En ny side - mangler lidt hjælp....

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Vimse

Indlæg af Vimse » 20. apr 2009 11:31

Okay :)
KH. Kathrine

burrus

Indlæg af burrus » 20. apr 2009 17:11

så uploades der flere billeder...

men der søges stadig masser af billeder:
alle dværgarter i alle deres farver - vinterpels er også ok at få med :wink:

guldhamsterne er det
rust
extreme diluted
creme
dove
bø +rø creme
sølvsort
rø sølvgrå
DF offwhite (ee SgSg)
Sølvgul
Sølvtortie (Sg_ Toto)
alle mulige kombi'er med gul generelt!
bø dove
sølvzobel
rø sortgul
rø offwhite
sølvmink
recessive dappled

smid billederne her i tråden, giv mig et link til en hjemmeside jeg må låne fra, mail dem, pb dem osv. - jeg er næsten ligeglad med hvordan jeg får lov til at låne billederne  :lol:  
farveoversigten bliver ikke noget værd hvis ikke vi får nogle billeder ind...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 20. apr 2009 17:33

du er stadig mere end velkommen til at tage billeder af mine du kan bruge når du skal hente omega.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

contraria

Indlæg af contraria » 20. apr 2009 18:10

pia. en dag du har god tid og er her over i nærhiden af kgs. lygby.

så har jeg en Sølv Gul dreng og en rust pige som du godt må tage billeder af og bruge :wink:
de venligste hilsner amanda

burrus

Indlæg af burrus » 20. apr 2009 18:19

darkangel87 skrev:du er stadig mere end velkommen til at tage billeder af mine du kan bruge når du skal hente omega.
det husker jeg  :D  så må jeg afsætte tid til 40 minutters foto-shoot  :P  8-)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 20. apr 2009 18:19

contraria skrev:pia. en dag du har god tid og er her over i nærhiden af kgs. lygby.

så har jeg en Sølv Gul dreng og en rust pige som du godt må tage billeder af og bruge :wink:
tar kamera med på fredag når jeg kigger ind med det bur :wink: , men magter ikke hele udstyret - det simpelthen for bøvlet at tage med...  :oops:
Pia B

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 20. apr 2009 18:29

burrus skrev:
darkangel87 skrev:du er stadig mere end velkommen til at tage billeder af mine du kan bruge når du skal hente omega.
det husker jeg  :D  så må jeg afsætte tid til 40 minutters foto-shoot  :P  8-)
hehe og har som regel masser af cola hehe så de 40 min overlever du jo nok
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 25. apr 2009 19:17

Hej Pia
Jeg prøver nu for alvor det der punnet stystem og da jeg når til dette stykke, så fatter jeg ikke mere. Jeg forstår ikke hvorfor de står sådan i punnet systemet, når de har den genkode.

"Lad os tage hannen fra tidligere, som er Aa - gylden med et gen for sort. Ham parrer vi med en hun som er rust - AA bb
Hunnens genkode er AA bb - derved vil der komme to kombinationer: A b & A b
Hannens genkode er Aa. for at vi kan sætte dem sammen er vi nødt til at sammenligne de samme gener. Hannen er jo ikke rust - og dermed er han BB på den plads.
Derfor bliver hans genkode i dette tilfælde Aa BB - og deles i to til: A B & a B
Hunnen nedad og hannen hen ad som før:
       A B        a B
A b   AA Bb    Aa Bb
A b   AA Bb    Aa Bb  "

Jeg synes det kunne være herre fedt med nogle flere simple ekslempler. Synes ikke det er så nemt, at springe fra en kombination af 2 gener til en kombination af 7 gener.

Kan jeg evt. maile et exel art til dig, for at se om jeg har gjort det rigtigt. Kan også prøve at smide det her ind.

Et spørgsmål: Skriver man altid hunnen kode nedad og hannen vandret??

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 25. apr 2009 19:26

øv hvor er det svært.... Jeg ved ikke hvad jeg gør med Ba_ Ll og Toto

Forresten i ordbogen kunne der godt stå, hvad er forskellen på Ee, EE og ee. Hvad betyder det når det Ba_ eller E_? Det bytter jeg nemlig altid rundt på....

kwo

Indlæg af kwo » 25. apr 2009 19:52

AnnaR skrev: Et spørgsmål: Skriver man altid hunnen kode nedad og hannen vandret??
I praksis er det ligegyldigt hvem der står vandret og hvem der står lodret. Resultatet bliver jo det samme. :)

På Wikipedia står de omvendt af Pias eksempel. Men på de fleste sider står der bare "at man skriver den ene forælder lodret, og den anden vandret".
Kenneth Worm

kwo

Indlæg af kwo » 25. apr 2009 19:56

AnnaR skrev:øv hvor er det svært.... Jeg ved ikke hvad jeg gør med Ba_ Ll og Toto
Det nemmeste er at holde hårlængde og tegninger ude af det samlede billede.

Lav én square med farverne, så du får procenterne derfra. Lav så ét med hårlængde, så du bagefter kan sige hvor mange procent, der får de forskellige hårlængder. Og så et tredie med tegninger.

De to sidste er jo simple, da de oftest kun vil indeholde ét gen hver, og derfor kun har få muligheder.

Tager man det hele samlet, bliver det alt for uoverskueligt. Man kommer nemt ud i at der skal komme 64 unger eller flere for at alle kombinationer skal komme bare én gang. :)
Kenneth Worm

kwo

Indlæg af kwo » 25. apr 2009 20:04

AnnaR skrev:øv hvor er det svært.... Jeg ved ikke hvad jeg gør med Ba_ Ll og Toto
"To" er speciel, da det jo er et kønsbundent gen (som sidder på X-kromosomet).

Hunnen har to af dem, men ud for hannen skriver man kun ét gen og så et Y (da hannens kønskromosomer jo hedder XY, og genet kun sidder på X-kromosomet).

Parrer man f.eks. en gul han med en almindelig hun vil det se sådan ud (hannen står for oven og hunnen lodret):

To        Y
to             Toto      toY

Dyrene i højre kolonne er hannerne, og man kan se at de alle bliver normale. Hunnerne står til venstre, og de bliver i dette tilfælde alle tortie.
Kenneth Worm

Rattus Norvegicus

Indlæg af Rattus Norvegicus » 25. apr 2009 20:39

kwo skrev:

Hunnen har to af dem, men ud for hannen skriver man kun ét gen og så et Y (da hannens kønskromosomer jo hedder XY, og genet kun sidder på X-kromosomet).

Parrer man f.eks. en gul han med en almindelig hun vil det se sådan ud (hannen står for oven og hunnen lodret):

To        Y

Dyrene i højre kolonne er hannerne, og man kan se at de alle bliver normale. Hunnerne står til venstre, og de bliver i dette tilfælde alle tortie.
Godt nok et kringlet gen :shock:

Troede musegenetik var besværligt, men det er da godt nok overgået af hamstergenetiken :lol:

Men jeg skal nok fange det en dag, når jeg får tid til at sætte mig ned og ligge nærmere på det :lol:
Hilsen Kenny Billede
Billede
"Moral er godt, dobbelt moral er dobbelt så godt" 8-)

kwo

Indlæg af kwo » 25. apr 2009 20:52

Rattus Norvegicus skrev:
kwo skrev:

To        Y

Godt nok et kringlet gen :shock:

Troede musegenetik var besværligt, men det er da godt nok overgået af hamstergenetiken :lol:

Men jeg skal nok fange det en dag, når jeg får tid til at sætte mig ned og ligge nærmere på det :lol:
Ah, tager man alle musegenerne med, så er der jo mindst 10 gange så mange som hos hamsteren.

Og der findes også de kønsbundne. Men dér ser det ud til at hannerne og de homozygote hunner alle dør meget tidligt. Så der er færre muligheder. :)
Kenneth Worm

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 25. apr 2009 21:20

kwo skrev:
Det nemmeste er at holde hårlængde og tegninger ude af det samlede billede.

Lav én square med farverne, så du får procenterne derfra. Lav så ét med hårlængde, så du bagefter kan sige hvor mange procent, der får de forskellige hårlængder. Og så et tredie med tegninger.

De to sidste er jo simple, da de oftest kun vil indeholde ét gen hver, og derfor kun har få muligheder.

Tager man det hele samlet, bliver det alt for uoverskueligt. Man kommer nemt ud i at der skal komme 64 unger eller flere for at alle kombinationer skal komme bare én gang. :)
TAK Kenneth, du har lige total reddet min aften. Nu er det nemmere.

Et par spørgsmål til: Hvis hunnen bare Toto og hannen ikke er noget. Hvad hedder procenten så for hunner med Tortie?

Hvad gør jeg med f.eks. et E_ eller et B_ i skemaet?

Har et til spørgsmål, men kan bare ikke forklare det så det er til at forstå, IIHHHHH.

Besvar