udlån af hanner....

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
AnetteFrost

udlån af hanner....

Indlæg af AnetteFrost » 25. nov 2008 23:19

tænke lidt på hvad i andre stille som krav når i udlåner jeres hanner til parring enten hos jer selv eller hunnens ejer....

ved der er nogen der stille krav om dyrlæge og sådan hvis det skulle gå galt..., men tager i noget for det? ved at i hunneverdenen koster en parring en hanhvalp eller prisen for denne...
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

contraria

Indlæg af contraria » 25. nov 2008 23:29

jeg kraver at det foregår hjemme hos mig. og betalig finder vi ud af indbyrdes..

alt efter hvordan mine egne planer er og om jeg kan bruge noget fra den parring.

som regl vil jeg gerne ha en unge der fra men der er somme tider hvor jeg gør det gratis. afhinger af hvem hvad og hvor.
de venligste hilsner amanda

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 26. nov 2008 01:24

Kræver også at det foregår hjemme hos mig :)
Har dog endnu ikke lånt en han ud til parring endnu, men min Tyson udlånes derfor jeg har taget den beslutning.
Tjek min nye hjemmeside:
http://www.mel-bollen.weebly.com

Lykke

Indlæg af Lykke » 26. nov 2008 08:55

For mig kommer det helt an på hvem der spørger, og især hvilke erfaringer de har med hamstere, om de har prøvet at parre før osv..
Og udover hvem så kommer det selvfølgelig også an på hvor lang tid den skal udlånes, hvor det er osv. Jeg går altså ud fra at dem, jeg udlåner mine hanner til, passer på dem (ellers ville jeg ikke udlåne dem) og som minimum kontakter mig (så jeg kan hente den og tage den til dyrlæge), hvis der er noget galt.
Men jeg har heller aldrig rigtigt snakket detaljer om det.

Når prisen på ungerne er ret lav, kan man (synes jeg) jo heller ikke rigtigt kræve så meget for udlånet.

Jeg plejer at sige "måske en unge" og den anden vej har det været lidt det samme.

burrus

Indlæg af burrus » 26. nov 2008 09:21

jeg har skrevet det på min hjemmeside under hannerne, for at få ryddet den slags spørgsmål af vejen fra starten :lol:  men kan da lige smide en qoute ind her:
Generelle Retningslinjer for lån af han

- Alle transportudgifter afholdes af hunnens ejer
- Ved sygdom SKAL hamsteren til dyrlæge omgående!
- Jeg kan naturligvis ikke garantere parring / befrugtning - det er levende dyr med egen mening om tingene. Naturen er mig ikke mulig at kontrollere ;) Hvis ikke parringen giver succes første gang er hunnen naturligvis altid velkommen igen hos samme eller anden han (hvis jeg har flere på pågældende tidspunkt).
- Jeg vil naturligvis stå til råd og vejledning før under og efter parring, fødsel og opvækst
- Hannen udlånes IKKE til aggressive / Ikke håndtamme / uhåndterlige hunner
- Jeg skal ALTID have telefon og adresse på hunnens ejer, så jeg kan komme i kontakt med denne. OGSÅ selvom vi ikke mødes hjemme hos en af os! Jeg VIL vide hvor mine hanner er og VIL vide hvor hunnerne hører hjemme.

Generelle retningslinjer for lån af han - hvor hunnen transporteres til DK Nadezhda's

- Alle transportudgifter afholdes af hunnens ejer
- Hunnens ejer skal være indstillet på at hente hunnen senest dagen efter fuldført parring (medmindre andet aftales!)
- Bliver hunnen syg forbeholder jeg mig ret til at tage hunnen til min egen dyrlæge omgående! Regningen tilfalder hunnens ejer, medmindre det er er forsaget af et slagsmål hannen har startet!
- Konstateres smitsom sygdom skal hunnen afhentes straks! - Findes der ud af at mine dyr har haft det før hunnen kom til, betaler jeg naturligvis dyrlægeregningen.
- Hunnen skal være rask og fri af lopper/lus osv. ved ankomst
- Hunnens ejer må meget gerne være der ved parring, hvis vi er så heldig at ramme aftenen hunnen er i brunst
- Hunnen vil naturligvis få eget stort bur, med hjul, hus, vand og mad - ønskes eget foder medbring da. Ellers får hun samme blanding som resten af mine hamstere.
- Pris: Jeg tager intet for at have hunnen til parring her.

Generelle retningslinjer for lån af han - hvor hannen transporteres udenfor DK Nadezhda's

- Alle transport udgifter afholdes af hunnens ejer
- Pris: 50 kr. eller 5 kr. pr. unge overlevende efter 5 dage* - kan også være en unge fra kuldet, hvis den har interesse for mig...
- Jeg forventer at man som udgangspunkt har forsøgt at planlægge hannens ankomst den aften hunnen bør være i brunst.
- Ved enhver form for sygdom skal hannen til dyrlæge. Ved skader påført af hunnen eller sygdom fået hos hunnen - afholdes udgifter af hunnens ejer.
- Hannen skal have eget bur med vand og hjul. Jeg sørger selv for foder.
- Jeg forventer at kunne hente hannen senest aftenen efter fuldført parring.
- Hunnen skal altid sættes ned til hannen, efter hannen er fundet sig til rette i buret eller på totalt neutral grund
- Hunnen samt resten af ejerens gnavere skal være sund og rask og fri af lus/lopper o.l.

*Ved betaling pr. født unge efter 5 dage betales der 20 dkr. ved parring som ikke tilbagebetales uanset antal unger. Restbeløb betales senest når ungerne er 10 dage!

Jeg er glad for mine hanner og vil derfor have så klare linjer som muligt fra start af, så mine hanner ikek lige pludselig forsvinder eller kommer til skade... Har forsøgt at gør det så "attraktivt" som muligt at lade hannen blive hos mig - og ikke særlig attraktivt at låne ham ud af huset, for at sikre min han så gode betingelser som muligt. Så er jeg også sikker på at han ikek kommer ned ti len sur kælling hos en ejer som ikke har tjek på det...
prisen kan altid diskuteres, hvis det er en parring jeg "får noget ud af" - hvis det f.eks. er en parring hvor jeg gerne vil have en unge fra - der "koster" parringen en unge :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 26. nov 2008 10:22

Meget udførligt det du har skrevet om Generelle Retningslinjer for lån af han pia, der er ikke noget at misforstå :D

Dog syntes jeg også at man skal have retten til at afvise "personen" som vil låne en han, hvis man af en eller anden grund ved at pesonen ik er egnet , håber i forstår hvad jeg mener  :wink:

burrus

Indlæg af burrus » 26. nov 2008 10:29

malthesmor skrev:Meget udførligt det du har skrevet om Generelle Retningslinjer for lån af han pia, der er ikke noget at misforstå :D

Dog syntes jeg også at man skal have retten til at afvise "personen" som vil låne en han, hvis man af en eller anden grund ved at pesonen ik er egnet , håber i forstår hvad jeg mener  :wink:
man kan jo altid sige nej :wink:  ejere af en hun kan aldig tvinge dig ti lat låne hannen ud :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 26. nov 2008 15:02

heh.... nu kan jeg huske hvor jeg læste den gode og udførelige beskrivelse henne :oops: det var jo på din side Pia alias burrus...

Synes også det er super godt skrevet...

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 26. nov 2008 18:49

burrus - Det er da nogen super gode retningslinjer du har der ! :shock:
Virkelig godt tænkt og godt skrevet. Kunne være jeg skulle låne nogen af ideerne selv da der var en del jeg ikk selv havde tænkt på :oops: :)
Tjek min nye hjemmeside:

Lisette

Indlæg af Lisette » 26. nov 2008 19:09

Jeg vil også sige det kommer an på hvem det er, altså selvfølgelig er det godt at man har sig nogle "regler" men jeg ville jo slet ikke låne en han ud til en jeg ikke er sikker på der ville behandle mine dyr godt.
Jeg ville ikke tage noget for det, måske kun hvis jeg gerne selv ville have en  unge efter ham :wink:  :D

Spot

Indlæg af Spot » 26. nov 2008 19:17

Jeg har ikke taget noget for udlån af mine hanner men har kun sendt ham til hunnens ejer 1 gang. Ellers har hunnerne været hos mig.
De fleste gange har jeg fået 1 unge, lidt slik eller noget til hamsterne som tak for lån :D andre gange har jeg ikke fået noget.

Da jeg lånte en han gav jeg også noget hamsterguf med da jeg afleverede ham. og så vidt jeg husker fik ejeren også en unge
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 26. nov 2008 21:38

FrkHoumann skrev:burrus - Det er da nogen super gode retningslinjer du har der ! :shock:
Virkelig godt tænkt og godt skrevet. Kunne være jeg skulle låne nogen af ideerne selv da der var en del jeg ikk selv havde tænkt på :oops: :)
tja jge er nok præget rigtig meget fra katte-opdræts verdenen der...
har hørt diverse skrækkelige historier om forsvundne dyre avlskatte og katte som blev syge osv... Godt nok er mine hamstere ikke flere tusind kroner værd, så begynder ikke på en hel masse med parringskrontrakter som man gør med katte - men jeg er stadig MEGET glad for mine hamstere og ønsker ikke at han lige pludselig forsvinder eller bliver bidt af en gal hun, fordi ejeren ikke ved hvad h*n går ind til  :wink:  

så er det bedre at have helt klare linjer fra start :D

jeg lader helst hannen blive hjemme - også mine egen hunner, hvis de skal parres med "fremmed" han :wink:
Pia B

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 26. nov 2008 21:46

forstår dig godt Burrus.... kan ende galt hvis nu hannen bliver sat ned til hunnen og ikke omvendt.... De kan være ret hisige de hunner....

tror også selv jeg vil ha lov til at bestemme hvem der skal have lov til at låne mine hanner, når det er....

og jeg vil nok heller ikke lade hvem som helst til at stå for parringen af en af mine hunner.... så kunne være at, hvis man må Burrus, man skulle låne nogle af dine ideer :?:

burrus

Indlæg af burrus » 26. nov 2008 21:47

AnetteFrost skrev:forstår dig godt Burrus.... kan ende galt hvis nu hannen bliver sat ned til hunnen og ikke omvendt.... De kan være ret hisige de hunner....

tror også selv jeg vil ha lov til at bestemme hvem der skal have lov til at låne mine hanner, når det er....

og jeg vil nok heller ikke lade hvem som helst til at stå for parringen af en af mine hunner.... så kunne være at, hvis man må Burrus, man skulle låne nogle af dine ideer :?:
du låner bare alt det du vil :wink:  om det så er direkte copy paste så generer det ikke mig!  :wink:
lige netop med den slags tekst er jeg ret large, da jeg mener det kan være med til at "højne" vores interesse for hamstere, hvis vi viser vi tager det alvorligt. Med lidt held vil andre også tage det seriøst også :D  :wink:
Pia B

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 26. nov 2008 23:34

burrus skrev:tja jge er nok præget rigtig meget fra katte-opdræts verdenen der...
har hørt diverse skrækkelige historier om forsvundne dyre avlskatte og katte som blev syge osv... Godt nok er mine hamstere ikke flere tusind kroner værd, så begynder ikke på en hel masse med parringskrontrakter som man gør med katte - men jeg er stadig MEGET glad for mine hamstere og ønsker ikke at han lige pludselig forsvinder eller bliver bidt af en gal hun, fordi ejeren ikke ved hvad h*n går ind til  :wink:  

så er det bedre at have helt klare linjer fra start :D

jeg lader helst hannen blive hjemme - også mine egen hunner, hvis de skal parres med "fremmed" han :wink:
Jamen jeg synes også det er virkelig godt skrevet/lavet.
Og jeg er ligesom dig MEGET glade for mine hamstere, så forstår dig så udemærket.
Også derfor jeg regnede med at låne lidt af dine retningslinjer :oops:
Tjek min nye hjemmeside:

Besvar