Kræft og avl?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Winther
Indlæg: 97
Tilmeldt: 12. jun 2014 18:03

Kræft og avl?

Indlæg af Winther » 16. okt 2014 15:45

Hejsa.
Hvis en hamster har kræft ville I så vælge den fra til parring? Tænker på om hamsterens unger vil være i højere risikozone for selv at udvikle kræft?
Venlig hilsen Trine
Billede
Winther's Hamsteropdræt
http://www.winthershamster.dk

louisekold
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 13. mar 2013 13:56

Re: Kræft og avl?

Indlæg af louisekold » 16. okt 2014 16:08

Jeg ville nok ikke avle på en der har kræft
Med Venlig Hilsen
Louise Kold Larsen

Billede

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Kræft og avl?

Indlæg af LiseJuul » 16. okt 2014 16:42

De fleste hamstere får kræft som ældre. Men hvis en hamster som ung får kræft vil jeg ikke avle på den, da det er ualmindeligt og muligvis genetisk. At gamle hamstere får kræft skal man ikke bekymre sig om på samme måde (hvis man fx har brugt den i avl), de fleste ældre mennesker får også kræft som ikke er genetisk bestemt..
Det er ikke ment som at jeg vil avle på kræftsyge hamstere, men som at man skal slå koldt vand i blodet hvis en hamster man engang har brugt til et kuld, får cancer når den bliver gammel.
Billede

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Kræft og avl?

Indlæg af Rasholm » 16. okt 2014 18:09

Ville aldrig avle på en hamster som har kræft.
Har den kræft er den syg og har brug for alle sine kræfter og sit immunforsvar til at bekæmpe/holde kræften nede om muligt. Drægtighed kræver energi og sundhed og det har en kræftsyg hamster ikke.
En han med kræft ville jeg heller ikke bruge.
Det kan godt være at en kræfthamster umiddelbart virker frisk og rørig, men syg det er den.
Jeg synes det er uetisk !
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Belle
Indlæg: 92
Tilmeldt: 18. dec 2013 21:27

Re: Kræft og avl?

Indlæg af Belle » 16. okt 2014 18:46

Rasholm skrev:Ville aldrig avle på en hamster som har kræft.
Har den kræft er den syg og har brug for alle sine kræfter og sit immunforsvar til at bekæmpe/holde kræften nede om muligt. Drægtighed kræver energi og sundhed og det har en kræftsyg hamster ikke.
En han med kræft ville jeg heller ikke bruge.
Det kan godt være at en kræfthamster umiddelbart virker frisk og rørig, men syg det er den.
Jeg synes det er uetisk !
Jeg er meget enig med dig Anne, en hun med cancer ville jeg ALDRIG bruge, for hun skal bruge sine kræfter på bare at leve, en han ville jeg kun bruge hvis han ikke viser tegn på at være påvirket af sygdommen.
Knus fra Stine
Klöcker's Hamsteropdræt

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Kræft og avl?

Indlæg af Rasholm » 16. okt 2014 20:16

Nogle kræftformer er hos mennesker helt eller delvist arvelige, så den mulighed foreligger måske også hos hamster, men bare ikke noget vi har lagt mærke til og registreret.
Er det tilfældet, er det endnu en grund til heller ikke at bruge en kræftramt han til avl, da man jo ikke er interesseret i at give en potentiel arvelig kræft videre til ungerne.
Parringen kan også have en vis stressende effekt hos hannen, dvs stressen kan svække hans immunforsvar endnu mere, så kræften hurtigere vil drænet livet ud af den.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Hamsterheaven
Indlæg: 38
Tilmeldt: 9. jun 2014 17:07

Re: Kræft og avl?

Indlæg af Hamsterheaven » 2. jan 2015 21:40

Jeg har erfaret at det fleste gammel hamstere, Winter Whites og Guldhamster, får et eller andet forme for kræft næsten altid i deres liv. Det er ikke for at sige at ALLE få kræft, jeg mener hvis man tager en gennemsnit af hamstere, er kræften en meget hyppig døds årsag blandt dem. Og det er det for os mennesker også. Jeg vil ikke avle med en som har kræft. Men jeg har også været ude for en paradoksalt sag. Jeg havde en Winter White som lå med 7 unger. Den fik en kæmpe hævelse på det ene bagben, og det var ikke hensigtsmæssig til at behandle noget forme for knude/infektion på det tidspunkt da hun lå med bitte små unger. Jeg tog mamma og hendes kuld til dyrlægen (for at moren skulle ikke skilles fra ungerne) og dyrlægen sagde, det var 100% sikkert kræft den havde fået, og så snart ungerne var stort nok vil hun anbefale at den blev aflivet, pga det var åbenbart smertefulde for hende, og ikke var etisk at det skulle fortsæt. Så gik jeg hjem nedslået med den dom. Så gik der 4-5 dage, og jeg kigget hver dag for at se om det var værre. men tvært i mod, blev den bedre. Mamma passede sin unger til punkt og prik, og da vi nåede frem til den dag hun skulle af sted, ja så var der INGEN KNUDE tilbage! Jeg tog hende til dyrlæge for at sige at hun ikke skulle af sted fordi der ikke var nogen knude mere, og hun var sund og rask og fejlede ikke noget. Jeg havde håbet på jeg vil igen møde den dyrlæge som havde plantet den forfærdelige frygt i mig, at det var snart ude med min hamster! Men hun VAR DER IKKE! Så en anden dyrlæge kigget på hamsteren, og kom også til den konklusion at der ikke var tale om kræft, men der havde været en infektion i mælkekirtler, og at det var nu overstået! Så kom jeg lykkeligvis hjem igen med mine hamster, og den hamster levede sin liv til en højt alder, og døde af ganske almindelig alderdom, og IKKE KRÆFT!!! Og alle 7 babyer voksede sig stort og kom ude i verden til alle de andre hamster skæbne der er!! Så hvad jeg vil sige er, at nogen gang kan vi blive hurtigt til at råbe det er KRÆFT!! nogle gange er der kun en mindre infektion eller en god artede knude, men vi skal jo give dem en chance!!
Bodil, Hamsterheaven. Medlem DHF

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: Kræft og avl?

Indlæg af darkangel87 » 3. jan 2015 00:39

Ville ikke avle på en hvor der er mistanke om kræft
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Låst