Ekstra pris for stamtavle eller ej?

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.

Tager du ekstra for stamtavler?

Ja, jeg tager 15 kr ekstra.
3
14%
Ja, jeg tager er andet beløb for det.
4
18%
Ved det ikke, har ikke haft nogle kuld.
5
23%
Jeg har ikke taget stilling til det endnu.
3
14%
Ingen af disse muligheder passer til mig.
7
32%

Afgivne stemmer: 22

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 10. dec 2008 19:20

burrus skrev:
Jeanne skrev:Jeg tager 15 kr. ekstra for stamtavlen - synes, det er småpenge i forhold til, hvad stamtavler koster til alle andre dyr, og dem der gerne vil have stamtavler med, giver gladeligt 65 kr. for hamster med stamtavle  :D
men du gir reelt ikke mere end en 5'er for tavlen - så du tjener vel reelt 10 kroner på den... :?  okay så sender du den måske til 5,5 kr og skal bruge papir og blæk - så tjener du 4 kr på en tavle......

når et kuld netop ikke koster mere at at opdrætte og stamtavlen ikke koster mere gider jeg helt ærligt ikke indkræve det igen... 50-60 kr for en unge - så meget tror jeg faktisk ikke det koster at opdrætte hver unge... Men lige netop når ikke det koster mere at have hamster så er det altså ikke på mine kuld og stamtavler jeg vil "tjene udgifterne ind"  :roll:
Nej, jamen det er jo dit valg ikke at tage ekstra for det - ligesom det er mit valg at tage ekstra for den. Nu får du også lavet stamtavler på alle dine unger - så det er aldrig op til køber selv at vælge. Jeg spørger altid folk, og laver kun stamtavler på dyr, folk vil have stamtavler på - eller unger, jeg selv beholder.
Hvis jeg skal være ærlig, synes jeg, 65 kr. for en hamster med stamtavle er småpenge - i Sverige giver du nemt 180 (DKkr) for en hamster - også selvom der ikke er stamtavle med - og jeg tør vædde på, de tjener mere end 4,50 kr. pr. hamster  :lol: Jeg forstår slet ikke, hvorfor du er så hurtigt fremme i skoene, hver gang nogen nævner, de tager ekstra for stamtavlen  :?
Mange hilsner fra Jeanne.

burrus

Indlæg af burrus » 10. dec 2008 19:33

Jeanne skrev: Nej, jamen det er jo dit valg ikke at tage ekstra for det - ligesom det er mit valg at tage ekstra for den. Nu får du også lavet stamtavler på alle dine unger - så det er aldrig op til køber selv at vælge. Jeg spørger altid folk, og laver kun stamtavler på dyr, folk vil have stamtavler på - eller unger, jeg selv beholder.

Præcis - mit valg og dit valg - mine købere kan jo så vælge at smide den ud hvis ikke de gider den.. :wink:  
så kan man bar evære glad for vi har det fri valg :P
Jeanne skrev: Hvis jeg skal være ærlig, synes jeg, 65 kr. for en hamster med stamtavle er småpenge - i Sverige giver du nemt 180 (DKkr) for en hamster - også selvom der ikke er stamtavle med - og jeg tør vædde på, de tjener mere end 4,50 kr. pr. hamster  :lol:
65 kr er bestemt ikke for høj en pris for en hamster, det var somend heller ikke min pointe :wink:  
og ja - svenskerne ved da helt klart hvad de ska tage for de små :lol:   :roll:    men jeg ved så heller ikke om folk i sverige hellere køber hamster hos opdrætterne end hos dyrehandlerne...
Jeg hører i hvert ofte fra "nye hamsterkøbere" at de synes at de valgte opdrætteren pga prisen...  :?  fordi de tror de mener de får en bedre og mere speciel hamster for færre penge...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 10. dec 2008 20:43

Egentlig er denne diskussion lidt paradoksal.
Nu kender jeg ikke priserne på hamstere ude i landet hos dyrehandlerne, men i Kbh koster de ca. ml. 90 - 120 kr og det betaler folk gladeligt, for det er jo ikke så mange penge for de fleste mennesker.

Hos en opdrætter, som har passet og plejet forældrene og hvor ungerne bliver håndteret og passet ordentligt, ja der tager man en billigere pris - den burde jo egentlig være højere, stamtavle eller ej.  8-)
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

liv

Indlæg af liv » 10. dec 2008 21:05

burrus skrev:
Siigne skrev:
burrus skrev: en stamtavle koster 5 kr ved dhf :wink:  ergo tar du 10 mere end det stamtavlen koster... :wink:  
skal man så sende den koster de 5,5 - så er du 4,5 kr i overpris... og det koster ikke 4,5 kr i blæk og papir!  :wink:
Hvorfor er det skidt at Liv i princippet tjener 4,5 kr pr. stamtavle? Så er der den tid der går med at finde oplysningerne der skal på papiret, sende det ind og alt det.. Jeg er ikke med?
jeg forstår bare ikek at man vil prøve at tjene penge overhovedet ved et kuld...  :?  
det 4,5 pr. unge - lad os sige kuldet er på 10 - det er 45 kr... det er penge - måske ikke mange, men det er penge - og jeg ser ingen idé i at bevidst sætte prisen højere end den reelt er..  :?

jeg opdrætter ikke hamstere for at få lidt håndøre ind...
det er som om at man absolut skal have ekstra for de unger man får bare fordi man har lagt lidt arbejde i dem - jamen ok.. jeg vil ikke bestemme hvad folk tar for deres hamstere overhovedet.. Det må I selv rode med - jeg opdrætter ikke for at tjene 4,5 pr tavle jeg søger - opdræt er en udgift, ikke en indtægt.. Jeg tar en pris pr. unge fordi den har en værdi som kæledyr og for at sikre den værdig tar jeg den pris jeg tar... jeg begynder ikke og sidde og tæle øre og kroiner på det arbejde jeg udfører og det jeg gir for stamtavler - det er ikke en forretning for mig...

det jeg hellere ville vide - jer som tar de 15 kr. for en stamtavle - hvad så hvis jeg siger jeg SELV vil søge stamtavlen på en hamster jeg køber fra dig, skal jeg så betale dig 10 for stambogsnumrene på forældrene og en fuldmagt fra dig, så jeg kan få den samme stamtavle på hamstere som jeg ville have fået fra dig? for det er jo den difference der er på den stamtavle du ansøger som den jeg ansøger - ved samme forening - så du stadig får de 10 kr ekstra for "dit arbejde"?
faktisk skrev jeg jeg var itvivl om hvad de kostede men gættede på 15 kr :wink: ergo jeg vidste ikke det var 5 men jeg vil tage 10 kr for dem jeg vil ikke tjene penge nej men jeg synes det er fair at man som mig fx sælger en unge for 50 kr og hvis man ønsker at jeg bestiller stamtavle og ordner det hele sender køber frimærker det tager tid! :) så må folk kunne forstå at hvis det tager min tid kommer de til at betale 5 kr extra ønsker de selv at bestille den og bare få afvide hvad for nogle oplysninger de skal taste ind må de selv sørge for det og så får de ungen for 50 kr som en unge koster da det jo ikke tager min tid :wink:

men hvis de selv ønsker at gøre det men at jeg skal fortælle hvordan man gør det osv vil jeg bede dem om at give 5 kr extra for min tid da den jo ikke varer evigt og jeg har ikke tid til at stå og ævle løs uden grund og normalt koster en unge også 60kr og da jeg har valgt at sælge dem til 50 kr stykket så er der ingen forskel hvis du køber en unge med stamtavle hos mig :wink:

men som signe siger er der faktisk ikke noget ivejen med at man tjener lidt penge på at være opdrætter :wink: jeg ved det er noget man selv ønsker og selv bestemmer hvad man gør men samtidig så sørger du for at folk får afvide hvad de skal gøre og du kan hjælpe dem til en god start med hamsteren :wink: jeg synes ikke der er noget ivejen med at tjene penge på opdræt men forstår også folk der synes det er unødvendigt og man bare gør det for hyggens skyld!jeg tror det er smag og behag :wink:

burrus

Indlæg af burrus » 10. dec 2008 21:07

sabkoch skrev:Egentlig er denne diskussion lidt paradoksal.
Nu kender jeg ikke priserne på hamstere ude i landet hos dyrehandlerne, men i Kbh koster de ca. ml. 90 - 120 kr og det betaler folk gladeligt, for det er jo ikke så mange penge for de fleste mennesker.

Hos en opdrætter, som har passet og plejet forældrene og hvor ungerne bliver håndteret og passet ordentligt, ja der tager man en billigere pris - den burde jo egentlig være højere, stamtavle eller ej.  8-)
tjo det burde den vel - kigger man på rotterne så tar en opdrætter gladeligt 200 mens dyrehandlerne sælger dem helt ned til 15 kr hvis man går med bagved og tar fra "foder-burene"..

Men jeg har altså tit hørt at de bliver positivt overrasket over at opdrættere ikke tar mere for dem - og at det er det, som gør hvor de køber hamsteren..
så hvis jeg er billigere end dyrehandlen og det får køberne til at vælge mig fremfor butikken, så er jeg glad. For herfra ved jeg da i det mindste at der bliver henvist til hamsterland, dette forum og min egen hjemmeside om råd og vejledning - og at det ikke er en eller anden praktikant eller uvidende medarbejder som rådgiver, selvom vedkommende intet ved om det :?  

så hvis det her i starten er prisen der "driver" folket ud til opdrætterne så er det fint for mig :wink:  på et tidspunkt bliver opdrætterne nok mere "anerkendt" og sete af familien DK, så forhåbentligt køber flere og flere hos opdrættere end for 4 år siden :D
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

liv

Indlæg af liv » 10. dec 2008 21:08

sabkoch skrev:Egentlig er denne diskussion lidt paradoksal.

det ahr du ret i men da der er så mange folk der vælger at købe i dyrhandlen tror jeg opdrættere i DK med vilje har sat prisen ned så flere vil købe hos opdrætterene :wink: det tror jeg også er en god idé specielt med de rene arter dværghamster! :D

burrus

Indlæg af burrus » 10. dec 2008 21:11

liv skrev: men som signe siger er der faktisk ikke noget ivejen med at man tjener lidt penge på at være opdrætter :wink: jeg ved det er noget man selv ønsker og selv bestemmer hvad man gør men samtidig så sørger du for at folk får afvide hvad de skal gøre og du kan hjælpe dem til en god start med hamsteren :wink: jeg synes ikke der er noget ivejen med at tjene penge på opdræt men forstår også folk der synes det er unødvendigt og man bare gør det for hyggens skyld!jeg tror det er smag og behag :wink:
øhm liv - bare lige så vi er enige... for nu er jeg lidt forvirret og vil ikke antage noget bare sådan.. men jeg er meget i tvivl om hvad det er du siger!

siger du at det er ok at bevidst sætte priserne så høje at man tjener på opdrættet?
altså at man opdrætter for at tjene lidt håndøre/for pengenes skyld?  :?  

for opdrætter man for pengenes skyld synes jeg man bør gå i i gang med sælge perler i stedet - ikke levende dyr...  :?
Pia B

liv

Indlæg af liv » 10. dec 2008 21:21

burrus skrev:
liv skrev: men som signe siger er der faktisk ikke noget ivejen med at man tjener lidt penge på at være opdrætter :wink: jeg ved det er noget man selv ønsker og selv bestemmer hvad man gør men samtidig så sørger du for at folk får afvide hvad de skal gøre og du kan hjælpe dem til en god start med hamsteren :wink: jeg synes ikke der er noget ivejen med at tjene penge på opdræt men forstår også folk der synes det er unødvendigt og man bare gør det for hyggens skyld!jeg tror det er smag og behag :wink:
øhm liv - bare lige så vi er enige... for nu er jeg lidt forvirret og vil ikke antage noget bare sådan.. men jeg er meget i tvivl om hvad det er du siger!

siger du at det er ok at bevidst sætte priserne så høje at man tjener på opdrættet?
altså at man opdrætter for at tjene lidt håndøre/for pengenes skyld?  :?  

for opdrætter man for pengenes skyld synes jeg man bør gå i i gang med sælge perler i stedet - ikke levende dyr...  :?
nej det er slet ikke det jeg mener :wink: men kan godt se man kan få det til det :lol: jeg mener jeg synes det er helt ok man tager lidt extra for dem for atman kan bruge tjene 50kr eller noget så man kan bruge det til hamstermad eller noget. men man skal samtidig elske sine dyr og passe på dem ordentlig!

men jeg synes samtidig det er rigtig fint at man gør det uden at tage extra fra det og som sagt det er smag og behag :D

burrus

Indlæg af burrus » 10. dec 2008 21:25

hehe ok.. jeg sad bare lige pludselig og blev meget forvirret - for sådan troede jeg heller ikke lige om dig :lol:
Pia B

liv

Indlæg af liv » 10. dec 2008 21:49

burrus skrev:hehe ok.. jeg sad bare lige pludselig og blev meget forvirret - for sådan troede jeg heller ikke lige om dig :lol:
nej nej mig er en lille dyreelskende engel :engel2:  :engel2:  :engel2:

I :heart:  :kina:  = I love hamsters :D

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 11. dec 2008 00:27

burrus skrev:altså at man opdrætter for at tjene lidt håndøre/for pengenes skyld?  :?  

Hvis jeg skulle gå hen og tjene lidt på at sælge unger, er det jo ikke fordi jeg går ud og køber nyt tøj. Det vil komme i hamster kassen og dække udgifter generelt for opdrættet.

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 11. dec 2008 08:27

På den anden side, så har opdrætteren jo ikke udgifter til husleje - og lønninger som dyrehandleren har. Og så opdrætter er den nedsatte pris jo noget man kan gøre sig gældende på.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 11. dec 2008 17:11

Prisen på stamtavle er hos mig 5 kr. Så må folk selv vælge, om de vil have en. Ikke alle vil jo avle på deres hamster.

Besvar