Ekstra pris for stamtavle eller ej?
Ekstra pris for stamtavle eller ej?
Jeg skal jo til at tænke på at sælge mine små bebser, og er nu kommet lidt i et dilemma. Skal jeg tage ekstra for stamtavle eller ej. Jeg har tænkt på 10 kr ekstra, for stamtavlen koster 5 kr og et frimærke koster 5 (5,5).
Hvad gør i og hvad synes i?
Jeg har selv stemt, har ikke taget stilling til det endnu.
Hvad gør i og hvad synes i?
Jeg har selv stemt, har ikke taget stilling til det endnu.
Senest rettet af AnnaR 9. dec 2008 23:46, rettet i alt 1 gang.
-
AnetteFrost
jeg har valgt at sætte en fast pris på 60 kr. pr. hamster og med den følger både en pose foder og stamtavle og han man ikke en transportbox skaffer jeg en plastikslikbøtte...
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk
Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk
Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk
jeg har det sådan at som registreret opdrætter så registre jeg alle kuld og alt der kommer i dem.
1. fordi at så har jeg styr på hvordan og hvorledes det nu var kuldet var.
2. jeg er smittet fra katte verden hvor det er en regl, at man ikke må tage ekstra for stamtavlen og at stamtavlen skal følje katten samt at alle registrede opdrætter skal registre alle kuld.
3. jeg tager derfor ikke ektra for mine stamtavler. jeg søger jo uanset om køber vil ha den eller aj. og syns derfor ikke det er fair at tage ekstre.
4. det jo bare et stykke papir. og det frimærke... helt ærligt, vi bruger i forvejen flere 100,- på hamsteren så sku man lade alt gå lige op, fordi udgifterne skal dækkes. så ville en unge jo ende i 300,- meget hurtigt hvis ikke mere.
1. fordi at så har jeg styr på hvordan og hvorledes det nu var kuldet var.
2. jeg er smittet fra katte verden hvor det er en regl, at man ikke må tage ekstra for stamtavlen og at stamtavlen skal følje katten samt at alle registrede opdrætter skal registre alle kuld.
3. jeg tager derfor ikke ektra for mine stamtavler. jeg søger jo uanset om køber vil ha den eller aj. og syns derfor ikke det er fair at tage ekstre.
4. det jo bare et stykke papir. og det frimærke... helt ærligt, vi bruger i forvejen flere 100,- på hamsteren så sku man lade alt gå lige op, fordi udgifterne skal dækkes. så ville en unge jo ende i 300,- meget hurtigt hvis ikke mere.
de venligste hilsner amanda
der gør de faktisk ikke.Desiree skrev:Contraria: nu er der altså forskel på at betale over 1000, sikkert flere tusind for en kat, og halvtreds for en hamster. Tror nok katteavleren så rigeligt får dækket sine udgifter alligevel. Jeg tager det det koster mig: 10, men nu koster mine hamstre så heller ikke 2000...
sommetider koster selve det at låne hankatten det som svare til prisen for vær levene 12 ugers killing + gebyr. og så har de kastration og stirillisation oven i. uforudsete dyrelæge regninger og meget mere.
et kuld på 4 killinger kan hurtigt løbe op i min. 30.000 det giver et minus på 18.000 for bare kuldet alene.
ja race killinger er dyre. MEN selve stamtavlen koster altså ikke mere ind 250,- det som får killingens pris op i de 4000 somme tider 5.500,- er lån af hankat og sterillation/kastration (står for ca 90% af kilingens endelige pris.) de sidste 10 % er foder, kaisersnit/uforudsete dyrlæge regninger i forbindelse med kuldet samt forbrug af lejetøj.
jeg ser ingen forskæl på den måde man forpligter sig som opdrætter uanset art. kat hund, hest, gris, kylling, hamster eller mus.
alt avl giver underskud og det kan ikke diskuteres med mindre at man skære så meget ned på kvalitet og er lige glad med hvad der bliver avlet på. bare de giver penge i kassen.
ja prisen for en hamster er anderleds ind en kat eller hund.
jeg ku se meningen i at tage ekstra for hamster ungerne hvis du havde en et regnskab på...
11 unger á 50,- + lånegebyr på 10 % af inkøbsprisen på min dreng + 10 % af mine udgifter til udstillings gebyr som har ført til titler. alt i alt = 11.000,- (der er der rantfaktisk hankatte ejere der gør)
i dette tilfølle ku jeg godt forstå at man gerne vil ha nogle af udgifterne døkket.. men sølle 10,5 kr. pr. unge
ja jeg er på SU og vær en ører tæller.. men jeg vil altså ikke gå på kompromi med min avl. avl koster det avl koster og da jeg ikke gør det for pengene skyld.. ja så er det altså en dråbe i vandet i forhold til hvad jeg ellers bruger af penge på mine avls dyr.
lad mig tage et konkrat eksempel.
jeg har hentet Cantal i Sverige sammen med sin bror. broren har jeg fået i bytte for en af mine unger så eneste udgift jeg har haft til ham er det halve af transportudgifterne til stockholm... 1500 / 2 = 750,-
jeg har betalt maria 125,- svenske kroner for cantal. det er 200 danske.
det er en indkøbs udgift på 750 + 200 = 950,-
så er der foder 100,- om måneden. cantal er nu 5 måneder, det er 100 x 5 = 500,-
950,- + 500,- = 1450,-
så kommer der strøgelse oven i, 100 om måneden. 100 x 5 = 500
i alt = 1450,- + 500,- = 1950 før kuld udgifter. (og så er udgifter til bur og hus m.m ikke taget med)
så kommer der 11 uger. i en måned (måske mere hvis jeg ikke får solgt ungerne.) 11 x 50 for foder = 550,- + strøgelse 100,- = 650,-
alt i alt en avls udgift på 650 + 1950 = 2600,-
vær enkelt unge vil så koste 2600/ 11 = 236,36 hvis alle udgifter skal dækkes. og så mangler jeg stadig småsagerne for stamtavlen og papir samt frimærker og blæk. og dette er kund for et kuld på cantal. og uden udgifter til lån af han da jeg selv har ham.
11 * 10,5 = 115,5 (stamtavler + frimærker)
blæk 185,- ca. + papir (350 /500 = 1,5 kr. pr. stk) = (11 * 1,5) + 185,- = 201,5
i alt = 115,5 + 201 = 1356,5 kr.
det giver en stk pris pær unge på: 1356,5 / 11 = 123,13 kr.
så helt ærligt hvad gør det så fra eller til?????
ifølge dette ca. berigning på mine udgifter, så har jeg et underskud på
2600,- + 1356,5 = 3956,5 (udgifter alt i alt)
50 * 11 = 550
550,- - 3956,5 = -3406,5 kr.
jeg er som sagt smittet fra katte verden og jeg står ved det. men det forhindre mig altså ikke i at aksepter jer andres ekstra pris for noget jeg selv ser for småsager. for det er jeres valg og jeres pris. og det det vil koste mig når jeg skal ud og indkøbe nyt blod til mit avl.
(jeg skal nok lave et mere pracist regnskab i slutningen af Januar, når jeg ved hvormeget jeg pracis bruger pr. hamster om måneden af de forskællige fornøden heder.)
de venligste hilsner amanda
en stamtavle hos fife koster 200 kr nu. 200 kr som de ikke må tage ekstra i kattens pris! DE SKAL give den med! der er ikke noget valg! som fife opdrætterDesiree skrev:Contraria: nu er der altså forskel på at betale over 1000, sikkert flere tusind for en kat, og halvtreds for en hamster. Tror nok katteavleren så rigeligt får dækket sine udgifter alligevel. Jeg tager det det koster mig: 10, men nu koster mine hamstre så heller ikke 2000...
Har snakket med rigtig mange opdrætter efterhånden og når de har solgt deres killinger så har deres "killinge-konto" gerne et underskud på 10-20.000 kr! selvom en killing koster 4500
De 5 kr en stamtavle hos DHF koster gir jeg med uanset - det behøver folk ikke give ekstra for...
hvis det er 5 kr pr. unge der vælter en økonomi, sp var den nok væltet alligevel
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
-
Lisette
Okay, hamsteren skulle ikke sammenlignes med katte, hunde eller andre dyr. Jeg snakker kun om hamstere her. Desuden så synes jeg du overdriver en smule i det regnestykke Amanda. En hamster spiser hverkan for 100 kr om måneden ej heller 100 kr i strøelse. Det tror jeg ikke på.
Det er et lille dyr, med en lille udgift. Men jeg vil stadig gerne have det ind igen jeg har brugt på mad og lidt legetøj. Jeg tror jeg vil prøve at lave et lille regnestykke. Vender tilbage senere.
Det er et lille dyr, med en lille udgift. Men jeg vil stadig gerne have det ind igen jeg har brugt på mad og lidt legetøj. Jeg tror jeg vil prøve at lave et lille regnestykke. Vender tilbage senere.
men du gir reelt ikke mere end en 5'er for tavlen - så du tjener vel reelt 10 kroner på den...Jeanne skrev:Jeg tager 15 kr. ekstra for stamtavlen - synes, det er småpenge i forhold til, hvad stamtavler koster til alle andre dyr, og dem der gerne vil have stamtavler med, giver gladeligt 65 kr. for hamster med stamtavle :D
når et kuld netop ikke koster mere at at opdrætte og stamtavlen ikke koster mere gider jeg helt ærligt ikke indkræve det igen... 50-60 kr for en unge - så meget tror jeg faktisk ikke det koster at opdrætte hver unge... Men lige netop når ikke det koster mere at have hamster så er det altså ikke på mine kuld og stamtavler jeg vil "tjene udgifterne ind" :roll:
Pia B
Nu regner jeg hverken med hvad mor eller far hamster har kostet eller hvad de forbruger, for dem ville jeg ha haft alligevel.
Jeg prøver lige at lave dette eksempel:
Foder: 10 unger spiser 6 gr foder om dagen og det gør de i ca 25 dage. 6x25x10= 1,5 kg foder. Af mit eget fodder koster det ca 30 kr/kg. 30x1,5= 45 kr.
Strøelse: Lad os bare tage det dyre. Der bruger jeg en pose spåner til 40 kr på et kuld unger. En ½ pose per bur skift og det bliver skiftet to gange. Så 40 kr.
Og så har jeg købt noget baby legetøj. Men det kan jeg jo også bruge senere. Der har jeg købt for 100 kr.
Så i alt 45+40+100= 185 kr /10 unger = 18,5 per unge.
Hvis jeg så lægger stamtavle oven i: 18,5+5+5,5 = 29 kr per unge.
Indtægt for 10 unger, hvis jeg tager 50 kr per styk = 500 kr
Udgift for 10 unger = 290 kr
Tjent = 210 kr.
125 svenske kr er 88 danske kroner.
Foder: 10 unger spiser 6 gr foder om dagen og det gør de i ca 25 dage. 6x25x10= 1,5 kg foder. Af mit eget fodder koster det ca 30 kr/kg. 30x1,5= 45 kr.
Strøelse: Lad os bare tage det dyre. Der bruger jeg en pose spåner til 40 kr på et kuld unger. En ½ pose per bur skift og det bliver skiftet to gange. Så 40 kr.
Og så har jeg købt noget baby legetøj. Men det kan jeg jo også bruge senere. Der har jeg købt for 100 kr.
Tjent = 210 kr.

-
malthesmor
Super godt det du har skrevet lisette, man gir jo minimum 100 kr hos dyrehandlen for en hamster og det er jo uden stamtavle, så at skulle give 50 for hamsteren +10-15 for stamtavlen er stadig billigt, men ved godt at man tit skal tillægge transport udgifter når man vælger at købe en hamster fra en avler.Lisette skrev:Ja man giver jo mellem 100-150 kr for et hamster i en dyrehandel, så man vil da nok gerne give 50 kr (som manger tager) for et hamster og betaler 10-15 kr for en stamtavle![]()
Ikke at et hamster fra dyrehandel er at sammenlinge med et hamster fra avler!
Regner du kun med strøelse to gange?AnnaR skrev:Nu regner jeg hverken med hvad mor eller far hamster har kostet eller hvad de forbruger, for dem ville jeg ha haft alligevel.
Tjent = 210 kr.
Du har morens bur, hvor ungerne går. Det skal måske skiftes tidligere pga. ungerne.
Derefter skal du have et bur til hvert køn, for du sælger dem næppe direkte fra mor. Og så afhænger burskift af hvor lang tid der går før du får solgt ungerne. Og om du bliver nødt til at have dem i endnu flere bure af den ene eller den anden grund.
Udover indkøb af legetøj er der også indkøb af burene, vandflasker osv. (ja, husk at have købt vandflasker inden ungerne skal flytte fra mor).
Dertil kommer evt. dyrlægeregninger (400 kr. på mit første kuld - slap heldigvis på det andet).
Og så er der selvfølgelig også den tid du investerer, hvis du vil gøre ungerne tamme, men den sætter man jo ikke en timeløn på... (så ville hamstere da nemt blive dyre...).
Det bliver et stort regnestykke, hvis man skal gøre det hele op :D