Ekstra pris for stamtavle eller ej?

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.

Tager du ekstra for stamtavler?

Ja, jeg tager 15 kr ekstra.
3
14%
Ja, jeg tager er andet beløb for det.
4
18%
Ved det ikke, har ikke haft nogle kuld.
5
23%
Jeg har ikke taget stilling til det endnu.
3
14%
Ingen af disse muligheder passer til mig.
7
32%

Afgivne stemmer: 22

burrus

Indlæg af burrus » 10. dec 2008 12:43

Lykke skrev: Du har morens bur, hvor ungerne går. Det skal måske skiftes tidligere pga. ungerne.
Derefter skal du have et bur til hvert køn, for du sælger dem næppe direkte fra mor. Og så afhænger burskift af hvor lang tid der går før du får solgt ungerne. Og om du bliver nødt til at have dem i endnu flere bure af den ene eller den anden grund.

Udover indkøb af legetøj er der også indkøb af burene, vandflasker osv. (ja, husk at have købt vandflasker inden ungerne skal flytte fra mor).

Dertil kommer evt. dyrlægeregninger (400 kr. på mit første kuld - slap heldigvis på det andet).

Og så er der selvfølgelig også den tid du investerer, hvis du vil gøre ungerne tamme, men den sætter man jo ikke en timeløn på... (så ville hamstere da nemt blive dyre...).

Det bliver et stort regnestykke, hvis man skal gøre det hele op  :D
skal dine kuld være en indtægtskilde til dit hold af hamstere?

jeg ser ikke idéen i at tjene på sine kuld - det er vel ikke for pengenes skyld man opdrætter :?  
og at regne med at ungerne skal til dyrlæge og ligge det i ungernes købspris det var måske også lige voldsomt nok i min verden :?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 10. dec 2008 13:07

Lykke skrev:Regner du kun med strøelse to gange?

Du har morens bur, hvor ungerne går. Det skal måske skiftes tidligere pga. ungerne.
Derefter skal du have et bur til hvert køn, for du sælger dem næppe direkte fra mor. Og så afhænger burskift af hvor lang tid der går før du får solgt ungerne. Og om du bliver nødt til at have dem i endnu flere bure af den ene eller den anden grund.

Udover indkøb af legetøj er der også indkøb af burene, vandflasker osv. (ja, husk at have købt vandflasker inden ungerne skal flytte fra mor).

Dertil kommer evt. dyrlægeregninger (400 kr. på mit første kuld - slap heldigvis på det andet).

Og så er der selvfølgelig også den tid du investerer, hvis du vil gøre ungerne tamme, men den sætter man jo ikke en timeløn på... (så ville hamstere da nemt blive dyre...).

Jeg ved endnu ikke hvor mange gange jeg komme til at skifte, det er jo mit første kuld. Men indtil videre er det pænt og rent, men ungerne er jo også stadig i reden.

Hvis jeg skal tage bure og alt så noget med, ja så har du da ret det bliver mange flere penge. Men nu har jeg jo bure, dem jeg har er ikke specielt indkøbt til unger.

Men jeg er da overbevidst om at jeg ikke får et underskud på 3400 kr som Amanda, det virker helt langt ude. At jeg så bruger 500 kr på et kuld, inkl bure og legetøj. Altså det er jo et en gangs beløb, husk det. Jeg regnede kun med forbruget.
I så fald har jeg besluttet at tage 10 kr ekstra for stamtavle.

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 10. dec 2008 13:12

burrus skrev:
Lykke skrev: Du har morens bur, hvor ungerne går. Det skal måske skiftes tidligere pga. ungerne.

jeg ser ikke idéen i at tjene på sine kuld - det er vel ikke for pengenes skyld man opdrætter :?  
og at regne med at ungerne skal til dyrlæge og ligge det i ungernes købspris det var måske også lige voldsomt nok i min verden :?
Jeg havde heller ikke tænkt at jeg skulle tjene på at avle, så skal vi jo have 200 kr per hamster eller sådan noget. Men det er man lige får en lille smule mere ind end forbrug, betyder jo at man har bedre råd til endten at købe bedre/ nye bure. En reol som jeg lige har købt, dog brugt, osv osv.

Men før jeg har tjent det ind igen jeg har brugt i alt på alle mine hamstere helt fra start, så skal jeg jo sælge 30 kuld elle lign.  :lol:

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 10. dec 2008 13:14

tager 10 kr ekstra for stamtavle men når dyrene bliver ældre fjerner jeg de 10 kr igen
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Lykke

Indlæg af Lykke » 10. dec 2008 13:39

burrus skrev:

Det var ikke mig, der startede med at regne udgifter i forhold til indtægt. Men hvis man vil regne det, skal man vel have det hele med.

liv

Indlæg af liv » 10. dec 2008 14:57

jeg vil sælge ungerne for 50 kr + det stamtavlen koster (kan ikke huske hvad det er ligenu :wink: men tror det er 15 kr)

så ca 65 kr per hamster :wink:

men man kan hurtigt få et underskud hvis man er første gang man skal have parret dyr og man kun har en hun og det kan jo koste penge at låne en han.

fx skal jeg til at købe 2 hjul 2 madskåle 2 bure 2 flasker og sådanne ting da det er første gang. men som annaR siger kan det jo bruges igen så et eller andet tidspunkt skal man jo købe det på :wink:  så jeg kommer sikkert til at få underskud første gang :wink: men de næste gange hvor jeg har alle burene og legetøjet vil jeg få overskud og ligeså stille tjene de penge ind igen  :wink:

så man mister egentlig ikke noget på at avle hvis man bare gør det flere gang
:wink: så kan man være uheldig med dyrlæge besøg for mange mange penge men hvis det ikke sker mister man jo ikke noget :D

jeg vil have man skal betale for stamtavlen da hvis folk ønsker den tænker de ikke over 15 kr fra eller til bar de får hvad de ønsker :wink: så ser ingen god grund andet end man ikke behøver pengene til at droppe de 15 kr så kan man sætte det lidt ned så de sparer :wink:

burrus

Indlæg af burrus » 10. dec 2008 16:00

liv skrev:jeg vil sælge ungerne for 50 kr + det stamtavlen koster (kan ikke huske hvad det er ligenu :wink: men tror det er 15 kr)
en stamtavle koster 5 kr ved dhf :wink:  ergo tar du 10 mere end det stamtavlen koster... :wink:  
skal man så sende den koster de 5,5 - så er du 4,5 kr i overpris... og det koster ikke 4,5 kr i blæk og papir!  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Siigne

Indlæg af Siigne » 10. dec 2008 16:04

burrus skrev:
liv skrev:jeg vil sælge ungerne for 50 kr + det stamtavlen koster (kan ikke huske hvad det er ligenu :wink: men tror det er 15 kr)
en stamtavle koster 5 kr ved dhf :wink:  ergo tar du 10 mere end det stamtavlen koster... :wink:  
skal man så sende den koster de 5,5 - så er du 4,5 kr i overpris... og det koster ikke 4,5 kr i blæk og papir!  :wink:
Hvorfor er det skidt at Liv i princippet tjener 4,5 kr pr. stamtavle? Så er der den tid der går med at finde oplysningerne der skal på papiret, sende det ind og alt det.. Jeg er ikke med?
- Signe
Rasmus, Mini, Felix, Naia, Silver, Golden, Black, Raki, Fall Out Girl, Stoffer, Made, Loser, Hasty, Silly og Maniac.

burrus

Indlæg af burrus » 10. dec 2008 16:25

Siigne skrev:
burrus skrev:
Hvorfor er det skidt at Liv i princippet tjener 4,5 kr pr. stamtavle? Så er der den tid der går med at finde oplysningerne der skal på papiret, sende det ind og alt det.. Jeg er ikke med?
jeg forstår bare ikek at man vil prøve at tjene penge overhovedet ved et kuld...  :?  
det 4,5 pr. unge - lad os sige kuldet er på 10 - det er 45 kr... det er penge - måske ikke mange, men det er penge - og jeg ser ingen idé i at bevidst sætte prisen højere end den reelt er..  :?

jeg opdrætter ikke hamstere for at få lidt håndøre ind...
det er som om at man absolut skal have ekstra for de unger man får bare fordi man har lagt lidt arbejde i dem - jamen ok.. jeg vil ikke bestemme hvad folk tar for deres hamstere overhovedet.. Det må I selv rode med - jeg opdrætter ikke for at tjene 4,5 pr tavle jeg søger - opdræt er en udgift, ikke en indtægt.. Jeg tar en pris pr. unge fordi den har en værdi som kæledyr og for at sikre den værdig tar jeg den pris jeg tar... jeg begynder ikke og sidde og tæle øre og kroiner på det arbejde jeg udfører og det jeg gir for stamtavler - det er ikke en forretning for mig...

det jeg hellere ville vide - jer som tar de 15 kr. for en stamtavle - hvad så hvis jeg siger jeg SELV vil søge stamtavlen på en hamster jeg køber fra dig, skal jeg så betale dig 10 for stambogsnumrene på forældrene og en fuldmagt fra dig, så jeg kan få den samme stamtavle på hamstere som jeg ville have fået fra dig? for det er jo den difference der er på den stamtavle du ansøger som den jeg ansøger - ved samme forening - så du stadig får de 10 kr ekstra for "dit arbejde"?
Pia B

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 10. dec 2008 16:34

Jeg køber stamtavlerne for 5 kr og får dem tilsendt fordi jeg ingen printer har og så sender jeg dem videre så det er ikke det store jeg tjener på dem.

Nu registrer jeg heller ikke alle kuld for det syntes jeg lidt er noget pjat hvis folk nu slet ikke har noget at bruge den tavle til, så folk må selv vælge om de vil have tavle med eller ej.

Og hvis folk endelig vil have en tavle hvis de så ikke engang kan give sølle 15 kr ekstra for et dyr der i forvejen er så billigt hvor seriøse er de så lige?  :?

Måske burde hamstere koste mere for at holde useriøse købere væk men så ville man hurtigt blive udkonkureret og det er jo heller ikke noget jeg gør for at tjene penge, men hamsterene har da betalt en del tilbehør til sig selv i år men jeg har jo ikke tjent mere end jeg bruger på dyrene. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 10. dec 2008 17:26

burrus skrev:jeg forstår bare ikek at man vil prøve at tjene penge overhovedet ved et kuld...  :?  
det 4,5 pr. unge - lad os sige kuldet er på 10 - det er 45 kr... det er penge - måske ikke mange, men det er penge - og jeg ser ingen idé i at bevidst sætte prisen højere end den reelt er..  :?

jeg opdrætter ikke hamstere for at få lidt håndøre ind...
det er som om at man absolut skal have ekstra for de unger man får bare fordi man har lagt lidt arbejde i dem - jamen ok.. jeg vil ikke bestemme hvad folk tar for deres hamstere overhovedet.. Det må I selv rode med - jeg opdrætter ikke for at tjene 4,5 pr tavle jeg søger - opdræt er en udgift, ikke en indtægt.. Jeg tar en pris pr. unge fordi den har en værdi som kæledyr og for at sikre den værdig tar jeg den pris jeg tar... jeg begynder ikke og sidde og tæle øre og kroiner på det arbejde jeg udfører og det jeg gir for stamtavler - det er ikke en forretning for mig...

det jeg hellere ville vide - jer som tar de 15 kr. for en stamtavle - hvad så hvis jeg siger jeg SELV vil søge stamtavlen på en hamster jeg køber fra dig, skal jeg så betale dig 10 for stambogsnumrene på forældrene og en fuldmagt fra dig, så jeg kan få den samme stamtavle på hamstere som jeg ville have fået fra dig? for det er jo den difference der er på den stamtavle du ansøger som den jeg ansøger - ved samme forening - så du stadig får de 10 kr ekstra for "dit arbejde"?
Okay Pia, det skal bare være en stille og rolig snak. Jeg tror bestemt ikke at der er nogle herinde der kun gør dette for at tjene penge. Vi har jo hamsterne fordi det er dem vi synes er sjove og ja det vil altid være en udgift ligesom at gå til fodbold. Synes denne her snak har fået en dårlig tone nu. Jeg havde ikke tænkt på at lave et regnestykke ud af det før amanda sagde hun havde et underskud på 3400 kr.

Jeg synes ikke at tage 60-65 kr for en hamster er at tjene penge på dem, og det vil det aldrig være. Uanset om der er stamtavle eller ej.

Og hvis du absolut skal spørge, så nej ville jeg ikke tage 10 kr for at du selv søgte stamtavle. Undskyld Pia, men sidder lidt og ryster på hovedet af dig...  :cry:

Desiree

Indlæg af Desiree » 10. dec 2008 17:33

Når man køber en killing er den allerede kastreret/steriliseret? Hvordan foregår det? De skal jo først 'ordnes' ved 6 mdrs. alderen.
Jeg købte en kastreret, vaccineret, dyrelægechecket, øremærket 6 mdrs kat for 600. Synes det er fuldstændigt sindssygt at tage flere tusinde kroner for en kat.
Og med hensyn til i andres udgifter til hamstrene, så kan jeg ikke rigtig forstå dem. Jeg bruger ikke så meget på mine hamstre, og de har det fint. Bure og hjul og den slags er engangsudgifter. Foder og spåner køber jeg i baller og 20 kgs sække.
Hvis man vælger at tage til Stockholm efter en hamster, så er det jo ens valg. Har i det hele taget lidt svært ved alle de enorme udgifter der tilsyneladende er ved hamsteravl.
Jeg hentede to dyr i Svebølle, den benzinregning lægger jeg lige til prisen- nårh nej, der tog jeg jo hen for min egen fornøjelses skyld. Hamsterudstillingen i kbh må da bestemt også være en udgift jeg lægger på hamstrene, eller hvad? Næh, det synes jeg egentlig ikke, hvis jeg valgte at tage i biografen med min datter i stedet for havde det nok kostet mig en del mere, nu må vi endelig også lægge kontingentet til hamsterforeningen til resten af udgifterne.
I det hele taget må jeg nok hellere lade være med at møde andre hamsterfolk, især kwo, han er dyr. Så skal jeg så regne 3 nye bure, spåner, hjul og foder ind i den.
Spørgsmålet er vel hvorfor man gør det her. Hvor meget man gør ud af det og om man tager til singapore efter hamstre og lægger det til som en udgift er vel et valg man må tage, selv synes jeg det er en smule langt ude. Og hvis det er så forfærdeligt dyrt at holde hamstre, så er de 10 eller 15 kroner for en tavle vel avleren vel undt...
mvh Desiree

Siigne

Indlæg af Siigne » 10. dec 2008 17:40

burrus skrev:
Siigne skrev:
burrus skrev: en stamtavle koster 5 kr ved dhf :wink:  ergo tar du 10 mere end det stamtavlen koster... :wink:  
jeg forstår bare ikek at man vil prøve at tjene penge overhovedet ved et kuld...  :?  
Rolig, det var bare det jeg ville vide...
- Signe
Rasmus, Mini, Felix, Naia, Silver, Golden, Black, Raki, Fall Out Girl, Stoffer, Made, Loser, Hasty, Silly og Maniac.

burrus

Indlæg af burrus » 10. dec 2008 18:09

Desiree skrev:Når man køber en killing er den allerede kastreret/steriliseret? Hvordan foregår det? De skal jo først 'ordnes' ved 6 mdrs. alderen.
Jeg købte en kastreret, vaccineret, dyrelægechecket, øremærket 6 mdrs kat for 600. Synes det er fuldstændigt sindssygt at tage flere tusinde kroner for en kat.
kattehandel.dk  :wink:  der ser du en udregnng for et kattekuld uden komplikationer... og det er UDEN iberening af det en hankat koster at låne, det er uden iberegning af det den avlshunkat koster - det er uden iberegning af udstilling af morkat, der er uden kejsersnittet fredag aften, det er uden foder til morkat...
og katte neutraliseres helt ned til 8 uger nu om dage :wink:  RIGTIG mange opdrættere sælger dem neutraliseret hjemmefra!  :wink:  stort set alle efterhåden.. jeg er bekendt med 4 der ikke gør og de 2 ville jeg aldrig købe kat fra..  :wink:  

Om folk vil tage 15 kr for en stamtavle - fint nok :wink:
jeg føler bare lidt der ses ned på os som ikke tar noget for dem :?  
det er åbenbart normalen at tage ekstra for noget, som jeg ser som en selvfølge følger med...  :wink:   sådan er man så forskellig... jeg kan godt undvære de 45 kr pr. kuld..
Pia B

contraria

Indlæg af contraria » 10. dec 2008 18:30

AnnaR: nu er mine udgifter også baseret på andet foder ind det du har, jeg bruger måske det mere katte mad ind du gør. jeg skriver ju kun at det er det et kuld på cantal vil stå i udgifter for mig. over dravet.. måske, det jo ca. priser det meste. jeg skifter temmelig maget bure og bruger derfor en sæk hemp på en måned og jeg giver 100 pr sæk.

til alle.
jeg er total enig med det pia skriver.

der til vil jeg også give ret i at det er mit vælg at tage til svarige efter nyt blod siden at hamstrene i dk hos opdrætterne er så tæt beslægtet.. jeg tager ikke ekstre pr hamster unge for at dække denne beslutning, jeg tager heller ikke ekstra for stmtavlen fordi den hos mig er en sølvfølge at den føljer med, når jeg køber fra en opdrætter samt den udgør en så lille del af mine udgifter at jeg syns det er latterligt at køber skal hæfte for den udgift.

jeg betaler det det nu en gang koster at avle men jeg tager altså ikke ekstre fordi jeg så kan få smårøre ind så jeg kan købe nyt legetøj eller bur eller hvad i 3 jeg ku finde på at bruge dem på.

ja denne tråd er måske blevet negativ stemt, men syns også der er kommet en saglig debat ud af dette.
de venligste hilsner amanda

Besvar