Dværge kan altså godt være nogle sindsyge små hysteriske terrorister.
Men det hele afhænger af hvor de kommer fra og hvordan de er blevet behandlet og hvad de har arvet fra deres forældre.
temprament kan gå i arv hos dværge, dog kan de vel tæmmes aligevel men parrer man to tamme dyr får man også rolige unger fra starten, aggresive dyr har større tendens til at lave aggresive unger.
Og temperament kan gå i arv selv hos mennesker så hvorfor ikke også hos hamstere? :lol:
Men der er jo plads til undtagelser, men det er jo set med forskellige dyrearter at det har krævet flere gennerationer i en stamme for at få håndterbare dyr.
Med hensyn til de dværge vi har i fangenskab så har jeg haft alle 4 arter og den eneste art der har bidt mig er Campbells Dværghamsteren, det er nok den art der er størst chance for at blive bidt af, mine dyr var ikke spor aggresive de kunne godt tages op med den rette håndtering, eller rettere sagt et toíletrør.
Men Campbells har sine humør svingninger, og dengang jeg startede med dem for snart 3 år siden der var der i forvejen tale om at campbells godt kunne have et lidt hidsigt temperament så jeg vidste det godt.
Der var også nogen som meldte tilbage at nogen af de dyr jeg havde solgt var blevet meget aggresive men jeg tror mere at folk ikke håndterede dem ordentligt.
men kort sagt så kan Campbells altså godt pludselig udvise en anderledes adfærd, hvorfor er svært at sige måske i forbindelse med unger eller territorium.
Jeg har et indtryk af at de kan være ret så territoriale selvom det godt nok er den eneste art som jeg og andre har haft held med at holde flok, men hvis jeg skulle tage mine op så kunne jeg ikke bare tage dem op jeg skulle tage dem op met et toiletrør ellers så bed de men når de så først var ude af buret i min hånd så var der absorlut
ingen problemer med dem.
Så jeg vil altså ikke anbefale Campbells til børn eller folk der ikke ved lidt om hamstere i forvejen, for Campbells har altså et anderledes temperament, dog med plads til undtagelser selvfølgelig.
De vinterhvide har hvæst af mig hvis jeg nu lige har vækket dem forkert eller lignende men de har aldrig bidt mig og jeg kan tage dem op med hånden uden toiletrør, så de har faktisk været meget medgørelige.
Og jeg vil sige at den Vinterhvide Dværghamstere egner sig best som kæledyr af alle 4 dværg arter da den er lettest at håndtere.
Roborovskien har aldrig hvæst af mig eller bidt og jeg kan tage dem op med hånden og de kunne ikke drømme om at bide, de er faktisk også utroligt medgørelige men stadig hurtige så man skal lige være vågen, men pga. deres hurtighed egner de sig ikke lige så godt som kæledyr som den vinterhvide.
Dog kan Roboer godt tæmmes med godt med tålmodighed, mine voksne dyr løber rundt i buret når jeg skal fange dem men når de så kommer op er de mere rolige, de kunne godt være mere rolige men jeg kan da holde dem i åben hånd uden de løber væk.
Så med tålmodighed kan Roborovski Dværghamstere sagtens håndteres men jeg vil ikke anbefale dem til børn.
Den Kinesiske Dværghamster kan jeg også sagtens tage op med hånden og de har heller aldrig hvæst af mig eller bidt.
De er nu meget blide og lette nok at håndtere ligesom roboerne kan de godt løbe fra en når man vil fange dem men samtidig så er de også meget nyskerrige og vil gerne komme og snuse til en.
Kineserne er meget rolige når de kommer op men bliver de forskrækket er de ekstremt hurtige har jeg erfaret.
Kineserne udviser dog en helt anden personlighed i dens bevægelser den har en fascinerende måde at gå rundt på og undersøge alt ting, når man har dem oppe så kravler de rundt og de kan strække sig utroligt langt, så de er også meget fascinerende som kigge-på dyr.
Men de kan sagtens tæmmes og bruges som kæledyr, men de ER udbryder konger over alle hamstere da de er så spinkle så de egner sig bedst til duna burer eller akvarier/terrarier.
Alt dette er personlige erfaringer jeg har gjort mig i de snart 3 år jeg har holdt hamstere.