biderri og armgang i buret...

Beskrivelse mangler
Låst
katrinelr
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. mar 2014 19:27

biderri og armgang i buret...

Indlæg af katrinelr » 20. mar 2014 21:20

Heej,
jeg har tidligere skrevet et indlæg med hjælp til at et dværghamster der bider og stikker af hele tiden hvis det er ude af buret. Jeg var idag til dyrelæge for at få det tjekket og der var intet i vejen med ham - synes tværtimod han var meget frisk og i god form. SÅ hvad kan jeg nu gøre i mod det?

Derudover har jeg snakket med nogle jeg kender som også har haft dværghamster, da jeg synes min godt kan have lidt besynderlig adfærd ud over dens biderri og stikken af konstant... den går nemlig armgang i buret - RIGTIG meget... den suser op og ned af siderne og hen over toppen ... så den går armgang med hovedet ned ad hen over burets toppe.. den har en masse at lege med nede i buret - toiletruller, bidesten, hus, pinde osv. Er det normalt?

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: biderri og armgang i buret...

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 21. mar 2014 10:24

Ja, det har jeg også haft en vinterhvid der gjorde.
Det lyder til du har en rigtig aktiv dværghamster.
Det med biden og stikke af. Måske det vil hjælpe at tilbyde masser af godbidder i buret og lære at hænder er godt :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: biderri og armgang i buret...

Indlæg af Hamsterguf9000 » 21. mar 2014 10:36

Jeg har også haft en der gjorde det samme :)

Jeg lod helt være med at tage hamsteren ud i et stykke tid, men istedet lod jeg den vænne sig til mine hænder. Jeg gav den godbidder flere gange om dagen/aftenen og så begyndte jeg at lægge godbidden i min hånd så den rent faktisk skulle røre ved min hånd. Når den så var blevet så komfortabel i min hånd at den sad i den og spiste godbidden så begyndte jeg at løfte hånden lidt fra bunden af buret.
Når den ikke længere sagde noget til at blive løftet så tog jeg den ud af buret hvor den fik godbidder. Jeg gjorde det af korte ture ud af buret. Først i 1 minut, så 2 minutter og så videre. Det er vigtigt at gå langsomt frem i hele processen og tage det hele i hamsterens tempo.

Hvis hamsteren ikke er så glad for at du stikker hånden ind til den så kan du lære den at hoppe op i en skål. Så kan du sætte den ned i et fad med noget velkendt strøelse og så lave de samme øvelser med at vænne den til dine hænder.

Jeg håber det gav mening, ellers må du endelig spørge :)

katrinelr
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. mar 2014 19:27

Re: biderri og armgang i buret...

Indlæg af katrinelr » 21. mar 2014 11:25

Den spiser gerne godbidder fra hånden og sådan... Dens biderri og stikken af kom over en uges tid... Ved ik hvad jeg skal gøre ved det? Har som sagt lige haft den tjekket hos dyrelægen hvor der inter var galt

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: biderri og armgang i buret...

Indlæg af Rasholm » 22. mar 2014 16:37

Vores tidligere hamster Pjuske gik ogsåmeget armgang på tremmer e i toppen af buret. Jeg var mest bekymret over, at den skulle falde ned og slå sig.

Mht. bideriet - har der været en uheldig episode eller er det kommet ud af det blå ?
Jeg ville gøre som hamsterguf foreslår med masser af godbidder og ikke nødvendigvis tage den så meget ud i et stykke tid. Lidt som at starte forfra og opbygge tillid og så se om det ikke hjælper.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

katrinelr
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. mar 2014 19:27

Re: biderri og armgang i buret...

Indlæg af katrinelr » 23. mar 2014 08:23

Mht bideriet... Så tqger jeg ham ik ud af burret, da han enten bider eller stikker sf..:

vonJul
Indlæg: 506
Tilmeldt: 21. jan 2013 00:14

Re: biderri og armgang i buret...

Indlæg af vonJul » 23. mar 2014 14:03

Er det dig den bider eller i tremmerne/plastikken ?

katrinelr
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. mar 2014 19:27

Re: biderri og armgang i buret...

Indlæg af katrinelr » 23. mar 2014 19:01

Han bider i mig, tremmerne, puderne.... Alt

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: biderri og armgang i buret...

Indlæg af Hamsterguf9000 » 23. mar 2014 20:16

Har du prøvet at starte heeeelt forfra med tillidsøvelserne ligesom jeg beskrev? Det virker som om den er meget stresset og nervøs?

katrinelr
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. mar 2014 19:27

Re: biderri og armgang i buret...

Indlæg af katrinelr » 23. mar 2014 22:20

Den har bare aldrig reageret sådan - heller ik den gang jeg fik den som helt lille

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: biderri og armgang i buret...

Indlæg af Hamsterguf9000 » 24. mar 2014 00:01

Måske er den blevet forskrækket over noget og så er blevet utryg ved håndtering. Det behøver ikke være noget, du har gjort. Jeg holder stadig fast i at du skal prøve med tillidsøvelser :)

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: biderri og armgang i buret...

Indlæg af taysha » 24. mar 2014 10:43

enig - start forfra med at lære den at hænder er dejlige

og tænk så i at give den gode aktiviteter - smid den s madskål ud og strø i stedet foderet rundt i buret
giv nogle grene ude fra naturen (hvis der er et sted hvor du må klippe en kvist eller to af et træ) som giver spændende lugte
sandbad, skift mellem to slags løbehjul, flere etager i buret, toiletpapirsrullerør at løbe ind og ud af, den slags.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: biderri og armgang i buret...

Indlæg af darkangel87 » 24. mar 2014 16:03

er der andre ting som har ændret sig.
Drikker han meget? nogle gange kan en sådan adfærds ændring tyde på der er noget andet galt, f.eks. diabetes.

Men den lyder meget stresset, har du prøvet med et andet bur uden tremmer andet end i toppen, nogle gange kan noget så simpelt som et anerledes type bur hjælpe.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: biderri og armgang i buret...

Indlæg af Hamsterguf9000 » 24. mar 2014 18:02

Ja jeg har en som boede i et alt for lille bur og han var noget så bidsk. Så flyttede han i et kæmpebur og blev jordens sødeste lille nussetrold. Så har jeg en som blev fuldstændig stresset og bange i et stort bur og da hun flyttede i et lille bur så blev hun rolig og kontaktsøgende :)

Låst