæg, det skal du have.

Du har skrevet så det er nemt og forstå og læse.
Det er skønt lige og lære noget nyt om det :)
Med Venlig Hilsen
Louise Kold Larsen

Billede

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: en artikel om rengøring og desinfektion

Indlæg af Luna » 4. feb 2014 22:38

Må vi ikke fastgøre denne og den anden du har lavet om hvad man skal gøre hvis dyr i dyrhandlere ikke har det godt? Det er jo super nyttig info!
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: en artikel om rengøring og desinfektion

Indlæg af Laeborg » 4. feb 2014 23:51

Måske noget man kunne overveje som artikler til HamsterNyt?
Super gode og informative indlæg! :thumb:
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: en artikel om rengøring og desinfektion

Indlæg af Luna » 5. feb 2014 00:11

Laeborg skrev:Måske noget man kunne overveje som artikler til HamsterNyt?
Super gode og informative indlæg! :thumb:
Du siger noget!
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: en artikel om rengøring og desinfektion

Indlæg af taysha » 5. feb 2014 07:03

selvfølgelig må I fastgøre og I må også bruge dem i hamsternyt. DEt kan vi evt lige tage per pm :)

(jeg har lige rettet lidt i den Nikoline nævner om forhold i dyrehandlere, redaktionelle ændringer, sprog og sådan, så den er lidt mere egnet til fastholdelse nu)
Senest rettet af taysha 5. feb 2014 09:20, rettet i alt 1 gang.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: en artikel om rengøring og desinfektion

Indlæg af Rasholm » 5. feb 2014 08:14

Super godt indlæg :D
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Låst