Hej med Jer....

Er du ny bruger på forummet? Så præsenterer dig selv overfor forummets øvrige brugere her.
Besvar
Trudslev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. mar 2015 19:59

Hej med Jer....

Indlæg af Trudslev » 5. mar 2015 20:29

Mine børn der nu er 12 og 14 år, fik for ca. to år siden til opgave at undersøge alt om Hamsterarter, mad, bur og pasning. Den opgave fik de, fordi de havde ønsket et Hamster, men også fordi der var lærer lock-out(strejke). Det var en uge hvor jeg var nødt til at arbejde.....så ugens opgave fyldte en del, og der blev lavet plancher og lånt bøger, samt tjekket internet. Tilsidst fandt de et bur på DBA som vi måtte købe... Et toplans bur. Sidste dag i den omtalte uge hentede vi så Speedy, et sibirisk dværghamster. Rigtig sød og dejlig. Men i sidste uge kunne Speedy ikke mere, han sov stille ind. Vi vil altid mindes ham.
Det er meget tomt, nu hvor hans bur er tømt og rengjort. Han stod i køkkenet og til skue for os alle...
Vi kan simpelt hen ikke undvære et hamster, og har besluttet os for at vi vil have en ny unge vi kan gøre tam.
Dog ved vi ikke hvilken race, og her var det at vi meldte os ind i foreningen her, i håb om at vi kan få hjælp.
Speedy var sød, dejlig og tam, har aldrig bidt. Men specielt aktiv var han altså ikke..... Vi kunne godt tænke os en der var lidt mere aktiv.
Vores bur var jo til Speedy, men kan vi have et større hamster? Er der andre dværghamster der er større end sibirisk?
Skal vi vælge han eller hun? Kom med nogle gode råd..... Det ville være dejligt.....Vi har læst meget, men mangler nogle der har erfaringer....

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: Hej med Jer....

Indlæg af Hamsterguf9000 » 5. mar 2015 20:48

Velkommen til! :D
Det lyder som om Speedy har haft et supergodt liv hos jer :)

Der findes jo 4 forskellige arter af dværghamstere hvor der er stor forskel på temperament og udseende. Hvis den skal være lidt mere aktiv, men en man stadig kan snakke og nusse med så vil jeg foreslå en Campbells dværghamster eller en kinesisk hamster.
Min erfaring med de to arter er at de er meget kontaktsøgende og lærenemme. Campbells ligner hybriden (sibirisk) og er meget aktiv og madglad. Kinesisk dværghamster kan man have rendende på tøjet hvor de vil undersøge alting. De tager lidt længere tid at gøre tamme end Campbells, men de lever i gennemsnit 3 år hvor Campbells kun bliver 2 år :)

Trudslev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. mar 2015 19:59

Re: Hej med Jer....

Indlæg af Trudslev » 5. mar 2015 21:12

De få steder man efterhånden kan købe hamster, er det som regel Vinterhvide... Hvor kan man købe Campbells?

Trudslev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. mar 2015 19:59

Re: Hej med Jer....

Indlæg af Trudslev » 5. mar 2015 21:29

[quote="Trudslev"]De få steder man efterhånden kan købe hamster, er det som regel Vinterhvide... Hvor kan man købe Campbells? Jeg bor i Hvalsø og kan ikke hente et hamster i Jylland....

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Hej med Jer....

Indlæg af Rasholm » 5. mar 2015 21:44

Hvis man finder en opdrætter i Jylland, så er det som regel altid muligt at få hamsteren transporteret til Sjælland. Der er flere som enten skal den ene eller anden vej ind imellem. Typisk giver man et beløb sv.t. ca 50 kr for transporten.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: Hej med Jer....

Indlæg af Laeborg » 5. mar 2015 23:35

Med Campbells til børn tror jeg dog at man skal være meget obs på, at få snakket med opdrætteren og hørt omkring fx forældre og hvad de gør for at få ungerne tamme, da de kan have en tildens til at være mere territorial end fx vinterhvide. Børn kan hurtigt miste modet, hvis de får en hamster der bider og det er jo om at undgå at komme i sådan en situation.

I kan læse mere om Campbells og vinterhvide her:
http://hamsterinfo.dk/artikler/arter-i- ... erghamster
http://hamsterinfo.dk/artikler/arter-i- ... erghamster
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Hej med Jer....

Indlæg af Rasholm » 6. mar 2015 00:05

Til børn ville jeg vælge vinterhvid. Jeg synes ikke at de er kedelige, men nemmere at håndtere .
Uden jeg ved om det er generelt, men min vinterhvide hun er noget mere aktiv end mine hanner. Men hun er indtil videre den eneste hun jeg har haft.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Trudslev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. mar 2015 19:59

Re: Hej med Jer....

Indlæg af Trudslev » 6. mar 2015 06:42

Tusind tak for jeres svar, lige et ? mere.. Bliver Vinterhvide lidt større end Champbells? Og er hunner generelt større end hanner? Vi ville gerne have en der er en smule større en Speedy var, dog uden at være guldhamster. Og det skal klart være en race der er til at håndtere.
Endnu en gang tak

Trudslev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. mar 2015 19:59

Re: Hej med Jer....

Indlæg af Trudslev » 6. mar 2015 08:56

Er nu nok kommet frem til at vi søger en Vinterhvid Pearl hun, som vi kan forkæle og hygge om, mon nogen har sådan en unge til salg, vi bor i Hvalsø og kan køre men ikke til Fyn/Jylland?

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: Hej med Jer....

Indlæg af Hamsterguf9000 » 6. mar 2015 09:26

Der findes flere opdrættere af vinterhvide på Sjælland. Kenneth Worm og jeg rejser også tit mellem København og Aalborg så der er mulighed for transport fra stort set hele landet :)
Du kan finde listen med registrerede opdrættere på denne side:
http://hamsterland.dk/avlere.htm

Trudslev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. mar 2015 19:59

Re: Hej med Jer....

Indlæg af Trudslev » 6. mar 2015 19:28

Er i aften blevet den heldige ejer af en lille Vinterhvid pige, Lilli hedder hun, hvor er hun bare skøn og nysgerrig. Men hun vil ikke ned i husene i buret, bliver siddende i sit hjul, kan hun mon lugte vores gamle Hamster?
Men ih hvor vi glæder os til at lære hende af kende....
Tak for alle de gode råd, vi har fået.

Besvar