Bundstrøelse

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
vonJul
Indlæg: 506
Tilmeldt: 21. jan 2013 00:14

Bundstrøelse

Indlæg af vonJul » 13. mar 2015 22:16

Nu står jeg her som opdrætter og havde mit første kuld i december.
Der brugte jeg hemparade i barselsburet og jeg oplevede at Gina simpelthen i nogle tilfælde begravede ungerne i sin iver for at passe på dem, og jeg kommer nu i tvivl om det måske kan have været skyld i at der døde så mange i det kuld.

Derfor vil jeg høre om hvad i andre opdrættere bruger som strøelse når i har kuld?
Pt. overvejer jeg at skifte til Boxo..

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Bundstrøelse

Indlæg af Rasholm » 13. mar 2015 23:38

Jeg brugte Boxo til mit Vinterhvide kuld
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Bundstrøelse

Indlæg af taysha » 14. mar 2015 07:50

mine går i carefresh og har støvfri, grove spåner af løv og gran i en del af området. Fenella valgte i sin tid at lave rede der, mens Nighean lavede sin i carefreshen.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: Bundstrøelse

Indlæg af Colour Point » 14. mar 2015 08:14

Jeg bruger hemp ?
Uden problemer :)
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Bundstrøelse

Indlæg af LiseJuul » 14. mar 2015 23:18

Jeg har også brugt hamp/boxo blanding og denne gang bare hamp. Ingen problemer, og det er helt sikkert ikke hamp'ens skyld at en faldt fra hos mig :)

Der var jo også en del der døde hos Blondie, og hun gik i BOXO, såe... Tror ikke det har noget at sige i dit tilfælde..
Billede

mjoller
DHF - Dommer
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 12. feb 2013 16:56

Re: Bundstrøelse

Indlæg af mjoller » 15. mar 2015 18:26

Ved vores kuld har vi også brugt hemp og det har slet ikke været et problem. Gaia har rigtig meget toiletpapir og det brugte hun til at dække ungerne til
Hilsen Michelle, Brocoli, Flopper og Hønse.
Fischers hamsteropdræt

Hamsterheaven
Indlæg: 38
Tilmeldt: 9. jun 2014 17:07

Re: Bundstrøelse

Indlæg af Hamsterheaven » 16. mar 2015 20:52

Jeg har hele tiden brugte den meget grov forme for træspåner. Så fik jeg købte en nye balle for mine næste kuld, Sarrafina og Fredes, og da jeg hæld den op i terrarium kunne jeg se det vær noget være støvet noget. :( Så jeg vil IKKE bruge det til den kuld. Så næste dag fik jeg med hjælp af en veninde, nogle Hemp og brugte det, og der var INTET problemer med det. :D Kuldet var stor, og der faldt et par stykker, men ikke pga at Sarafina havde begravet dem i strøen eller noget. :)
MEN jeg har hørt før at en hun hamster kan være så besat af at beskytte sine unger, at det simpelthen kræmmer så meget spåner/ hemp/ hvad du-nu-ellers- bruger, at ungerne kan ikke få luft nok. :( Det er værd en tanke, syns jeg! :!: Det kunne bestemt havde været sandt for nogle kuld jeg har haft i tidernes løb, men om hvis nogle dør af ilt mangel eller af noget andet, vil vi aldrig ordentlig vide noget om, det er den hemmelighed hun hamstere som er nybagte mødre holder til sig selv.! :? :?: :!:
Bodil, Hamsterheaven. Medlem DHF

vonJul
Indlæg: 506
Tilmeldt: 21. jan 2013 00:14

Re: Bundstrøelse

Indlæg af vonJul » 18. mar 2015 10:56

Tak for de mange svar.
Jeg har besluttet at prøve at bruge boxo/hemp-kombination når nu jeg skal have det næste kuld. :)

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: Bundstrøelse

Indlæg af Hamsterguf9000 » 20. mar 2015 19:36

Jeg bruger ren boxo til mine kuld, men det er for at ungerne kan bygge gange når de bliver gamle nok og at moren kan flytte reden uden at skulle bruge kræfter på at flytte redemateriale også. Derudover så holder de sig lugtfri i alle 4-5 uger inden ungerne flytter :)

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Bundstrøelse

Indlæg af Rasholm » 20. mar 2015 20:11

Jeg har ganske kort overvejet at bruge hemp til mit næste kuld, da jeg har haft et snert af misundelse over, at se nogle af billederne og videoerne på FB med reder med frit udsyn til ungerne. Da Devine fik unger, havde hun dem godt begravet nede i Boxo'en, så jeg skulle lede efter dem hver gang jeg ville tjekke om alt var okay.
Men når jeg så alligevel tænker tilbage, så var reden dernede i dybet jo lun og dejlig til deres små nøgne kroppe, så jeg fortsætter med Boxo og når ungerne så bliver store nok, kan halvdelen af buret konverteres til hemp, så de også prøver den slags underlag.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Bundstrøelse

Indlæg af taysha » 21. mar 2015 17:15

jeg har planer om at prøve at give easystrø i deres graveområde (hidtil har der været spåner i den del) og så fortsætte med carefresh i resten. Jeg er ret spændt på det med easystrø. Talte for nyligt med en dyrepasser, som havde god erfaring emd det til alle de dyr hun har ansvaret for (hun arb. i en zoo)
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Bundstrøelse

Indlæg af Rasholm » 21. mar 2015 18:36

Easystrø ?
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Bundstrøelse

Indlæg af LiseJuul » 21. mar 2015 21:05

Easy strø tror jeg vil fungere fint i et grave område, men som strøelse er jeg ikke fan, det lugter relativt hurtigt :-)
Billede

JaneSørensen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 11. nov 2014 19:02

Re: Bundstrøelse

Indlæg af JaneSørensen » 26. apr 2015 14:07

Hejsa

Jeg har et kuld vinter hvide gående i 1/3 del hemp og 2/3 boxo blsnding med iturevet toiletpapir til redemateriale, hvilket har fungeret rigtig godt :D.

Mvh Jane
Med Venlig Hilsen Jane Sørensen

Benji's hamsteropdræt

Låst