Chagos Mutti skrev:Ja jeg har hørt, at de kan komme op at slås, men jeg satser lidt på at de kun får små skænderier, nærmest som et gammelt ægtepar
Min dværghamster var den sidste som forlod reden, og den sad virkelig og puttede sig ind til sin mor og far. Siden har den været en del i løbegård med min vens dværghamster, hvor de bygger rede sammen og putter ved siden af hinanden. Den har endnu ikke vist nogen truende adfærd og tøffer altid hen til min vens hamsterbur med det samme, når vi er på besøg der... Så jeg krydser (små naivt) fingre...
Mit nye bur som ikke er taget i brug er 120x50x40 ca, så de kan sagtens undgå hinanden lidt, hvis de har lyst til det, og så skal det fyldes med forskelligt legetøj og nok også lidt krydderurter som de kan gemme sig i og spise af når de har lyst
Har I erfaring med at sætte to hanner sammen og hvordan gør man bedst dette?
Hvis du virkelig vil sætte dem sammen, så husk:
Mindst to af alt!, Det vil sige gerne to flasker, mindst to huse, to ens hjul, to spise steder (hvis du ikke bare smider maden rundt omkring, og de selv finder det) så ens stykker legetøj, fx to vipper og alt må gerne være nyt, så Chago ikke vil forsvare det for den lille nye
Du skal holde øje med dem det første stykke tid, og det vil sige til den nye er kønsmoden og længere tid, da den først bliver rigtig usocial
(kan ikke huske navnet for det
) når den er kønsmoden.
Jeg har selv to roborovski dværghamster sammen, men de har også været sammen før de blev født

De enes som brødre
(de er jo brødre
) men roborovskier er
ikke det samme som hybrider/vinterhvide
Jeg synes også det var mærkeligt i starten, at se en masse unger ligge sammen i en rede og putte og varme sig. Men når de bliver kønsmodne lever de ikke sammen mere. Hvis de mødes i naturen på ens terrarium, kan den der ejer stedet, beskytte sin plads og dermed til det føre til slåskamp. Guldhamstre mødes kun til parring, jeg ved ikke om det er det samme med dværge
Håber virkelig de vil kunne enes og du ikke står med to døde en morgen, det ville være skrækkeligt. Når de mødes uden for buret, fx i en løbegård, er ingen af dem på deres terrarium og derfor kan det lade sig gøre.