hjælp vores dværg hamster har fået unger

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
mjoller
DHF - Dommer
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 12. feb 2013 16:56

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af mjoller » 1. jul 2014 13:36

Christina: :thumb: Synes det et virkeligt godt indlæg du har skrevet! Ved godt det off topic, men blev nødt til at sige det.
Hilsen Michelle, Brocoli, Flopper og Hønse.
Fischers hamsteropdræt

vonJul
Indlæg: 506
Tilmeldt: 21. jan 2013 00:14

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af vonJul » 5. jul 2014 12:07

Super godt svar Christina, jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv!

Jeg kan så byde ind med, at jeg til d.d. endnu ikke har set en stambog med billede, hverken ved hund, kat, hest, hamster, kanin osv. Det nærmeste "billede" jeg kan komme i tanke om er en markering hvor hesten har aftegn henne..

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af Rasholm » 5. jul 2014 17:33

Til Christina
Det er et super godt indslag. Stort af dig til trods for at du fik et meget beskidt svar tilbage på dit første indlæg.

Til Pjevs
Nu er jeg ikke 100% sikker! men jeg mener at have hørt/læst, at de to arter Vinterhvid og Campbell lever vidt forskellige steder, dvs at de ikke er i nærheden af hinanden i naturen. Så når man fanger dem ind, så er man sikker på hvilken art de er. Så derfor kan man med sikkerhed lave stamtavler på dem. Og dem der opdrætter hamster under DHF er seriøse opdrættere, som er dedikeret til at beholde renartede hamster i avlen. Så stamtavler fra disse opdrættere KAN man stole på.
En del dyrlæger aner ikke en disse om, hvad en stamtavle står for (undskyld Christina, men de findes). Nogle aner ikke at der overhovedet findes forskellige arter fx indenfor hamster. Min egen dyrlæge anede fx ikke at der fandtes hårløse hamster, og slet ikke at hunnerne ikke kan die dens unger. Så jeg stoler ikke blindt på min dyrlæge selv om jeg synes han er rigtig god.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af taysha » 6. jul 2014 09:04

det behøver du ikke undskylde - dyrlæger er også mennesker ;)
og har vidt forskellige interesser og kompetenceområder. Jeg ved f.eks. ikke særligt meget om de nærmere forhold indenfor f.eks. prydfugleavl og de foreninger, der måtte være på det område...

Vi har alle sammen en god solid grunduddannelse, som betyder, at man kan levere et fagligt forsvarligt stykke arbejde - også på dyr, der ikke lige er den art man har videreuddannet sig indenfor - f.eks. er en byld eller en blærebetændelse eller et brækket ben stort set samme behandling uanset art.

Men specialviden om hamstere, om stambøgsførende foreninger indenfor forskellige dyrearter og den slags - det er specialviden, som man selv må ud og skaffe sig. Og hvis man ikke ved at der er et DHF, hvordan skal man så kunne vide hvad DHF står for, og vide at det ikke bare er den enkelte opdrætter, der sidde hjemme ved pc'en og opfinder sine stambøger? Men at de er forankret i en fælles database, og man derfor kan følge generationerne langt længere tilbage end de få generationer, der er på det papir, der følger hamsteren.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: hjælp vores dværg hamster har fået unger

Indlæg af Rasholm » 6. jul 2014 21:31

Det er de jo og heldigvis :D
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Låst