HURTIG hjææælp!? puttes øjne..!

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Vimse

HURTIG hjææælp!? puttes øjne..!

Indlæg af Vimse » 9. mar 2009 16:16

heej... Jeg tog lige Putte.

SAVSMMULET ER UDE AF ØJET :D!!!! jeg klarede det med et stykke toilet papir med til vådt på. !! :D

Men...
Puttes ene øje var klistret sammen.. Men det fik jeg så åbnet. Ved ikke hvad der er? Der er lidt snasket omkring det.
Senest rettet af Vimse 9. mar 2009 16:29, rettet i alt 1 gang.
KH. Kathrine

Loan

Indlæg af Loan » 9. mar 2009 16:20

Hvis jeg var dig, ville jeg finde en lille 'sprøjt' og suge vand op i den. Måske med stor forsigtighed kan du løsne det ved at dryppe vand ned, enten direkte ved/på øjet.
Hilsen
Loan Vejby

Lykke

Re: HURTIG hjææælp!? puttes øjne..!

Indlæg af Lykke » 9. mar 2009 16:22

Vimse skrev:heej... Jeg tog lige Putte.

Første så jeg Puttes ene øje var klistret sammen.. Men det fik jeg så åbnet. Ved ikke hvad der er? Der er lidt snasket omkring det.

NÅ men nu er der noget MEGEt værre med hendes andet øje. Der sidder noget savsmuld fast i!  :cry:  :cry:

Er det farligt? hvordan får jeg det ud?  :cry:  :cry:

Sorry men jeg har det med at panikke helt når der er noget galt med mine dyr!! :cry:  :cry:
Snask kan være søvn, men det kan også være betændelse. Og savsmuldet lyder ikke så godt.

Prøv at duppe hendes øje med et stykke vådt/fugtigt køkkenrulle (mener nogle plejer at sige at man skal bruge kogt vand). Men du må ikke tvære savsmuldet/ spånen rundt i øjet.

Det kan også være du skal have fat i noget desinficerende til øjet, hvis hun har fået en rift af savsmuldet (eller har betændelse). Jeg har før fået noget der hedder Fucitalmic fra dyrlægen.

Dyrlægen har formentlig stadig åbent, så  måske kan du lige nå at ringe og høre hvad du skal gøre og evt. få Fucitalmic.

Vimse

Indlæg af Vimse » 9. mar 2009 16:23

Det ser sådan ud!
Vedhæftede filer
001.JPG
001.JPG (146.5 KiB) Vist 4814 gange
003.JPG
003.JPG (227.83 KiB) Vist 4814 gange
005.JPG
005.JPG (219.76 KiB) Vist 4814 gange
008.JPG
008.JPG (226.6 KiB) Vist 4814 gange
KH. Kathrine

Vimse

Indlæg af Vimse » 9. mar 2009 16:27

Første så jeg Puttes ene øje var klistret sammen.. Men det fik jeg så åbnet. Ved ikke hvad der er? Der er lidt snasket omkring det.

NÅ men nu er der noget MEGEt værre med hendes andet øje. Der sidder noget savsmuld fast i!  :cry:  :cry:

Sorry men jeg har det med at panikke helt når der er noget galt med mine dyr!! :cry:  :cry:
Det er ude nu :D
KH. Kathrine

Lykke

Indlæg af Lykke » 9. mar 2009 16:36

Vimse skrev:

Det var godt!

Du skal stadig lige holde øje med om der kommer betændelse eller noget - hvis nu hun har fået en rift i øjet.

Vimse

Indlæg af Vimse » 9. mar 2009 16:53

Lykke skrev:
Vimse skrev:

Det var godt!

Du skal stadig lige holde øje med om der kommer betændelse eller noget - hvis nu hun har fået en rift i øjet.

Altså der er snask ved øjet er også væk (tror det var søvn).. Men jeg holder alligvel skarpt øje med og hun bliver ved med at få det igen. Fordi så må det jo være betænelse. Men hvis det nu er betændelse hvad gør jeg så?
KH. Kathrine

burrus

Indlæg af burrus » 9. mar 2009 17:00

det ligner en irriteret slimhinde... nu har jeg efterhånden set det mange gange med spåner :?  og faktisk tit på min kat også!  :?

jeg er gået væk fra alm. spåner af præcis den grund! james havde løbende irriteret slimhinde pga. støvet i spånerne når jeg skiftede buret og min hunkat fik det konsekvent når jeg skiftede et bur...  :?  

Det bliver provokeret af "fremmedlegemer" - så som støv...
Hvis den har haft noget spåne i øjet er det nok det, som har fremprovokeret det :wink:

Jeg ville tage en vatrunddel og fugte og vaske øjet to gange dagligt til det stopper...
virker det ikke så er det til matas og købe
Billede

det koster ca 99 kr for den store :wink:  jeg bruger det selv til min hunkat når hun har stoppede tårekanaler og irriteret slimhinde - og det VIRKER!  :D  og så er det MEGET billigere end dyrlægen :P  
fugt en vatrunddel med det og tør øjet af tre-fire gange dagligt til det stopper...
Jeg skylder nogle gange min hunkats øjei det, men jeg har aldrig forsøgt med en lille hamster - det plejer at virke efter 4-5 dage ved at dryppe det på en vatrunddel og vaske af med den flere gange daglit...

bliver det meget værre kan dyrlægen komme på tale, men jeg tror ikke øjendråber er ret lette at give en hamster :lol:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Vimse

Indlæg af Vimse » 9. mar 2009 17:32

Altså det er det modsatte øje af de hun fik noget savmuld i som klister lidt.

Skal jeg bare starte med at tage lidt almenelig vand og fugte med?
KH. Kathrine

burrus

Indlæg af burrus » 9. mar 2009 17:38

Vimse skrev:Altså det er det modsatte øje af de hun fik noget savmuld i som klister lidt.

ja prøv det og virker det ikke ret hurtigt ville jeg få fat i øjenbadevandet  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Vimse

Indlæg af Vimse » 9. mar 2009 17:43

burrus skrev:
Vimse skrev:Altså det er det modsatte øje af de hun fik noget savmuld i som klister lidt.

ja prøv det og virker det ikke ret hurtigt ville jeg få fat i øjenbadevandet  :wink:
årrh... Og jeg skal snart på weekend tur i 2 dage. Og så skal mine hamster være alene hjemme. Håber det snart går over.
KH. Kathrine

Lykke

Indlæg af Lykke » 9. mar 2009 17:59

Vimse skrev:
burrus skrev:

årrh... Og jeg skal snart på weekend tur i 2 dage. Og så skal mine hamster være alene hjemme. Håber det snart går over.
Du har jo nogle dage inden weekenden til lige at holde øje med det.

Fucithalmic øjendråber kan man sagtens administrere til en hamster, men det kan godt være man skal dryppe to gange, hvis den ikke lige vil sidde stille.

Hvis de der øjendråber fra Matas er meget flydende, kunne man jo igen bruge lidt toiletpapir eller en vatrundel.

burrus

Indlæg af burrus » 9. mar 2009 18:25

Lykke skrev:
Hvis de der øjendråber fra Matas er meget flydende, kunne man jo igen bruge lidt toiletpapir eller en vatrundel.
det fra matas er ikke øjendråber - men såkaldt "badevand" - det er meningen man skal lade det rende fra næsen og så ud efter, men det er MEGET svært md en hamster! selv min rolige james vil ikke finde sig i det! min hunkat kan også være en prøvelse!
derfor plejer jeg at fugte en vatrunddel godt og grundigt med det og så en tør til at tørre af med :wink:  og der er vatrunddeler altså bedst! det er blødere i  strukturen end toiletpapir og generer ikke øjet :wink:

(brug dog ikke alm vat! det kan genere øjet!)
Pia B

Vimse

Indlæg af Vimse » 9. mar 2009 18:39

Okay nyt omkring puttes klister øje. Jeg fandt ud af at inde under øjelåget var det noget savsmuld. Det var rigtig svært at få ud, og tilsidst gad putte ikke mere. Men jeg fik det heldigvis ud.

Jeg tror slet ikk der er øjnbetænelse alligvel så.

Men jeg tivler lidt om jeg tør at bruge spåner mere. Kan de godt gå på multifit træpiller eller en anden slags træ piller?
KH. Kathrine

Ringling

Indlæg af Ringling » 9. mar 2009 19:24

Det var da dejligt, det er klart at det kan irritere øjet rigtig meget!
Men godt at du fik det ud!  :D
Hilsen Lotte
Billede

Låst