Uge 26 - Bundstrøelse

Ugens debat er vores nyeste tiltag på forum, hvor vi hver uge vil finde et nyt emne inden for hamstere og hamsterhold at debattere, og vi håber på bred opbakning i alle aldersgrupper.
Besvar
mjoller
DHF - Dommer
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 12. feb 2013 16:56

Uge 26 - Bundstrøelse

Indlæg af mjoller » 24. jun 2015 09:37

Ugens debat har været eksamens ramt, men er nu stærkt tilbage igen.

Hvad er Ugens debat?
Hver uge vil vi finde et nyt emne inden for hamstere og hamsterhold at debattere, hvor vi håber på bred opbakning i alle aldersgrupper. Det kan bl.a. være aktuelle emner udsprunget af begivenheder eller diskussioner på vores medier, eller mere grundlæggende debatter omkring moral og etik.

Alle er velkomne til at komme med deres mening, og dette skal respekteres af de øvrige debattanter.
Har du et forslag til emner til ugens debat så skriv endelig

Ugens emne: Bundstrøelse
Som ny i hamsterverdenen kan det være svært at finde rundt i de forskellige typer bundstrøelse, hvad er bedst og hvorfor?
Hvad skal man f.eks. bruge til en langhåret han hamster eller en vinterhvid dværg?
Derfor kunne vi godt tænke os at høre folks erfaringer omkring bundstrøelse.
Hilsen Michelle, Brocoli, Flopper og Hønse.
Fischers hamsteropdræt

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Uge 26 - Bundstrøelse

Indlæg af taysha » 24. jun 2015 11:21

Mine vinterhvide dværghamstre har hver deres terrarium på 80x40x40cm (128L).

Når og hvis jeg bruger spåner, vælger jeg SPF godkendte, grove, støvfrie spåner af løvtræ eller løv/grantræ.
Fyrretæ og cedartræ undgår jeg, da disse trætyper indeholder phenoler, der muligvis er problematiske for gnavere - der er nemlig set øget incidens af levertumorer hos rotter, der går i cedartræsspåner.

Som noget nyt har jeg i foråret 2015 i "graveområdet" prøvet at bruge Easystrø, som er et varmebehandlet, snittet halmprodukt.
Umiddelbart er jeg meget tilfreds.
Hamstrene har let ved at lave tunneller i det, og det dufter dejligt, men jeg synes det støver lidt mere end de støvfrie spåner, jeg hidtil har brugt, lige når man lægger det ind.
Til gengæld er halmstøv ikke helt så usundt som træstøv at indånde, men hvis det skulle være perfekt ville jeg ønske, at Easystrø var bedre filtreret for støv.

I resten af terrariet er der Carefresh som bundmateriale. Det fungerer fint for mine dyr.

Min mand har bygget hamstrenes "wellnesscenter". Han brugte noget polyplade (plexiglas) som han havde liggende og limede det med akvariesilikone (som er totalt ugiftigt, modsat det meste byggesilikone, som indeholder svampedræber)
Hele systemet passer ind under deres træplatforme.

Det forreste lille kammer i "wellnesscenteret" har bund, og er fyldt med småsten (akvariesten som ikke er skarpe, og er 3-8 mm store) - der er bund, fordi man så nemt kan tage det ud uden at få de små sten ud i hele buret.

Det bagerste "kammer" - gravekammeret - er bare en vinkel uden bund, som passer op af terrariets vægge, det er så fyldt med spåner / easystrø (eller andet gravevenligt materiale) - der er drysset Mr. Johnsons hamsterblanding, kattetørfoder og tørrede melorme i det.

Ideen er at give hamstrene forskellige bundlag at bevæge sig på og i, samt et godt dybt sted at grave - at der er gemt foder i området giver dem en god grund til at grave, og dermed en masse motion og noget at give sig til.
I forhold til deres velfærd er det meget vigtigt at tænke i miljøberigelse - altså at give dem noget at lave.... Derfor har mine hamstre kun madskåle i buret, når de får friskt grønt. Og ikke engang altid da.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

annette gregersen
Indlæg: 2633
Tilmeldt: 21. okt 2012 18:27

Re: Uge 26 - Bundstrøelse

Indlæg af annette gregersen » 24. jun 2015 16:40

Jeg bruger Hemp i bunden af alle mine bure og så får alle lidt boxo oven på
sitanes opdræt af langhårede guldhamstre.

13Tasja
DHF - Bestyrelse
Indlæg: 260
Tilmeldt: 20. maj 2013 10:06

Re: Uge 26 - Bundstrøelse

Indlæg af 13Tasja » 24. jun 2015 16:46

Jeg bruger hemp i bunden og så Boxo ovenover, men jeg er helt klart størst fan af boxo! Det støver ikke og det dejligt blødt, der går også langtid før det begynder at lugte og se ulækkert ud :)

Hempen syntes jeg dog kommer til lugte forholdvis hurtig ..

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Uge 26 - Bundstrøelse

Indlæg af Rasholm » 24. jun 2015 20:06

Til mine dværghamster bruger jeg Boxo i ca. 2/3 dele af buret og så hemp i den sidste 1/3. På den måde har de forskelligt bundlag at rode rundt i og de har rig mulighed for at grave gange og huler.
Jeg foretrækker Boxo, da jeg ikke synes det lugter og det virker blødere også i længden. Til gengæld synes jeg at Carefresh lugter og bliver for fast/hårdt hurtigt.
Til min langhåret guldhamster bruger jeg primært bøgeflis, da det ikke sætter sig i pelsen og filtre ham, jeg kan dog godt finde på at blande lidt hemp i noget af det, så han også får lidt alternativ bundlag.
Nederst i buret, under ovenstående strøelse, lægger jeg et tyndt lag - 1 cm e.l. - af træpiller, den samme slags man bruger i pillefyr eller til hesteboksen. Jeg synes de er rigtig godt til at suge urinen fra hamsterne eller hvis vandflasken er utæt/lækker.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: Uge 26 - Bundstrøelse

Indlæg af Hamsterguf9000 » 25. jun 2015 08:28

Hos mine dyr bruger jeg Boxo Comfort og Hemp :)

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Uge 26 - Bundstrøelse

Indlæg af chlin » 25. jun 2015 10:17

Christina Lager (Taysa) er alletiders til at give ideer videre. Det har foreløbig ført til brug af cichlidesand, SPF-savsmuld og Easystrø i mit opdræt.

Jeg har nu haft brug af Easystrø i et par måneder her hos mig og jeg er blevet dybt forelsket i det strøelse.
Jeg oplever, at det ikke støver, når det er i buret, at det er dejligt blødt, at hamsterne kan lide at grave i det og så synes jeg det har en dejlig frisk og naturlig duft af halm. Så Easystrø ser ud til at blive mit primære valg fremadrettet.
Og som bonus ser det også ud til at løse problemet med langhårede guldhamsterhanner. Jeg har været lidt begrænset i afprøvelsen, men det har ikke klumpet fast i pelsen og ser dermed ud til at kunne bruge som alternativ til de noget hårdere strøelser (som bøgeflis og granulat)
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Uge 26 - Bundstrøelse

Indlæg af taysha » 25. jun 2015 12:34

Tak tak :)
Ja jeg er også blevet meget glad for easystrø. Det fungerer bare så godt til mine dyr. Selv om ungerne er lidt svære at finde når de har gravet sig ned i det
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Uge 26 - Bundstrøelse

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 25. jun 2015 18:08

Jeg har støv allergi og bruger boxo til dværge og korthåret guldhamstere og hemp eller bøgeflis til langhåret guldhamstere. I deres tishjørner bruger jeg træpiller :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Uge 26 - Bundstrøelse

Indlæg af PiaH » 26. jun 2015 10:23

Jeg bruger dette i øjeblikket
http://www.petworld.dk/bundstroeelse--b ... verspaaner
Det fungere fint men støver helt vild meget syntes jeg.

Men jeg vil gerne over på Care Fresh.
Boxo er for mig alt for svært at få fat i derfor bliver det Care Fresh.

Som sand bad bruger jeg Ciclidesand.
Fra mig og Zoo

JaneSørensen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 11. nov 2014 19:02

Re: Uge 26 - Bundstrøelse

Indlæg af JaneSørensen » 27. jun 2015 07:51

Til mine vinter hvide bruger jeg 2/3 boxo og 1/3 hemp :) . Til mine guldpiger bruger jeg halv af hver :D . Den ene er langhåret, men jeg har ikke oplevet, at strøet havde viklet sig fast i pelsen :D
Med Venlig Hilsen Jane Sørensen

Benji's hamsteropdræt

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: Uge 26 - Bundstrøelse

Indlæg af Colour Point » 27. jun 2015 11:58

Herhjemme bruger jeg Hemp, det er jeg sådan semi glad for. Det fungere rigtig godt til mine piger og mine korthårede dyr, dværgene har ofte også Boxo .

Hvor får i fat i det her easy strø ? det kan da ske det skal prøves til mine uldtotter? :D
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Uge 26 - Bundstrøelse

Indlæg af chlin » 27. jun 2015 12:33

Colour Point skrev:Hvor får i fat i det her easy strø ? det kan da ske det skal prøves til mine uldtotter? :D
Jeg køber det i Land og Fritid: http://www.landogfritid.dk/Landbrug/Eas ... le/V234843

Jeg mener, at jeg giver 108 kr for en sæk med 25 kg i :D

Og så har Avifauna (og måske også andre?) det til salg i mindre portioner: http://www.avifauna.dk/easystr%C3%B8-10-kg-p-17270.html

Der findes forskellige "easy"-varianter, som alle skulle være af god kvalitet. Jeg har kun erfaring med strø. Men på denne side kan der læses om de forskellige produkter og der er også forhandlerliste: http://easy-stroe.dk/DK/Produkter.aspx
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Uge 26 - Bundstrøelse

Indlæg af LiseJuul » 2. jul 2015 00:13

Jeg vil så sige at jeg har haft dårlige erfaringer med easystrø, med en hamster som begyndte at bløde ud af næsen og bure som lugter enormt hurtigt..
Jeg bruger selv hamp og boxo.
Billede

Besvar