Køb i udlandet ?

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Bella

Køb i udlandet ?

Indlæg af Bella » 22. aug 2009 08:26

Jeg leder efter en korthåret cinnamon han, og det er åbenbart ikke så let, som jeg lige regnede med.

Nu tænker jeg så om jeg skal skaffe mig en fra Sverige Tyskland el.lign.
Nogen der har prøvet at købe i udlandet ?

Er der nogle restriktioner, når man fragter dyret fra et land til et andet ?
Hvad koster det i fragt fra Tyskland f.eks.

Og er der nogle anbefalinger til opdrættere i udlandet ?

Nu er jeg jo blevet helt hooked  :D

contraria

Indlæg af contraria » 22. aug 2009 09:39

jeg vil råde dig til at prøve og se om du ikke kan være lidt tonmodig. :wink:

der skal nok komme cinnamon her hjemme. der er mange opdrætter her hjemme som gør sig i cinnamon specifikt. benjamin, jeanne, og hanne. men der er også andre opdrætter her hjemme som får det i deres kuld også selv om de ikke går dirakte efter dem.
der er ikke nogen kuld lige nu og derfor er der ikke nogen som har reageret på din efter spørgelse her hjemme. men venter du en måned eller to, så vil jeg skyde på at tforumet igen er over fyldt med unger som søger nyt hjem.

vil du ud til udlandet, så er eulande det nemmeste sted at hente fra. her kan du have op til 3 gnavere med hvis det ikke er med kommicielt for øje (altså det skal kun være som kæle dyr, ikke et ord om avl eller unger.)
den nemmeste måde at skabe kontakt til opdrættere i udlandet på er at gå und på forums som er fra det/de land/e som du ønsker at købe hamsteren fra.

det er billigst selv af hente hamsteren hjem til dk. da der ikke er serlig mange fly som har opvarmet cargo rum eller ønsker at have dem med om bor i det heletaget. havstere i udlandet er genneralt dobbelt så dyre som her hjemme. ale min tur til stockholm sidste sommer efter 2 hamstere til mig selv, 400,- for hamsterene og 1000,- for selve turen.

så det kan altså betale sig at vente på at den rette hamster dukker op her hjemme.

og kan man ikke vente på den rette fordi ens hun enten ikke kan nå sit første kuld eller bliver forgammet enden, så må man se om man ikke kan låne sig til en paring hos en af de andre opdrættere som har det man leder efter.
de venligste hilsner amanda

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 22. aug 2009 10:12

det er rimelig dyrt at få hjem fra udlandet sidst der blev hentet hamstere fra sverige kostede turen alene over 1000 kr så vidt jeg husker plus hamsterne er dyrere derovre.
tyskerne sælger ikke hamstere til dig med mindre den får et ur der er minimum 1 meter x50 cm fordi det er deres mindste mål mindre ure synes de er dyreplageri.
hvis du skal have den hjem fra et andet land skal du selv hente den dernede eller få en til det.

'Tror grunden til du ikke får så meget respons måske er at du har snævret din søgen ind til en lille del af sjælland så vidt jeg husker, hvis du prøvede at søge i jylland også kunne det være lettere, ved at malthes mor gerne har cinnamon.
det kan også være fordi du har søgt efter en cinnamon og ikke en af blandingsfarverne, der kunne måske også være edre respons hvis du søger efter flere af de farver der har cinnamon genet f.eks dove der er aa pp
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 22. aug 2009 11:30

Jeg ved at Noiabell har et kuld på 5 unger nu hvor nogen af dem skulle være Cinnamon, jeg aner dog ikke hvad køn eller om de er langhåret eller korthåret.
Men hun er ikke herinde hver dag tror jeg ikke, så du kan prøve at skrive til hende. :D

Jeg gad ikke at købe fra tyskland, for dernede er de meget hysteriske, en hamsters bur skal være mindst 1 meter i længden, og hvis ikke alle ens dyr går i sådanne burer, vil de slet ikke sælge til en osv.

Svenskerne er mere til at have med at gøre, og i europa må man kvit og frit slæbe smågnavere med over grænsen, så hvis du kan finde transporten så kan du bare gøre det. :D

Men jeg syntes da også lige at du skulle holde øje med hvad der sker her i danmark først, se også dba der er der oftere opdrættere der sælger dem, som godt nok ikke er medlemmer i dhf, men hvis bare deres dyr har haft det godt, kan de vel sagtens bruges. :D

Ellers hvis du ikke når at finde en han så har jeg en korthåret Dom. spot Dove han som du kunne låne hvis du ville.
Der ville stadig være gode muligheder for Cinnamon, men hvis gurli bærer sort bliver 50% Dove i realiteten, og resten bliver så Cinnamon.
Men bærer de begge Creme så bliver 25% teoretisk set Creme.
Men det er op til dig. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 22. aug 2009 11:35

Nå har lige set på gnaverforum at alle Noiabell's hamsterunger skulle være hunner, så det kan du jo ikke bruge til så meget. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 22. aug 2009 12:03

jeg har forresten også nogle dove hanner samt nogle der er split for cinnamon men dog helt i sønderjylland
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Bella

Indlæg af Bella » 22. aug 2009 12:47

Tak for jeres respons.
Det lyder som en dyr fornøjelse at købe i udlandet.

Jeg vil prøve at se om min tålmodighed holder.

Jeg har faktisk fået lov til at låne en korthåret cinnamon han, han er bare i Jylland. Det kunne være at jeg skulle tænke over hvordan det kan lade sig gøre...

Bella

Indlæg af Bella » 22. aug 2009 12:53

contraria skrev:jeg vil råde dig til at prøve og se om du ikke kan være lidt tonmodig. :wink:

der skal nok komme cinnamon her hjemme. der er mange opdrætter her hjemme som gør sig i cinnamon specifikt. benjamin, jeanne, og hanne. men der er også andre opdrætter her hjemme som får det i deres kuld også selv om de ikke går dirakte efter dem.
der er ikke nogen kuld lige nu og derfor er der ikke nogen som har reageret på din efter spørgelse her hjemme. men venter du en måned eller to, så vil jeg skyde på at tforumet igen er over fyldt med unger som søger nyt hjem.

vil du ud til udlandet, så er eulande det nemmeste sted at hente fra. her kan du have op til 3 gnavere med hvis det ikke er med kommicielt for øje (altså det skal kun være som kæle dyr, ikke et ord om avl eller unger.)
den nemmeste måde at skabe kontakt til opdrættere i udlandet på er at gå und på forums som er fra det/de land/e som du ønsker at købe hamsteren fra.

det er billigst selv af hente hamsteren hjem til dk. da der ikke er serlig mange fly som har opvarmet cargo rum eller ønsker at have dem med om bor i det heletaget. havstere i udlandet er genneralt dobbelt så dyre som her hjemme. ale min tur til stockholm sidste sommer efter 2 hamstere til mig selv, 400,- for hamsterene og 1000,- for selve turen.

så det kan altså betale sig at vente på at den rette hamster dukker op her hjemme.

og kan man ikke vente på den rette fordi ens hun enten ikke kan nå sit første kuld eller bliver forgammet enden, så må man se om man ikke kan låne sig til en paring hos en af de andre opdrættere som har det man leder efter.
Det lyder dyrt. Jeg synes også her er rimelig tomt for kuld lige pt.
Malthes mor har jeg kontaktet, og hun har planer om kuld med cinnamon. Men ved ikke helt hvornår det bliver.

Bella

Indlæg af Bella » 22. aug 2009 12:55

darkangel87 skrev:det er rimelig dyrt at få hjem fra udlandet sidst der blev hentet hamstere fra sverige kostede turen alene over 1000 kr så vidt jeg husker plus hamsterne er dyrere derovre.
tyskerne sælger ikke hamstere til dig med mindre den får et ur der er minimum 1 meter x50 cm fordi det er deres mindste mål mindre ure synes de er dyreplageri.
hvis du skal have den hjem fra et andet land skal du selv hente den dernede eller få en til det.

'Tror grunden til du ikke får så meget respons måske er at du har snævret din søgen ind til en lille del af sjælland så vidt jeg husker, hvis du prøvede at søge i jylland også kunne det være lettere, ved at malthes mor gerne har cinnamon.
det kan også være fordi du har søgt efter en cinnamon og ikke en af blandingsfarverne, der kunne måske også være edre respons hvis du søger efter flere af de farver der har cinnamon genet f.eks dove der er aa pp
"Problemet" er bare at jeg gerne vil have korthåret cinnamon selv. Men ellers var det en god idé at søge mere bredt.

Bella

Indlæg af Bella » 22. aug 2009 12:58

Benjamin skrev:Jeg ved at Noiabell har et kuld på 5 unger nu hvor nogen af dem skulle være Cinnamon, jeg aner dog ikke hvad køn eller om de er langhåret eller korthåret.
Men hun er ikke herinde hver dag tror jeg ikke, så du kan prøve at skrive til hende. :D

Jeg gad ikke at købe fra tyskland, for dernede er de meget hysteriske, en hamsters bur skal være mindst 1 meter i længden, og hvis ikke alle ens dyr går i sådanne burer, vil de slet ikke sælge til en osv.

Svenskerne er mere til at have med at gøre, og i europa må man kvit og frit slæbe smågnavere med over grænsen, så hvis du kan finde transporten så kan du bare gøre det. :D

Men jeg syntes da også lige at du skulle holde øje med hvad der sker her i danmark først, se også dba der er der oftere opdrættere der sælger dem, som godt nok ikke er medlemmer i dhf, men hvis bare deres dyr har haft det godt, kan de vel sagtens bruges. :D

Ellers hvis du ikke når at finde en han så har jeg en korthåret Dom. spot Dove han som du kunne låne hvis du ville.
Der ville stadig være gode muligheder for Cinnamon, men hvis gurli bærer sort bliver 50% Dove i realiteten, og resten bliver så Cinnamon.
Men bærer de begge Creme så bliver 25% teoretisk set Creme.
Men det er op til dig. :D
Var inde på dba igår, for at se. Men der var ikke nogen. Men jeg kan holde øje.
Tak for tilbudet Benjamin :)
Det vil jeg have i baghovedet :)

contraria

Indlæg af contraria » 22. aug 2009 13:49

altså så længe din hun er af de dominante faktore som du leder efter, så er det næsten lige metet hvordan hannen er.

du vil gerne have korthåret cinnamon unger. du har en hun hamster som er cinnamon. (er hun kort håret eller langhåret?)

cinnamon er en kombination af den dominante viltfaktore A som giver kindtegninger og hoftepletter. og det ressesive gen (p) som forudsager røde øjne, vi kalder dette gen for cinnamon genet. og når en hamster har to pp gener så bliver øjnene røde og og vil give dette gten til alle unger i kuldet.
korthårs genet er også med i den dominante faktore gruppe, og det vil sige at så længe at bare en af forældrene er korthåret, så vil der i teorien komme 50% i den udgave som har den dominante taktorer...

med andre ord.

er din pige en korthåtret cinnamon, så er det lige meget hvilken farve og pelslængde hannen har, bare han som minimum er Pp. så vil du kunne få korthåret cinnamon.

så er din pige korthåret. så kan du trygt gå efter farver som:

rødøjet sølvgrå (A_ pp Sgsg)
rødøjet creme (ee pp)
rødøjet offwhite (ee pp Sgsg)
mink ee pp Uu)
sølv mink (ee pp Sgsg Uu)
dove (aa pp)
brunøret dove (aa bb pp)

og transport over hele landet plejer ikke at være et problem. jeg tager turen mellem KBH og øst jylland ca. vær 3-4 måned. og der er somme tider angemanger hvor folk fra syd sjælland kan tage med også.

jeg er desvære optaget på vej over til jylland her i september, men har 1 plads ledig på vejen hjem igen.
de venligste hilsner amanda

Bella

Indlæg af Bella » 22. aug 2009 14:58

Min pige er langhåret

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 22. aug 2009 17:11

Hvis du overvejer en anden farve end cinnamon, har jeg jo lige nu et kuld som kan flytte hjemmefra 11.sep, der er der flere rø drenge, hvad de bliver af farver har jeg dog ikke helt styr på endnu  :oops:

Du bliver jo også nødtil at tænke på at din hun skal have det første kuld inden hun er ½ år, så tiden er der ikke til at vente på en han som ikke er født endnu :(

Hvis jeg ikke havde valgt at pensionere Victoria Beckham ville hun have haft et kuld unger nu hvor der ville have været en masse cinnamon  :wink:

Det kuld jeg har fortalt dig om at jeg får, vil der "kun" være mulighed for cinnamon, om der kommer cinnamon ved jeg slet ikke  :wink:

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 22. aug 2009 17:39

Cory har et kuld nu med 5 Cinnamon unger og der er flere hanner, og Cory bor oven i købet på vestsjælland så det ville jo være perfekt med en han derfra. :D

http://hamsterland.dk/forum/viewtopic.p ... highlight=

Bella

Indlæg af Bella » 22. aug 2009 17:42

Benjamin skrev:Cory har et kuld nu med 5 Cinnamon unger og der er flere hanner, og Cory bor oven i købet på vestsjælland så det ville jo være perfekt med en han derfra. :D

http://hamsterland.dk/forum/viewtopic.p ... highlight=

Tak :D Jeg ved det !!!
Har skrevet frem og tilbage med hende.
Jeg hååååber bare sådan, at en af hannerne viser sig at være korthårede!!!!!!!!

Besvar