Uge 51 - Rør i hamsterbure

Ugens debat er vores nyeste tiltag på forum, hvor vi hver uge vil finde et nyt emne inden for hamstere og hamsterhold at debattere, og vi håber på bred opbakning i alle aldersgrupper.
Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Uge 51 - Rør i hamsterbure

Indlæg af Laeborg » 15. dec 2014 17:27

Hvad er Ugens debat?
Ugens debat er vores nyeste tiltag på forum, hvor vi hver uge vil finde et nyt emne inden for hamstere og hamsterhold at debattere, og vi håber på bred opbakning i alle aldersgrupper. Det kan bl.a. være aktuelle emner udsprunget af begivenheder eller diskussioner på vores medier, eller mere grundlæggende debatter omkring moral og etik.

Alle er velkomne til at komme med deres mening, og dette skal respekteres af de øvrige debattanter.

Ugens emne: Rør i hamsterbure
Hamster og rør har længe gået hånd i hånd, og man ser det i stadig større grad i mange bure, men det er også noget der mange holdninger til og som kan få folk op af stolende, for bør man overhovedet bruge rør til dem? Hvad mener du og gør du det selv?
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Lykke O
Indlæg: 27
Tilmeldt: 31. jan 2013 17:09

Re: Uge 51 - Rør i hamsterbure

Indlæg af Lykke O » 15. dec 2014 18:25

Jeg bruger ikke plastik rør i mine bure, da jeg hurtigt synes de bliver ulækre, indelukkede og uhygiejniske.....og oveni er de imo enormt besværlige at gøre rene, så de er no go for mig...

Jeg har haft købt diverse trærør o.lign. men synes de bliver "smattede", når de suger urin, så nu samler jeg mine toilet-/køkkenruller og bruger istedet....

Enten gnaves i istykker eller smides ud, når jeg synes, det er tid ;-)

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: Uge 51 - Rør i hamsterbure

Indlæg af Hamsterguf9000 » 15. dec 2014 19:04

Jeg fraråder altid brugen af plastikrør for der er så mange ulemper ved dem.

1. Man kan risikere at hamsteren lever i rørene og man aldrig kommer i kontakt med dem.
2. De bliver tisset i og det er ikke sjovt at skulle gøre rørene rene hver dag.
3. De kan danne kondensvand og gøre hamsteren våd. Det kan i længden gør den forkølet.
4. Opholder hamsteren sig for længe i rørene så kan den få hudproblemer af altid at være fugtig på grund af kondensvand.

Der er så mange andre gode alternativer som Lykke netop skriver :)

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: Uge 51 - Rør i hamsterbure

Indlæg af Laeborg » 15. dec 2014 19:53

Jeg er heller ikke fan af plastikrør i burene, men tilgengæld bruger jeg trærør ved nogle af dværgene.
Det kommer lidt an på de enkelte hamstere, for hvis de har det med at tisse i dem så bliver de hurtigt ulækre og skal kasseres, men de fleste af mine kan heldigvis finde ud af ikke at tisse i dem :)
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

HelleThomsen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. apr 2014 18:21

Re: Uge 51 - Rør i hamsterbure

Indlæg af HelleThomsen » 15. dec 2014 20:14

Jeg må også tilstå, at jeg ikke er til rør i selve buret.
Tilgengæld har jeg en del plastikrør, som af og til kommer på gulvet, da det tilsyneladende er en okay aktivitet :runhamster: som kan anvendes til at kravle over, løbe igennem og stå med forpoterne på, så man bliver højere :santa:

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: Uge 51 - Rør i hamsterbure

Indlæg af darkangel87 » 15. dec 2014 20:45

jeg bruger ikke rør (ud over rør fra toiletpapir) i mine bure, havde engang et bur med rør til, men ville ikke komme i nærheden af det mere.
Her er lidt grunde

1. En ny hamster vil have tendens til at gemme sig der i, så snart man kommer i nærheden af buret, og man kan så ikke få fat i den uden at skille det hele ad og så risikerer man at skræmme den endnu mere.
2. de bruger det ofte til toilet, og de skal vaskes tit, og er ofte et helvede at gøre rene. og kommer hurtigt til at lugte ret slemt
3. de bruger det som rede, igen problemet med at kunne komme til hamsteren.
4. Rør er ofte for små til guldhamstere, så de kan sidde fast i dem.
5. det er ikke sundt for hamsteren at opholde sig derinde i længere tid, især når de propper rørene med alt muligt, for så bliver luften dårlig derinde, plus når de bruger det toilet vil der være konstant frigivelse af ammoniak derinde, så de kan få luftvejs problemer.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Lotte
Indlæg: 163
Tilmeldt: 24. apr 2011 18:23

Re: Uge 51 - Rør i hamsterbure

Indlæg af Lotte » 15. dec 2014 21:38

Jeg er så en af dem, som er rigtigt glad for plastikrørene.
Jeg vil medgive, at jeg ikke kunne drømme om at give en ny hamster rør, før der er gået 2-3 mdr., og de har vænnet sig til mig og omgivelserne.
Derudover er der forskellige størrelser og tykkelser på rørene. Jeg har fundet nogle, der er knap så små (men vil dog medgive at en guldhamster ikke kan vende sig rundt i dem, kun bakke, hvis de vil den anden vej).
Og jeg bruger ikke rørene inde i burene, men jeg har 3 bure og 1 redekasse som er forbundet med rør, og det er især min hunhamster rigtigt glad for. Hun har brugt dem som madlager, hun er faldet i søvn i dem, og ja, hun er også kommet til at tisse i dem. Det er ikke noget, hun har gjort konsekvent, jeg tror mere, det er sket som en fejl (uden at jeg dog kan vide det). Og rengøringen, tja, det er faktisk ikke så slemt, da det kun er sket nogle gange og slet ikke hver dag. Min hanhamster bruger dog kun rørene til at transportere sig frem og tilbage mellem de forskellige bure.
Jeg har kun haft én hamster (ud af 5 i alt), som brugte rørene til at gemme sig i, når han blev bange, men han lå der ikke i flere dage. Ellie, min hunhamster, kunne i sine unge dage godt ligge der det meste af en dag og hygge, hun er aldrig gået i rørene pga. angst, men fordi hun havde sit højtelskede madlager i rørene. Men jeg har aldrig oplevet, at nogle af mine hamstere er blevet våde i pelsen af kondensvand, og jeg har heller aldrig set kondensvand i rørene.
Det værste er faktisk den larm, en hamster laver, når den flytter rundt på maden i rørene. Manner, hvor kan Ellie prise sig lykkelig for, at det ikke er så nemt at skille rørsystemet ad, og at man slet ikke gider gøre det kl. 03.00!!!
Ellie blev faktisk mere rolig, da hun fik sin 3½-værelses forbundet med rør. Og hun har hygget sig med dem og flyttet alt muligt ind i dem og ud af dem igen. Og det er ret sjovt at se hende ommøblere, for hun og jeg er slet, slet ikke enige om, hvad der er god indretning! :mrgreen:

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Uge 51 - Rør i hamsterbure

Indlæg af Rasholm » 16. dec 2014 00:23

Til vores første hamster Pjuske, var der to led af plastikrør som forbandt "1. Sal" med stueetagen. Pjuske gemte sig ikke i røret, lavede ej heller madlager o.l. Men han tissede i dem og jeg synes det var klamt at skulle rengøre dem.
Plasticrøret blev solgt sammen med buret og der kommer aldrig mere plastikrør ind her. Muligt nogle bliver stødt, men jeg kalder det for "plastik-helvede".

Jeg kan godt forstå at meningen med, at give sin hamster plastikrør til at kravle rundt i, måske er for at give den noget der ligner det den laver i naturen, nemlig at grave gange og tunneler. Men det er jo en falsk verden - i min optik synes jeg hellere, at man skulle proppe rigeligt med god strøelse i buret og så give sin hamster noget der er lidt tættere på naturen - nemlig at den selv kan bygge dens gange og huler.
Ja, så ved jeg godt at man ikke selv kan se den render rundt i gangene, men det er ikke så vigtigt - for mig! Ville dog gerne hvis jeg kunne få en rundtur i, i hvert fald hos den ene af mine hamster (Baloo) som har et utal af huler og gange, men jeg overlever uden og er bare glad for, at han hygger sig med det.

Jeg er mere til naturting - har dog også ting som ikke lige er træ o.l. Og synes at køkkenrulle-rør eller tomme toiletruller er super og bliver de lidt klamme af tis e.l., kan de skiftes ud uden det gør ondt i pengepungen :wink:

Jeg kommer ikke til at anbefale plastikrør som tilbehør til hamsterburet.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

louisekold
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 13. mar 2013 13:56

Re: Uge 51 - Rør i hamsterbure

Indlæg af louisekold » 16. dec 2014 13:51

Jeg bruger ikke plastik rør til mine hamster.

De for der i mod toilet rør. som de kan gemme sig i og gnaske i. Synes at det er en god måde at aktivere dem
Med Venlig Hilsen
Louise Kold Larsen

Billede

Maia
Indlæg: 504
Tilmeldt: 27. nov 2011 09:57

Re: Uge 51 - Rør i hamsterbure

Indlæg af Maia » 16. dec 2014 14:10

Vi brugte et plastik rør til Yinfeng da hun levede, men det brugte hun som madlager og tissede og pøllede ikke deri.
Da det er samme slags bur som CIrkeline har fået, var der også et rør med der, men det er for småt til hende :)
Der tages forbehold for tyrkfjel og prisændringer i forhold til ovenstående indlæg

0.1 Cricetulus Griseus - ♥ Yinfeng aka Tøsebarnet / Tigerdyret ♥ (*25.9.2011 - †21.8.2014)
0.1 Mesocricetus Auratus - ♥ Comtessa Cirkeline aka Lillefix / Turbo Kartoffel ♥ (*2.8.2013 - †21.4.2015)

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Uge 51 - Rør i hamsterbure

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 16. dec 2014 19:16

Jeg har brugt plastikrør engang, men mine hamster tissede og spiste i rørene så de blev ulækre. Tilsidst smed vi rørene ud.

Nu bruger vi trærør til dværghamsterne. Jeg oplever sjældent de tisser i dem. Heldigvis :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

annette gregersen
Indlæg: 2633
Tilmeldt: 21. okt 2012 18:27

Re: Uge 51 - Rør i hamsterbure

Indlæg af annette gregersen » 16. dec 2014 20:55

jeg bruger heller ikke plastik rør. Er bange for at mine guldhamstere skal sætte sig fast .

Jeg bruger toilet ruller og så har min vinterhvide træ ruller
sitanes opdræt af langhårede guldhamstre.

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: Uge 51 - Rør i hamsterbure

Indlæg af Laeborg » 16. dec 2014 21:15

Jeg oplever ikke noget problem med at hamsterne gemmer sig i de trærør vi bruger, men tilgengæld virker det til at specielt unger er helt vilde med at løbe ud og ind af dem, så her er de ihvertfald en god aktivitet i dværgenes bure :D
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

rikkebn
Indlæg: 222
Tilmeldt: 18. feb 2013 15:25

Re: Uge 51 - Rør i hamsterbure

Indlæg af rikkebn » 17. dec 2014 17:00

Vi bruger heller ikke plastik rør i burene men vi har derimod sat nogle toilet ruller sammen på sjove måde og har gravet den lidt ned i strøelsen. Vi har også de der træ rør og det har vores haft glæde af.

Jeg synes ellers de selv er meget gode til at lave huler og diverse tunneler selv. Det er ret sjovt hvordan Hunpelle og Nox laver rede under en flying saucer og graver tunneler så de kan komme ud uden at blive opdage :D .
Kig forbi https://www.facebook.com/vesterhavetshamster/ - opdræt af Campbells i Esbjerg!

vonJul
Indlæg: 506
Tilmeldt: 21. jan 2013 00:14

Re: Uge 51 - Rør i hamsterbure

Indlæg af vonJul » 17. dec 2014 21:13

Jeg har ikke haft plastikrør på noget tidspunkt i mine bure, selvom overvejelsen var der da jeg skulle have roboerne. Der var dog en sød ekspedient der fortalte om mulighederne for at rørerene kunne blive ulækre ret hurtigt, så det ville hun gerne skåne mig for.

I dag bruger jeg kun toiletruller i mine bure, og ungerne elsker dem, selvom der ikke kan ligge 6 stk mast sammen i skjul i dem så prøver de ihærdigt.

Jeg kunne godt overveje at bruge trærør til mine guldhamstere, men ikke til min tilbageværende robo eftersom hun automatisk er begyndt at undgå rør.

Låst