Ændringer vdr. børne- og kæledyrsklasserne

Læs alt omkring foreningens udstillinger her, og spørg endeligt hvis du har nogle spørgsmål.
taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Ændringer vdr. børne- og kæledyrsklasserne

Indlæg af taysha » 26. jun 2015 15:00

Jamen, hvis jeg skal komme med et lille pip, så mener jeg også at sundhed er et vigtigt kriterie i kæledyrsklassen. Får mig ligger der i ordet en vurderet at både dyrets egnethed som kæledyr (dvs temperament) og en vurdering af ejerens pasning af sit dyr. Altså at huldet er i orden, at pelsen er ren og pæn, at der ikke er tegn på fejlernæring, at der ikke er en masse sår og skrammer, bylder, knuder og den slags.
Og for mig ville den eneste forskel mellem kæledyr og børnedyr være ejers alder.... ;)

Dette er skrevet uden at jeg har forsøgt at finde eller læse kriterierne for de to klasser, og er ikke ment som kritik af nogen eller noget, blot hvad jeg personligt ville lægge i ordene "kæledyrsbedømmelse " og "børnedyrsbedømmelse" og forvente at der blev taget stilling til.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Ændringer vdr. børne- og kæledyrsklasserne

Indlæg af chlin » 26. jun 2015 17:35

taysha skrev:Jamen, hvis jeg skal komme med et lille pip, så mener jeg også at sundhed er et vigtigt kriterie i kæledyrsklassen. Får mig ligger der i ordet en vurderet at både dyrets egnethed som kæledyr (dvs temperament) og en vurdering af ejerens pasning af sit dyr. Altså at huldet er i orden, at pelsen er ren og pæn, at der ikke er tegn på fejlernæring, at der ikke er en masse sår og skrammer, bylder, knuder og den slags.
Og for mig ville den eneste forskel mellem kæledyr og børnedyr være ejers alder.... ;)
Se deri er jeg jo fuldstændig enig: Ejerens pasning af sit dyr er et vigtigt kriterium. Det er vigtigt at opfordre til at folk passer deres dyr ordentligt, så det har det optimalt og at det reflekteres i alle bedømmelser.

Men ordentlig pasning har vel ikke noget at gøre med at hamsteren skal "pakkes ind i vat"? Og det er vel nærmest det man er nødt til for at undgå at hamsteren laver hul i sit øre, brækker sin hale, får en plet på snuden af at gnave tremmer osv. Disse ting har jo intet at gøre med ejerens pasning af hamsteren. Det er bare sort uheld
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Ændringer vdr. børne- og kæledyrsklasserne

Indlæg af taysha » 27. jun 2015 14:30

jeg mener også egentlige sår og skrammer - som i store eller mange. Ikke de småknubs livet kan give. :wink:
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Ændringer vdr. børne- og kæledyrsklasserne

Indlæg af burrus » 27. jun 2015 16:16

Vi må bare hellere ikke glemme, at udstilling af dyr alle dage har været en skønhedskonkurrence. De er der for at se bedst mulig ud og opføre sig bedst muligt.
Hvis man synes det er et større problem, så er udstilling af dyr, måske ikke lige den hobby man skal falde over og bruge en masse tid på. :) vi er der for at fremvise vores dyr - ikke for at fortælle historier om hvor sødt den opførte sig da... Osv :) det er et hyggeligt bi-produkt, men har ikke så meget med selve bedømmelsen at gøre :)

Vi er der for at fremvise vores guldklumper, uanset om det er standard eller kæledyr, så er udstilling for at vise hvor fantastiske de er - og så tæller det generelle sundhedsindtryk på udseendet bare. Også i klasse som kæledyr. du kan ikke tage på udstilling, uden at udseendet vil tælle med - for hvad er det så du udstiller?
100% temperamentsbedømmelser er utopi at opnå, især fordi 99% af hamsterne er alt fra lettere til enormt påvirket af, at blive hevet ud af vante omgivelser, ned i en lille kasse, ud i nye omgivelser med masser af larm og lugte, tages op af fremmede hænder, og så ned i kassen igen. Hvorfra man skal sidde og kigge ind til nabo-hamstere, som man slet ikke er vant til at kunne lugte og høre.
99% af alle hamstere vil ikke opføre sig fuldstændigt som derhjemme, når de kommer op til dommeren - simpelthen fordi det er en så underlig oplevelse for hamsteren. Så hvis man kun skulle give temperaments-bedømmelse, så ville hele bedømmelsen primært ligge i stresshåndtering!
Og hvis lille Lars' hamster nu slet ikke synes udstilling er sjovt, fordi alle indtrykkene er for mange, og den derfor gemmer sig i bundstrøet, hopper ned på bordet fra dommeren og forsøger at finde sin trygge kasse igen - så skulle lille Lars' hamster jo dømmes hårdt og brutalt ned på stresshåndtering. På trods af den derhjemme måske er verdens sødeste lille fyr, der elsker at komme ud og opleve værelset sammen med Lars. Men den adfærd ser du ikke på en udstilling. Og så skal Lars læse at hans elskede kæledyr er nervøs og jumpy, som den eneste bedømmelse.
Får han nu samtidig lagt point til for en sund og skinnende pels, klare sunde og livlige øjne og et frækt og livligt udtryk på en sund og stærk krop med en masse ros til den daglige pleje - så bliver han nok lidt glad igen, for kæledyrsdommeren ser også en masse smukt i hans kæledyr og så får han alligevel en vimpel med hjem, fordi dommeren fandt point nok til at give den B :)


... Og der er vel ingen der helt ærligt er så konfliktsky, at de mener at alle børn skal have et A med hjem, fordi ingen børn må blive kede af det?
Udstilling af dyr for børn har fundet sted i mange år på div dyrskuer - der kåres de fineste børnedyr nu også og der findes en vinder. Det tager børn altså ikke skade af at lære.
Skal børn så heller deltage i fodboldturneringer, fordi de risikere, at de ikke vinder hver gang?
Børn kan godt have en god udstillingsdag og synes det er sjovt at deltage, selvom de får et B med hjem for deres kæledyr :)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Ændringer vdr. børne- og kæledyrsklasserne

Indlæg af chlin » 27. jun 2015 18:52

burrus skrev:Vi må bare hellere ikke glemme, at udstilling af dyr alle dage har været en skønhedskonkurrence. De er der for at se bedst mulig ud og opføre sig bedst muligt.
Hvis man synes det er et større problem, så er udstilling af dyr, måske ikke lige den hobby man skal falde over og bruge en masse tid på. :) vi er der for at fremvise vores dyr - ikke for at fortælle historier om hvor sødt den opførte sig da... Osv :) det er et hyggeligt bi-produkt, men har ikke så meget med selve bedømmelsen at gøre :)
Hvis det er det gældende syn på kæledyrsklassen, så har den jo intet med KÆLEDYR at gøre og navnet bør i så fald ændres til noget mere sigende for klassens formål.

Ligesom det i så fald bør genovervejes hvad foreningens formål er
§ 2. Formål
Foreningens formål er at udbrede kendskabet til og interessen for hamstere i Danmark – både som kæledyr og avlsdyr – igennem arrangementer (udstillinger, foredrag, træf m.v.), udgivelse af medlemsblad samt internet medier.

Således at det står klart alle steder at foreningen ønsker at afholde udstillinger baseret på skønhedskonkurrence og at kæledyr så må være til stede til andre arrangementer i stedet for
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Ændringer vdr. børne- og kæledyrsklasserne

Indlæg af PiaH » 27. jun 2015 18:56

chlin skrev:
burrus skrev:Vi må bare hellere ikke glemme, at udstilling af dyr alle dage har været en skønhedskonkurrence. De er der for at se bedst mulig ud og opføre sig bedst muligt.
Hvis man synes det er et større problem, så er udstilling af dyr, måske ikke lige den hobby man skal falde over og bruge en masse tid på. :) vi er der for at fremvise vores dyr - ikke for at fortælle historier om hvor sødt den opførte sig da... Osv :) det er et hyggeligt bi-produkt, men har ikke så meget med selve bedømmelsen at gøre :)
Hvis det er det gældende syn på kæledyrsklassen, så har den jo intet med KÆLEDYR at gøre og navnet bør i så fald ændres til noget mere sigende for klassens formål.

Ligesom det i så fald bør genovervejes hvad foreningens formål er
§ 2. Formål
Foreningens formål er at udbrede kendskabet til og interessen for hamstere i Danmark – både som kæledyr og avlsdyr – igennem arrangementer (udstillinger, foredrag, træf m.v.), udgivelse af medlemsblad samt internet medier.

Således at det står klart alle steder at foreningen ønsker at afholde udstillinger baseret på skønhedskonkurrence og at kæledyr så må være til stede til andre arrangementer i stedet for

Jeg er enig.
Fra mig og Zoo

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Ændringer vdr. børne- og kæledyrsklasserne

Indlæg af burrus » 27. jun 2015 20:53

Det er min personlige mening! Intet andet! ;)

For jeg mener det er totalt naivt og utopisk at tro på, at dommere udelukkende kan lave en objektiv vurdering af et temperament man ikke ser i sig fulde i så stressende omgivelser.
Hvis man vil lave ren temperamentsbedømmelser skal det jo foregå i hamsterens eget hjem - og det kan vi jo lige som ikke ;)


Men så længe vi ikke kender standarden for kæledyr og børnedyr - så aner vi reelt ikke bedømmelseskriterierne for de to klasser. Det har jeg altid været meget uforstående over for - og har altid afholdt mig fra at udstille i den klasse.
og en standard er der jo - for ellers er det ren subjektiv bedømmelse der foregår?!
Men jeg har aldrig forstået at de standarder er hemmeligholdt? Og det er de jo, når de ikke er tilgængelige for andre end dommerne. Kun de ved hvad der faktisk dømmes efter som det er nu! Det er i mine øjne problematisk, for det forhindrer folk i at forberede sig selv, dyret og sine forventninger på en udstilling i de to klasser :?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Ændringer vdr. børne- og kæledyrsklasserne

Indlæg af chlin » 12. jul 2015 02:49

Synes lige at jeg vil hive fat i denne tråd igen og høre om dommerstyrelsen snart er på vej med et svar?
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Ændringer vdr. børne- og kæledyrsklasserne

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 12. jul 2015 10:18

Pga. ferie er det sværer at få snakket sammen. Men der kommer et svar :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Ændringer vdr. børne- og kæledyrsklasserne

Indlæg af chlin » 7. sep 2015 20:22

Efter nogen overvejelse har jeg valgt at melde en enkelt hamster til i kæledyrsklassen ved udstillingen i Odense. Men jeg havde egentlig foretrukket at vide, hvad det var Vision skulle bedømmes på, inden jeg meldte hende til.
Derfor hiver jeg nu fat i denne tråd igen og håber, at dommerstyrelsen snart kommer med en afklaring?
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

LUX
Indlæg: 177
Tilmeldt: 21. apr 2009 10:04

Re: Ændringer vdr. børne- og kæledyrsklasserne

Indlæg af LUX » 23. sep 2015 20:58

Nu ved jeg godt udstillingen er overstået osv, men jeg vil lige komme med min mening.

Jeg kan kun melde mig enig med Pia/Burrus.
Udstilling har og vil altid være en skønhedskonkurrence.
At kriterierne for standard og kæledyr er forskellige er faktisk sagen underordnet.
Men udstilling af alle dyr - sågar planter, håndværk osv, handler udelukkende om at vise hvor fint den/det er!
Sådan er det og sådan vil det altid være.
Så er man ikke enig i dette, så synes jeg faktisk ikke udstillingen ligger til en.

Om man skal ku stille op i kæledyrsklassen med et dyr med sår, skrammer, brækkede lemmer osv, synes jeg er en smule skræmmende.
For nej selvfølgelig skal man ikke det og jo det vidner faktisk om den generelle pasning, dyrets helbred eller psyke (er min holdning) - og det er uanset hvilket dyr man taler om.

Jeg har i mange år avlet og udstillet marsvin i kæledyrsklasserne - og med ganske pæn success (hvis jeg nu selv skal sige det).
Her er pointene fordel således ud af 100:
30 - Kondition
Her ses der på dyrets generelle kondition, kropsform, muskelmasse vs fedt/foderstand osv.
20 - Temperament
Dyrets skal fremstå rolig, nysgerrig, ikke anspændt eller nervøs, selskabelig, gerne mutte og slikke fingre.
20 - Pels
Pelsen skal være blank, ren, sund, tyk/tæt, spændstig.
10 - Poter og kløer
Negle skal være korte, ikke flossede eller knækkede (men klippede) samt rene og ikke krogede. Trædepuder skal være fri for hård hud.
10 - Tænder
Tænderne skal være rene, hvide uden misfarvning og ikke knækkede eller skæve.
10 - Størrelse
Størrelsen på dyrets form/krop skal stemme overens med det forventede for alderen.

Hvis det ikke er en skønhedskonkurrence, så ved jeg ikke hvad man sku kalde det :)
Og marsvineklubben i Danmark har eksisteret og holdt udstillinger i væsentlig flere år end hamsterforeningen har - og dette med succes :) Det er faktisk ikke svært at stille op i kæledyrsklassen, så længe dyret er velplejet, sund, social og med godt sind :)
Sofie

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Ændringer vdr. børne- og kæledyrsklasserne

Indlæg af burrus » 13. okt 2015 12:18

Er dommerstyrelsen nået videre i sit svar på denne tråd?
Jeg synes efterhånden det er længe vi er mange der har siddet og ventet på flere svar...

Hvorfor vil DHF ikke offentliggøre standarden for kæledyr og børnedyr? jeg undres helt ærligt :) må udstillerne ikke vide, ud fra hvilke kriterier deres hamstere bliver bedømt? for jeg går da ud fra at dommerne har en kæledyrs- og børnedyrsstandard at dømme ud fra?

Jeg ved godt DHF har mange jern i ilden hele tiden, men jeg synes efterhånden denne tråd er ved at være gammel - og der er lovet et svar som endnu ikke er givet.
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: Ændringer vdr. børne- og kæledyrsklasserne

Indlæg af Laeborg » 20. okt 2015 19:22

Kære alle

Til at starte med vil vi i dommerstyrelsen gerne beklage at det har været så lang tid under vejs.
Vi ønsker ikke at ignorerer jeres forespørgelser eller hemmeligholde vores retningslinier for bedømmelser, men vi må sande at vi her har haft for mange bolde i luften, og derfor har svært ved at få samlet enderne i denne sag. Det er noget vi vil arbejde på at blive bedre til i fremtiden.

De gældende retningslinier til bedømmelse i børne- og kæledyrsklassen er blevet opdateret, og er nu samlet i ét dokument. Vi håber at I kan få svar på mange af jeres spørgsmål ved at læse det. Dokumentet kan læses her: http://hamsterland.dk/filer/Retningslin ... eledyr.pdf

For at fjerne sammenhængen mellem bedømmelsen før og efter vores tiltag tidligere i år, har vi valgt at ændre karaktererne til fremadrettet at være fortrinlig, god og tilstrækkelig. Ved en opnået fortrinlig eller god bedømmelse vil der blive præmieret med ærespræmie, og ved en opnået fortrinlig bedømmelse vil der desuden blive uddelt et certifikat.

Til slut vil vi minde om at en udstilling altid er en form for en skønhedskonkurrence, uanset hvilken klasse man vælger, men at kriterierne selvfølgelig afhænger af klassen, således at fokuset er anderledes i børne- og kæledyr, end i standard.

Vi håber at det er svar nok på jeres spørgsmål :)

Med venlig hilsen
Dommerstyrelsen
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Ændringer vdr. børne- og kæledyrsklasserne

Indlæg af chlin » 4. nov 2015 19:16

Tak for retningslinierne. De giver et fint indblik i hvad klassen indeholder, så vi fremadrettet ved, hvad det er vi udstiller i klassen. Og det gør det nemmere at vejlede folk i hvilken klasse de skal vælge og om de overhovedet skal udstille.
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Besvar