Udlån af han til avl...

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Belle
Indlæg: 92
Tilmeldt: 18. dec 2013 21:27

Udlån af han til avl...

Indlæg af Belle » 24. okt 2014 22:18

Når i nu udlåner en han til avl tar i så noget for det?
Ved slet ikke om det er noget der bruges i hamsterverdenen, det er helt normalt i hundeverdenen, at man gir noget for parringen og for hver af de hvalpe der kommer ud af parringen.
Jeg har personligt ikke plan om at tage noget for det, er bare nysgerrig :D
Knus fra Stine
Klöcker's Hamsteropdræt

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Udlån af han til avl...

Indlæg af Rasholm » 24. okt 2014 22:29

Følger med :D
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Freja
Indlæg: 369
Tilmeldt: 28. dec 2010 21:03

Re: Udlån af han til avl...

Indlæg af Freja » 25. okt 2014 07:24

Vi har både lånt af andre og selv lånt ud. Der har ikke været penge involveret. Jeg synes, det er naturligt, når man selv låner, at tilbyde lånedyrets ejer at få en unge fra kuldet som tak. Og så skal man selvfølgelig være ekstra OBS på lånehamsterens behov. Første gang, vi lånte en han, snedkererede børnene et nyt hus til ham, som han senere fik med hjem.

Hundeavl er vist et kapitel for sig. Selv blandingshvalpe koster jo tusindvis af kroner!
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Udlån af han til avl...

Indlæg af LiseJuul » 25. okt 2014 12:15

Jeg er vant til hundeverdenen, så jeg tilbyder en unge eller prisen for en unge når jeg låner :-)
Billede

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: Udlån af han til avl...

Indlæg af darkangel87 » 25. okt 2014 12:16

Jeg ved det tidligere var meget fremme med at få en unge fra kuldet, hvor man sammen med opdrætter var første vælger.
Jeg har ikke set så meget af det de seneste par år, men synes stadig det burde være kutyme at ejeren af hannen bliver tilbudt en unge fra kuldet.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Udlån af han til avl...

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 25. okt 2014 12:57

Jeg har både lånt hanner og lånt hanner og hunner til parring hos andre.

Hvis jeg låner en har dem jeg har lånt af altid haft ret til en unge fra kuldet, hvor jeg vælger først og de så er anden vælger. Jeg har aldrig givet penge eller modtaget penge. Men jeg har selvfølgelig skulle sørge for at hannen kom godt herhjem og tilbage igen. Jeg har tænkt at hvis der skulle gives penge for transport for den jeg har lånt så er det mig der betaler, fordi det jo er mig der er skyld i hamsteren skal rejse.
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Belle
Indlæg: 92
Tilmeldt: 18. dec 2013 21:27

Re: Udlån af han til avl...

Indlæg af Belle » 25. okt 2014 13:37

Meget godt synspunkt der Maria, altså med transportpengene, det havde jeg ikke tænkt på :D
Jeg vil så samtidig tillade mig at være kritisk med hvem min han skal parre :D men det tror jeg også i andre er :D
Knus fra Stine
Klöcker's Hamsteropdræt

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Udlån af han til avl...

Indlæg af Luna » 25. okt 2014 22:23

Det er meget underforstået at man har ret til en unge fra kuldet når man låner ud, tror jeg, men jeg forventer intet når jeg låner ud. Ganske enkelt fordi jeg ikke låner ud til andre end folk jeg virkelig stoler på, og dem har jeg ikke behov for at presse penge ud af :)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Belle
Indlæg: 92
Tilmeldt: 18. dec 2013 21:27

Re: Udlån af han til avl...

Indlæg af Belle » 25. okt 2014 23:17

Kan godt li din tanke Nikoline. Jeg vil heller ikke bare låne ud til hvem som helst, men forventer heller ikke umiddelbart en unge fra kuldet, hvis jeg gjorde det ville jeg bestemt sige det inden hannen blev lånt ud :D
Knus fra Stine
Klöcker's Hamsteropdræt

mjoller
DHF - Dommer
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 12. feb 2013 16:56

Re: Udlån af han til avl...

Indlæg af mjoller » 26. okt 2014 10:40

Har ikke tænkt så mig over det. Men synes det giver rigtig god mening det de andre skriver :)
Og som Nikoline skriver, man vil aldrig låne ud til en man ikke stoler på, :)
Hilsen Michelle, Brocoli, Flopper og Hønse.
Fischers hamsteropdræt

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Udlån af han til avl...

Indlæg af LiseJuul » 26. okt 2014 11:11

For mig er det en selvfølge at man ikke låner ud til hvem som helst, derfor har jeg ikke skrevet det :p
Jeg har lige haft lånt Darwin ud til Annette, som jeg stoler 100% på. Jeg har derudover fået Olympia parret op hjemme hos Jonas og Jannie, som jeg også stoler på. Jeg har selv lånt en unge fra et tidligere kuld, som desværre ikke kunne finde ud af at lave babyer, men jeg er rigtig glad for at familien stolede nok på mig til at låne ham ud :-)
Så det er for mig ikke hvem som helst der skal have lov til at passe mine babyer :p
Billede

Belle
Indlæg: 92
Tilmeldt: 18. dec 2013 21:27

Re: Udlån af han til avl...

Indlæg af Belle » 26. okt 2014 13:27

Jeg kan læse af alle jeres svar, at vi tænker i de samme baner, dejligt.
Knus fra Stine
Klöcker's Hamsteropdræt

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: Udlån af han til avl...

Indlæg af Hamsterguf9000 » 27. okt 2014 09:02

Jeg har ligenu en han der er lånt ud og jeg forventer ikke at få noget for det. Jeg ved at han bliver forkælet helt op i skyerne og det er nok for mig :)

vonJul
Indlæg: 506
Tilmeldt: 21. jan 2013 00:14

Re: Udlån af han til avl...

Indlæg af vonJul » 27. okt 2014 11:30

Selv skal jeg til at låne en han her omkring december. Der har vi lavet en aftale om bytte af hanner da Mette gerne vil have et afkom efter min han, Blob.
Men ellers vil jeg altid tilbyde muligheden for at få en unge fra kuldet, eller hvad ejeren af hannen selv ønsker.

Låst