Vinterhvid og brunst

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Vinterhvid og brunst

Indlæg af Rasholm » 25. okt 2014 10:07

Hvordan kan man spotte, at en Vinterhvid er i brunst ?
Jeg ved at fx Guldhamster hunnerne kan lugte rigtig grimt når de er i brunst, og når man stryger dem hen over ryggen bliver de helt stive med halen i vejret.
Men det har jeg aldrig hørt om, med de Vinterhvide.

Jeg tænker så, hvordan finder jeg så ud af, hvilken dag der er 4. dagen første gang - og især som ny opdrætter, som gerne vil finde den den mest gunstige dag første gang man prøver at sætte en han og hun sammen.

Jeg spørger derfor:
Kan man overhovedet ikke lugte noget på de Vinterhvide ?
Viser de overhovedet ingen tegn a la Guldhamsterne i form af stivhed og høj haleføring ?

Jeg tænkte at man kunne lave et lille eksperiment med sin Vinterhvide hun, nemlig på omtrent samme tid hver dag, at stryge hunnen over ryggen, for at se om der er en reaktion - udover at lave pandekagen og så har man intet lært af de :wink:
Lugte til hende, men måske man skal lugte lidt mere omkring maveregionen hvor dværgenes duftkirtler sidder og ikke bare hvor som helst.

Hvordan finder I ud af, hvornår Jeres Vinterhvide piger er i brunst ?
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: Vinterhvid og brunst

Indlæg af darkangel87 » 25. okt 2014 12:09

de vinterhvide sætter man blot sammen og holder øje med om hunnen begynder at tage på eller vise tydelig drægtighed, og så fjerner man hannen igen til den tid

Umiddelbart viser de ingen tydelige tegn på brunst
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Vinterhvid og brunst

Indlæg af Rasholm » 25. okt 2014 14:54

Men det må da være muligt, at kunne finde ud af præcis hvilken dag, uden bare at sætte han og hun sammen og så bare håbe.
Ved godt at det er normalt med den procedure.

Nu har jeg ikke lige prøvet at have en Guldhamster hun der er i brunst i hænderne, og prøvet at mærke hvad der skal til og hvordan det føles når hunnen stivner, så jeg har ingen fornemmelse for det.
Så spørg lige, er det bare når I stryger dem over hele ryggen eller er det mest ned af lænden til halen.

Tænkte når jeg kommer hjem fra kursus i næste weekend (ville være dumt at starte inden), at prøve hver dag med min Vinterhvide hun, at observere hvordan hun reagere dag for dag når jeg stryger hende, samt at lugte til hende (håber min næse virker) for at se, om der er nogle svage tegn man kan aflæse. Og så dagligt noteret hvad jeg oplever, og så se om der dukker et mønster op i hendes reaktion og lugt.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: Vinterhvid og brunst

Indlæg af darkangel87 » 25. okt 2014 17:31

tror også det svære ved dværgene kan være at ihvertfald ved kineserne kan brunsten svinge med hvornår på døgnet de er i brunst, vil tro det også er sådan med de andre dværge, for det er meget forskelligt om man ser dem parre om aftenen eller i løbet af dagen. Hvor guldhamstere oftest er om aftenen så det er let at finde rundt i.

Nogle guldhamstere reagere ikke på at blive strøget på ryggen andre reagere så snart man rører dem en smule. så der er stor forskel
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Vinterhvid og brunst

Indlæg af chlin » 25. okt 2014 19:13

Nogle guldhamstere er tydeligt i brunst og man skal nærmest bare se på dem før de stivner.
Men der er også nogen der skal hilse på en han før de stivner.

Ingen af mine dværge har vist tegn på at være i brunst før de har haft en han hos sig. Det er ikke deres natur at stivne. De står også sjældent stille ret længe af gangen når de er i brunst, men hannen må pænt rende rundt efter hende og forsøge at bestige hende. De står ikke stille i evigheder ligesom hos guldhamsterne.

Langt det nemmeste er bare at lukke det vinterhvide par sammen. 9 ud af 10 gange går det uden problemer. Alternativt at lade dem gå i split og så skulle man vidst kunne se hvornår hunnen er interesseret i at være sammen med hannen. Men hvilke tegn ved jeg ikke, jeg lader dem have den naturlige opførsel
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: Vinterhvid og brunst

Indlæg af Hamsterguf9000 » 27. okt 2014 09:07

Jeg ved at kineserne bliver blå/lilla omkring kønsåbningen optil, imens og lige efter brunst, men jeg har faktisk aldrig tænkt over om de vinterhvide også gør det? Du kan prøve at kigge efter det ;)
Jeg har bare sat mine vinterhvide sammen og så vejer jeg hunnen hver dag for at spotte en vægtforøgelse. Når jeg så er sikker på at hun er drægtig så skiller jeg dem ad :)

Freja
Indlæg: 369
Tilmeldt: 28. dec 2010 21:03

Re: Vinterhvid og brunst

Indlæg af Freja » 27. okt 2014 10:41

Vi gør som Louise. Daglig vejning til vi kan se, der er gevinst. Hannen fjerner vi ikke nødvendigvis så hurtigt, hvis vi kan se, at de hygger sig sammen. Går han hende på nerverne, må han ud. Men han bliver naturligvis altid fjernet, inden hun føder. Det er kun glippet én gang, fordi hunnen snød os og ikke havde taget ret meget på - og det skete der heldigvis ikke noget ved, men vi er meget obs på det fremover.

Vores vinterhvide hunner får indimellem en ubehagelig lugt - sådan lidt osteagtig. Jeg tænker, det har noget at gøre med deres hormoner - men de lugter ikke hver fjerde dag! Det er kun få gange, vi har observeret det - og det er altså en grim lugt, så det ville vi lægge mærke til.
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Vinterhvid og brunst

Indlæg af Rasholm » 27. okt 2014 18:23

Så må jeg se om hun får en osteagtig lugt med dages mellemrum :wink:
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Hamsterheaven
Indlæg: 38
Tilmeldt: 9. jun 2014 17:07

Re: Vinterhvid og brunst

Indlæg af Hamsterheaven » 31. dec 2014 10:36

Har også oplevet at ind i mellem kan en dværghamster lugte 'osteagtig' og der er lidt frastødende. Men næste dag er det som regel overstået, og så kan man ikke lugte det mere.
mht. at finde parrings tid. Man kan gøre det ved at introducere dem for hinanden igennem tremmerne, men man kan også se hvis man bliver ved med at betragte dem omhyggelig omkring ved 9-11- tiden om aftenen, at hvis hunnen er parrings klar, vil hun stå stille, men ikke frosset som hos guldhamstere, og der vil hannen står ved siden af hende og kigge i et stående stilling og HANNEN vil står ret på bagbenene, og kigge ude over ryggen på hunnen, næsten for at sige 'whoopi! så Nu er hun mine!!'. Dette position hedder 'LORDOSIS' og sker lige før de begynder for alvor at parre. Jeg har haft stor held i at prøv på at kigge efter den adfærd, og som regel, hvis man ser det, (og det kræver at du kigger på din dværghamstere meget om aftnen,), så er parring imminent og hunnen vil tillad parring. Og som regel er der gevinst, fordi de parre i lange tider. Men de står sjældent et sted når de parrer. Hunen går lidt rundt i buret og hannen jagte efter hende. Men så stopper de oppe og hunnen tillader hannen at bedæk hende, og det sker mange gange! Men ja, hvis du giver din tid til det, er det mulig at se når det skal ske. :) OG HUSK, at de kan blive fjender igen så snart at hunnen tror hun har haft nok. Det er meget ofte de ligger sammen om morgen inden de vågner igen efter parring, men så snart som de ser hvem de ligger med, ja, så kan der opstår nogle skænderier, og det oftest hunnen der får plads i huset, og hannen flygter til et andet sted i buret til at ligge og sove i. Så er der altid en god idé at lave det som der er mindst 2 skjule steder i buret, så hannen kan nemlig ha er sted han kan ligge når konen bliver sur!!
Bodil, Hamsterheaven. Medlem DHF

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Vinterhvid og brunst

Indlæg af Rasholm » 31. dec 2014 17:31

De har parret natten til 2. Juledag.
Jeg havde sat dem sammen på neutral grund. Baloo gjorde alle mulig kunstner for at tiltrække hendes opmærksomhed, og den nat viste hun interesse tilbage. Hun vimsede rundt i buret og Baloo lige i hælene på hende. Så foretog han en parringsdans rundt og rundt og rundt om hende, og så fik han lov. tænker hun har været rundtosset så det var derfor hun stod stille :wink:
Men det fortsatte i hvert fald en times tid med adskillige parringer. Nogle gange så det ud som om Baloo døde når han var færdig, han drattede simpelthen om. Men det havde jeg heldigvis hørt om før, ellers var jeg blevet seriøst bekymret for ham.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Hamsterheaven
Indlæg: 38
Tilmeldt: 9. jun 2014 17:07

Re: Vinterhvid og brunst

Indlæg af Hamsterheaven » 2. jan 2015 21:08

Ja, det kræver enormt kræfter for en han til at tilfredsstille hunnen når de han engang begyndt at parre. Men det er typisk at de vil holde en pause hvor de begge to syns at være træt, slumre lid, specielt hannen, og så starter de forfra igen! Så er det ikke så underlig at hannen ser som døde ud når han er færdig, fordi de virkelig ER FÆRDIG!! Håber du har gevinst efter denne parring! :D
Bodil, Hamsterheaven. Medlem DHF

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Vinterhvid og brunst

Indlæg af Rasholm » 2. jan 2015 21:10

Tak Bodil, det håber jeg også der er - gevinst :)
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Låst