Hvor meget foder?

Beskrivelse mangler
Låst
Lone

Hvor meget foder?

Indlæg af Lone » 9. dec 2010 20:21

Hej med jer
Er lykkelig førstegangs hamsterejer på 3. måned. Mit lille kræ er en dværghybrid som er utrolig tam og dejlig. Men har dog bemærket at der når jeg skifter hans bur ligger et BJERG af mad i hans hus.
Er godt klar over at de gemmer til sløje tider, men synes måske alligevel det er lige lovlig meget mad jeg smider ud.
Så mit spørgsmål er... Hvor meget foder anbefaler I at give dagligt?
Fodrer med vitakraft emotion beauty, samt lidt varieret grønt og få snacks.

Nougat

Indlæg af Nougat » 9. dec 2010 22:18

Tillykke med den :-)
De gemmer ikke kun til sløje tider, men hele tiden :-)
Min første hamster tømte også skålen så snart det blev fyldt, så det lå i dens hule. Dem jeg har nu,  gemmer kun lidt af gangen.
En dværghamster spiser omkring 7 gram om dagen, så det er meget lidt de skal have. Selvfølgelig må de ikke sulte, men inden du giver den noget ny mad, så tjek huset. Ellers er det utrolig meget mad der går til spilde.
Min dværghamster får også Emotion Beauty til dværghamstre. Jeg synes bare ikke den virker særlig begejstret for det. Gør din det? Min guldhamster får Hamster Crispy, som den er glad for. Så overvejer og give min dværghamster Hamster Crispy også. Det anbefales af avlere, og er noget billigere end Emotion Beauty
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Wampi

Indlæg af Wampi » 9. dec 2010 23:01

det er forskelligt hvor meget hamsterne spiser...

Hvis du giver mad i en skål tømmer de den oftest (ikke altid) fordi de helst vil gemme deres mad fremfor den ligger fremme hvor andre dyr ville tage den...

En god idé er derfor f.eks. at skaffe en skål med en slas låg på, eller sprede maden ud i savsmuldet så den selv skal rundt og finde det efterfølgende...

Giv f.eks. en ekstra gemmeplads udover huset så finder hamsteren ofte udaf selv at gemme maden det andet sted end den sover...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Lone

Indlæg af Lone » 10. dec 2010 10:19

7 gram.. ja det er ikke meget.
Jeg fodre ham stort set ikke i buret mere, men spreder maden ud på bordet/gulvet når han er ude. Så køre han rundt som en lille støvsuger og samler det hele op.
Og havde egentlig tænkt lidt at gøre det på den måde fast, da han jo skal aktiveres dagligt.
Vil bare være sikker på at han får nok. Men en spiseske fuld om dagen må være rigeligt så ikke?

Han virker glad for emotion, han sorterer ihvertfald ikke i det når han "støvsuger".

Nougat

Indlæg af Nougat » 10. dec 2010 11:23

Jo en spiseske er rigeeligt :-) Du kan jo netop se det ved, at se hvor meget mad der ligger i buret. Ligger der meget, så giv ham lidt mindre, når han er ude og "støvsuge" :-)
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Lone

Indlæg af Lone » 11. dec 2010 17:20

Ok, jeg må prøve mig lidt frem.
Men godt at vide hvor meget de rent faktisk spiser om dagen.
Tak for hjælpen.

Michele

Guldhamster fodermængde.

Indlæg af Michele » 27. dec 2010 22:22

Nougat skrev:Jo en spiseske er rigeeligt :-) Du kan jo netop se det ved, at se hvor meget mad der ligger i buret. Ligger der meget, så giv ham lidt mindre, når han er ude og "støvsuge" :-)
Hvor meget mon så mine guldhamstre egt. burde spise ?
Og ... tak for tippet. Jeg tror, jeg vil lade mine være støvsugere også + lede rundt i savsmuldet også.
Lige nu leder de rundt i alle etager og hjørner af buret i og omkring hængekøjer osv. men det bliver jo kun til ca. 5-6 steder. De vil sikkert synes godt om at støvsuge sofaen.

Især hunnen samler VILDT meget. Hun vejer 140 g. Forleden var hun på vægten og fik kort efter adgang til nyt sjovt slik. Da vi vejede hende med kæmpe-kindposer, havde hun "taget 22 gram på" !!!!! DET var så også kun lige en syvendedel af kræets legemsvægt i to små kindposer. :-D
SJOVE DYR !!!!!
God dag
Michèle
Mor til Bumle og Peanut - begge guldhamstre fra Hanne i Silkeborg. (Malthes mor)

Låst