Uge 33 - Vække hamster

Ugens debat er vores nyeste tiltag på forum, hvor vi hver uge vil finde et nyt emne inden for hamstere og hamsterhold at debattere, og vi håber på bred opbakning i alle aldersgrupper.
Besvar
mjoller
DHF - Dommer
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 12. feb 2013 16:56

Uge 33 - Vække hamster

Indlæg af mjoller » 12. aug 2015 09:06

Hvad er Ugens debat?
Ugens debat er vores nyeste tiltag på forum, hvor vi hver uge vil finde et nyt emne inden for hamstere og hamsterhold at debattere, hvor vi håber på bred opbakning i alle aldersgrupper. Det kan bl.a. være aktuelle emner udsprunget af begivenheder eller diskussioner på vores medier, eller mere grundlæggende debatter omkring moral og etik.

Alle er velkomne til at komme med deres mening, og dette skal respekteres af de øvrige debattanter.

Hvis man har et forslag til ugens debat, så skriv endelig en besked.

Ugens emne: Vække hamster
Hamsteren sover det mest af dagen og begynder som regel først at stå rigtig op hen på aftenen. Ofte vil man meget gerne hilse på dem tidligere og især for børn kan være svært at skulle vente helt til om aftenen med at snakke med hamsteren.
En løsning på dette kunne være at vække hamsteren, men må man det?

Hvad er din holdning til at vække hamsteren?
Hvis det okay, hvad skal man så være opmærksom på og hvordan skal det gøres?
Hilsen Michelle, Brocoli, Flopper og Hønse.
Fischers hamsteropdræt

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Uge 33 - Vække hamster

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 12. aug 2015 15:30

Jeg mener godt man må vække hamsteren. Men med måde.
Har den været ude så skal den også have ro til at falde til ro igen og få sover. Så den må ikke f.eks. ikke vækkes hver halve time.

Sådan har jeg det :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Uge 33 - Vække hamster

Indlæg af chlin » 12. aug 2015 18:08

Det er de færreste af mine, jeg behøver at vække. De kommer af sig selv når jeg pusler i nærheden af dem. Så har jeg masser af hamstere hængende i deres låger i håb om at få godbidder og nus. Jeg er god til at give hamsterne godbidder om dagen og de lærer hurtigt, at det godt kan betale sig at stå op, for der kommer noget godt ud af det.
Så det er altid hyggeligt at være i mit hamsterrum, også for de købere, jeg får på besøg, for der står hamstere i kø for at hilse på dem.
Og de hamstere, der ikke står op dem pusler jeg lidt ved og så kommer de som regel frem. I en sjælden situation tager jeg sovehuset fra hamsteren og vækker den på den måde. Men det er sjældent nødvendigt, de kommer af sig selv.

Jeg anbefaler folk at se om de kan lokke hamsteren frem og jeg hører, at hamsterne generelt er gode til at stå op og også stille deres indre ur, så ved de, at deres ejer kommer hjem kl 16 og der er godbider, så står de frivilligt op til denne tid. Fordi hamsterne gerne vil have den menneskelige kontakt.
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Uge 33 - Vække hamster

Indlæg af Rasholm » 12. aug 2015 19:40

Selvfølgelig må man godt vække sin(e) hamster når de sover, men det skal selvfølgelig gøres på den rigtige og ordentlig måde. Ikke noget med at hive huset af og gribe hamsteren når den ligger og sover. Vi andre bryder os jo heller ikke om, at der pludselig kommer en og flår dynen af os og hiver os ud af sengen, når vi sover. Det skal foregå stille og roligt.

Ofte når jeg rumstere rundt i hamsterværelset - i dagtiden, er der typisk en til flere af dværgene som står op for at se hvad jeg laver og selvfølgelig for at se, om der lige skulle være mulighed for en godbid. Hvis de ikke selv står op, kan jeg kalde på dem og når de så lige vågner op og får øjne, kommer de søvndrukne ud af deres reder. Men det bliver hurtigt meget vågne, hvis der er godbidder i udsigt. Sent om aftenen, er de fleste oftest stået op.

Med min guldhamster er det en helt anden historie. Han kommer af princip (tror jeg :wink: ) ikke når jeg kalder, så er jeg nød til at vække ham, så kalder jeg på ham, kradser lidt på hans hus som jeg så efterfølgende forsigtigt løfter af. Og imens han får gnedet søvnen ud af øjnene, snakker jeg stadig med ham, og når han så er helt vågen kan jeg løfte ham ud. Men sent om aftenen vågner han selv op og så vil han rigtig gerne ud.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

JaneSørensen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 11. nov 2014 19:02

Re: Uge 33 - Vække hamster

Indlæg af JaneSørensen » 13. aug 2015 19:18

Hvis man fra start vænner sin hamster til, at der sker noget hyggeligt i form af godbidder, nus osv., når de bliver kaldt på, går der som regel ikke længe før, de kommer af sig selv, når man pusler :D. Under disse rolige forhold, ser jeg det ikke som noget problem og vække hamsteren :D
Med Venlig Hilsen Jane Sørensen

Benji's hamsteropdræt

Catta
Indlæg: 260
Tilmeldt: 7. maj 2015 10:20

Re: Uge 33 - Vække hamster

Indlæg af Catta » 14. aug 2015 10:02

Jeg synes det kommer helt an på hamsteren! :) Jeg har hatt flere omplasseringshamstere som ikke har hatt det så bra tidligere, og dermed også mange som ikke er tamme. Derfor har jeg kommet på noen triks for å gjøre det hele litt lettere for både meg og hamsteren:

Dersom hamsteret ikke er tamt og/eller redd for mennesker, har jeg merket at mange pleier å snu døgnrytmen så de bare er våkne når menneskene sover. Da blir det nødvendig å hjelpe til med å snu døgnrytmen, men jeg synes ikke det er okei å storme inn og skremme stakkaren. Derfor pleier jeg å bruke rullgardin. Ved å strategisk dra den ned og skru av lyset på hamsterrommet, samtidig som jeg har det veldig stille der, har jeg klart å snu døgnrytmen på flere hamstere. Dersom det er dverger, har jeg også hatt en viss effekt av å ha dem på samme rom, så den ene påvirker døgnrytmen til den andre, men ettersom de ikke bor i samme bur, men bare hører hverandre, er jeg litt usikker på hvor god den effekten egentlig er.. men det er mulig å prøve om alt låser seg. Jeg synes det er fint å starte med ikke-invaderende metoder først, dersom hamsteret er veldig redd. Jeg har også hatt en effekt av å gi dem lunken eller litt småvarm mat (pass på at de ikke brenner seg!) fordi den lukter sterkere, og da kommer de ut for å sjekke ut hva det er. Havregrøt, babymat, eggerøre.. alt sammen fungerer ofte supert. På noen hamstere kan man høre at de er våkne, men at de ikke kommer ut, dersom man hører det, pleier jeg å lokke dem ut med nettopp mat. Det er ikke sikkert det er lurt å ta dem ut når de våkner på denne måten - jeg er i alle fall veldig forsiktig med det i starten, men etter en stund - hvis man er flink til å gjøre det til samme tid hver dag - snur de døgnrytmen den veien..

Dersom hamsteret er tamt, men bare har en ekstremt dårlig døgnrytme synes jeg man kan bruke litt tøffere metoder. Jeg liker å gå bort til buret og bare snakke rolig, dersom hamsteret titter ut, viser jeg fram en godbit (frukt, grønt osv). Dersom ingenting skjer, graver jeg litt i buret og lager forsiktige, men stille gravelyder. ofte kommer de ut i løpet av ikke så lang tid da.

Med mange hamstere i hus er det ikke så lett å gi alle utetid og oppmerksomhet. Mine snur døgnrytmen bakover _hele_ tiden, og jeg sliter stadig vekk med at de ikke er våkne før langt på natt. Jeg tror ikke det er farlig å vekke dem, men det har mye å si hvordan man gjør det. Målet med vekking er i mine øyne først og fremst å snu døgnrytmen, så det blir viktig å være konsekvent i når man vekker, sånn at hamsteret etter hvert våkner til den tiden av seg selv. I tillegg synes jeg det er fint å bruke snillere metoder først, og så sterkere og sterkere :)
Med vennlig hilsen
Cathrine
www.vinterhiet.weebly.com

Catta
Indlæg: 260
Tilmeldt: 7. maj 2015 10:20

Re: Uge 33 - Vække hamster

Indlæg af Catta » 14. aug 2015 10:04

Jeg har forresten en hybrid dverg nå, Tormod, og han har jeg hatt fra 5-6 ukers alder. Han kommer gjerne ut for å få oppmerksomhet om han hører jeg er inne på rommet, og snakker jeg i buret kommer han ut. Det er veldig individuelt nrå hamstere våkner og hvor mye som skal til for å vekke.. men jeg har troen på at en god døgnrytme med mye utetid, sammen med at hamsteret er godt temt, er veien å gå :)
Med vennlig hilsen
Cathrine
www.vinterhiet.weebly.com

Besvar