Proteintilskud og godbidder

Beskrivelse mangler
Låst
Rasmine
Indlæg: 104
Tilmeldt: 13. jun 2011 19:55

Proteintilskud og godbidder

Indlæg af Rasmine » 10. jul 2011 11:29

Hej,

Vi får vores første vinterhvide dværghamster her i næste uge, og har købt både godbidder og melorme til den. Men jeg er i tvivl om, hvor meget og hvor ofte, at man må give det? Godbidderne er sådan nogle Crocks med banan fra Lux-shoppen.

Hvis det har noget betydning for mængden af proteintilskud, så kan jeg nævne, at det  er Hamster Crispy vi har købt som grundfoder.

Og hvad med mængden af frugt/grønt?

Eva-trold
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. mar 2011 14:09

Indlæg af Eva-trold » 10. jul 2011 16:52

Jeg kender ikke det foder som du siger de har som grundfoder, men hvis det er en "fed" blanding ville jeg nok ikke give dem så mange godbidder...
Jeg giver ikke selv mine melorme (synes de er lidt klamme) Jeg køber en lille "bland-selv-pose" hundekiks i dyrehandleren, da der også er kød og proteiner i dem... Ville sige 1 stk frugt/grønt om dagen et lille stykke, det giver jeg mine...
Håber det var svar på dine spørgsmål, ellers håber jeg for dig at der kommer en og skriver lidt mere :wink:
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 10. jul 2011 18:29

Hamstere må gerne få noget i stil med 22% protein.
Da de fleste kornblandinger ikke indeholder så meget protein, er det svært at komme til at give hamsteren for meget protein.

Du kan evt. læse på Hamster Crispy-posen, hvor meget protein der er i.

Jeg ved, vi tit anbefaler, at man supplerer med f.eks. hunde- eller kattemad. Men jeg har efterhånden fundet ud af, at man skal være lidt selektiv der også - det nytter jo ikke noget at der kun er 9% protein i hundemaden, hvis der er 12% i hamsterblandingen, for så forringer man jo protein-indholdet i stedet for at forbedre det.
Man kan dog også få katte-/hundeblandinger med over 30% protein - som regel i den dyrere ende...

Rasmine
Indlæg: 104
Tilmeldt: 13. jun 2011 19:55

Indlæg af Rasmine » 10. jul 2011 20:38

Tusind tak til jer begge for svar!  :)

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Indlæg af Laeborg » 10. jul 2011 22:28

Man kan også supplere op med Altromin da dette har et lidt højere protein indhold (vegetabilsk protein). LUX-Shoppen fører i øjeblikket to udgaver af Altromin: den normale og fortified. Altromin fortified har et højere indhold af protein - 22.50% - og gives normalt til diegivende rotter/mus. Jeg vil tro at det er bedre at supplere op med et produkt som Altromin fremfor katte/hundemad.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 11. jul 2011 07:15

Jeg bruger kun Altromin - den der hedder Fortified - altså rent, ikke som supplement.

kan da også tilføje at Landbohøjskolen (det hedder de vist ikke mere) anbefaler og sælger en hamsterblanding der også har et protein-indhold på ca. 22%.

Låst