uge 23 - Tremmebure versus terrarie/akvarie

Ugens debat er vores nyeste tiltag på forum, hvor vi hver uge vil finde et nyt emne inden for hamstere og hamsterhold at debattere, og vi håber på bred opbakning i alle aldersgrupper.
Besvar
mjoller
DHF - Dommer
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 12. feb 2013 16:56

uge 23 - Tremmebure versus terrarie/akvarie

Indlæg af mjoller » 3. jun 2015 21:48

Hvad er Ugens debat?
Hver uge vil vi finde et nyt emne inden for hamstere og hamsterhold at debattere, hvor vi håber på bred opbakning i alle aldersgrupper. Det kan bl.a. være aktuelle emner udsprunget af begivenheder eller diskussioner på vores medier, eller mere grundlæggende debatter omkring moral og etik.

Alle er velkomne til at komme med deres mening, og dette skal respekteres af de øvrige debattanter.
Har du et forslag til emner til ugens debat så skriv endelig

Ugens emne: Din hamsters yndlingsting
Der findes rigtig mange burer at vælge i mellem, to ofte anbefalede burtyper er tremmebur og terrarie/akvarie.
Det er to meget forskellige typer burer, med mange forskellige muligheder.
Hvilken type bur har du? Hvilke fordele og ulemper oplever du med den type bur?
Del meget gerne billeder af indretning af dit bur som inspiration til andre.
Hilsen Michelle, Brocoli, Flopper og Hønse.
Fischers hamsteropdræt

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: uge 23 - Tremmebure versus terrarie/akvarie

Indlæg af taysha » 4. jun 2015 09:38

jeg har mine dværghamstre i 128L terrarier.
fordele: Der er ikke nogen mulighed for at de udvikler tremmebidning. De er nemme at gøre rene. De er lette at indrette.
Der er god plads. De er pæne. Man kan købe en billig reol i Harald Nyborg, hvor de passer perfekt ind. De kan findes brugt eller anden sortering til billigere penge end mange dyrehandlerbure. (jeg har ikke givet over 600kr for nogen af mine)
Der er ingen dele, der kan ruste. Har man sygdomsudbrud kan de gøres 100% rene og desinficeres uden problemer. Der er ingenting de kan gnave sig igennem og undslippe. Der er ingen plast, der kan blive mørt og knække. Der er ingen tremmer, der kan knække eller bøjes. Der er ikke noget de kan komme til skade på eller sidde fast i (med mindre jeg sætter noget dårligt inventar derind). Man kan komme til dem vandret, og ikke gennem toppen, hvorved man kan undgå at ens hånd forskrækker dem ved at komme oppefra som en rovfugl.

Ulemper: Skydelåger, dvs kun den ene halvdel kan være åben af gangen, med mindre man afmonterer lågen. Der er en plastskinne som lågen løber i, som potentielt ville kunne gnaves i. I samme skinne kan der samle sig sand, og det lyder grimt ved åbningen af lågen. Det kan dog let støvsuges op eller børstes væk.

http://www.husfred-hamsteri.dk/page4.ph ... category=5
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

JaneSørensen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 11. nov 2014 19:02

Re: uge 23 - Tremmebure versus terrarie/akvarie

Indlæg af JaneSørensen » 4. jun 2015 18:29

Jeg bruger terrarier til mine både guld og dværg :D . De er nemme og rengøre, man kommer ind til hamsteren på en mere rolig/positiv måde, nul tremmebideri. Udfordringen kan være og få hængt vandflasker/hængekøjer op :D
Med Venlig Hilsen Jane Sørensen

Benji's hamsteropdræt

Besvar