Vil have dværghamstre som kæledyr, men hvilke?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
CGTN

Vil have dværghamstre som kæledyr, men hvilke?

Indlæg af CGTN » 21. jan 2009 12:44

Hej

Jeg er ny herinde og har før haft sibiriske dvæghamstre, som Jeg var glad for.
Sådan nogle vil Jeg gerne have igen, men Jeg er også helt vild med de farver de andre har, så tænkte om der sker noget ved og have forskellige arter i samme bur, bare buret er stort nok?

CGTN

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 21. jan 2009 12:55

En art per bur. Man sætter heller ikke marsvin sammen med kaniner eller rotter og mus sammen.

Og ja så er der ikke nogen sibiriske dværghamstere, men det kan du læse mere om på forsiden( hamsterland.dk ) under "om hamstere" > "Arter i Danmark"
Der er Campbells, Vinterhvide, Roborovski og Kinesiske. + Hybrider (Blandinger imellem Campbells og Vinterhvide. De er en trussel for de rene arter, og de er dem man ender op med hvis man køber "Sibiriske" i en dyrehandel )

CGTN

Indlæg af CGTN » 21. jan 2009 12:57

Arh der kan man se, man lærer noget nyt hver dag  :)

Tusind tak, det var alt hva jeg ville vide, bortset fra én ting.
Hvor får jeg så de rent racede henne  :wink:

Lemou

Indlæg af Lemou » 21. jan 2009 13:11

Hopiw skrev:En art per bur. Man sætter heller ikke marsvin sammen med kaniner eller rotter og mus sammen.

Og ja så er der ikke nogen sibiriske dværghamstere, men det kan du læse mere om på forsiden( hamsterland.dk ) under "om hamstere" > "Arter i Danmark"
Der er Campbells, Vinterhvide, Roborovski og Kinesiske. + Hybrider (Blandinger imellem Campbells og Vinterhvide. De er en trussel for de rene arter, og de er dem man ender op med hvis man køber "Sibiriske" i en dyrehandel )
Man sætter kanin og marsvin sammen i samme bur... De går meget fint sammen.. Gør vi

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 21. jan 2009 13:20

Lemou skrev:
Hopiw skrev:En art per bur. Man sætter heller ikke marsvin sammen med kaniner eller rotter og mus sammen.

Man sætter kanin og marsvin sammen i samme bur... De går meget fint sammen.. Gør vi
Ej det gør man ikke. Marsvin er flokdyr og skal have venner af samme art og kaniner er koloni dyr og kan holdes alene eller på meget store arealer.

contraria

Indlæg af contraria » 21. jan 2009 13:22

Lemou skrev:

ja i 1 ud af 1 milliart gange.

så elsker du dit marsvin skiller du dem ad og finder et andet marsvin den kan have som ven. marsvin skal gå minimum to og to. kanninen har ikke brug for en burven. og finder du en kanin ven til kaninen skal den have sit eget bur og de kan så hoppe sammen under opsyn (HVIS de altså kan sammen)
de venligste hilsner amanda

Lemou

Indlæg af Lemou » 21. jan 2009 13:31

contraria skrev:
Lemou skrev:

ja i 1 ud af 1 milliart gange.

så elsker du dit marsvin skiller du dem ad og finder et andet marsvin den kan have som ven. marsvin skal gå minimum to og to. kanninen har ikke brug for en burven. og finder du en kanin ven til kaninen skal den have sit eget bur og de kan så hoppe sammen under opsyn (HVIS de altså kan sammen)
Har altid haft kaniner og de er ikke glade for at være alene.. Kaniner bor nu jo også i kolonier i naturen... Du tænker måske på harerne... Du har set Kaninbjerget og den er baseret på videnskabelig viden omkring kaniner.
Vore marsvin er meget glade for kaniner og omvendt.
Faktisk har en af mine veninder problemer med at få to marsvin til at gå sammen, men har ingen problemer med, at begge kaniner bor i samme bur.

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 21. jan 2009 13:38

Lemou skrev:Har altid haft kaniner og de er ikke glade for at være alene.. Kaniner bor nu jo også i kolonier i naturen... Du tænker måske på harerne... Du har set Kaninbjerget og den er baseret på videnskabelig viden omkring kaniner.
Faktisk har en af mine veninder problemer med at få to marsvin til at gå sammen, men har ingen problemer med, at begge kaniner bor i samme bur.
Kaniner er koloni dyr og skal derfor leve på store arealer hvis de skal gå med andre kaniner. At proppe to i et normal størrelse inde/udedørsbur er på ingen måder fedt for kaninerne.
Og omkring marsvin og kaniner sammen så er det heller ikke optimalt. Mener det er Odgaard(en bruger her inde) som prøvede og hun endte op med et marsvin med brækket ryg.
Synes det er trist folk ikke læser om de dyr de holder.

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 21. jan 2009 13:39

CGTN skrev:Arh der kan man se, man lærer noget nyt hver dag  :)

Tusind tak, det var alt hva jeg ville vide, bortset fra én ting.
Hvor får jeg så de rent racede henne  :wink:
For at vende tilbage til emnet. Så kan du købe renartede hamstere igenem folk herinde. Nu fik jeg ikke lige set hvor i landet du bor, men liv har vinterhvide unger nu i kbh, og burrus har roborovski unger i thy  nordjylland. Men prøv at holde øje med den kategori der hedder salg af dyr.

Lemou

Indlæg af Lemou » 21. jan 2009 13:40

Der er også en lille detalje...
Det er 4. generation i min familie, der holder kaniner... Min bedstemor har holdt kaniner, siden min far var 5... Dvs. i 53 år. Hun holder stadig kaniner

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 21. jan 2009 13:46

:lol: kaniner har stadig ikke noget at gøre med dette emne som omhandler dværghamstere.

Lemou

Indlæg af Lemou » 21. jan 2009 13:46

Hopiw skrev:
Lemou skrev:Har altid haft kaniner og de er ikke glade for at være alene.. Kaniner bor nu jo også i kolonier i naturen... Du tænker måske på harerne... Du har set Kaninbjerget og den er baseret på videnskabelig viden omkring kaniner.
Kaniner er koloni dyr og skal derfor leve på store arealer hvis de skal gå med andre kaniner. At proppe to i et normal størrelse inde/udedørsbur er på ingen måder fedt for kaninerne.
Og omkring marsvin og kaniner sammen så er det heller ikke optimalt. Mener det er Odgaard(en bruger her inde) som prøvede og hun endte op med et marsvin med brækket ryg.
Brækket ryg er for lidt viden om de to dyr

Lemou

Re: Vil have dværghamstre som kæledyr, men hvilke?

Indlæg af Lemou » 21. jan 2009 13:48

CGTN skrev:Hej

Jeg er ny herinde og har før haft sibiriske dvæghamstre, som Jeg var glad for.
Sådan nogle vil Jeg gerne have igen, men Jeg er også helt vild med de farver de andre har, så tænkte om der sker noget ved og have forskellige arter i samme bur, bare buret er stort nok?

CGTN
Der er en dværghamster som ikke er en hybrid hos dyrehandlerne :)
Det er Roborovskis :)

contraria

Indlæg af contraria » 21. jan 2009 13:49

det kan godt være hun har haft i 53+ år.. men der er altså kommet ny viden til siden.

syns erligt talt at du bør opsøge den nyste viden inden for området. og er sikker på at går du til dansk kanin avlerfoening og spørger kælekanin ejere på forskællige forums vil du få samme svar som her. SKIL dem ad.

til tråd starter. der er opdrættere her inde fra som gør deres bedste for at holde arterne så rene som muligt. derfor vil der fra tid til anden også komme kuld tilsalg, så hold øje med kategorien - salg af dyr

ellers så vil jeg måske kontakte Kenneth (Kwo) hvores formand og høre om han har nogle eller om du kan blive skrevet op til en unge eller to.
de venligste hilsner amanda

Lemou

Indlæg af Lemou » 21. jan 2009 13:50

Hopiw skrev:
Ja, trist, at folk ikke kender om de dyr de holder.. Så kunne man måske slippe for skadede dyr

Låst