Så har man hørt det med

Beskrivelse mangler
Låst
Rasmine
Indlæg: 104
Tilmeldt: 13. jun 2011 19:55

Så har man hørt det med

Indlæg af Rasmine » 9. feb 2015 21:51

Var lige på en runde til at dyrehandlere her i byen i dag, og det gav en på opleveren:

En dyrehandel havde MØGbeskidte gulve og en ram lugt af urin og ammoniak i etagen med dyr. Der var tomme og møgbeskidte bure, og et lille hamsterbur på gulvet indeholdt en flok unger og to voksne dværghamstere som sloges med lyd. Jeg gjorde pigen som gik rundt på etagen opmærksom på det, og det vidste hun godt. De slås vist om hjulet. Jamen, skal de ikke bare have hver deres så? Jeg fik her en halvhjertet forklaring på, at hjulet sad fast på siden af buret, og hun vidste ikke lige hvordan med et hjul mere. Der var flere bure som trængte til at blive skiftet, og alle gnavere fik tilsyneladende det samme foder.

I en anden dyrehandel ville et par voksne købe en vinterhvid. På burene stod der sibirisk hamster. Ekspedienten siger så, at det med vinterhvid handler kun om farve. De kaldte dem de havde for perlemor. Jeg var målløs, og det røg bare ud af mig, at det godt nok ikke var rigtigt, at vinterhvid er en art.

Hun fik heldigvis ikke solgt dem noget, men det er ikke betryggende at høre hvor lidt ekspedienter er inde i den slags...

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: Så har man hørt det med

Indlæg af Colour Point » 9. feb 2015 22:22

Det med de vinterhvide er desværre ret generelt .
De ved simpelthen ikke nok om tingene , og tror det er en farve .
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: Så har man hørt det med

Indlæg af Laeborg » 10. feb 2015 17:31

Det er desværre det normale billede rundt omkring :|
Også derfor at foreningen gør et stort arbejde i at oplyse folk omkring hamstere og hamsterhold, for der er nok at rette op på med alt det dyrehandlerne render rundt og lære folk.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

vonJul
Indlæg: 506
Tilmeldt: 21. jan 2013 00:14

Re: Så har man hørt det med

Indlæg af vonJul » 10. feb 2015 19:22

Da jeg var i Plantorama til Dyrenes Dag var der også stor overraskelse over nogle af de ting jeg stod og fortalte til kunderne. Det endte med jeg holdt et mindre oplæg for nogle af dem der arbejdede der, fordi de blev så overrasket over der var FEM ARTER (sagt med deres meget chokerede stemmer og øjne så store som tekopper) .. I deres øjne eksisterede kun Guldhamstere og dværghamstere.. Så spurgte jeg hvad en robo var.. Jamen det var jo bare en gnaver der levede som en hamster, men ikke var en hamster..

Rasmine
Indlæg: 104
Tilmeldt: 13. jun 2011 19:55

Re: Så har man hørt det med

Indlæg af Rasmine » 10. feb 2015 21:15

Laeborg skrev:Det er desværre det normale billede rundt omkring :|
Også derfor at foreningen gør et stort arbejde i at oplyse folk omkring hamstere og hamsterhold, for der er nok at rette op på med alt det dyrehandlerne render rundt og lære folk.
Den med ar det bare var en farve, havde jeg ikke selv hørt før. Og de her forældre virkede helt desorienterede, fordi at det ikke passede med det, som de troede, at de vidste på forhånd. Det virkede som om, at de havde forberedt sig lidt.

JaneSørensen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 11. nov 2014 19:02

Re: Så har man hørt det med

Indlæg af JaneSørensen » 15. feb 2015 11:04

Her på Falster har vi heldigvis en dyrehandel, hvor i hvert fald en af de ansatte har forstand på hamstere, da hun selv har en del. Dette ændrer desværre ikke ved burforholdene, da hun jo har en chef, der bestemmer. Burene er dog altid rene. Dog har vi en forretning med dyreartikler, hvor der hænger en seddel med meget misvisende anbefalinger i forhold til indkøb af ting til hamstere, da der bla. står hamstervat og kalksten, hvilket er skræmmende. Ved henvendelse til ekspedienten kan denne ikke selv se, hvad der var problematisk ved listen, men måtte dog medgive, at der var noget helt galt med listens anbefalinger. Hun kunne dog ikke selv gøre noget, men vi var velkomne til at kontakte hovedkontoret :x
Med Venlig Hilsen Jane Sørensen

Benji's hamsteropdræt

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Så har man hørt det med

Indlæg af taysha » 16. feb 2015 17:28

bare et tip.
Overtrædelser af dyreværnsloven - som syge dyr, der ikke har fået hjælp, og dyr, der går i bæ til halsen, kan anmeldes til politiet eller til fødevarestyrelsen (www.fvst.dk, se under kontakt)

Man kan anmelde anonymt, så skal man bare sige at man vil være det, og IKKE sige sit navn. Man kan ikke sige goddag jeg hedder (indsæt navn) og jeg vil gerne være anonym.

I øvrigt er det blevet et lovkrav at dyrehandlere skal udlevere en godkendt pasningsvejledning - teksterne findes på ovennævnte hjemmeside, søg på "pasningsvejledninger"

Man kan diskutere de enkelte vejledningers indhold i det uendelige, men det er tekster, der er skrevet af en bred gruppe forskellige interessenter, og alle tekster er godkendt af Rådet for Hold af Særlige Dyr, som pt. er den højeste ekspertgruppe vi har.
Teksterne vil kunne blive ændret hen af vejen, men det var et ufatteligt stort arbejde i det hele taget at få dem skabt, så lige nu skal vi bare være glade for, at der overhovedet er kommet krav om en standardiseret tekst, og at den enkelte dyrehandler ikke bare selv kan opfinde frit, hvad han vil skrive. De må stadig udlevere egne tekster, men de skal også udlevere de officielle. Et stort skridt i den rigtige retning.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Låst