Ny herinde :)

Er du ny bruger på forummet? Så præsenterer dig selv overfor forummets øvrige brugere her.
Chagos Mutti

Ny herinde :)

Indlæg af Chagos Mutti » 28. dec 2009 13:23

Hejsa :D

Jeg er ny herinde og ser frem til en masse snak om hamster og en bunke råd og vejledning.

Lige nu har jeg en dejlig dværghamster dreng, købt ved den lokale dyrehandler, så hybrid er den jo nok, som hedder Chago på et halvt år.
Det er min første dværghamster og hamster i det hele taget, så der er stadig en masse jeg ikke ved og ikke har oplevet med den.

Det er fantastisk at komme hjem efter en lang dag på job, og se at ens lille hamster er vågen og klar til at blive snakket lidt med. Forhåbentlig kommer der snart en lille vinterhvid han med stamtavle og deler det nyindkøbte store bur med min Chago.

Jeg håber alle har haft en god jul og kommer godt ind i det nye år.  :)

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 28. dec 2009 13:42

velkommen til.
dværghamstere behøver ikke have en bofælle, og man kan langt fra være sikker på de kan sammen
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

BittéHamstereN

Indlæg af BittéHamstereN » 28. dec 2009 14:26

Velkommen til :D  :D
Håber du får det rigtig godt herinde, med en masse andre hamster elskere :D Held og lykke med dit nye projekt (den nye hamster) men vil nu ikke anbefale dig at lade dem gå sammen, da det vil føre til slås kamp.
Mange hamster hilsner Helene, Malthes Futte og Biil's Silke
Ingen er perfekt, det er min stavning heller ikke
Der er ikke noget det hedder "det kan jeg ikke finde ud af", men "det har jeg ikke lært endnu." Jeg har selv brugt 15 år på at prøve lære flyve, men jeg har endnu ikke lært det..
Ny side: www.bittesworld.skysite.dk

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 28. dec 2009 15:06

Ja jeg har hørt, at de kan komme op at slås, men jeg satser lidt på at de kun får små skænderier, nærmest som et gammelt ægtepar :)

Min dværghamster var den sidste som forlod reden, og den sad virkelig og puttede sig ind til sin mor og far. Siden har den været en del i løbegård med min vens dværghamster, hvor de bygger rede sammen og putter ved siden af hinanden. Den har endnu ikke vist nogen truende adfærd og tøffer altid hen til min vens hamsterbur med det samme, når vi er på besøg der... Så jeg krydser (små naivt) fingre... :D

Mit nye bur som ikke er taget i brug er 120x50x40 ca, så de kan sagtens undgå hinanden lidt, hvis de har lyst til det, og så skal det fyldes med forskelligt legetøj og nok også lidt krydderurter som de kan gemme sig i og spise af når de har lyst :)

Har I erfaring med at sætte to hanner sammen og hvordan gør man bedst dette?

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 28. dec 2009 15:29

jeg har kun prøvet med campbells,
men man skal sørge for at begge er stille og rolige dyr.
du kan jo så aldrig sikre dig at den du lige falder for at sætte sammen med ham ikke vil være meget territoriel.
og selvom din hamster kan med dem du har haft den sammen med, kan du ikke være sikker på den vil acceptere alle hamstere
og du skal holde øje med dem stort set konstant det første stykke tid, for det kan gå galt på ingen tid og det tager dem ikke lang tid at gøre stor skade på hinanden
Billede

Loan

Indlæg af Loan » 28. dec 2009 16:11

Er jeg den eneste som har denne tanke: Et det et af hvert køn du vil sætte samme?

Du siger jo selv du allerede har en hybrid, og nu vil have en ren. Og hvis det er ment som avl vil ungerne stadig være hybrider, hvilket er noget DHF ikke går ind for.
Hilsen
Loan Vejby

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 28. dec 2009 16:26

Darkangel87 hvordan satte du dine campbells sammen og hvordan gik det?  :D

Altså jeg overvejer lidt at lade den nye, når jeg får den, gå i det store bur en dags tid alene først og derefter sætte Chago derned... Da det sikkert ellers ender med Chago tror den ejer alt, fordi den kender til alt hjemme ved mig og kender mig... Hvis det giver mening... Og så selvfølgelig en weekend, så jeg kan sidde og iagttage de små dyr :)

Jeg beholder det nuværende bur, til hvis der skulle opstå problemer og de skal skilles.

Rubin jeg vil ikke avle, derfor det er to hanner jeg vil sætte sammen...
Et lille homopar :wink:

Loan

Indlæg af Loan » 28. dec 2009 16:45

Okay, synes jeg bare ikke fremgik nogen steder i det der var blevet skrevet, men er du så sikker på det en han du har fra dyrehandleren? Synes ofte man steder på sådanne tilfælde hvor man kommer hjem med en han som viser sig at være en hun.
Hilsen
Loan Vejby

BittéHamstereN

Indlæg af BittéHamstereN » 28. dec 2009 17:30

Chagos Mutti skrev:Ja jeg har hørt, at de kan komme op at slås, men jeg satser lidt på at de kun får små skænderier, nærmest som et gammelt ægtepar :)

Min dværghamster var den sidste som forlod reden, og den sad virkelig og puttede sig ind til sin mor og far. Siden har den været en del i løbegård med min vens dværghamster, hvor de bygger rede sammen og putter ved siden af hinanden. Den har endnu ikke vist nogen truende adfærd og tøffer altid hen til min vens hamsterbur med det samme, når vi er på besøg der... Så jeg krydser (små naivt) fingre... :D

Mit nye bur som ikke er taget i brug er 120x50x40 ca, så de kan sagtens undgå hinanden lidt, hvis de har lyst til det, og så skal det fyldes med forskelligt legetøj og nok også lidt krydderurter som de kan gemme sig i og spise af når de har lyst :)

Har I erfaring med at sætte to hanner sammen og hvordan gør man bedst dette?
Hvis du virkelig vil sætte dem sammen, så husk: Mindst to af alt!, Det vil sige gerne to flasker, mindst to huse, to ens hjul, to spise steder (hvis du ikke bare smider maden rundt omkring, og de selv finder det) så ens stykker legetøj, fx to vipper og alt må gerne være nyt, så Chago ikke vil forsvare det for den lille nye :wink:  
Du skal holde øje med dem det første stykke tid, og det vil sige til den nye er kønsmoden og længere tid, da den først bliver rigtig usocial (kan ikke huske navnet for det :oops: ) når den er kønsmoden.

Jeg har selv to roborovski dværghamster sammen, men de har også været sammen før de blev født :lol: De enes som brødre (de er jo brødre :lol: ) men roborovskier er ikke det samme som hybrider/vinterhvide :wink:

Jeg synes også det var mærkeligt i starten, at se en masse unger ligge sammen i en rede og putte og varme sig. Men når de bliver kønsmodne lever de ikke sammen mere. Hvis de mødes i naturen på ens terrarium, kan den der ejer stedet, beskytte sin plads og dermed til det føre til slåskamp. Guldhamstre mødes kun til parring, jeg ved ikke om det er det samme med dværge :oops:

Håber virkelig de vil kunne enes og du ikke står med to døde en morgen, det ville være skrækkeligt. Når de mødes uden for buret, fx i en løbegård, er ingen af dem på deres terrarium og derfor kan det lade sig gøre.
Mange hamster hilsner Helene, Malthes Futte og Biil's Silke
Ingen er perfekt, det er min stavning heller ikke
Der er ikke noget det hedder "det kan jeg ikke finde ud af", men "det har jeg ikke lært endnu." Jeg har selv brugt 15 år på at prøve lære flyve, men jeg har endnu ikke lært det..
Ny side: www.bittesworld.skysite.dk

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 28. dec 2009 17:51

Chagos Mutti skrev:Darkangel87 hvordan satte du dine campbells sammen og hvordan gik det?  :D

Altså jeg overvejer lidt at lade den nye, når jeg får den, gå i det store bur en dags tid alene først og derefter sætte Chago derned... Da det sikkert ellers ender med Chago tror den ejer alt, fordi den kender til alt hjemme ved mig og kender mig... Hvis det giver mening... Og så selvfølgelig en weekend, så jeg kan sidde og iagttage de små dyr :)

Jeg beholder det nuværende bur, til hvis der skulle opstå problemer og de skal skilles.

Rubin jeg vil ikke avle, derfor det er to hanner jeg vil sætte sammen...
Et lille homopar :wink:
jeg satte den der var størst risiko for var territoriel ned til den anden, for at undgå at den ville beskytte sit territorie.
det gik fint men de blev senere skilt ad igen fordi det ellers ville give problemer fordi de bruges til avl.
men ja man skal have rigeligt plads,  og to af alt.
Billede

Wampi

Indlæg af Wampi » 28. dec 2009 18:20

velkommen til
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 28. dec 2009 18:35

Jeg håber så meget, at det vil lykkes. Jeg er på ingen måde i stand til at miste min lille Chago allerede, den skulle gerne have et par år endnu :)

Tak for den pæne velkomst :)

kathrine8D

Indlæg af kathrine8D » 29. dec 2009 10:27

Velkommen :D
Kærlige hamster hilsner Kathrine.

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 4. jan 2010 22:35

Velkommen :D
Mange hilsner fra Jeanne.

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 5. jan 2010 19:04

Velkommen til
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

Besvar