1. gangs dværghamster ejer

Beskrivelse mangler
Låst
hbh69
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15. aug 2016 11:55

1. gangs dværghamster ejer

Indlæg af hbh69 » 15. aug 2016 12:01

Hej
Min datter ønsker sig brændende et dværghamster.
Jeg har indkøbt et bur der er 49 cm. høj og 49 cm. bred. Er det for stort til et hamster? Det var tanken, at sætte en hylde op, så buret bliver i 2 plan.

Hvor kan man købe disse hylder/platforme?

Muligheden er jo også selv at lave hylder. Hvilken træsort skal man bruge? Har hørt, at man godt må sætte grene fra frugttræer ind til dem, korrekt?

Den skal jo bo under de bedste forhold:-)
Mvh Hanne

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: 1. gangs dværghamster ejer

Indlæg af Rasholm » 15. aug 2016 16:28

Bundarealet i et bur til dværghamster skal være minimum 40 x 60 cm.
En masse etager er ikke vigtigt, da de mest graver i bundstrøelsen, som gerne må være et godt lag.
Det er vigtigt at der kan stå et hamsterhjul på Ø20 cm + fod, som aldrig må være tremmehjul eller metalnet hjul. Trixie hjulet er rigtig godt, og larmer ikke meget.
Af bundstrøelse er Boxo, hemp eller Carefresh de bedste og uskadelige for hamsteren. Træspånerne man køber er ikke sunde for de små hamsterlunger.
Hamstervat er NO GO. Riv toiletpapir (aldrig køkkenrulle) i strimler og læg i buret.
Saltsten og kalksten er også NO GO, da det kan skade nogle af hamsterens vigtige organer, bla. nyrerne.

Hvis i er hurtige, så gå ind på Dansk Hamster Forenings køb og salgsside på Facebook. Der ved jeg at der er et terrarie lige nu til afhentningspris. Det smarte ved terrarier er, at man kan stikke hånden ind til hamsteren fra siden af og ikke oppefra, samt det ikke kræver en masse ledig plads over buret, netop pga låger i seden.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: 1. gangs dværghamster ejer

Indlæg af Rasholm » 15. aug 2016 16:33

Jeg laver selv platforme i limtræ, men der findes også andet træ man kan lave dem af, bare ikke træ af stenfrugter - jeg tænker fx kirsebær

De må gerne få bla bøgegrene, æblegrene og pæregrene.

Hvis i vil give jeres hamster de bedste forhold, så køb ikke en af de der smarte bure i flere etager i flotte farver, men et ordentlig bur i rigtig størrelse eller gerne større.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

MorTilKatja
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. feb 2012 09:03

Re: 1. gangs dværghamster ejer

Indlæg af MorTilKatja » 29. aug 2016 11:27

Hvor langt er buret? Kan se du kun skriver bredte og højde :)
Hilsen Tanja.

Mor til en dejlig hambamse fra 2016 og en dyretosset datter fra 2009

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: 1. gangs dværghamster ejer

Indlæg af Rasholm » 29. aug 2016 16:51

Mindstemålet for en dværghamster er B60 x D40 cm i bundareal, men større er bedre. Det de har brug for, er masser af strøelse til at grave huler og tunneler i.

Hver af mine dværghamstere gor i B96 x D56 x H39 cm bure og de nyder at have god plads til at lave huler og gange i rigelig strøelse.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Låst