Arrig/stresset dværghamster

Beskrivelse mangler
Låst
Hammithehamster
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. aug 2015 10:45

Arrig/stresset dværghamster

Indlæg af Hammithehamster » 8. aug 2015 10:54

Kære forum,

Jeg skriver til jer, fordi min kæreste og jeg besluttede os for, at få en dværghamster for omtrent halvanden mdr. siden. :lol: Vi læste os frem til, at den helst skulle have noget ro de første dage, hvilket den fik. Jeg havde som barn selv mange dværghamstere, og mindes ikke, at de var så svære at gøre tamme. Problemet med vores kære hamster er, at hun selv efter halvanden mdr. hvæser, så snart man nærmer sig buret og forsøger at skabe kontakt. Det mærkelige er bare, at ligeså snart hun er ude af buret, er hun så sød - hun har aldrig ørerne tilbage og er rigtig nysgerrig. Det får mig til, at tænke - om hun måske fejler noget?? Det kunne jo være et tegn på noget sygdom, lign. Jeg ved, at dét at tæmme en hamster kræver en god skefuld tålmodighed, men der er absolut ingen tegn på fremskridt fra hendes side..

Kh en frustreret hamster ejer. :)

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Arrig/stresset dværghamster

Indlæg af Rasholm » 8. aug 2015 11:28

Først - hvis du har mistanke om at den er syg, så tager du den til dyrlægen.

Har du købt hamsteren hos en dyrhandler ? Hvis ja, så kan det være derfor at den er så arrig i buret. Mange hamster fra dyrehandlere har haft en rigtig dårlig start på livet og den slags har det med at blive hængende i dem og præge dem resten af livet, medmindre de dårlige oplevelser kan blive overskygget af gode.

Efter i har haft givet den ro et par dage efter hjemkomst, hvordan har i så gjort for at komme til at snakke med den og få den ud af buret ?
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Hammithehamster
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. aug 2015 10:45

Re: Arrig/stresset dværghamster

Indlæg af Hammithehamster » 8. aug 2015 13:25

Rasholm skrev:Først - hvis du har mistanke om at den er syg, så tager du den til dyrlægen.

Har du købt hamsteren hos en dyrhandler ? Hvis ja, så kan det være derfor at den er så arrig i buret. Mange hamster fra dyrehandlere har haft en rigtig dårlig start på livet og den slags har det med at blive hængende i dem og præge dem resten af livet, medmindre de dårlige oplevelser kan blive overskygget af gode.

Efter i har haft givet den ro et par dage efter hjemkomst, hvordan har i så gjort for at komme til at snakke med den og få den ud af buret ?
Hamsteren viser ingen tegn på sygdom. Jeg spørger til råds, hvis denne arrigskab/hvæsen kunne skyldes sygdom.

Ja, vi købte hamsteren hos en dyrehandler. Jeg udvalgte den hamster, som virkede glad, tilfreds og vigtigst af alt, nysgerrig. Derfor kom det meget bag på mig, da den reagerede så voldsomt på kontakt.

Efter nogle dages ro, begyndte jeg med simpel "træning". Jeg havde en godbid i hånden, hvorefter jeg lod hamsteren komme til mig. Jeg gentog dette i nogle dage, men hamsteren hvæsede gang på gang. Derefter prøvede jeg med "kop-træning". Det virkede også få gang, og hun kom gladeligt ud i min hånd - men dette blev igen overskygget af hvæsen.

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Arrig/stresset dværghamster

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 10. aug 2015 18:29

Hvordan er hamsteren uden for buret?

Jeg tænker måske er den burteritoriel men være glad uden for buret :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Hammithehamster
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. aug 2015 10:45

Re: Arrig/stresset dværghamster

Indlæg af Hammithehamster » 13. aug 2015 15:56

mosegaardmortensen89 skrev:Hvordan er hamsteren uden for buret?

Jeg tænker måske er den burteritoriel men være glad uden for buret :D
Hun er rigtig sød - har ALDRIG ørerne tilbage, hvilket er et godt tegn tænker jeg.

Hvad vil det sige? :D

JaneSørensen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 11. nov 2014 19:02

Re: Arrig/stresset dværghamster

Indlæg af JaneSørensen » 13. aug 2015 19:11

Burterritoriel vil sige, at den vogter ekstremt meget over, hvad/hvem der kommer ind på dens territorie :) . Dette opleves i en del tilfælde med dyrehandlerhamstere, da de jævnligt får dårlige oplevelser i buret. De bliver ikke håndteret på samme gavnlige måde som hos en godkendt opdrætter, hvilket er med til og øge stress momentet i forhold til bla. bevægelser omkring bur, håndtering osv :(. Håndter med tålmodighed og masser af ro, så vil det forhåbentlig hjælpe :). Vil klart anbefale næste gang og købe hos en godkendt opdrætter, som kan give information/rådgivning om alt fra pasning, fodring, håndtering, temperament osv. :wink:
Med Venlig Hilsen Jane Sørensen

Benji's hamsteropdræt

Catta
Indlæg: 260
Tilmeldt: 7. maj 2015 10:20

Re: Arrig/stresset dværghamster

Indlæg af Catta » 16. aug 2015 01:35

:) Nå skulle jeg til og skrive akkurat det samme som Jane sa :) Er helt enig i det hun skriver! :)

I tillegg er dverghamstere fra dyrebutikker, som ikke er roborovski hamstere, blanding av to forskjellige arter. De er altså en hybrid av campbells og vinterhvit dverghamstere, som er omtrent like tett beslektet som løve og tiger.. Derfor kan de ha litt paradoksale instinkter, og selvmotsigende kroppspråk, som kan forvirre både hamsteret og eieren.

Den gode nyheten er at de absolutt er mulig å temme allikevel. Jeg ville ikke prøvd å håndtere han så mye i buret, men heller tilby en godbit (pass på å ikke gi for mye fetende mat, men let heller etter sunnere alternativer) i buret og så fjerne hånden med en gang hamsteret har tatt den. Vær oppmerksom på kroppspråket - man lærer fort om hamsteret er nysgjerrig og kontaktsøkende eller ønsker å jage deg bort. Med teritorielle hamstere pleier jeg å håndtere dem utenfor buret. Jeg lokker dem på en leke eller ting (for eksempel papptallerken) så jeg kan løfte dem ut uten å ta på dem, og så vender jeg dem til meg på et trygt sted utenfor buret. På youtube er det mange filmer med gode tips om du for eksempel søker på bathtub method. Dette er egentlig bare en metode der du sitter på et inngjerdet område så hamsteret kan klatre på deg og undersøke uten at du må ta direkte på det for å holde det trygt. Etter hvert som tilliten mellom dere øker, er det sannsynlig at den vil stole mer på deg også inne i buret, når den lærer at du bare kommer med koselige ting, som mat og oppmerksomhet. Det lønner seg å ta tiden til hjelp, og være oppmerksom på hva hamsteret "sier til deg". :)

Lykke til :D
Med vennlig hilsen
Cathrine
www.vinterhiet.weebly.com

Låst