Spørgsmål angående hamstere

Beskrivelse mangler
Låst
Nygammelhamster
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. jun 2016 23:26

Spørgsmål angående hamstere

Indlæg af Nygammelhamster » 19. jun 2016 23:32

Vi har været ude at anskaffe os den sødeste lille hamster pige her idag, og vi er super glade for hende, men vi har dog et par ting vi gerne ville have svar på, da der står forskellige ting over det hele på nettet. Der er tale om dværg hamster

Kan man godt sætte 2 hamstre sammen?

Hvilket hjul er bedst til hamsteren? (gerne så lydløst som muligt)

Hvilket foder er bedst?

Hvilket strøgelse er bedst til pengene?

Mvh en glad hamster ejer

mjoller
DHF - Dommer
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 12. feb 2013 16:56

Re: Spørgsmål angående hamstere

Indlæg af mjoller » 20. jun 2016 18:56

Hej og tillykke med jeres lille nye :)

Hamster er solitære dyr og skal derfor gå alene. I naturen går nogle af dværgarterne i kolonier, men der har de også mulighed for at gå langt væk fra hinanden. I fangeskab føre det ofte til konflikter og slåskampe som i værste fald kan ende med døden.
De har ikke de samme sociale behov som os.

Dværgshamster skal have et hjul med en diameter på min 18 cm ved liggende hjul og 20 cm ved opretstående hjul.
Jeg kan helt klart anbefale http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/lege ... jul/227543 eller flying saucer.

Foder: de skal have et foder med en god protein mængde, min. 18% mener jeg og helst animalsk.
Hvis i har købt jeres dværg i en dyrehandel er den 100% hybrid (blanding mellem de to arter vinterhvid og campbell, læs mere her: https://hamsterforeningen.dk/hybrider). Men de har en tendens til overvægt og diabetes, især hvis de får blandingsfoder hvor de kan tage alt det lækre. Derfor anbefales pillefoder som f.eks. Altromin, lux-gnaverpiller eller Hamster complete

Strøelse: Helt klart Boxo comfort. Det giver dværgen god mulighed for at grave gange. Samtidig støve det ikke hvilket kan irriterer deres luftveje og er allergi venligt da det lavet af papir.
Det skal ikke skiftes særlig ofte og holder længe, så det også billigt i brug.
Man kan evt. blande det med hemp
Hilsen Michelle, Brocoli, Flopper og Hønse.
Fischers hamsteropdræt

Nygammelhamster
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. jun 2016 23:26

Re: Spørgsmål angående hamstere

Indlæg af Nygammelhamster » 20. jun 2016 19:53

Tusind tak for svarende! :)
Vi valgte at anskaffe os en ekstra, dog med eget bur, da vi synes pladsen blev for træng. Så de får lov til at komme ud at lege i deres legegård hver aften sammen. Vi er dog lidt kede af den behandling vi har fået ved der hvor vi købte vores første, men det er selvfølgelig hvad der kan ske.

Vi har også handlet det hele ind til de to kære små, og føler os nu godt rustet til en god tid med dem :)

Lige et sidste spørgsmål, hvor tit skal man skifte deres bur? :)

mjoller
DHF - Dommer
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 12. feb 2013 16:56

Re: Spørgsmål angående hamstere

Indlæg af mjoller » 21. jun 2016 10:36

Så lidt.
Jeg vil fraråde jer at sætte dem sammen i løbegården, i risikerer de bliver uvenner og kommer op og slås. Det kan ske lynhurtigt også selvom man holder øje.
Hvis de er af forskelligt køn, så risikere i der kommer unger og det går også vildt hurtigt. Desuden frarådes det at avle på hybrider.
Hvis jeg var jer, vil jeg bare nyde dem hver for sig :)

Hvor tit der skal skiftes kommer an på hvilket strøelse i bruger.
Boxo kan godt holde en måned. Jeg bruger hemp til min guldhamstere og skifter 1-2. måned og så skifter jeg deres tis hjørne en gang om ugen. Man kan med fordel give dem chinchilla sand de kan tisse i.
Savsmuld som også frarådes pga. støv og giftdampe ved kontakt med urin lugter ofte meget hurtigt. Hvis man bruger savsmuld skal det være noget specielt som er godkendt til transport af dyr.
I må prøve jer frem og finde ud hvornår i synes det i bruger lugter eller virker ulækkert
Hilsen Michelle, Brocoli, Flopper og Hønse.
Fischers hamsteropdræt

Nygammelhamster
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. jun 2016 23:26

Re: Spørgsmål angående hamstere

Indlæg af Nygammelhamster » 21. jun 2016 23:37

Endnu en gang tak :) Vi er også blevet enige om at holde dem hver for sig helt, og så nyder vi dem :)

Vores hun (som var meget tynd fra starten af) har dog taget meget på, på de få dage vi har haft hende, hvilket bekymrer mig en del. Kan hun blive for fed, eller styrer de det selv? :) Er faktisk i tvivl om hun drikker, da hun har været vant til at drikke af skål, finder hun selv ud af det? :)

MorTilKatja
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. feb 2012 09:03

Re: Spørgsmål angående hamstere

Indlæg af MorTilKatja » 23. jun 2016 16:15

Sæt hende hen til drikkedunken med snuden og tryk på den indtil hun fanger ideen ( men uden at drukne hende :D)
Hilsen Tanja.

Mor til en dejlig hambamse fra 2016 og en dyretosset datter fra 2009

Låst