Er mit hamster gravid

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
sarah89
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13. maj 2015 22:36

Er mit hamster gravid

Indlæg af sarah89 » 13. maj 2015 22:41

Hjælp har købt et vinter hvid hamster her for 3 dage siden det er en en lille pige men det viser sig nu hun har blevet lidt tyk og hun sover rigtig rigtig meget og er stille og rolig hun er kun oppe og spise og drikke også går hun ind i sin rede igen hun er meget kærlig og siger mærkelig lyde og tager mad med ind i huset ville i mene det betyder at hun er gravid? Hun har fået i et bur med hanner i dyrforretningen

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Er mit hamster gravid

Indlæg af Rasholm » 13. maj 2015 22:47

Hvis hun har gået i et bur sammen med hanner, så er sandsynligheden for at hun er gravid meget stor.
Så du kan vælge at gøre to ting:
1) Aflevere den tilbage til dyrehandleren idet du mistænker den er gravid og ikke kan/vil stå med det ansvar.
2) Sæt dig ind i mest muligt omkring hamster graviditet, fødsel og opfostring af ungerne, og gerne rigtig hurtigt da du ikke ved hvor langt i hendes graviditet hun er. Dværghamster er drægtige i ca. 18-20 dage, så er hun med unger kan de komme når som helst.
Da min hamster var drægtig, oplevede jeg den største vægtøgning den sidste uge inden fødsel, så din hun kan være meget tæt på.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Er mit hamster gravid

Indlæg af Rasholm » 13. maj 2015 22:52

Det er vigtigt at hun får proteiner nok i form af fx. tørrede melorme, kogt æg og andre proteinholdigt foder/godbidder.
Der udover bør du fjerne evt. rør, hjul og legetøj, så hun ikke laver rede i disse og føder ungerne der, for det vil ikke være praktisk.
Giv hende godt med strøelse og toiletpapir revet i strimler, som hun kan bygge rede af. Har du købt hamstervat, samler du det sammen og smider det i skraldespanden, det kan slå din hamster og hendes unger ihjel.

Du kan læse meget på www.hamsterforeningen.dk omkring fødsel, ungerne og opvæst. Og ellers spørger du bare herinde, så skal vi hjælpe så meget vi kan.


Det er desværre ikke en ukendt situation for mange, pludselig at stå med et kuld unger, når de har købt hamster hos en dyrehandler :(
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Er mit hamster gravid

Indlæg af Rasholm » 13. maj 2015 22:54

Hvor stort er hendes bur ?
Det er vigtigt at have et godt stort bur når der er unger, og med stort bur menes ikke et bur i flere etager.
Og det er vigtigt at du handler med det samme med at gøre klar til fødsel, da det kan ske når som helst ?!
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

sarah89
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13. maj 2015 22:36

Re: Er mit hamster gravid

Indlæg af sarah89 » 14. maj 2015 07:38

Mange tak alle sammen vil gerne stå til ansvar med de unger :)

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Er mit hamster gravid

Indlæg af Rasholm » 14. maj 2015 11:01

Lyder godt :D
Så er det bare med at komme i gang med forberedelserne, samtidig med at du håber hun ikke er med unger. Det vil være en trist start på Jeres nye venskab, som vil blive sat på hold så længe der er unger.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

sarah89
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13. maj 2015 22:36

Re: Er mit hamster gravid

Indlæg af sarah89 » 14. maj 2015 16:17

Hehe ja nu har jeg vejet mit hamster hun vejet 41 gram igår og har vejet hende idag der vejer hun 44 gram er det meget at tage på på en dag/nat:)?

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Er mit hamster gravid

Indlæg af Rasholm » 14. maj 2015 17:16

Det går rigtig stærkt den sidste uge/dage
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

sarah89
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13. maj 2015 22:36

Re: Er mit hamster gravid

Indlæg af sarah89 » 15. maj 2015 07:51

Mit hamster sover godt nok meget i de her dage også om natten gider den ikke løbe rundt hun er kun ude for at spise og drikke også smutter hun ind i huset igen hun er gået fra 41 gram til 45 gram på 3 dage nu hun virker meget træt er det normalt også kan jeg se hun har lavet et mad forråd i sine begge hus hav en god dag :)

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Er mit hamster gravid

Indlæg af Rasholm » 15. maj 2015 08:22

Jeg ved ikke hvor gammel du er, så om du har prøvet at være gravid. Man er træt træt træt, så er hun med unger, er der intet unormalt i at hun er træt og sover meget. Og det at hun samler madforråd, er for at have mest muligt i nærheden så hun ikke skal langt når hun skal være meget om ungerne imens de er små, og så at der er foder når ungerne er blevet større og klar til at spise.

Har du taget nogle af de ting ud af buret, som jeg tidligere har foreslået, så hun ikke bygger rede i dem. Med den vægtøgning kan der ikke være mange dage til hun føder - hvis hun er gravid, men det lyder som om hun er.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

sarah89
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13. maj 2015 22:36

Re: Er mit hamster gravid

Indlæg af sarah89 » 15. maj 2015 08:55

Hej jo jeg har en datter kan godt huske jeg var meget træt jo det har jeg og har gjort klar og lagt toilet papir til hende så nu venter jeg bare med stor spænding på hvad der skal ske :)

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Er mit hamster gravid

Indlæg af Rasholm » 15. maj 2015 09:28

Super. Så er det bare at vente. Husk at give hende ekstra proteinrig kost som fx. tørrede melorme

Og så opdater her, hvis og når der kommer unger.
Lad være med at pille for meget ved dem de første dage/uge, da det kan stresse hende, specielt da jeres "venskab" er ganske nyt og ikke stabilt etableret endnu.

Og så spørger du bare alt det du vil og er i tvivl om, så skal vi nok hjælpe mest muligt.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

sarah89
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13. maj 2015 22:36

Re: Er mit hamster gravid

Indlæg af sarah89 » 15. maj 2015 09:33

Mange tak det er en super side her ind har købt en mad mad blanding med mel orme osv så jeg er sikker på de proteiner så skal jeg nok lige opdatere lige så snart deres sket noget :)

Låst