rygter?

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
liv

rygter?

Indlæg af liv » 20. dec 2008 12:50

Nu har jeg hørt SÅ mange skrive at dværgene er hidsige og bider! mange siger de ikke er beregnet til kæledyr men mere kig på dyr :wink:

MEN nu har jeg kendt SÅ sindsyg mange dværge og INGEN af dem har været sure kun 1!! så jeg forstår ikke hvor alle de rygter kommer fra!! jeg synes at de er bedre kæledyr en guldhamsterne da de er mere vågne og livlige :wink: så jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan det rygte er kommet! og altså selv dyrhandler sælger tit ikke guldhamstere fordi de siger de er for sure og bidder :wink:

så jeg vil bare hører til dem der skriver at dværge er sure små og bidder hvad og hvordan er i kommet frem til det?

synes det er meget mærkeligt.. og dem der har prøvet at holde en dværghamster kan da også godt sige ved en løgndetektor at så svære er de altså ikke at holde! sidder man ned og lader den kravle fra hånd til hånd og lidt op og ned og rundt af sengen eller dig det er altså ikke så svært
:wink:

og så ville jeg også lige spørge om hvordan kan det være der er så få der har dværg iforhånd til guld? det er bare sådanne rygter der gør flere vælger guldhamstere og så vil der tilsidst ikke være mange rene dværge hvis alle de "fornuftige" vælger guld istedet for rene dværge så vi kan rede de 2 arter :)

hvorfor gør vi det så ikke?? er der så meget ivejen med dværge at man ikke gider have dem selvom vi risikerer de rene ikke er her mere om få år??

(jeg hakker ikke på nogle jeg er bare nysgerrig  :wink: )

Siigne

Indlæg af Siigne » 20. dec 2008 13:09

Jeg synes jo personligt at dværgene er helt fantastiske, og dem vil jeg altid holde mig til. Jeg elsker Vega højt, og kunne et eller andet sted godt tænke mig en guld mere - samtidig vil jeg også gerne have en dværg mere, så jeg tror bare jeg holder  :wink:

Jeg har ikke selv hørt de rygter, men skulle da gerne være den første til at modbevise dem - Alle mine unger er blevet solgt til kæl, og jeg har fået mange svar tilbage om at de er så søde og rolige.

Men det handler vel (ligesom med alle andre dyr) om at få udvalgt nogle gode avlsdyr? Altså, logisk nok må to sure dyr, give sure unger? Så det er vel i bunden grunden til at der kan opstå den slags - til dem der har været uheldige med det, kan man ikke andet end at sige, købt et andet sted?  :)
- Signe
Rasmus, Mini, Felix, Naia, Silver, Golden, Black, Raki, Fall Out Girl, Stoffer, Made, Loser, Hasty, Silly og Maniac.

Vimse

Indlæg af Vimse » 20. dec 2008 13:22

Synes heller ikke dværge er nogle hisige små nogle. Og lige det med at du siger guld er mindre aktiv end dværg. Det kan faktisk os varrier meget! Altså Putte er meget mere aktiv end Vimse han var.

Jeg synes begge arter er lige gode! :D
KH. Kathrine

Desiree

Indlæg af Desiree » 20. dec 2008 13:23

Jeg mener ikke at dværge er sure. Tværtimod mener jeg at kineserne er de dejligeste og mest rolige hamstre, sådan rent 'hysterie mæssigt.'
Jeg har haft nogle vinterhvide der har været hysteriske, men det er altid gået over, og jeg har et par vinterhvide der smånapper, mest i min ring, den er de meget fascinerede af  :lol:
Det jeg har hørt med nappende dværge er Campbells, at de skulle være lidt sværere at tæmme end de vinterhvide. Da jeg ikke selv har haft Campbells, kan jeg ikke udtale mig om det, men jeg har hørt det fra folk som har dem, så de må jo vide hvad de taler om.
Mht hvorfor folk vælger guld, så er det nok fordi der er så mange forskellige mutationer, så de er lidt 'sjovere' at avle på, det er i hvert fald derfor jeg har valgt dem. Men der er jo også en masse forskellige campbells mutationer, og de er jo så heldigvis også ved at blive udbredt igen, så må vi jo høre fra campbells avlerne hvorvidt de er hysteriske eller ej. De eksemplarer jeg har set, bl. a. til hamstertræf, virkede nu rigtig søde.
mvh Desiree

liv

Indlæg af liv » 20. dec 2008 13:23

Vimse skrev:Synes heller ikke dværge er nogle hisige små nogle. Og lige det med at du siger guld er mindre aktiv end dværg. Det kan faktisk os varrier meget! Altså Putte er meget mere aktiv end Vimse han var.

nåh det må du undskylde! :oops:  :oops: jeg mente nu mere at dværge er lidt hurtigere i bevægelser og den måde der er på :wink:

Vimse

Indlæg af Vimse » 20. dec 2008 13:27

liv skrev:
Vimse skrev:Synes heller ikke dværge er nogle hisige små nogle. Og lige det med at du siger guld er mindre aktiv end dværg. Det kan faktisk os varrier meget! Altså Putte er meget mere aktiv end Vimse han var.

nåh det må du undskylde! :oops:  :oops: jeg mente nu mere at dværge er lidt hurtigere i bevægelser og den måde der er på :wink:
Ja måske lidt. På selv det område varirer det. Men ja du har ret i at dværge måske er lidt hurtigere. Men guld har jo os en større krop :lol:
KH. Kathrine

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 20. dec 2008 13:58

Dværge kan altså godt være nogle sindsyge små hysteriske terrorister. :wink:
Men det hele afhænger af hvor de kommer fra og hvordan de er blevet behandlet og hvad de har arvet fra deres forældre.
temprament kan gå i arv hos dværge, dog kan de vel tæmmes aligevel men parrer man to tamme dyr får man også rolige unger fra starten, aggresive dyr har større tendens til at lave aggresive unger.
Og temperament kan gå i arv selv hos mennesker så hvorfor ikke også hos hamstere?  :lol:
Men der er jo plads til undtagelser, men det er jo set med forskellige dyrearter at det har krævet flere gennerationer i en stamme for at få håndterbare dyr.

Med hensyn til de dværge vi har i fangenskab så har jeg haft alle 4 arter og den eneste art der har bidt mig er Campbells Dværghamsteren, det er nok den art der er størst chance for at blive bidt af, mine dyr var ikke spor aggresive de kunne godt tages op med den rette håndtering, eller rettere sagt et toíletrør.

Men Campbells har sine humør svingninger, og dengang jeg startede med dem for snart 3 år siden der var der i forvejen tale om at campbells godt kunne have et lidt hidsigt temperament så jeg vidste det godt.
Der var også nogen som meldte tilbage at nogen af de dyr jeg havde solgt var blevet meget aggresive men jeg tror mere at folk ikke håndterede dem ordentligt.
men kort sagt så kan Campbells altså godt pludselig udvise en anderledes adfærd, hvorfor er svært at sige måske i forbindelse med unger eller territorium.

Jeg har et indtryk af at de kan være ret så territoriale selvom det godt nok er den eneste art som jeg og andre har haft held med at holde  flok, men hvis jeg skulle tage mine op så kunne jeg ikke bare tage dem op jeg skulle tage dem op met et toiletrør ellers så bed de men når de så først var ude af buret i min hånd så var der absorlut ingen problemer med dem. :)

Så jeg vil altså ikke anbefale Campbells til børn eller folk der ikke ved lidt om hamstere i forvejen, for Campbells har altså et anderledes temperament, dog med plads til undtagelser selvfølgelig. :)

De vinterhvide har hvæst af mig hvis jeg nu lige har vækket dem forkert eller lignende men de har aldrig bidt mig og jeg kan tage dem op med hånden uden toiletrør, så de har faktisk været meget medgørelige.
Og jeg vil sige at den Vinterhvide Dværghamstere egner sig best som kæledyr af alle 4 dværg arter da den er lettest at håndtere. :D

Roborovskien har aldrig hvæst af mig eller bidt og jeg kan tage dem op med hånden og de kunne ikke drømme om at bide, de er faktisk også utroligt medgørelige men stadig hurtige så man skal lige være vågen, men pga. deres hurtighed egner de sig ikke lige så godt som kæledyr som den vinterhvide.
Dog kan Roboer godt tæmmes med godt med tålmodighed, mine voksne dyr løber rundt i buret når jeg skal fange dem men når de så kommer op er de mere rolige, de kunne godt være mere rolige men jeg kan da holde dem i åben hånd uden de løber væk. :wink:
Så med tålmodighed kan Roborovski Dværghamstere sagtens håndteres men jeg vil ikke anbefale dem til børn.

Den Kinesiske Dværghamster kan jeg også sagtens tage op med hånden og de har heller aldrig hvæst af mig eller bidt.
De er nu meget blide og lette nok at håndtere ligesom roboerne kan de godt løbe fra en når man vil fange dem men samtidig så er de også meget nyskerrige og vil gerne komme og snuse til en.
Kineserne er meget rolige når de kommer op men bliver de forskrækket er de ekstremt hurtige har jeg erfaret. :lol:

Kineserne udviser dog en helt anden personlighed i dens bevægelser den har en fascinerende måde at gå rundt på og undersøge alt ting, når man har dem oppe så kravler de rundt og de kan strække sig utroligt langt, så de er også meget fascinerende som kigge-på dyr.
Men de kan sagtens tæmmes og bruges som kæledyr, men de ER udbryder konger over alle hamstere da de er så spinkle så de egner sig bedst til duna burer eller akvarier/terrarier.

Alt dette er personlige erfaringer jeg har gjort mig i de snart 3 år jeg har holdt hamstere. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Wampi

Indlæg af Wampi » 20. dec 2008 14:15

jeg tror det varierer ligeså meget fra hamster til hamster som det gør fra menneske til menneske med temperament.. har haft 4 guldhamstere og 4 vinterhvide og der var stor forskel på alles temperament.. og aktivitet og hurtighed osv.. så tror det handler meget om generne og om man avler på det ene eller det andet..

HamsterMiaah

Re: rygter?

Indlæg af HamsterMiaah » 20. dec 2008 14:29

liv skrev:Nu har jeg hørt SÅ mange skrive at dværgene er hidsige og bider! mange siger de ikke er beregnet til kæledyr men mere kig på dyr :wink:

MEN nu har jeg kendt SÅ sindsyg mange dværge og INGEN af dem har været sure kun 1!! så jeg forstår ikke hvor alle de rygter kommer fra!! jeg synes at de er bedre kæledyr en guldhamsterne da de er mere vågne og livlige :wink: så jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan det rygte er kommet! og altså selv dyrhandler sælger tit ikke guldhamstere fordi de siger de er for sure og bidder :wink:

så jeg vil bare hører til dem der skriver at dværge er sure små og bidder hvad og hvordan er i kommet frem til det?

synes det er meget mærkeligt.. og dem der har prøvet at holde en dværghamster kan da også godt sige ved en løgndetektor at så svære er de altså ikke at holde! sidder man ned og lader den kravle fra hånd til hånd og lidt op og ned og rundt af sengen eller dig det er altså ikke så svært
:wink:

og så ville jeg også lige spørge om hvordan kan det være der er så få der har dværg iforhånd til guld? det er bare sådanne rygter der gør flere vælger guldhamstere og så vil der tilsidst ikke være mange rene dværge hvis alle de "fornuftige" vælger guld istedet for rene dværge så vi kan rede de 2 arter :)

hvorfor gør vi det så ikke?? er der så meget ivejen med dværge at man ikke gider have dem selvom vi risikerer de rene ikke er her mere om få år??

(jeg hakker ikke på nogle jeg er bare nysgerrig  :wink: )
Jeg forstår godt din forvirring omkring det, men jeg er en af dem der syntes dværg hamstere nogen gange kan være lidt hidsige... da Bella nåede 1års alderen var hun SÅ IRRITERENDE, for hun var kun ude på at bide mig, og bed flere gange min finger til blods :cry:
Sådan nogen kæledyr, er der da ingen der vil have noget at gøre med. Dog blev hun bedre 2 måneder efter, men de 2 måneder var virkelig forfærdelige :cry:
Spørger ikke så tit dyrhandlere om hvem der er mindst bidende, men Bonnie Mega Dyrcenter, sagde at dværghamstere er kæledyr, men lidt bidske nogengange... Nu er Luke jo ikke 1 år endnu, men han har indtil videre været ret let at have med at gøre.
Trøffel har været lidt svær i starten også, men han er begyndt at blive tam, ellers ville jeg også syntes at guld hamstere kunne være lidt svære... men Trøffel har til forskel for Bella ALDRIG bidt mig.

Så jeg tror simpelthen at "rygterne" er folks egne erfaringer, og det syntes jeg er helt fint :)
Der vil jo altid være nogen der bedre kan lide den ene end den anden, sådan har jeg det faktisk lidt nogengange, men sådan er det jo med mennesker :)
- HamsterMiaah. :D
ejer af blandet huskat på 2 år og Trøffel-hamsteren på snart 3 år :-)
Billede

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 20. dec 2008 14:38

Og for lige at svare på spørgsmålet med hvorfor de fleste har Guldhamstere, så kan jeg ihvertfald lige komme med min egen begrundelse her. :)

Guldhamstere er bedre sjovere og mere spændende genetisk set men også set ud fra adfærd størrelse og temprament, ud fra min egen mening det har intet med rygter om at dværge er dårligere at gøre men Guldhamstere vil bare altid være bedst i min verden. :lol:

Jeg ville ikke have haft dværge igen for de er altså ikke lige så spændende men grunden til at jeg er begyndt på dem igen er for at prøve at brede arterne lidt ud, da der efterhånden ikke er nogen af de 4 arter der ses særligt ofte længere.
Og så er det da også fordi jeg godt kan lide dem men Guldhamsterene vil altid være min favorit. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Lykke

Indlæg af Lykke » 20. dec 2008 15:01

Jeg har jo 4 guldhamstere, som jeg startede med, og nu også 2 Campbells dværghamstere (og så alle ungerne og lånedyrene). Og jeg er bare SÅ glad for, at jeg fik de Campbells!
De er skønne at se på, fordi de bevæger sig mere rundt i buret og er mere vågne om dagen. Og de er dejlige at have oppe i hånden, men på en anden måde end guldhamsterne pga. størrelsen.

Jeg tror, det, der betyder mest, er, hvor hamsteren kommer fra og hvordan den er blevet behandlet.

Jeg har været utroligt heldig med mine dyr.
Mine guldhamstere var tamme, da jeg fik dem, og ungerne har været utroligt nemme at gøre tamme (selvfølgelig har det krævet at jeg har taget dem op hver dag).

Mine 2 Campbells kommer fra Kenneth, der sagde, at de godt kunne være lidt aggressive. Min han er det blideste væsen i verden og har aldrig nogensinde bidt. Min hun har bidt nogle gange og derfor har jeg også nogle gange taget hende op med en bøtte (der er ingen problemer når hun er oppe). Men det er langt fra hver gang hun bider, og jeg tror, nogle gange, det handler om, om hun vil op eller ej - nu hvor hun har unger (og gerne vil have fred for dem), vil hun nemlig rigtig gerne op og løber hen til min hånd og op i den, når jeg kommer derhen.

Campbells-ungerne gør jeg lidt mere for at gøre tamme end guldhamster-ungerne. De bliver hurtigere selvstændige end guldhamsterne, men er så små i starten, at jeg næsten ikke turde tage dem op (af frygt for at de ville blive kolde). Jeg synes også, de er meget hurtigere end guldhamsterne (i deres bevægelser). Derfor tror jeg også, de er lige tanden sværere at gøre tamme. Jeg tager dem op 2 gange om dagen for at vænne dem til hænder og jeg kan se fremskridtene på en helt anden måde end hos guldhamsterne, der nærmest bare var født tamme.
I starten var Campbells-ungerne nok lidt skræmte over hånden og de fleste af dem nappede, men der var ingen problemer, når de var kommet op. De forsøgte også at stikke af, når jeg ville tage dem op.
Nu hvor de er 3 uger gamle, kommer de selv hen til hånden og kravler op. De kan godt smånappe, men det er på en anden måde (som om de bare markerer og leger drilleleg) og de slikker lige så gerne på min hånd.
Nogle af dem forsøger stadig at stikke af ind i mellem, men de er allesammen interesserede i min hånd på en god måde.

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 20. dec 2008 16:20

Jeg har haft maange dværge gennem tiden og har aldrig oplevet at det var nogen hidsige nogen.
Der har været forskel mellem hunner og hanner - hunnerne har hos mig været mere hidsige.

Lige nu har jeg en hybrid, en campbells og en vinterhvid.
Den tammeste af dem er hybriden. Men min campbells er simpelthen også bare såå tam og så sød.
Tjek min nye hjemmeside:
http://www.mel-bollen.weebly.com

Meddie

Indlæg af Meddie » 20. dec 2008 18:34

Jeg er nu faktisk mest til guldhamsterne ;)
Jeg synes de er mere omgængelige, blidere og har en håndvenlig størrelse.
Jeg har kun haft 1 dværg (Polet, 2 år gammel - som jeg stadig har).
Han napper tit en når man har ham oppe.. Han er lidt hys ;)

Men jeg tror også det kommer meget an på hvor man har købt dem fra.
Polet er jo fra en dyrehandel, og set i bagspejlet skulle jeg jo aldrig have købt en hamster (som jeg vil "bruge" til kæl) fra en dyrehandel.
Nogen gange er man heldig når man køber dyr i en dyrehandel - andre gange IKKE ;)
Jeg er da superglad for ham og ville aldrig kunne undvære ham :D
Men jeg kunne nu nok godt undvære det napperi!  :oops:

Kunne godt tænke mig at få en dværg til, på et tidspunkt.
Det er lidt svært at dømme dem, for har jo trodsalt mødt mange rigtig kærlige :D
F.eks. Signes Rottweiler og Katrines Isma og Ludvig - totalt inlove :love:
~ Mvh. Mette og Clean

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 20. dec 2008 21:06

Vi har jo alle vores erfaringer med både den ene og den anden art og der er som der nævnes i denne tråd mange forhold der gør sig gældende.

Tror nu jeg vil vove den påstand at dværgene generelt set er mere livlige p.g.a. størrelsen.
Hertil skal man så huske at der generelt er forskel på de 4 arter indenfor dværgene, hvor vi plejer at sige at de vinterhvide er nemmest at gøre tamme - at cambells er de sværeste og at roboerne som oftes er kigge på dyr. De Kinesiske er vist også nemme at gøre tamme.
Men det er generelt set, der er altid nogen der har oplevet det anderledes.

Vi har herhjemme haft alle arter - undtagen kinesiske - og vores erfaringer er lige efter "bogen" det ovenfor nævnte.
Guldhamsternes temperament er meget afhængi af opdrætteren - de der er hånteret mest fra start af, er de mest tamme.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

Lemou

Indlæg af Lemou » 20. dec 2008 21:12

Mine dværge har været dejlige og de var aldrig aggressive eller andet der overhovedet ligner rygterne.. Forstår heller ikke, hvorfor det står der i så mange bøger...

Men efter jeg er blevet ældre, så hælder jeg mig til lidt større end dem :)

Besvar