Parrings klar Vægt

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Hamsterheaven
Indlæg: 38
Tilmeldt: 9. jun 2014 17:07

Parrings klar Vægt

Indlæg af Hamsterheaven » 19. mar 2015 22:53

Hej, Jeg har haft mange hamstere igennem en langt liv, og opdrættet mange, men det har slået mig lidt nogle gange omkring Hun hamstere med en lav voksen vægt, jeg mener ca. 110-15g gr. ved 3-4 måneder. Jeg har ikke haft mange i den vægt klasse men er meget nysgerrig, fordi hvis vi siger at guldhamstere er parrings klar MINDST når de er 3-4 måneder, så skal mange hamstere vente helt op til de er oppe og over 7-8 måneder for deres første parring, og det kan på et eller andet sted være lidt for sent for nogle. Der er en kendt fænomen at en hamsters frugtbarhed og deres (og også andre dyrs) bækken parti 'sætter' sig med aldrene, og jeg kan på mange måder have det ikke så godt med at parre på et 10 måneders alder eller mere for første gang, vel vidende at det KUNNE være lidt risikabelt, eller meget risikabelt men til gengæld er der ikke andet at gøre hvis den pågældende hamster ikke bliver stort nok til at kunne bære en kuld unger før. Så jeg synes at det er lidt paradoksal spørgsmål, men er det at vi siger man må godt parre ved 3-4 måneder for først gange, og allerede efter 6 er det for sent?
Jeg har bare en tanke om at jeg kan ikke lide at parre et dyr under 130gr for første gange, og ikke under hvis de bliver 6 måneder men jeg har haft nogle få flotte eksemplarer men hvor deres vægt er bare ikke nok. Så burde jeg vente til de er 7-8 måneder før jeg parrer for første gang,( fordi nogle af mine største hamstere har været med lav fødsels vægt og lav vægt i general sent udvikling.) Eller burde jeg sige bare, at det pågældende hamster ikke Kan eller må får unger fordi hun er for lille.? Vel vidende at hun måske bliver stort nok sener hen. Hvor ligger egentlig grænser?
Bodil, Hamsterheaven. Medlem DHF

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Parrings klar Vægt

Indlæg af LiseJuul » 20. mar 2015 14:41

Jeg plejer at sige imellem 4 og 8 måneder for første kuld, og en minumumsvægt på 130 g. :-)
Billede

Hamsterheaven
Indlæg: 38
Tilmeldt: 9. jun 2014 17:07

Re: Parrings klar Vægt

Indlæg af Hamsterheaven » 20. mar 2015 15:16

OK så i realiteten er den med 6 måneder lidt forældet? Jeg mener, vi laver generelt nogle større hamstere i dag, vi er blevet bedre til at fodre dem korrekt, og det giver større hamstere. så måske skulle grænser flytte sig lidt.? :?: Men alligevel er der nogle få som aldrig bliver stor nok!!. Jeg siger også gerne over 130gr. og ikke mere end 6 måneder for første kuld, men måske skal jeg ændre min 'granser' til at være lidt mere opdateret, da der er klart i mit opdræt har jeg nogle store hamstere, som kunne sagtens vent med parring til 7-8 måneder, men jeg er blevet bange for det fordi jeg har læste så meget om alle tegner en grænse ved 6 måneder! Det er lidt vildledende syns jeg.! :? :) :) :roll:

Men jeg vil klart anbefale mine kunder som spørge om avl for første gang, at de ikke skal parre indtil en hamster er MINDST 130gr og MINDST 3 måneder, og igen aldrig over 7 måneder, fordi der er nogle stykker som har første en hygge kuld, og det er syndt for dem at de stå med evt. problemer første gang de skal have den vidunderlig oplevelse af ´hvad skulle være 'The Time of their Lives!. Men helt klart, vægt før alder? jo, sådan må det være. :lol:
Bodil, Hamsterheaven. Medlem DHF

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Parrings klar Vægt

Indlæg af LiseJuul » 20. mar 2015 15:49

Ja det er vist nogle forældede regler du har fundet der :)
Det er meget vigtigere at kigge på hamsteren som helhed, om konditionen er okay, om vægten er okay, etc.
Billede

Hamsterheaven
Indlæg: 38
Tilmeldt: 9. jun 2014 17:07

Re: Parrings klar Vægt

Indlæg af Hamsterheaven » 20. mar 2015 15:58

ja, det må være en opdrætters skøn på sine hamster, fordi der ingen som kender sin hamster bedre end en opdrætter gør, jeg mener i den forstand på det fysiske udvikling osv. og hvornår tiden er modne! :D :!:
Bodil, Hamsterheaven. Medlem DHF

JaneSørensen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 11. nov 2014 19:02

Re: Parrings klar Vægt

Indlæg af JaneSørensen » 26. apr 2015 14:13

Hejsa

Hvad med de tilfælde, hvor man har en hamster pige, der fra fødsel af har været til den lille/slanke side? Dette på trods af, der bliver fodret med Mr.Johnsons, våd/tør kattemad, grønt 3xugentligt, hodbidder med let hånd, levende voksmøllelarver/råt oksekød 1xugentligt :roll:

Mvh Jane
Med Venlig Hilsen Jane Sørensen

Benji's hamsteropdræt

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: Parrings klar Vægt

Indlæg af Colour Point » 26. apr 2015 17:57

Jeg har haft hunner på ca 130 jeg har parret op, jeg ville ikke gå ret meget længere ned. :)
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

JaneSørensen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 11. nov 2014 19:02

Re: Parrings klar Vægt

Indlæg af JaneSørensen » 29. apr 2015 08:49

Super :D . Rart og vide hvad der bliver vægtet :D

Mvh Jane
Med Venlig Hilsen Jane Sørensen

Benji's hamsteropdræt

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Parrings klar Vægt

Indlæg af LiseJuul » 29. apr 2015 18:25

Du skal huske på at nogle hunner vokser meget langsomt! Det er ikke altid godt at parre op så snart man når over grænsen (4 mdr.), men nogle gange kan det hjælpe meget at vente til de 6-8 måneder, for simpelthen at få noget størrelse og alder på, så de har noget at stå imod med. Jeg synes 130 er lige lidt nok.. Jeg ville gerne at de er lidt større, bare fx 140 :-)
Billede

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: Parrings klar Vægt

Indlæg af Colour Point » 29. apr 2015 20:44

Yin og Cass nåede aldrig højere op, de klarede det super fint begge to, og voksede endda lidt efter :)
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Parrings klar Vægt

Indlæg af LiseJuul » 29. apr 2015 21:08

Der vil altid være nogle som er mindre end andre, jeg synes bare det er forkert bare at sige de skal veje 130 gram, det vejer mine piger som ikke engang er 2 måneder endnu jo :D Men ja, se på udviklingen og på hamsterens konditon. Overvej at vente lidt for at se om der ikke kommer lidt størrelse :) Freckles fra Trine tog jo også lang tid om at blive en fedling, som du selv så hun er :P
Billede

vonJul
Indlæg: 506
Tilmeldt: 21. jan 2013 00:14

Re: Parrings klar Vægt

Indlæg af vonJul » 29. apr 2015 21:27

Nu har jeg slet ikke stået i den situation med at overveje at parre op når de er 130 gram ..
Jeg ville ikke gå under de 140, så hellere vente lidt, men jeg udelukker ikke at nogle dyr bare ikke kommer derover.

Gina vejede 150 ved det første kuld og denne her gang vejede hun 197 gram.
Aeryn vejede 167 gram og er 4 måneder..

JaneSørensen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 11. nov 2014 19:02

Re: Parrings klar Vægt

Indlæg af JaneSørensen » 29. apr 2015 23:51

Tusind tak for svar :) . Jeg var bare nysgerrig, da jeg kun har oplevet de lidt større hunner, men nu har en lille fin sag :D . Jeg går ikke i parringstanker med hende :D

Mvh Jane
Med Venlig Hilsen Jane Sørensen

Benji's hamsteropdræt

Låst