Opskrift på pandekager uden mælk og æg?

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Besvar
Wampi
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 24. jan 2006 19:48

Opskrift på pandekager uden mælk og æg?

Indlæg af Wampi » 4. maj 2011 12:10

Ja jeg søger med lys og lygte efter en opskrift på pandekager uden brug af mælk og æg...

har kun fundet nogen hvor man udelader æg... og den eneste uden mælk også var med noget modermælkserstatning der skulle købes specielt på apoteket så tror det bliver alt for dyrt i længden...

ville gerne mindske vores ægforbrug herhjemme og hvis jeg kunne bruge andet end mælk ville det være super da vi allerede bruger rigtig meget mælk...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Indlæg af malthesmor » 4. maj 2011 12:15

Istedet for mælk kan man bruge vand, men hvorfor pandekager uden æg og mælk ? kan i ikke tåle laktose ?
Man kan også anvende soya mælk , eller måske kokos mælk hvis det er dessert pandekanger,  men tror ikke det gir samme smag som med mælk  :wink:

Wampi
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 24. jan 2006 19:48

Indlæg af Wampi » 4. maj 2011 13:27

nej ingen allergi her men da kærestens lillebror havde det da han var barn ville jeg gerne forberede mig med lidt muligheder hvis nu vores søn har det når han kommer ud...  :wink:

så prøver bare at tænke fremad og finde nye løsninger...

og så prøver jeg på at komme af med at bruge æg da jeg synes at de små bakker er for dyre i forhold til hvad man får og de store med 15 stk når vi næsten ikke igennem medmindre vi spiser pandekager af 2 gange og så en omgang røræg af resten...

synes det bliver meget kolesterol...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Indlæg af malthesmor » 4. maj 2011 14:09

Har selv en del allergi i familien så de 3 gange jeg har fået et barn har jeg da jeg ikke kunne amme mere brugt modermælks erstatning som ikke er allergi fremkaldende, som ko mælk er.
Man kan på apoteket købe noget som hedder profylac, og hvis der er allergi i familien kunne man dengang få et stort tilskud til det, men ved ikke hvordan det er nu.

Nu er det jo ikke så tit man får pandekager, så personligt ville jeg finde et andet sted at spare på mælken, en pandekage er nu lidt tam med vand  :wink:

Wampi
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 24. jan 2006 19:48

Indlæg af Wampi » 4. maj 2011 14:18

malthesmor skrev:Har selv en del allergi i familien så de 3 gange jeg har fået et barn har jeg da jeg ikke kunne amme mere brugt modermælks erstatning som ikke er allergi fremkaldende, som ko mælk er.
Man kan på apoteket købe noget som hedder profylac, og hvis der er allergi i familien kunne man dengang få et stort tilskud til det, men ved ikke hvordan det er nu.

Nu er det jo ikke så tit man får pandekager, så personligt ville jeg finde et andet sted at spare på mælken, en pandekage er nu lidt tam med vand  :wink:
hehe ja det var også lidt det jeg var bange for... at de ville blive uden smag...

sys bare soyamælk og rismælk og sådan er rigtig dyre...

men istedet for æg så er det vel bare tykmælk/A38/youghurt? hvor meget bruger man så hvis man plejer at bruge 6 æg?

laver store portioner hvor vi har pandekager til 2 dage ad gangen :P
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Indlæg af malthesmor » 4. maj 2011 14:26

Hvis du bruger tykmælk eller lign. behøver du jo ikke mælk, jeg ville bruge 3 dl surmælks produkt istedet for 6 æg, og så kan du jo bare tilsætte vand til dejen har den rette konsistens  :wink:

Men ved at bruge surmælks produkt istedet for mælk og æg undgår du jo ikke laktose som er i alle mælke produkter  :wink:

God ide at lave til flere dage ad gangen, kan man også nemt hvis man kun er 2 personer i sin familie  :wink:

Wampi
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 24. jan 2006 19:48

Indlæg af Wampi » 4. maj 2011 14:29

hmmm ja det er jo det...

ihh sys det er svært... tror jeg vil prøve med yoghurt eller lignende i stedet for æg og mælk og så tilføje lidt vand så de ikke bliver alt for tykke...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Emily
Indlæg: 231
Tilmeldt: 5. maj 2007 22:49

Indlæg af Emily » 8. maj 2011 17:24

soyamælk kan du købe på tilbud, de kan holde sig rigtig længe! ( bare ikke når de er åbne self.)
--Emily--

pia

vedr opskrifter..

Indlæg af pia » 20. jun 2011 08:02

vil jeg anbefale

at besøge www.alletiderskogebog.dk

som også er kendt som kogebogen på nettet

her kan du også få ryddet ud i deit køleskab eller fryser

eks kan du skrive hakket svinekød og så kommer der en hel del forslag hvad du kan bruge det til...
- eller du kan skrive flere ting du har og så kommer den med forslag..'

du kan også i søgefeltet skrive pandekager uden mælk
eller glutenfri  et eller andet du søger.. også her kommer en helliste frem
der vil være med eller uden billeder og opskrifterne er printe venlige.

bemærk at de mennesker der har taget opskrifterne til sig også har kommenteret den, i hvert fald nogle af dem :0)

og husk du kan til hver en tid også selv lægge opskrifter ind på siden sådan som så mange andre har gjort, det kunne jo være meget sjovt og høre hvad andre siger om netop din opskrift ;0)  :D

god fornøjelse med mad, bagværk, og dessert universet
så det bare frem med køkken grejet  :lol:  :wink:

Wampi
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 24. jan 2006 19:48

Indlæg af Wampi » 20. jun 2011 09:29

pia skrev:vil jeg anbefale

at besøge www.alletiderskogebog.dk

som også er kendt som kogebogen på nettet

her kan du også få ryddet ud i deit køleskab eller fryser

eks kan du skrive hakket svinekød og så kommer der en hel del forslag hvad du kan bruge det til...
- eller du kan skrive flere ting du har og så kommer den med forslag..'

du kan også i søgefeltet skrive pandekager uden mælk
eller glutenfri  et eller andet du søger.. også her kommer en helliste frem
der vil være med eller uden billeder og opskrifterne er printe venlige.

bemærk at de mennesker der har taget opskrifterne til sig også har kommenteret den, i hvert fald nogle af dem :0)

og husk du kan til hver en tid også selv lægge opskrifter ind på siden sådan som så mange andre har gjort, det kunne jo være meget sjovt og høre hvad andre siger om netop din opskrift ;0)  :D

god fornøjelse med mad, bagværk, og dessert universet
så det bare frem med køkken grejet  :lol:  :wink:
Har skam profil derinde og bruger det også meget :) men der var ikke så mange forskellige muligheder og som sagt pengene er ikke det store herhjemme så har ikke råd til at købe alt muligt specielt fremstillet...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Janneha
Indlæg: 78
Tilmeldt: 24. jun 2011 04:20

Indlæg af Janneha » 27. jun 2011 15:37

Altså... Kan man ikke tåle mælk skal man vist ikke begive sig ud i at forsøge med A38 eller andre MÆLKEPRODUKTER... De indeholder samme bestanddele som mælk jo da de stammer fra mælk.
Jeg har lavet diætmad på et sygehus og nogen er så hårdt ramt at de ikke engang kan spise oksekød da dette også indeholder mælkebestanddele.

Jeg ser ikke andre løsninger en at måtte købe sig til soyamælken eller rismælken ( som man i øvrigt selv kan lave) I stedet for æggehvider kan man bruge "hørfrøskum" men jeg huske ikke lige hvordan man laver det og æggeblommen kan jeg ikke lige erstatte...

I øvrigt går der vel også ca 1 år før knægten skal spise pandekager så ro på og se tiden an. viser det sig han er allergisk eller intolerant så får du helt sikkert hjælp af en diætist til at finde de løsinger du har brug for til den tid...

Held og lykke med det hele fra en mor hvis 2 unger har fået nutramigen ( samme som profylac dog laver det ikke så grimme pletter) og som har stortrivedes på det. *I dag er den ene pollenallergiker som jeg selv og den anden viser ingen symptomer nu i hendes 12.år

Marie
Indlæg: 62
Tilmeldt: 1. jun 2011 18:31

Indlæg af Marie » 8. aug 2011 16:35

Æg er nu ikke usundt som det tidligere er beskyldt for. Faktisk har man fundet ud af at æg er super sundt. Har et højt indhold af protein, samt D vitamin og B12 vitamin. Så kolesterolet skal i hvert fald ikke være grunden til at man dropper æggene. Prisen kan så være en anden sag.

http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article2004141.ece.

ahlers
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17. aug 2018 13:36

Re: Opskrift på pandekager uden mælk og æg?

Indlæg af ahlers » 17. aug 2018 13:39

Pandekager uden mel kunne være det her:
https://www.gastrofun.dk/opskrift/sunde ... dan-gor-du

HoveN
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23. aug 2018 12:11

Re: Opskrift på pandekager uden mælk og æg?

Indlæg af HoveN » 23. aug 2018 12:13

Hvis du er på udkig efter andre kager, uden laktose og gluten. Så er jeg faldet over den her opskrift:
https://kagemonster.dk/opskrift/gluten- ... oladekage/

Den er bare virkelig lækker og svampet, præcis som en chokoladekage skal være.

Besvar