At have råd til dyrlæge...
-
darkangel87
jeg vil give burrus helt ret

http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.
For mig er det ikke et spørgsmål om at have råd til at tage til dyrlæge, men et sprøgsmål om ansvar for dyret.
Jo, jeg synes, at 500 for en behandling (inden for normal åbningstid) af en hamster er mange penge, selvom jeg har råd til at betale, så det bliver et skøn fra gang til gang. Lider dyret er det af sted.
Og ja, jeg har stået i situationen hos dyrlægen og valgt aflivning frem for et behandlingesforløb uden garanti for overlevelse, fordi sidstnævte i mine øjne blev for dyrt. Det er måske lidt kynisk.
Hvis jeg havde "nosser" nok og var sikker på, at det blev gjort hurtigt og smertefrit, havde jeg også valgt at aflive dyret selv fremfor at tage til dyrlægen.
Jo, jeg synes, at 500 for en behandling (inden for normal åbningstid) af en hamster er mange penge, selvom jeg har råd til at betale, så det bliver et skøn fra gang til gang. Lider dyret er det af sted.
Og ja, jeg har stået i situationen hos dyrlægen og valgt aflivning frem for et behandlingesforløb uden garanti for overlevelse, fordi sidstnævte i mine øjne blev for dyrt. Det er måske lidt kynisk.
Hvis jeg havde "nosser" nok og var sikker på, at det blev gjort hurtigt og smertefrit, havde jeg også valgt at aflive dyret selv fremfor at tage til dyrlægen.
Junge
Ja, DU ved, hvordan man afliver et dyr på en måde, hvor det ikke lider, men hvor mange "almindelige" hamsterejere gør det.burrus skrev:præcis!Lykke skrev:Når man anskaffer sig et dyr, har man et ansvar for at det ikke lider!
Lykke skrev: Og derfor har man altså pligt til at tage det til dyrlæge, hvis det virker sygt.
?? øh ok... Hvorfor hive hamsteren til et stressende besøg hos en dyrlæge der intet kan gøre - måske højst aflive den... Det kan jeg gøre selv - og der slipper den for den stressende tur til dyrlægen...
Jeg mener man har en pligt til at høre dyrlægen ad om de kan gøre noget NU! eller om det lige så godt kan vente eller om jeg selv skal stå for en "human" aflivning... JEg mener bestemt ikke man bare skal hive en hamster af sted til dyrlæge - de kan sjældent gøre noget alligevel..![]()
og smide 2000 til dyrlægen søndag aften på en hamster? nej så afliver jeg den altså selv!
tak... :?Lykke skrev: Og jeg mener, at man er en dårlig hamsterejer, hvis man ikke gør det! Og jeg bliver ret sur over den ligegyldighed, som folk viser overfor dyrene.
(ps. Mine forældre er jægere og jeg VED hvordan hamster aflives hurtigt og så smertefrit og stressfrit som muligt!)
Aflivning er også at tage et ansvar i mine øjne. Plus du siger, at du selvfølgelig vil ringe og spørge dyrlægen om man kan gøre noget - i de eksempler der har været her på forum har folk jo ikke engang ringet til dyrlægen.
Men mange vil bare være nødt til at tage til dyrlæge for at få dyret aflivet, fordi de ikke selv kan aflive det på en forsvarlig måde.
Jeg havde tænkt lidt over hvad jeg ville skrive i denne tråd, men Junge kom mig i forkøbet og beskriver det på nøjagtig den måde og med det indhold jeg også mener.
Så jeg må erklærer mig 100 % enig med Junge.
Så jeg må erklærer mig 100 % enig med Junge.
Næstformand i Dansk Hamster Forening - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

øhm sidder lidt og tænker..
så hvis man ikke lige er en haj på nettet til at finde frem til de steder man faktisk kan ringe til døgnet rundt er man en dårlig hamsterejer?
Tak for den.. jeg sad i over 8 timer og søgte på nettet da Mugge blev syg.. jeg fandt Jer herinde.. men fandt INGEN telefonnumre på dyrlæger med døgnåben tlf der kunne hjælpe mig med svar på hamsterspørgsmål eller andre gnavere.. fandt en i Jylland med hunde, katte og heste..
måske man skulle lave en tråd eller på forsiden informationer om hvem man kunne ringe til når man står der i panisk tilstand over ens dyr er sygt og man ikke lige har dyrlæger i nærheden..
nærmeste jeg fandt på nettet der havde åbent i hverdagene som så ud til måske at vide lidt om dyrene var i Hillerød det var lidt over 3 timers biltur (hvis vi havde haft bil) og bare billetten alene ville være omkring 300 kr retur.. og så oveni en regning fra en dyrlæge der garanteret "bare" ville aflive hende på omkring 1200 kr.. ehm vi havde ca. 1000 kr om måneden til mad og andet når regningerne var betalt.. hvor skulle jeg få de penge fra? kl. 17 lørdag aften?
der sidder en masse og råber op med dyrlæger og man skal have aftaler osv med banker osv.. det er desværre bare ikke lige alle banker at de overhovedet aner hvad en hamster er eller der vil lave sådanne aftaler eller man lige kan få fat i, i weekenden når tingene går galt..
så hvis man ikke lige er en haj på nettet til at finde frem til de steder man faktisk kan ringe til døgnet rundt er man en dårlig hamsterejer?
Tak for den.. jeg sad i over 8 timer og søgte på nettet da Mugge blev syg.. jeg fandt Jer herinde.. men fandt INGEN telefonnumre på dyrlæger med døgnåben tlf der kunne hjælpe mig med svar på hamsterspørgsmål eller andre gnavere.. fandt en i Jylland med hunde, katte og heste..
måske man skulle lave en tråd eller på forsiden informationer om hvem man kunne ringe til når man står der i panisk tilstand over ens dyr er sygt og man ikke lige har dyrlæger i nærheden..
nærmeste jeg fandt på nettet der havde åbent i hverdagene som så ud til måske at vide lidt om dyrene var i Hillerød det var lidt over 3 timers biltur (hvis vi havde haft bil) og bare billetten alene ville være omkring 300 kr retur.. og så oveni en regning fra en dyrlæge der garanteret "bare" ville aflive hende på omkring 1200 kr.. ehm vi havde ca. 1000 kr om måneden til mad og andet når regningerne var betalt.. hvor skulle jeg få de penge fra? kl. 17 lørdag aften?
der sidder en masse og råber op med dyrlæger og man skal have aftaler osv med banker osv.. det er desværre bare ikke lige alle banker at de overhovedet aner hvad en hamster er eller der vil lave sådanne aftaler eller man lige kan få fat i, i weekenden når tingene går galt..
Jeg er under 18, så I skal være mere end velkomne til at spring mit svar over, hvis jeg ikke er gammel nok til at give et seriøst bud på hvad der i mit hoved er rigtigt og forkert, mht. dyrlæge besøg!
Men nu er det bare sådan at JA, jeg er 16 år, bor hos mine forældre, og de har i princippet ansvaret for mine dyr, og JO det er dem der betaler ALT hvad der har med dyrlæger at gøre, og dyrene kommer til dyrlæge bare de ikke spiser op den ene dag - for jeg kender alle mine dyr godt nok til at vide, at bryder de deres normale 'system' så er den gal. Jeg er ikke typen der 'lige ser tiden an' for jeg vil hade mig selv ihjel hvis det er det der ender med at gøre tingene værre.
Det kan virke nok så forkælet af mig at sige sådan, og også ret helligt. Men folk der kender mig ved også at det passer... Jeg synes det er dybt forkasteligt når folk ikke tager deres dyr til dyrlæge, uanset omstædnighederne, er det dyrets skyld at det bliver syg en lørdag aften? (Ikke møntet på nogen..)
Jeg tillader mig at perspektivere til andre dyrearter, fordi der på det seneste har været mange med andre dyr, der spurgte hvad de nu skulle stille op...
Så min holdning er helt klart;
If you can't afford the vet, you can't afford the pet!
Og det er ikke kun fordi at mine forældre pt. betaler alt, det er fordi at de er mit gode eksempel, der netop lærer mig nu, at det er sådan man bør gøre.
Men nu er det bare sådan at JA, jeg er 16 år, bor hos mine forældre, og de har i princippet ansvaret for mine dyr, og JO det er dem der betaler ALT hvad der har med dyrlæger at gøre, og dyrene kommer til dyrlæge bare de ikke spiser op den ene dag - for jeg kender alle mine dyr godt nok til at vide, at bryder de deres normale 'system' så er den gal. Jeg er ikke typen der 'lige ser tiden an' for jeg vil hade mig selv ihjel hvis det er det der ender med at gøre tingene værre.
Det kan virke nok så forkælet af mig at sige sådan, og også ret helligt. Men folk der kender mig ved også at det passer... Jeg synes det er dybt forkasteligt når folk ikke tager deres dyr til dyrlæge, uanset omstædnighederne, er det dyrets skyld at det bliver syg en lørdag aften? (Ikke møntet på nogen..)
Jeg tillader mig at perspektivere til andre dyrearter, fordi der på det seneste har været mange med andre dyr, der spurgte hvad de nu skulle stille op...
Og det er ikke kun fordi at mine forældre pt. betaler alt, det er fordi at de er mit gode eksempel, der netop lærer mig nu, at det er sådan man bør gøre.
- Signe
Rasmus, Mini, Felix, Naia, Silver, Golden, Black, Raki, Fall Out Girl, Stoffer, Made, Loser, Hasty, Silly og Maniac.
Rasmus, Mini, Felix, Naia, Silver, Golden, Black, Raki, Fall Out Girl, Stoffer, Made, Loser, Hasty, Silly og Maniac.
Det, jeg egentligt skulle/ ville have sagt først, handlede om at tage kontakt til dyrlægen, ikke nødvendigvis at tage derhen (dårlig formulering).
Jeg bliver bare harm over folk, der slet ikke gør noget, f.eks. ikke kontakter dyrlægen (i tide) eller ignorerer de råd dyrlægen kommer med.
Selvfølgelig kan der være ting, der gør, at man ikke på ethvert givet tidspunkt kan drage afsted til dyrlægen. Men de fleste dyrlæger har en telefontid, hvor man gratis kan ringe med spørgsmål.
Jeg har ikke prøvet at ringe til en dyrlæge uden for normal åbningstid, men jeg vil gætte på, at man godt kan få fat i vagtdyrlægen og snakke om mulighederne - der er jo ingen pligt til at tage derhen, selvom man ringer.
Og hvis dyret har haft symptomer i flere dage, er det en dårlig undskyldning, at man ikke har råd til at tage til vagt-dyrlæge uden for normal åbningstid, for så er problemet, at man skulle have handlet tidligere og fået fat i den almindelige dyrlæge.
Jeg ville da heller ikke poste tusindvis af kroner i behandling af en hamster, men jeg ville da snakke med dyrlægen om mulighederne og evt. vælge en aflivning. Kan man selv gøre det på en forsvarlig måde, så fint, men det er der bare mange hamsterejere, der ikke ved hvordan man gør - og så er man nødt til at tage til dyrlægen ellers risikerer man bare at dyret kommer til at lide endnu mere.
Jeg bliver bare harm over folk, der slet ikke gør noget, f.eks. ikke kontakter dyrlægen (i tide) eller ignorerer de råd dyrlægen kommer med.
Selvfølgelig kan der være ting, der gør, at man ikke på ethvert givet tidspunkt kan drage afsted til dyrlægen. Men de fleste dyrlæger har en telefontid, hvor man gratis kan ringe med spørgsmål.
Jeg har ikke prøvet at ringe til en dyrlæge uden for normal åbningstid, men jeg vil gætte på, at man godt kan få fat i vagtdyrlægen og snakke om mulighederne - der er jo ingen pligt til at tage derhen, selvom man ringer.
Og hvis dyret har haft symptomer i flere dage, er det en dårlig undskyldning, at man ikke har råd til at tage til vagt-dyrlæge uden for normal åbningstid, for så er problemet, at man skulle have handlet tidligere og fået fat i den almindelige dyrlæge.
Jeg ville da heller ikke poste tusindvis af kroner i behandling af en hamster, men jeg ville da snakke med dyrlægen om mulighederne og evt. vælge en aflivning. Kan man selv gøre det på en forsvarlig måde, så fint, men det er der bare mange hamsterejere, der ikke ved hvordan man gør - og så er man nødt til at tage til dyrlægen ellers risikerer man bare at dyret kommer til at lide endnu mere.
lad os sige du flytter hjemmefra om 2 år når du bliver 18 - så går du altså af med alle dine dyr?Siigne skrev:Jeg er under 18, så I skal være mere end velkomne til at spring mit svar over, hvis jeg ikke er gammel nok til at give et seriøst bud på hvad der i mit hoved er rigtigt og forkert, mht. dyrlæge besøg!
for jeg vil love dig! når du flytter hjemmefra og selv skal betale ALT på SU og evt. SU-lån/studiejob - så har du ikke råd til måske at skulle bruge 3000 kr på en hamster en lørdag aften - slet ikke hvis en anden hamster eller måske en kanin senere på samme måned pludselig også skal afsted og det koster 2000 en lørdag aften
Jeg er heldig! jeg har arbejde, får SU og bor hjemme. Jeg har + på kontoen (nu kun et lille et) - og jeg er så gudeheldig min bankrådgiver kan lide dyr og vil tillade et minus på konto'en hvis min kat bliver syg...
Jeg gik på mine knæ da min kat fik foderallergi og brugte 7000 på dyrlægen der - penge jeg havde på en opsparingskonto - nu er den tom, men havde jeg brug for mere havde jeg kunne låne i banken..
Men jeg tror helt ærligt ikke jeg kan få hende overbevidst om at en hamster på 1 år som jeg har givet 50-60 kr for - at den skal jeg flå min pengepung for 3000 kr - fordi den er syg... Så tror jeg altså hun kigger en ekstra gang og spørger mig om jeg er rigtig klog...
man skal være glade for sine dyr - men man må altså også godt have et lidt realistisk syn på hvad man skal ofre penge på...
Det er som om alle der vælger ikke at bruge 2000 en lørdag aften hvor dyrlægen reelt intet har gjort - at de er dårlige hamsterejere...
Jeg stod lørdag aften med kiks, som væltede når hun gik, som om hun var fuld! Jeg ringede til dyrlægen som intet mente han kunne gøre for en hamster lørdag aften - jeg tog hende med mandag da jeg skulle ind med min kat alligevel... Mange ville sikkert styrte afsted lørdag aften - og det ville jeg også selv hvis det var min kat - men min kat har også kostet lidt mere end 50 kr, lever forhåbentligt mere end 2 år og mit forhold til min kat er lidt anderledes end til Kiks eller en anden hamster...
Lad os sige at jeg ikke vidste hvordan man afliver selv...
Søndag aften og James har tydligevis meget ondt og kan ikke bruge bagbenene...
Jeg ville natuligvis ringe til dyrlægen og få en tid til aflivning NU!
ikke om jeg ville ofre 3-4000 kr på at dyrlæge konstatere at benene er brækket e.l. - hamsteren har usansyligt ondt en søndag aften og så aflivning mit eneste svar. Så betaler jeg gerne de 1000 en aflivning måske koster søndag aften - men at bruge 3-4000 på at dyrlægen starter en undersøgelse og behandling - nej tak... ikke på en hamster... :? for pokker da - det er en hamster! de er søde, bløde og dejlige små hyggelige dyr - men det er en hamster!
man skal ikke udsætte noget dyr for unødig smerte - men man skal heller flå sig selv økonomisk for en hamster.
jeg mener dog altid at en aftale med banken om at dyrlægebesøg søndag aften KAN ske når man har dyr og lav en evt. aftale om afdrag hvis det sker.
OG så mener jeg også at man bør have en hvis klat til at ligge til "gebyr" søndag aften - for så kan man som oftest få resten på afbetaling hos dyrlægen! Det er altid godt at have snakket med sin dyrlæge om den situation inden den opstår!
Jeg kan være ludfattig og leve af pasta den sidste uge - men jeg har stadig 700 til dyrlæge til at ligge til søndag eller lørdag aften!
de ligger og bliver ikke rørt medmindre det er weekend eller helligdag og der er en der lider...
jeg er måske kynisk og opdeler mine dyr efter hvor længe de lever og hvad de koster - men ikke mange er millionær eller får forældrene til at betale alt. Jeg mener bestemt der skal kigges på - HVAD kan dyrlægen gøre for hamsteren lige nu og her og er det virkelig det værd - og er dyret bedst tjent med en sygdomsforløb som kan vare en stor del af dens liv? 2-3 måneder er lang tid for en hamster! Ville vi virkelig have vores hund eller kat skulle gå i 5-10 år for at blive rask af en sygdom som gør usansynligt ondt? nej vel...
nogle gange er det mere værd at få hamsteren aflivet nu - end det er at trække det gennem et længere forløb fuld af stress, smerte og sygdom - fordi man vil være den gode hamsterejer der ofre flere tusind kroner på en dyrlæge...
Det er som om at hvis ikke man har 10.000 til dyrlæge liggende - så kan man ikke have hamster... for man har ikke råd til at to hamstere bliver syg på same måned en lørdag aften...
Det er som tyskerne - hvis ikke dit bur er over 100*50*50 - så er det småt og dyremishandling og ustimulerende - nå ja og hamsterbolde er dyremishandling
jøsses vi er mange herinde som hellere må få omplaceret vores dyr
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
se hvis det var på den måde tråden startede var debatten også helt noget andet! :DLykke skrev:Det, jeg egentligt skulle/ ville have sagt først, handlede om at tage kontakt til dyrlægen, ikke nødvendigvis at tage derhen (dårlig formulering).
er man i tvivl - så koster det aldrig noget at ringe til en dyrlæge! Og jeg mener 100% at en dyrlæge bør være med på råd hvis man er i tvivl om hvorvidt hamsteren er syg.
VED man at hamsteren er syg eller har ondt - så er det ud af skabet og afsted! endten til aflivning eller behandling! der er ikke noget at rafle om hvis ikke man selv ved hvordan man afliver!
man lader ikke et dyr ligge og lide fordi man er en doven hund og ikke kommer afsted! det er forkasteligt! :?
Pia B
-
darkangel87
hvis man skulle have flere tusinde liggende hver måned til hvis dyrene blev syge så ville jeg ikke have råd til mine dyr helt ærligt.
selvfølgelig vil jeg altid ringe til dyrlægen og spørge om råd osv.
men ville ikke have råd til at have mine dyr, og helt ærligt hvis jeg ikk havde dem var jeg nok gået psykisk ned 120 gange i løbet af det sidste år og have det forfærdeligt, de 6 mdr jeg boede et sted hvor jeg ikk måtte have dyr var simpelthen forfærdelige, på trods af jeg arbejdede på et landbrug med køer.
skal man virkelig som dyreelsker bedømme om man kan have dyr ud fra om man har 2000 kr hver måned til en uforudset dyrlæge regning?
selvfølgelig vil jeg altid ringe til dyrlægen og spørge om råd osv.
men ville ikke have råd til at have mine dyr, og helt ærligt hvis jeg ikk havde dem var jeg nok gået psykisk ned 120 gange i løbet af det sidste år og have det forfærdeligt, de 6 mdr jeg boede et sted hvor jeg ikk måtte have dyr var simpelthen forfærdelige, på trods af jeg arbejdede på et landbrug med køer.
skal man virkelig som dyreelsker bedømme om man kan have dyr ud fra om man har 2000 kr hver måned til en uforudset dyrlæge regning?

http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.
Jeg er enig.burrus skrev:VED man at hamsteren er syg eller har ondt - så er det ud af skabet og afsted! endten til aflivning eller behandling! der er ikke noget at rafle om hvis ikke man selv ved hvordan man afliver!
man lader ikke et dyr ligge og lide fordi man er en doven hund og ikke kommer afsted! det er forkasteligt! :?
vil tilføje at jeg ikke punger ud med flere tusinde hvis mine hamstere bliver syge, jeg vil vælge en aflivning.
men hvad hvis dine forældre en dag IKKE kan låne dig penge? hvis dine forældre rammes af den økonomiske krise - så de om 1 år lige pludselig ikke kan låne dig 5000 kr en søndag aften? hvad gør du så? :?Siigne skrev:Pia - Jeg er så heldig at jeg altid kan låne penge af mine forældre, de vil altid hjælpe mig. Hvis de ikke ville det, havde jeg ikke taget ansvaret for så mange dyreliv.
og alle der ikke lige har "fede forældre" - er de uegnede til at have hamstere? bare fordi de ikke lige kan smide den slags penge på bordet
Pia B
-
Jeanette
Jeg synes godt nok der kommer nogle skabe bemærkninger. Specielt Lykkes og Siignes - hvis man ikke har råd til dyrlæge er man en dårlig hamsterejer-retorik.
Jeg synes man skal skælne mellem at tage til akut-dyrlæge og tage til dyrlæge i alm, åbningstid. Sidstnævnte er meget meget billigere end førstnævnte. Og jeg ville blive tvunget til, at vente til mandag morgen før jeg kunne komme til dyrlæge med min hamster, hvis den blev syg fredag aften.
Men det betyder sgu da ikke at jeg er en dårlig hamsterejer, og jeg bliver faktisk ret så vred over sådanne bemærkninger. Jeg synes virkelig at de er under bæltestedet!
Vi har ikke alle et godt betalt job (eller forældre med godt betalte jobs, der er villige til at punge ud), men det har da så absolut intet at gøre med, at man er en dårlig hamsterejer og at man ikke bekymre sig for sin hamster!
Da min hamster blev syg en weekend, gjorde jeg alt hvad jeg kunne for, at hun havde det så godt så muligt. Jeg ringede til dyrehospitalet og bad om råd (de kunne i øvrigt ingen give mig!), og så fik jeg en tid ved dyrlægen som det første mandag morgen.
Og I skal ikke tro, at jeg synes det var sjovt at sidde og vide, at hun havde det skidt, men jeg havde gjort vad der stod i min magt på det tidspunkt. Og så synes jeg ærlig talt ikke at man kan forlange mere!
Jeg synes man skal skælne mellem at tage til akut-dyrlæge og tage til dyrlæge i alm, åbningstid. Sidstnævnte er meget meget billigere end førstnævnte. Og jeg ville blive tvunget til, at vente til mandag morgen før jeg kunne komme til dyrlæge med min hamster, hvis den blev syg fredag aften.
Men det betyder sgu da ikke at jeg er en dårlig hamsterejer, og jeg bliver faktisk ret så vred over sådanne bemærkninger. Jeg synes virkelig at de er under bæltestedet!
Vi har ikke alle et godt betalt job (eller forældre med godt betalte jobs, der er villige til at punge ud), men det har da så absolut intet at gøre med, at man er en dårlig hamsterejer og at man ikke bekymre sig for sin hamster!
Da min hamster blev syg en weekend, gjorde jeg alt hvad jeg kunne for, at hun havde det så godt så muligt. Jeg ringede til dyrehospitalet og bad om råd (de kunne i øvrigt ingen give mig!), og så fik jeg en tid ved dyrlægen som det første mandag morgen.
Og I skal ikke tro, at jeg synes det var sjovt at sidde og vide, at hun havde det skidt, men jeg havde gjort vad der stod i min magt på det tidspunkt. Og så synes jeg ærlig talt ikke at man kan forlange mere!
Vil du så ikke lige læse hvad jeg har skrevet, en gang til?Jeanette skrev:Jeg synes godt nok der kommer nogle skabe bemærkninger. Specielt Lykkes og Siignes - hvis man ikke har råd til dyrlæge er man en dårlig hamsterejer-retorik.
Jeg skriver NETOP at jeg også taler om andre dyrearter, for jeg er da udemærket godt klar over at med hamstere er behandlingsmulighederne ret små. Det jeg IKKE kan tage er den der med at man ser på sit syge dyr, ved at det ikke har det godt, og alligevel udskyder man dyrlægen til mandag fordi man ikke helt har råd/ikke helt vil betale det det nu engang koster i weekenden.
- Behøver jeg skrive endnu engang, at der ikke kun er tale om hamstere - det er nemlig ikke hamstere der har været så meget oppe på det seneste mht. 'spørge-tråde'.
- Signe