er mine hamstre hybrid?

Beskrivelse mangler
Låst
Nanaroued
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13. jun 2014 08:26

er mine hamstre hybrid?

Indlæg af Nanaroued » 13. jun 2014 09:28

hej allesammen...
jeg er ny herinde og glæder mig til det fællesskab jeg håber det medføre.
Jeg har to dejlig dværghamstre men da de er købt i dyrehandel er jeg lidt usikker på racen.
jeg håber der er nogle mere erfarne der kan hjælpe mig :)
foto 1.JPG
foto 1.JPG (170.12 KiB) Vist 5897 gange
foto 2.JPG
foto 2.JPG (125.01 KiB) Vist 5897 gange

MiivxD
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. apr 2014 16:11

Re: er mine hamstre hybrid?

Indlæg af MiivxD » 13. jun 2014 10:01

Når de er købt i en dyrehandel er de desværre hybrider :(

Med mindre du havde købt 2 roborovskis eller 2 guldhamstere :)

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: er mine hamstre hybrid?

Indlæg af Hamsterguf9000 » 13. jun 2014 10:28

Velkommen til :D
Først slår vi fast at hos hamstere er det arter og ikke racer ;)
Hvis de er købt i en dyrehandel og det er dværghamstere så er det højst sandsynligt hybrider. Hvis ikke de har stamtavle så vil de altid blive anset for at være hybrider, altså en blanding mellem vinterhvid og Campbells dværghamster. Det frarådes at avle på hybrider :)
Hybrider kan sagtens være superskønne kæledyr, jeg har selv 3 styks, men man skal være OBS på at de har tendens til at få flere sygdomme og temperamentproblemer end de artsrene :)

Du må endelig spørge hvis der er mere du vil vide :)

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: er mine hamstre hybrid?

Indlæg af Colour Point » 13. jun 2014 11:01

Velkommen til :) håber du bliver rigtig glad for at være her :)

De andre har jo reelt svaret , men hvor ser de søde ud :)
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: er mine hamstre hybrid?

Indlæg af Rasholm » 13. jun 2014 17:04

Tillykke med dine hamster, de ser godt nok søde ud. :D

Lige et par spørgsmål. Er det et trådhjul man kan se på det første billede, for de er desværre ikke så gode til hamster, da de kan få tæer/fødder imellem og træde forkert. I værste tilfælde brække et ben.
Har du dem gående sammen eller i hvert sit bur. Hvis de går sammen, så hav et ekstra bur i reserve, da du kan risikere at de begynder at slås og sker det, så skal de skilles ad med det samme og så må du ikke sætte dem sammen igen. Begynder de at slås, kan de slås med dødelig udgang. Nogle er heldige at det går godt til de er gamle og dør, men for de fleste går det galt indenfor de første 3-4 måneder.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: er mine hamstre hybrid?

Indlæg af taysha » 13. jun 2014 17:55

Dyrehandlere er notorisk dårlige til at kønsbestemme dværghamstre, så jeg vil anbefale dig at skille dem - hvis de altså går sammen - uanset om de virker til at komme til rette (lige nu), så du ikke får uønskede unger på dem.
Husk vi mennesker er sociale dyr, så vi synes altid det må være rarest for dyr at have en ved hos sig. Men hamstre er ikke sociale og vil mindst lige så gerne være alene.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: er mine hamstre hybrid?

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 14. jun 2014 14:27

Der er blevet svaret, men jeg vil bare lige sige at de altså ser søde ud. Især den med det hvide :love4:
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

louisekold
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 13. mar 2013 13:56

Re: er mine hamstre hybrid?

Indlæg af louisekold » 14. jun 2014 14:43

Velkommen til :)

Håber at du bliver glad for og være her inde og hvor ser dine hamster virkelige skønne ud
Med Venlig Hilsen
Louise Kold Larsen

Billede

Nanaroued
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13. jun 2014 08:26

Re: er mine hamstre hybrid?

Indlæg af Nanaroued » 14. jun 2014 16:44

tusind tak for den varme velkomst... det er simpelthen så rart at vende ting med nogen der har lidt mere forstand på tingene. hjulet er er tråd ja og vil nu straks blive skiftet ud. tak for advarslen.
de går sammen og de slås ikke men ser ud til at nyde hinandens selskab. jeg har naturligvis et ekstra bur til hvis det blir nødvendigt. :) bare af ren nysgerrighed hvorfor frarådes det at hybrider får unger?
De er super skønne kæledyr og mine børn kan nemt omgåes dem hvilket jo var vigtigt for os.

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: er mine hamstre hybrid?

Indlæg af Rasholm » 14. jun 2014 19:45

Hvis man for eksempel tager en hest (hoppe) og parre den med et æsel (han) så får man et muldyr - to forskellige arter. Et muldyr er sterilt og kan derfor ikke få unger.
Man parre heller ikke en løve og en tiger - som også er to forskellige arter. De ville aldrig parre sig i naturen og det vil umuligt overhovedet for dem at få unger.

En hybrid er en blanding mellem en Vinterhvid og en Campbell, og da det er to forskellige arter ligesom en løve og en tiger er to forskellige arter, så burde de ikke kunne få unger. Det er desværre muligt, men det betyder også at de har langt større risiko for enten at blive aggressive, blive syge og få diabetes (sukkersyge). Og hvis man så avler på to hybrider, så er ungernes odds endnu dårligere og med langt større risiko for disse skavanker og sygdomme.

Du kan læse meget mere om hybrider på hamsterland.dk
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Nanaroued
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13. jun 2014 08:26

Re: er mine hamstre hybrid?

Indlæg af Nanaroued » 14. jun 2014 21:38

Rasholm skrev:Hvis man for eksempel tager en hest (hoppe) og parre den med et æsel (han) så får man et muldyr - to forskellige arter. Et muldyr er sterilt og kan derfor ikke få unger.
Man parre heller ikke en løve og en tiger - som også er to forskellige arter. De ville aldrig parre sig i naturen og det vil umuligt overhovedet for dem at få unger.

En hybrid er en blanding mellem en Vinterhvid og en Campbell, og da det er to forskellige arter ligesom en løve og en tiger er to forskellige arter, så burde de ikke kunne få unger. Det er desværre muligt, men det betyder også at de har langt større risiko for enten at blive aggressive, blive syge og få diabetes (sukkersyge). Og hvis man så avler på to hybrider, så er ungernes odds endnu dårligere og med langt større risiko for disse skavanker og sygdomme.

Du kan læse meget mere om hybrider på hamsterland.dk
Aha okay... Jamen tusind tak så blev jeg det klogere :)

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: er mine hamstre hybrid?

Indlæg af Rasholm » 14. jun 2014 23:26

Velbekommen :)
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Låst