Hvad har vi købt?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
MarianneTopping
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10. aug 2016 19:50

Hvad har vi købt?

Indlæg af MarianneTopping » 16. aug 2016 19:58

Da vi, på daværende tidspunkt, ikke vidste bedre, købte vi vores hamster i Plantoramm. Jeg ved nu at det ikke er det bedste sted at handle hamster.
Jeg forelskede mig i denne skønhed og en meget ung fyr pakkede den i mit transportbur og jeg tog den hjem.
Efterfølgende undrer det mig at den allerede vejer 20 gram og egentlig virker større end de 4 andre hamster unger vi har haft.
Har jeg købt en ung hamster, i stedet for en unge og hvilken slags hamster har jeg købt (der var intet skilt på buret).
På forhånd tak.
Vedhæftede filer
2016-08-16 20.56.30.jpg
2016-08-16 20.56.30.jpg (149.98 KiB) Vist 5203 gange

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Hvad har vi købt?

Indlæg af Rasholm » 16. aug 2016 20:43

Den ser rigtig sød ud :D
Du har temmelig sikkert købt dig en hybrid, dvs. ikke en specifik art, men en blanding af 2 arter - som at parre en kat med en hund som jo er to forskellige arter.
Vægtmæssigt er det måske ikke en helt frisk unge på 4 uger, det kan det dog godt være. Men hellere en meget ung end en unge som ikke er gammel nok til at flytte hjemmefra.

Som sagt er hybrider en blanding af 2 arter, nemlig Vinterhvid dværghamster og Campbells dværghamster. Den vinterhvide art er en smule mindre end campbells. Og når man blander 2 arter, så ved man aldrig rigtig hvad der kommer ud af det, en stor eller en lille.
Man ved derfor heller ikke hvordan temperamentet og aktivitetsniveauet vil falde ud, da vinterhvid og campbells har hver deres temperament og aktivitetsniveau. Ønsker man en rolig nussehamster, kan man risikere at ende med den meget aktive som ikke har tid til at sidde og nusse - og det er jo rigtig ærgerligt.
Desværre når man blander 2 arter, er der en øget tendens til temperamentsproblemer og sygdomme.
Du kan læse mere om hybrider her
https://hamsterforeningen.dk/hybrider



Hvilket bur har Plantorama så anbefalet Jer at købe. Deres udvalg er desværre ikke noget at råbe hurra for :roll:
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

MarianneTopping
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10. aug 2016 19:50

Re: Hvad har vi købt?

Indlæg af MarianneTopping » 16. aug 2016 20:58

Hejsa og tak for svar

Vores hamstre (nu nummer 5), har et stort, meget stort, akvarie som vi fylder med en masse god kvalitets savsmuld. De har sand at bade i, en masse at kravle rundt og hygge sig på og gemme sig i. Nogle af dem har været glade for at grave gange, men den her skiller sig ud fra resten og har en fantastisk personlighed.

Han (vi kigger aldrig køn, for det er lige meget for os, og de får alle samme navn, Dino :D ) er utrolig aktiv i dagtimerne, hvilket er skønt, for vi har mere fornøjelse af ham. Han sover også oven på jorden, på en "rede" af hamstervat, i stedet for i skibet eller kokosnødden, som alle de andre.

Til tros for at han er så aktiv og til tider ikke vil have at jeg kommer i nærheden af ham (det respekterer jeg), så kan jeg tage ham op og kæle med ham. Alt i alt, et rigtig godt valg og jeg håber at han lever længe endnu.

Akvariet på billedet er lidt rodet. Da det blev taget, var den sidste hamster lige blevet aflivet hos dyrlægen og vi var klar til oprydning og rengøring.

Vores næste hamster skal være en "ren" hamster og jeg hælder til en vinterhvid, der lyder til at være den mest sociale?

Hvor mange har I selv? :)
Vedhæftede filer
20160812_143056.jpg
20160812_143056.jpg (207.98 KiB) Vist 5199 gange

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: Hvad har vi købt?

Indlæg af Colour Point » 17. aug 2016 11:56

Hvor er det et skønt bur i har fundet :)

Mine unger vejer ca 20g når de får lov til at flytte. :) - Så han har nok været en smule for lille da i fik ham.

Mht til arterne, så arbejder jeg med Campbells, dem mener jeg er mere fremme i skoene, og jeg nyder deres livlige og glade væsen :)
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Hvad har vi købt?

Indlæg af Rasholm » 17. aug 2016 20:10

Jeg læste det som, at det var jeres første hamster, så derfor spurgte jeg til buret, da mange bliver vildledt istedet for vejledt. Men det ligner et dejlig bur i en god størrelse i har jer :D

Mht om man skal have en vinterhvid eller campbells, så er det et temperaments smag. Vil man helst kunne sidde og nusse med sin hamster mere end et halvt minut, så er vinterhvid det bedste bud, Vinterhvide kan dog også være lidt "utålmodige" og skal ud og udforske - de er ikke pandekager hele tiden. Campbells har ikke helt så meget tid til at sidde stille, men kan dog også nyde lidt nus ind imellem. Begge arter er skønne, og begge er aktive på hver deres niveau
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Låst