Mit hamster vil ikke amme?

Alt vedrørende vores forening - fx udstilling, stamtavler og nyheder.
Låst
Nikita-Assentoft
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16. apr 2015 22:33

Mit hamster vil ikke amme?

Indlæg af Nikita-Assentoft » 16. apr 2015 22:40

Mit hamster fik unger for Ca en uge siden og nogle af dem vil hun ikke have noget at Gøre med, ved godt at det er hvad der kan ske men synes nu alligevel at det er synd at de ikke skal opleve livet, er der noget man muligvis kunne Gøre selv for at rede dem, måske selv at give dem mækl eller noget?

Tak på forhånd

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Mit hamster vil ikke amme?

Indlæg af Rasholm » 17. apr 2015 06:19

Selv at opflaske dem er en kæmpe stor opgave, der kræver at man er på næsten i døgndrift. Så det synes jeg ikke du skal prøve på og der er stor sandsynlighed for at det ikke lykkedes alligevel.

Der kan være mange årsager til at der er nogle unger hun ikke gider. Der kan være noget galt med dem, som du ikke kan se med det blotte øje. De kan være svage. Morderen kan være stresset, måske hun ikke får proteiner nok eller ikke kan danne mælk nok til at fodre dem alle. Eller at hun bare ikke magter en flok unger i den størrelse.

Du er nød til at lade naturen gå sin gang, selv om man synes det er hårdt. Det er ikke alle dyr der skal opleve livet.
Vær istedet glad for dem som hun kan, vil, er i stand til at opfostre.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Mit hamster vil ikke amme?

Indlæg af chlin » 17. apr 2015 09:15

Hej
Hvis du er den jeg tror du er så har jeg set på facebook at din hun har fået ikke mindre end 17 unger! Det er ekstremt mange for en hun og mange flere end hun egentlig kan magte. Så at hun ikke rigtigt tager sig af nogle er naturligt. "Den stærkeste overlever" og når der er så mange, vil nogle være stærkere end de andre. Skal hunnen fodre dem alle, ja så er det min erfaring at de ender med at blive nogle meget små unger, som er langt bagefter i udvikling. Hvis der derimod er nogle der dør, så har hun flere kræfter til at tage sig af de andre.
Jeg synes, at det er overraskende at mor har ladet så mange unger overleve en hel uge. Mange mødre ville simpelthen have slået nogle ihjel og spist dem for bedre at kunne tage sig af de stærkeste.
Så selvom det virker frygtelig at nogle unger måske ikke skal opleve livet, så vil jeg råde dig til at se på det som om at det giver de andre unger bedre forudsætninger for at få en god opvækst.
Og sæt så pris på alle de skønne unger, der overlever og vokser op til nogle skønne charmetrolde

Mvh Christina
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Mit hamster vil ikke amme?

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 17. apr 2015 20:15

Hvordan opføre moren sig ved ungerne?

Hvis de var ved at dø af sult ville de pibe og skrige konstant (har hørt det). Men moren kan godt gå væk fra dem og sove også senere gå tilbage til reden f.eks. det er ikke unormalt. Nogle mødre ligger stort set konstant ved ungerne. Andre gør ikke.

Jeg har håndopflasket unger 3 gange og det er vildt hårdt. I starten er det hver 2 time de skal have mad. Det betyder at man ikke får mere end 2 timers søvn af gangen, og man vil f.eks. ikke kunne forlade dem for skole eller arbejde. Så hvis man opflasker så er det ikke noget man vil kunne stoppe med midt i det hele.

Jeg håber bare din hun er træt og forlader ungerne indimellem og de ikke skriger af sult
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

JaneSørensen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 11. nov 2014 19:02

Re: Mit hamster vil ikke amme?

Indlæg af JaneSørensen » 23. apr 2015 21:00

Hvordan går det med ungerne og mor nu? Krydser fingre for, der er en god portion tilbage, der har klaret den fint :D
Med Venlig Hilsen Jane Sørensen

Benji's hamsteropdræt

Låst