Avler du bare for at avle?

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.

Avler du hamstere bare for at avle? eller snakker du også med ALLE dine dyr?

Afstemning sluttede 19. nov 2008 19:26

Jeg snakker kun med få af dem jeg har
1
4%
Jeg Snakker med Alle! mine dyr
23
92%
Jeg har dem kun fordi det er spænende at avle
1
4%

Afgivne stemmer: 25

S-C-J

Indlæg af S-C-J » 12. nov 2008 21:41

jamen burde man så ha så mange dyr? hvis de kun bare står og står?

altså okay.. de kan klare sig selv? men hvorfor har man dem så hvis man ikke snakker med dem? er de kun til at kigge på så?

altså der ikke noget ondt i det jeg skriver..  :) spørger bare..
Tjek min hjemme side ud :D

http://s-c-j.weebly.com

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 12. nov 2008 21:57

S-C-J skrev:jamen burde man så ha så mange dyr? hvis de kun bare står og står?
Ved godt du længere nede skriver det ikke er ment ondt, men det der kan jeg ikke tage på andre måder end et angreb.

Mine dyr går i større bure end så mange andres, de har alle store hjul, de får grøntsager og brød flere gange om måneden, varieret kost og får skiftet legetøj hver anden uge så de kan udforske. Det opfylder et godt hamsterliv, ikke hvor meget tid du bruger på at have den ude.

desuden mener jeg ikke at din overskrift passer med indholdet, da "Avle for bare at alve" i min verden er folk der ikke sætter sig ind i genetik men bare avler fordi "De er jo så søøde".

S-C-J

Indlæg af S-C-J » 12. nov 2008 22:03

det må du undskylde så.. det ikk min mening..

og okay så passer min overskrift ikke så godt? men viste ikke helt hva jeg skulle kalde det? tror folk har forstået fint nok hva jeg mener?  :)

og siger jo heller ikke at du ikke er god ved dine hamstere.. men hvis man nu ikke har dem oppe ud over de skal skiftes eller flyttes rundt?

hvorfor har man dem så?

og det er altså stadig ikke ondt ment.. :)

Solva

Indlæg af Solva » 12. nov 2008 22:05

altså okay.. de kan klare sig selv? men hvorfor har man dem så hvis man ikke snakker med dem? er de kun til at kigge på så?

Jeg undrer mig MEGET over den samme ting. Og selv kan jeg overhovedet ikke se nogen grund til at have så mange dyr at man ikke kan have et forhold til dem. Jeg mener.. Hvorfor har man dem så? Hvis det ikke er fordi man føler noget for dem?

contraria

Indlæg af contraria » 12. nov 2008 22:18

tja. da jeg havde mus må jeg være total erlig. jeg havde dem kun for genetikken skyl.

nej jeg havde ikke met kontakt til dem men blev aligevel så knyttet til dem at var de over 10 dage havde jeg svært ved at aflive dem.

musne var Avl for at lære genetikken bedre at kende. og der efter et kukke på dyr.

så jo jeg kan godt forstå hvorfor nogen kan kave dyr uden at have kontakt til dem.

nu har jeg selv daglig kontakt med de 12 hamstere jeg pt har her hjemme. og nej jeg bruger ikke meget tid på dem. for nogen er det bare lige et >>hej, snutterbasse.... ok du har det fint og du har mad og vand<< og det er så det. for andre er det 10 min den enedag og 3 min den næste. uanset hvad for de alle mindst en gang om ugen i løbegård. men det er ikke mere ind max 20 min.. for mine katte skal ikke være lukket ude på badeværelset for evigt.
de venligste hilsner amanda

S-C-J

Indlæg af S-C-J » 12. nov 2008 22:26

jamen det sys jeg også er heeelt okay :) bare man har dem ude.. om det så er 3min 5min 10min 1time!  men så længe de bare står og står? så forstår jeg det ikke?

Solva

Indlæg af Solva » 12. nov 2008 22:31

S-C-J skrev:jamen det sys jeg også er heeelt okay :) bare man har dem ude.. om det så er 3min 5min 10min 1time!  men så længe de bare står og står? så forstår jeg det ikke?
Jeg forstår godt hvad det er du mener :) Og er helt enig med dig. Der er ingen point i at få sig dyr man ikke har noget forhold til.
Altså jeg får mig ikke en hest. Den er da meget pæn og det kunne garanteret være spændende. Men det er bare ikke et dyr jeg er forælsket i.
Jeg har hamstere fordi jeg er skudt i dem. Kan simpelthen ikke holde mig væk. Hver aften når jeg går i seng går jeg forbi dem. Og de er aaaalt for skønne til at jeg kan ignorere dem. ;)
Genetikken og alt det der er da kun en bonus ovenpå det hele :)

Desiree

Indlæg af Desiree » 12. nov 2008 23:07

Jeg har stemt at jeg snakker med alle mine dyr, men det er ikke hver dag jeg gør det.
Jeg checker dem hver dag, men har dem ikke oppe hver dag. Der er de dejlige 'gamle', som jeg lige har i hænder og pludrer lidt med når der fodres, de får også engang imellem lov at løbe rundt enten frit eller i kugle (typisk en fri og to i kugle ad gangen). Så er der dem der stadig skal arbejdes lidt med, de får opmærksomhed lidt længere tid hver.
Er ellers enig med Hopiw, mener ikke de har det store behov for kontakt. Det er nok nærmere os ejere der har det  :lol:
Især lille Lumi og 'gamle' Rosy får masse daglig kontakt for øjeblikket. Har prøvet at få dem parret i to uger nu, og hun vil s** ikke  :?
mvh Desiree

burrus

Indlæg af burrus » 13. nov 2008 07:46

jamne hvem siger de bare står og står fordi man ikke har tid til 20 minutters opmærksomhed pr. hamster hver dag?
man kan jo godt give hver af 30 hamstere 2 minutters opmærksomhed hver dag og så netop sørge for at de som kræver lidt mere får lidt mere - og så ellers er det lige et par stykker ellers som får mere opmækrsomhed i dag og i morgen er det måske en anden som er ude at løbe - resten må "nøjes" med at være ude lige 2-5 minutter for at blive tjekket op på :wink:  

mener sagtens man kan have så mange hamstere og opfylde mit eget "nusse behov" med mange hamstere med lidt tid pr. hamster...
Man får jo lidt nus hos hver hamster - og det er vel kun ens eget "behov" man opfylder med nus - hamsteren er sikkert glad nok bare den har forhold i buret som den er glad for - mad, rent vand, legetøj og fred og ro :wink:   de har ikke socialt behov - jeg har.. :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lisette

Indlæg af Lisette » 13. nov 2008 08:45

S-C-J skrev:jamen det sys jeg også er heeelt okay :) bare man har dem ude.. om det så er 3min 5min 10min 1time!  men så længe de bare står og står? så forstår jeg det ikke?
Der er jo mange måder at have dyr på, og så længe de får hvad de skal (og det tror jeg på alle herinde søger for med deres dyr) i form af mad/vand så har hamster ikke behov for at komme op og nusse, det er et behov vi har :wink: Jeg syntes det er fint der er nogen der "bare har dem for at have dem til at stå og stå" fordi de har dem på en anden måde end et nusse forhold betyder det jo ikke de ikke holder af dem, eller at de ikke får mad eller kærlighed nok.  :D Mennesker er forskellige, og hurra for det :klap:
Måske de hamster der bliver nusset og taget op meget nogen gange gerne ville være fri.... ???? :wink:
Ej det jeg vil sige er at "bare fordi" man ikke nusser og kysser sine 14 hamster hver dag betyder det ikke de ikke har det godt , eller man har for mange...  :hwink:

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 13. nov 2008 09:09

Enig med Lisette og burrus.

Jeg har haft hamstere for at avle fordi jeg interesserer mig for genetik. Alle ungerne er håndteret dagligt eller ihvertfald flere gange i ugen, for at gøre det nemmere for evt købere at gøre dem helt tamme, men også fordi jeg mener det er nødvendigt at ha dem håndvante, så man kan håndtere dem i forbindelse med udmugning, parring, dyrlæge o.s.v.

Og det er jo ikke for hamsterens skyld at man kæler med den. Det er jo rent egoistisk fra ejerens synsvinkel (ikke ondt ment!!!)

Hvis hamsteren har sine behov stillet, som vand, mad, skjulesteder, beskæftigelse mm så har den jo sådan set ikke et behov for at komme ud af sit bur.
Mvh. Pia

Solva

Indlæg af Solva » 13. nov 2008 10:43

Odgaard skrev:Enig med Lisette og burrus.

Jeg har haft hamstere for at avle fordi jeg interesserer mig for genetik. Alle ungerne er håndteret dagligt eller ihvertfald flere gange i ugen, for at gøre det nemmere for evt købere at gøre dem helt tamme, men også fordi jeg mener det er nødvendigt at ha dem håndvante, så man kan håndtere dem i forbindelse med udmugning, parring, dyrlæge o.s.v.

Og det er jo ikke for hamsterens skyld at man kæler med den. Det er jo rent egoistisk fra ejerens synsvinkel (ikke ondt ment!!!)

Hvis hamsteren har sine behov stillet, som vand, mad, skjulesteder, beskæftigelse mm så har den jo sådan set ikke et behov for at komme ud af sit bur.
Jeg er helt enig med dig. Men jeg mener stadig at det er forkert at få sig hamstere fordi man intereserer sig for genetik og egentlig ikke for dyret.
Men det er nok også fordi jeg selv ikke kan stå for hamstere. For mig er genetik bare en bonus ovenpå det skønne dyr.

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 13. nov 2008 11:24

Solva skrev:

Jeg er helt enig med dig. Men jeg mener stadig at det er forkert at få sig hamstere fordi man intereserer sig for genetik og egentlig ikke for dyret.
Men det er nok også fordi jeg selv ikke kan stå for hamstere. For mig er genetik bare en bonus ovenpå det skønne dyr.
Det er ikke forkert at anskaffe sig dyr hvis man passer dem ordenligt.

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 13. nov 2008 14:19

Her bliver sol og vind delt ligeligt blandt guldbamserne. Alle kommer op og bliver nusset med på skift. Dog ikke på samme aften. Jeg har 3 løbegårde + gulvet at løbe frit på, så der er ingen, der bare står og står.  :wink:
Jeg kan da heller ikke lade være at snakke med og tage dem op. De skal ses tæt på og mærkes og jeg holder meget af hver og een af dem. Jeg kan ikke en gang rigtigt sige, at jeg har en yndling, for de er så skønne hver for sig og har hver sin lille eller store personlighed.  :D

Jeg avler fordi jeg holder af dyrene og de oplevelser, jeg har med dem. At det så er spændende at avle frem mod noget specielt, kommer bare oveni fornøjelsen.  :wink:

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 13. nov 2008 17:06

Solva skrev:

Jeg interesserer mig da også for dyrene, ellers var der da ikke noget ved at ha dem. Jeg gider bare ikke kæle med dem hele tiden. Jeg synes ikke det er spændende at ha "kæledyr", men det der er interessant for mig er både genetikken, men også deres generelle adfærd og yngelpleje mm.
Mvh. Pia

Besvar